Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tämä juttu oikein on, ettei joulua voi viettää ydinperheenä?

Vierailija
07.11.2022 |

Kun olin lapsi, ei todellakaan ajettu mummolaan jouluksi. Oltiin omalla porukalla jouluna, myös kavereilla oli näin.
Tämä uusi ahdistava tapa sopii vain, jos maaseudulla on tyyliin joku kartano, jonne voi majoittua jopa parikymmentä henkeä ilman ongelmaa. Muuten on vain ahdasta, stressaavaa ja kireää. USA:stako tämä tapa on vai mistä? Ei sovi Suomen oloihin.

Kommentit (232)

Vierailija
161/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla vuosikymmeniin enää syöty mitään jouluruokia.

Teemme listan ruokatoiveista, jaamme niiden tekemiset ja tuomiset ja syömme lempiruokiamme nähtyämmw minimaalisesti vaivaa.

Vierailija
162/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Tulee vietettyä joulu autossa suhaten eri paikkojen väliä.

Tähän ei kukaan pakota. Yhdessä paikassa, kussakin vuorotellen, eri vuosina.

Meilläkin on kaksi mummolaa ja yksi ukkila, toiset isovanhemmat eronneet. Ikinä ei oo ajettu samana jouluna kuin yhteen osoitteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin sitten vietit lapsuuttasi? Minä olen aina tottunut siihen, että jouluna tulee paljon sukulaisia, kylästellään, mennään mummolaan jne.

Olisi tosi ankeaa sellainen pikkuporukalla kökkiminen ilman kunnon joulun tunnelmaa (eli ihmiset, seurustelu, hyvä ruoka, kynttilät, musiikki, väenpaljouden tuottama lämpö), mutta kai se on että mihin tottuu.

Pikkuporukallakin voi kyllä saada hyvän tunnelman, jos viettää joulun vanhan kaupungin keskustassa ja käy tunnelmallisessa joulukirkossa ihmisineen, tekee kävelyt jouluikkunoiden ja -valojen ääressä, sataa isoja lumihiutaleita taivaalta ja on satumaista.

Kylästellään?

?

Ei tuollaista sanaa ole olemassakaan. Se on kyläillä.

Okei no minä sanon kylästellään. Olen oppinut sen niin, enkä aio muuttaa.

Ei se ole sana.

Suomen murteiden sanakirja: kylästellä = käydä kylässä, vierailla, kyläillä

Äitini käytti verbiä kuvaamaan lyhyt aikaista vierailua. Kyläily on kestollisesti pidempi.

Vierailija
164/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän hyvin näitä mummoja. Kannattaa oikeasti itse järjestää se joulu edes kerran, niin ymmärtää kuinka suuri työ siinä järjestämisessä on. Kotikaljat, puurot, luumukeitot, imelletyt perunalaatikot, porkkanalaatikot, kinkut ja itse pilkotut rosollit, kalat, salaatit, joululeivonnaiset ym. kun vääntää isolle porukalle, niin ihan täyden työpäivän joutuu tekemään.

Lisäksi tietysti joululahjat, joulusiivoukset, koristelut, kuusen haut, mahdolliset lumityöt, joulupukki. Ja porukan syötyä tiskaaminen, lahjapapereiden siivoaminen, saunan lämmitys, lakanoiden vaihdot ja pesut. Hirveä homma.

En oikeasti ole kehdannut rasittaa omia vanhempiani joululla enää vuosikausiin. He ovat ihan riittävästi passanneet, kun ovat järjestäneet joulun meille lapsena. Nyt on meidän aika järjestää joulu omille lapsillemme.

Miksi pitää vääntää tuollaista ruokaa joka ei ole edes hyvää?

Miksei vain pidä asuntoaan tasaisesti siistinä?

Hommaa lahjoja pitkin vuotta ja maltilla va in lapsille.

Ja miksi ohmeessä vain se mummo tiskaisi, petaisi jne?

Minä järjestän jouluni niinkuin tahdon. Pointti oli, että se joulun järjestäminen ei ole mikään isovanhempien tehtävä. Ja suosittelen juuri sinulle sitä joulun järjestämistä itse, koska et selvästikään ole koskaan sitä tehnyt.

Kyllä olen, kymmeniä kertoja. Moskaa ei meillä syödä eikä muutenkaan tehdä mitään tuollaista idioottimaista.

Mutta silti menet mummon pöytään syömään?

Me jörjestämme sen joulun. Olemme järjestäneet jo vuosia. Sekä noille marinamummoille että jälkipolville.

