ASO-asujat heräävät nyt todellisuuteen: heitä on vedetty nenästä pitkään, kohta on pakko muuttaa pois, kun rahat eivät riitä asumiseen
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5478941
Ja asumisoikeusasuntojen pitäisi olla kustannusneutraaleja eli niillä ei saa tehdä voittoa.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdelle ihmiselle 86 neliötä Helsingissä nyt vaan on aika kallista, varmaan pienempäänkin mahtuisivat? Itse en valita, asun Asuntosäätiön ASOssa Arabianrannassa ja maksan 730 e / kk 55 neliön kaksiostani. Eipä saisi yksityisiltä vuokramarkkinoilta samalla hinnalla vastaavaa (enkä saisi lainaa sinkkuna vastaavan omaksi ostoonkaan).
Onko yhtiövastike tuon 730e/kk vai maksatteko asuntolainaa tuon verran /kk?
Helsinki lienee ainoa paikka Suomessa missä saattaa olla aso-asunnoissa järkeä, kun siellä on niin kalliit vuokrat, täällä muualla kyseisten asuntojen yhtiövastikkeet on ihan yhtä kalliita, kuin vastaavan asunnon vuokrakin olisi = ei mitään järkeä.
Se asomaksu oli noin 20 000 euroa, pois jo maksettu. Mutta mulla oli alkuun siihen asuntolaina jota lyhensin 150 e/kk. Tuo 730 e on se kuukausittainen vastike, joka on siis nyt enää maksettavana kun ei ole tuota lainaa päälle. Vastaavia vuokra-asuntoja ei näytä alle tonnin kuussa täältä irtoavan, siksi olen ihan tyytyväinen tähän.
Toki on aina se argumentti että on järkevämpää maksaa omaa. Ehkä, mutta mä en saisi yksinelävänä keskituloisena lainaa asuntoihin alueelta, jossa haluan asua. 100% etätyöläisenä yksiökään ei mulle oikein riitä. Se olisi sitten muutto johonkin Myllypuroon tai Kontulaan tai Malmille edessä. Enkä halua. Muutenkin, mihinpä sitä lapsettomana sinkkuna sitä rahaa keräilisin asuntolainaa maksamalla, perintökin tulee menemään valtiolle.
86 neliötä ei ole millään logiikalla pienehkö kolmio. 20 neliötä pienempäänkin kolmioon mahtuu hyvin vierashuone (tiedän kokemuksesta).
Jos haluaa asua hyvällä sijainnilla isossa asunnossa ja vielä asoyhtiöiden mittakaavassa melko hintavassa yhtiössä niin totta kai se maksaa. Itse asun tyytyväisenä puolet edullisemmin (vastike alle 800 e) 66 neliön kolmiossa Hason aso-asunnossa hieman kauempana Helsingin keskustasta.
Erikoinen Asojen mollausjuttu Vantaan Sanomilta aikana, jolloin Asot alkavat näyttää parhaita puoliaan, ja kaikkien muiden asumismuotojen kustannusten nousu on todennäköisesti vielä rajumpaa kuin Asoissa.
Mitä tarkoitat ap?
Suomessa ei ole kenelläkään mitään monopolia yhdelläkään rakennusyhtiöllä, eikä kellään muullakaan, rakentaa aso-asuntoja.
Niitä rakentavat useat eri rakennusyhtiöt ja säätiöt.
On myös tulorajat alle 55 vuotiaille.
Eli jos on rahaa ostaa oma asunto, et saa ostaa asumisoikeusasuntoa
Pitää hakea oman kaupungin asuntotoimistolta jonotusnumero, asumisoikeusasuntoon.
Vasta sitten pääset ostamaan sitä asoasuntoa.
Laki on nyt kylläkin muuttumassa helpommaksi.
Alunperin tarkoitus on, että pienituloisimmatlin pääsevät käsiksi siisteihin, hyväkuntoisiin, siisteillä ja rauhallisilla paikoilla sijaitseviin asuntoihin, sekä uusiin asuntoihin.
Ne, jotka eivät saa suuria asuntovelkoja pankista.
Mitään jälleenmyynti riskiä aso asunnossa ei ole.
Saat pois sen rahan, minkä asuntoon sijoitit, kun asunnosta pois muutat. Rakennusindeksillä korotettuna.
Aso asuminen voittaa kuntien ja kaupunkien levottomat, meluiset, epäsiisit, nistien ja juoppojen vuokra-asunnot, tuhatkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Neliöt maksaa kaikissa asumismuodoissa. En ole koskaan tajunnut ASOa, kun vastikkeet eivät ole kuin nimellisesti yksityisten markkinoiden vuokra-asuntoja halvempia.
Mikä nyt sitten on nimellisesti?
Mulla oli aso-kämpän vastike noin 150e vähemmän kuin samankokoisen kaksion vuokra samalta alueelta, ja se oli upouusi toisin kuin valtaosa vuokratarjonnasta.
