Kuuluuko vanhempien uudet kumppanit joulunviettoon?
Kun on eroja ja uusia suhteita. Kuuluuko joulu jakaa yhdessä, vai olla omien lasten ja mahdollisesti muun oman suvun kanssa? Miten ajattelette?
Kommentit (145)
Meillä ei kuulu. Olen ollut miesystäväni kanssa yhdessä viisi vuotta, mutta ei vietetä juhlia yhdessä.
Olen ollut jo 3v. yhdessä uuden puolison kanssa, omat kodit. Lapset haluaisivat että vietämme joulupyhät vaan oman perheen kesken. Uuden kumppanin mielestä joulu tulisi ilman muuta olla yhdessä.
Riippuu ihan asunnosta, kuinka paljon ihmisiä mahtuu mukaan. Mutta meillä mahtui.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kuulu. Olen ollut miesystäväni kanssa yhdessä viisi vuotta, mutta ei vietetä juhlia yhdessä.
Onko se hänestä ok? Näettekö minään kolmesta joulun pääpyhäpäivistä?
Minä viettäisin omien lasten kanssa, uusi haluaisi mukaan, vaan lapseni eivät tätä haluaisi.
Tuskin mä kotoani poistun jouluna, mutta lapset ovat tervetulleita tänne.
En koskaan viettänyt joulua miesystävän kanssa silloin, kun lapseni oli minulla. Matkustimme omille vanhemmilleni joulun viettoon. En olisi ollut miehen kanssa, jolle se olisi ollut ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo 3v. yhdessä uuden puolison kanssa, omat kodit. Lapset haluaisivat että vietämme joulupyhät vaan oman perheen kesken. Uuden kumppanin mielestä joulu tulisi ilman muuta olla yhdessä.
Siis hän on puolisosi vaikka asutte erillään? Aviopuoliso siis?
Määrittele mikä on uusi > kuukauden vanha suhde vai 30 v jatkunut, vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien moniongelmaisilla velavanhapiioilla on ollut mies?
Onhan ne vähän outoja jouluja, kun pöydässä on vanhempani kumppaneineen, exän vanhemmat kumppaneineen, minä ja exä kumppaneinemme, siskoni miehineen samalla kuviolla jne. Ja lapsia monesta eri suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se hänestä ok? Näettekö minään kolmesta joulun pääpyhäpäivistä?
Kai se on. Ei ole edes otettu puheeksi yhdessä viettämistä enkä ole kutsunut häntä luokseni. Hän yksikseen ei joulua järjestä.
Itse teen hoitoalan vuorotyötä, joten harvoin meillä joulua vietetään aattona ja joulupäivänä. Viime vuonnakin kinkku paistettiin ja lahjat avattiin jo 21.12. Tänä vuonna joulu järjestetään miten minulle ja vuorotyössä käyvälle pojalleni sopii. Miesystävä käy miten hänelle sopii. Aina luokseni saa tulla kuitenkin.
Mielestäni uudet kumppanit kuuluu joulunviettoon jos pariskunnalla on itse halu järjestää asia niin. Etenkin jos toinen jäisi muutoin vaikka yksin viettämään joulua niin kokisin aika törkeänä että häntä ei kutsuttaisi mukaan. Se että hänet eristettäisiin elämänsä tärkeästä (tai tärkeimmästä) ihmisestä eli kumppanistaan jouluna vastoin hänen tahtoaan olisi ainakin minulle selvä merkki siitä, mikä minun paikkani on. Enkä sillä paikalla välttämättä enää jäisi viihtymään.
Te joiden mukulat eivät halua uusia hoitojanne juhlapäiviin, kuunnelkaa niitä lapsianne! Joulu on niin erityistä ja taianomaista aikaa lapsille, että sitä ei pidä äiskän tai iskän itsekkyydellä pilata. Ja ei, lasten ei pidä joutua väkisin leikkimään perhettä itselleen vieraan ihmisen kanssa.
Entä, kun lapset kasvaa? Kun aikuistuvat? Tai jos vanhemmat on eronneet jo lasten ollessa ihan pieniä, ettei heillä ole edes muistikuvaa ydinperheestä? Haluavatko lapset viettää aikaa ydinperheenä, jos eronneet vanhemmat tuskin puhuvat toisilleen?
Vierailija kirjoitti:
Entä, kun lapset kasvaa? Kun aikuistuvat? Tai jos vanhemmat on eronneet jo lasten ollessa ihan pieniä, ettei heillä ole edes muistikuvaa ydinperheestä? Haluavatko lapset viettää aikaa ydinperheenä, jos eronneet vanhemmat tuskin puhuvat toisilleen?
Ei kaikkien tarvitse olla samaan aikaan paikalla.
En tiedä miten muilla, mutta meillä ainakin perhe on lämmin yhteisö, josta ei ketään jätetä ulkopuolelle. Jos jollakin olisi uusi puoliso, niin ilman muuta olisi tervetullut joulunviettoon. Jonkun puolison tai lähipiirin jäsenen ulosjättäminen ei ole sellaista mitä haluaisin lapsille opettaa. Yhteisöllisyys, vieraanvaraisuus ja lämmin avoimuus sen sijaan on.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mukulat eivät halua uusia hoitojanne juhlapäiviin, kuunnelkaa niitä lapsianne! Joulu on niin erityistä ja taianomaista aikaa lapsille, että sitä ei pidä äiskän tai iskän itsekkyydellä pilata. Ja ei, lasten ei pidä joutua väkisin leikkimään perhettä itselleen vieraan ihmisen kanssa.
Meillä taisi olla eka yhteinen joulu, kun oltiin oltu yhdessä 10 vuotta. Siinä vaiheessa lapsi kyllä tunsi jo hyvin kumppanini vaikka emme yhdessä asuneetkaan. Tuosta on nyt 12 vuotta ja edelleen muualle muuttaneena lapsi on halukas tulemaan kanssamme joulun viettoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien tarvitse olla samaan aikaan paikalla.
Siis pitääkö vanhempien vuorotellen olla lasten kanssa ja missä? Miten vanhemmat, joilla ei ole autoa, pääsevät paikalle, kun julkinen liikenne on tauolla? Miten esim uudesta liitosta syntyneet lapset viettävät joulua, mikä on heidän ydinperheensä?
Meillä ei kuulu.