Mikä tämän sun marinan pointti sitten oli? Että vanhukset ovat vain marisijoita, jos eivät jaksa tai ei ole varaa järjestää joulua, vai mikä?

Eläkkeen suuruus on itse ansaittu.

Ja tumpelot kakarat itse kasvatettu.

Kodin päästäminen lääväksi oma moka.

Negatiivinen asenne samoin.

Ei kai lapset tumpeloita ole, jos juhlivat joulunsa kotona. Eikös se, että järjestää joulun itse ole ennemminkin toimeliaisuuden merkki.

Meillä äiti tai isä laittaa tiskit koneeseen ihan siitä syystä, että 9 kk ikäinen vauva ei vielä osaa.

Ja mun vanhemmat voivat säästää sen hyvänkin eläkkeensä vaikka itselleen. En minä hyvätuloinen akateeminen ihminen vanhempieni rahoja tarvitse.

Ainoa negatiivinen täällä olet sinä, joka haukuit meidän perheen jouluperinteet. Ei kuulu sulle, miten kukin jouluaan viettää. Ja siivoaminen harvoin on merkki siitä, että asuu läävässä. Eiköhän se ole juuri päinvastoin. Läävässä asuvat ne, jotka eivät siivoa.

Vierailija
165/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armahtakaa sitä tahoa, joka tekee pedit,ruuat , koristelut, siivoukset, pyykit, tortut ja muut. Ei ole kiva vuodesta toiseen passata isoa porukkaa.

Vierailija
166/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joku ap:n tuttu viettää sukujoulua ja nyt kokee että kaikki pakotetaan samaan

Vierailija
167/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armahtakaa sitä tahoa, joka tekee pedit,ruuat , koristelut, siivoukset, pyykit, tortut ja muut. Ei ole kiva vuodesta toiseen passata isoa porukkaa.

Jos joku on idiootti että ryhtyy tällaiseksi tahoksi niin ihan oma moka.

Vierailija
168/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo oli ihan kamalaa, kun vanhemmat kuskasivat edes takisin mummoloihin, vaikka ei edes oltu niin läheisiä. Myöhään illalla sitten kotiin syömään kinkkua ja avaamaan lahjoja. Miksi just jouluaattona pitää ajella lasten kanssa, ajelkoot mummot ja papat jos on niin tärkeää, heillähän aikaa on.

Vierailija
169/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme pari kertaa sanoneet, että haluamme viettää joulun oman perheen kesken. Vastaukseksi olemme saaneet  ensin nurisevan hyväksynnän, mutta sitä seuraa välittömästi kysymys "milloin te sitten tulette?". Eli vanhempamme eivät vain mitenkään tunnu ymmärtävän, että juuri se kaamoksessa ympäri Suomea ajelu lyhyen joululoman aikana, ja toisten nurkissa majailu ei vaan tunnu kovin jouluiselta. Varsinkin kun molemmissa paikoissa pitää käydä silti se heidän tapojensa mukainen jouluaattorutiini (jonka he itse loivat silloin kun me olimme lapsia). Monta kertaa olemme esimerkiksi sanoneet, että emme tarvitse läjäpäin lahjoja ja joululaatikoita, tai television katselu jouluna ei ole oikein meidän mielestä jouluista, jne, ja aina kaikki vedetään väkisin samalla tavalla.

Ja se kysely, syyllistäminen, voivottelu, jos pidämme päämme. Ostetaan väkisin lapsille hirveästi lahjoja, ja puhelimessa sitten heille selitetään, että täällä ne teitä odottelevat.

Vierailija
170/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni äiti oli täysin kiinni äidisssään. He roikkui siellä mummolassa aina ja tosiaan joulua ei voinut viettää missään muualla. Ja nyt hän olettaa että me ajamme heille aina jouluksi. Ja tietenkään toisin päin ei tiet toimi.

Selkeästi on mummo ottanut Ameriikasta mallia. 

Mitä Igor taas sönköttää? Huono. 

Vierailija
171/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on idiootti että ryhtyy tällaiseksi tahoksi niin ihan oma moka.

Jep. Ei kukaan pakota passaamaan. Oma valinta. Ja omista valinnoista on vähän turha sitten nurista jälkeenpäin.