Se tarkoitti sitä että pienipalkkaisena melkein tuplasin sen summan, mikä oli vara säästää kuukausittain omaa asuntoa varten. Tai toiselta kantilta tarkoitettuna sitä, että sille jo säästämälleni reilulle parille kymmenelle tonnlile sainkin yhtäkkiä 1800e/vuosi "tuottoa" kun sijoitin sen asokämppään ja indeksikorotukset päälle kun sitten muutin myöhemmin omaan.
Minusta tuo oli hyvä diili, ilman sitä saattaisin olla edelleen vuokralla säästämässä omaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Mitään jälleenmyynti riskiä aso asunnossa ei ole.
Saat pois sen rahan, minkä asuntoon sijoitit, kun asunnosta pois muutat. Rakennusindeksillä korotettuna.Aso asuminen voittaa kuntien ja kaupunkien levottomat, meluiset, epäsiisit, nistien ja juoppojen vuokra-asunnot, tuhatkertaisesti.
Tästä oli jo keskustelua täällä: https://www.vauva.fi/keskustelu/4875328/asoasunto.
Riski on kyllä olemassa, jos olet hankkinut asumisoikeuden indeksin ollessa korkealla ja joudut asunnosta luopumaan indeksin laskiessa (esim. elokuussa 2020 kävin näin). Onhan tuo harvinaista, muttei mahdotonta.
Alkuperäinen asomaksu on se asunnon valmistuessa lukkoonlyöty maksu, jonka saat varmasti takaisin. Jos et ole asunnon ensimmäinen haltija niin asomaksu voi laskea siitä, mitä itse olet maksanut.
– Kun muutimme vuonna 1998 Tarveasuntojen asumisoikeusasuntoon Helsingin Pitäjänmäelle, neliöhinta oli nykyrahassa 10,6 euroa Nyt se tulee olemaan 17 euroa. Kasvu on tältä ajalta 61,6 prosenttia. Samalta ajalta yleinen elinkustannusindeksi on noussut "vain" 40,5 prosenttia, sanoo työuransa yhteiskuntatieteellisenä tutkijana tehnyt Eric Hällström.
Tämä tutkija siis vertailee Pitäjänmäen 25 vuoden takaisia vastikkeita uudehkon Pikku-Huopalahden nykyisiin vastikkeisiin?
Asumiskustannukset ovat taatusti nousseet ihan kaikissa asumismuodoissa tuota elinkustanusindeksiä enemmän.
Vertailu pitäisi tehdä muihin alueen vastaaviin asuntoihin ja niiden kuluihin. Ja etenkin siihen, paljonko kulut nousevat nyt niissä muissa muodoissa, huomioiden nousevat korot.
Asoissa alkaa olla nyt pitkästä aikaa hyötyä ara-korkokatoista.
Vierailija kirjoitti:
Neliöt maksaa kaikissa asumismuodoissa. En ole koskaan tajunnut ASOa, kun vastikkeet eivät ole kuin nimellisesti yksityisten markkinoiden vuokra-asuntoja halvempia.
Ihapaskaa. Asun kaksiossa (hyvässä) Helsingissä 450 eur.
Kerro heti mistä nappaan vuokra-asunnon samalla hinnalla ;-)
Enkä edes vaihtaisi, asoissa on paremmat naapurit kuin jopa omistuasunnoissa.
Pikku Huopalahdessa, siinä erikoisessa terassitalossa näkyy olevan vapaana Asuntosäätiön 107 neliön kämppä, valtavalla terassilla.
Vastike 1550€/kk, ja asomaksukaan ei ole kuin reilut 20.000€, kun rakennusvuosi on 1994.
Olettaa siis voi, että jutun Hellströmien talo on kaiketi aika uusi, ja kerros ehkä niitä ylimpiä? Ylemmissä kerroksissa jyvitetään yleensä lisää nelioitä.
Tämä selittää tavallista korkeampaa vastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdelle ihmiselle 86 neliötä Helsingissä nyt vaan on aika kallista, varmaan pienempäänkin mahtuisivat? Itse en valita, asun Asuntosäätiön ASOssa Arabianrannassa ja maksan 730 e / kk 55 neliön kaksiostani. Eipä saisi yksityisiltä vuokramarkkinoilta samalla hinnalla vastaavaa (enkä saisi lainaa sinkkuna vastaavan omaksi ostoonkaan).
Onko yhtiövastike tuon 730e/kk vai maksatteko asuntolainaa tuon verran /kk?
Helsinki lienee ainoa paikka Suomessa missä saattaa olla aso-asunnoissa järkeä, kun siellä on niin kalliit vuokrat, täällä muualla kyseisten asuntojen yhtiövastikkeet on ihan yhtä kalliita, kuin vastaavan asunnon vuokrakin olisi = ei mitään järkeä.
Se asomaksu oli noin 20 000 euroa, pois jo maksettu. Mutta mulla oli alkuun siihen asuntolaina jota lyhensin 150 e/kk. Tuo 730 e on se kuukausittainen vastike, joka on siis nyt enää maksettavana kun ei ole tuota lainaa päälle. Vastaavia vuokra-asuntoja ei näytä alle tonnin kuussa täältä irtoavan, siksi olen ihan tyytyväinen tähän.