Vierailija
172/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän hyvin näitä mummoja. Kannattaa oikeasti itse järjestää se joulu edes kerran, niin ymmärtää kuinka suuri työ siinä järjestämisessä on. Kotikaljat, puurot, luumukeitot, imelletyt perunalaatikot, porkkanalaatikot, kinkut ja itse pilkotut rosollit, kalat, salaatit, joululeivonnaiset ym. kun vääntää isolle porukalle, niin ihan täyden työpäivän joutuu tekemään.

Lisäksi tietysti joululahjat, joulusiivoukset, koristelut, kuusen haut, mahdolliset lumityöt, joulupukki. Ja porukan syötyä tiskaaminen, lahjapapereiden siivoaminen, saunan lämmitys, lakanoiden vaihdot ja pesut. Hirveä homma.

En oikeasti ole kehdannut rasittaa omia vanhempiani joululla enää vuosikausiin. He ovat ihan riittävästi passanneet, kun ovat järjestäneet joulun meille lapsena. Nyt on meidän aika järjestää joulu omille lapsillemme.

Me lapset ainakin olemme aina osallistuneet joulun laittoon. Jo olemme menneet kylään, olemme jo aaton aattona olleet paikalla, että voimme auttaa. Tosin olemme myös sanoneet, että ihan kaikkea ei tarvitse meitä varten olla, mutta isovanhemmat haluavat itse että kaikki menee aina saman kaavan mukaan. Ei kai kukaan aikuinen ihminen kylään mennessään oleta, että omat vanhat vanhemmat yksin tiskaa, lämmittää saunan, pilkkoo rosollit ja siivoaa lahjapaperit? Tarjoutukaa hyvät ihmiset auttamaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme pari kertaa sanoneet, että haluamme viettää joulun oman perheen kesken. Vastaukseksi olemme saaneet  ensin nurisevan hyväksynnän, mutta sitä seuraa välittömästi kysymys "milloin te sitten tulette?". Eli vanhempamme eivät vain mitenkään tunnu ymmärtävän, että juuri se kaamoksessa ympäri Suomea ajelu lyhyen joululoman aikana, ja toisten nurkissa majailu ei vaan tunnu kovin jouluiselta. Varsinkin kun molemmissa paikoissa pitää käydä silti se heidän tapojensa mukainen jouluaattorutiini (jonka he itse loivat silloin kun me olimme lapsia). Monta kertaa olemme esimerkiksi sanoneet, että emme tarvitse läjäpäin lahjoja ja joululaatikoita, tai television katselu jouluna ei ole oikein meidän mielestä jouluista, jne, ja aina kaikki vedetään väkisin samalla tavalla.

Ja se kysely, syyllistäminen, voivottelu, jos pidämme päämme. Ostetaan väkisin lapsille hirveästi lahjoja, ja puhelimessa sitten heille selitetään, että täällä ne teitä odottelevat.

Meillä vähän samalla tavalla. Sillä erotuksella, että mun lapsuudessani joulua vietettiin vain oman perheen kesken, mutta kun siskoni kanssa tultiin aikuisiksi, äitini halusikin viettää sukujouluja. Niin ja kaikki asutaan pääkaupunkiseudulla. Nyt vanhempani ovat jo 95 ja 93, joten olen ajatellut jaksaa sukujoulut vielä sen aikaa, kun ovat elossa. Olihan tässä kuitenkin muutama vuosi, kun ei tarvinnut järjestää isoja jouluja. Kun vanhemmistani aika jättää, sukujoulut ovat mun kohdaltani ohi. 

Vierailija
174/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko joku passaa tuolla tavoin, aikuisia ihmisiä? Jos haluan passausta menen hotelliin, jos menen viettämään sukujoulua niin toki teen oman osani järjestelyistä, ihan normaali käytäntö. Minua ei ole kasvatettu avuttomaksi.

Vierailija
175/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän ei kukaan pakota. Yhdessä paikassa, kussakin vuorotellen, eri vuosina.

Meilläkin on kaksi mummolaa ja yksi ukkila, toiset isovanhemmat eronneet. Ikinä ei oo ajettu samana jouluna kuin yhteen osoitteeseen.

Ei pakota ei, mutta syyllistäminen vuorovuotena on aika painostavaa kuunneltavaa. Eli jos olemme aaton toisessa mummolassa, pitää ilmeisesti vähintään tapanina olla jo toisessa. Molemmissa paikoissa myös täyden repertuaarin jouluvalmistelu ja ohimennen valitus siitä kuinka on raskasta.

Ja nämä ovat samoja ihmisiä, jotka itse viettivät joulun oman perheen kesken, ei mummoloissa.