Toki on aina se argumentti että on järkevämpää maksaa omaa. Ehkä, mutta mä en saisi yksinelävänä keskituloisena lainaa asuntoihin alueelta, jossa haluan asua. 100% etätyöläisenä yksiökään ei mulle oikein riitä. Se olisi sitten muutto johonkin Myllypuroon tai Kontulaan tai Malmille edessä. Enkä halua. Muutenkin, mihinpä sitä lapsettomana sinkkuna sitä rahaa keräilisin asuntolainaa maksamalla, perintökin tulee menemään valtiolle.
Nuo Helsingin asuntojen hinnat ja vuokrat on kyllä ihan poskettomia oikeasti, olis hyvä kyllä joku hintakatto laittaa vuokrille varsinki, kiva ku koko Suomi maksaa siitä, että Helsingissä sossupummit asuu jossakin tonnin vuokrilla.
Suomalaiset on lampaita, esim Ranskassa kansa ei hyväksyisi tuollaista läpinäkymätöntä systeemiä.
Ei mekään tehty parhaalla mahdollisella tavalka. Saatiin 3 lasta opiskeluaikana ja kun minä päätin töihin, ostettiin iso rivitalo, 5 huonetta, keittiö jne, 100% velaksi.
Sitten syntyi vielä iltatähti ja olipa melkoista, kun 2 palkasta piti maksaa 6 menot, laina, tarhamaksua jne. Oltiin eletty kuplassa opiskeluaikana, kun elettiin tuilla.
Harva eläkeläuspariskunta asuu 86 neliön vuokra-asunnossa.
Meillä on lainat hyvällä mallilla, puilla lämmitetään jne. Asuniskulut ovat alle tonni kk
Tämä 1950-luvun alussa syntynyt pariskunta saa taatusti parasta mahdollista työeläkettä, johon tulee 2023 historiallisen suuri 6,8% korotus taitetun indeksin vuoksi. Jos tutkijan uran tehnyt Eric on tienannut noin 4000€ /kk ja vaimonsa mediaanipalkan niin Ericin eläke on jotain 2500€/kk ja vaimonsa vajaa 2000€ /kk. Kun 4500€ bruttoeläkkeisiin tehdään 6,8% korotus on kuukausitasolla eläkkeet nousseet paljon enemmän kuin 70 euroa kuukaudessa kasvaneet asumismenot.
Todennäköisesti Helenan eläke on myös keskimääräistä parempi, joten vinkuminen 70€ /kk nousevista kuluista on makaaberia työeläkkeen noustessa vähintään toista sataa kuukaudessa.
Tämän akateemisen uran tehneen pariskunnan työeläkkeet ovat bruttona 5000-6000 euron välistä. Ensi vuonna kuukausitasolla tuleva korotus on 350-420 euron väliltä - luulisi sillä maksavan 70 euron asumisen hinnan korotuksen ja ostavan vähän parempaa juustoa patongin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ason idea on kynnysrahalla suodattaa sosiaalitapaukset ja pahimmat sekot pois naapureista.
Ihmetyttää miten hyvätuloisille eläkeläisille kaikki on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti alkoi teilaaminen asunnon koon vuoksi, eihän tuo edes ole iso.
Tuossa artikkelissa kuvaavat itse 86m2 asuntoaan pieneksi kolmioksi. Asun HASO:lla 59m2 kolmiossa ja mielestäni 86m2 olisi suuri kolmioksi.
Vielä ei ole tullut ilmoitusta ensi kevään vastikekorotuksista, mutta FB-ryhmän keskustelujen perusteella ne saattavat olla jopa 10 prosentin luokkaa kallistuvan vesimaksun lisäksi.
Avaimen aso Kuopiossa, 4% korotus vastikkeisiin 25€, vesiennakko +6€/kk. Ja vesiennakkohan on ennakko. Lienee suurin kustannusten nousu lämpimässä vedessä?
Kohtuullisen rajoissa kustannusten nousu huomioiden.
Mikä teillä on neliövastike yhteensä ensi vuonna? Ja vesimittarit ovat, mutta ne luetaan puolivuosittain vai kerran vuodessa? Kuukausiennakko yhteensä vedestä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miten hyvätuloisille eläkeläisille kaikki on kallista.
Suurin ongelmahan on siinä että et maksa vain omasta asumisestasi ja yhtiön huollosta vaan keskimäärin koko kattofirman asuntojen mukaan jyvitettynä. Nuo firmat eivät ole enää ns yleishyödyllisiä vaan voisivat esim listautua pörssiin. Pahasti korruptoituneita joita ei kukaan pysty valvomaan.
Vaikka vastike joissain asunnoissa olisi täysin sama kuin vastaava vuokra, on aso-asumisessa silti monia etuja, jotka ovat monille asukkaille tärkeitä. Esim irtisanomisilta suojautuminen, muut asukkaat, kämpän parantaminen itse, lemmikkien salliminen yms.