Vierailija
176/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me lapset ainakin olemme aina osallistuneet joulun laittoon. Jo olemme menneet kylään, olemme jo aaton aattona olleet paikalla, että voimme auttaa. Tosin olemme myös sanoneet, että ihan kaikkea ei tarvitse meitä varten olla, mutta isovanhemmat haluavat itse että kaikki menee aina saman kaavan mukaan. Ei kai kukaan aikuinen ihminen kylään mennessään oleta, että omat vanhat vanhemmat yksin tiskaa, lämmittää saunan, pilkkoo rosollit ja siivoaa lahjapaperit? Tarjoutukaa hyvät ihmiset auttamaan.

No varmaan semmoinen aikuinen sitten olettaa joka on siihen kasvatettu että vanhemmat hoitaa kaiken ja lasten ei tartte laittaa tikkua ristiin. Eikä vanhemmat ole asiasta sitten kehdanneet sanoa. Onhan sitä niitä "ei tartte auttaa" ihmisiä, jotka ei halua ketään keittiöönsä päästää vaan mieluummin uupuvat. Tytär tai miniä (varsinkin miniä) tekisi kuitenkin kaiken väärin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan semmoinen aikuinen sitten olettaa joka on siihen kasvatettu että vanhemmat hoitaa kaiken ja lasten ei tartte laittaa tikkua ristiin. Eikä vanhemmat ole asiasta sitten kehdanneet sanoa. Onhan sitä niitä "ei tartte auttaa" ihmisiä, jotka ei halua ketään keittiöönsä päästää vaan mieluummin uupuvat. Tytär tai miniä (varsinkin miniä) tekisi kuitenkin kaiken väärin.

Ei se aina ole ihan noinkaan. Meillä nuorempi sukupolvi kyllä olisi valmis auttamaan, mutta kun jostain käsittämättömästä syystä kaikki pitää tapahtua aattona. Kun useampi suku yhdistyy ja suvuilla on erilaisia jouluperinteitä (esim hautausmailla käynti, isovanhemmilla käynti, omilla vanhemmilla käynti), se on aikamoista aikataulujen veivaamista, että kaikki pääsevät samaan aikaan joulupöytään. Ja vieläpä niin, että se ajankohta sopii myös pienten päivärytmiin päiväunineen ja ruoka-aikoineen. Mä pääsin aikoinaan helpolla, koska mun silloiset appivanhempani olivat Jehovan todistajia eivätkä he viettäneet joulua lainkaan. Mulla oli yksi ainoa paikka, mihin aattona tarvitsi mennä ja se oli paikka, jossa syötiin joulupäivällinen. 

Vierailija
178/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna pitäisi kaikilla olla hyvä tahto ja antamisen mieltä.

Tämä marisija- marttyyrimummo vei joulumieleni jo nollaan. Kerran vuoteen voi laittaa rahaa reilummin menemään jotta lastenkin on kiva tulla lapsineen hyvinvalmisteltuun lapsuudenkotiin. En kai nyt aattona rupeisi minihkään tortunpaistoon tai rosollin tekoon?

Toivottavast tästä joulutunnelmaan taas pääsee, unohdan köyhät ja raihnaset mummot.

Vierailija
179/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina ole ihan noinkaan. Meillä nuorempi sukupolvi kyllä olisi valmis auttamaan, mutta kun jostain käsittämättömästä syystä kaikki pitää tapahtua aattona. Kun useampi suku yhdistyy ja suvuilla on erilaisia jouluperinteitä (esim hautausmailla käynti, isovanhemmilla käynti, omilla vanhemmilla käynti), se on aikamoista aikataulujen veivaamista, että kaikki pääsevät samaan aikaan joulupöytään. Ja vieläpä niin, että se ajankohta sopii myös pienten päivärytmiin päiväunineen ja ruoka-aikoineen. Mä pääsin aikoinaan helpolla, koska mun silloiset appivanhempani olivat Jehovan todistajia eivätkä he viettäneet joulua lainkaan. Mulla oli yksi ainoa paikka, mihin aattona tarvitsi mennä ja se oli paikka, jossa syötiin joulupäivällinen. 

No mut estääkö se aikataulurumba sitten myös tiskeihin ym. jälkien siivoukseen osallistumisen, omien lakanoitten laiton tai sen että jokainen toisi joulupöytään jotain tai edes osallistuisi kustannuksiin? Tuo edestakaisin ravaaminen on tuttua myös itselle, mutta aina on silti valmisteluihin jossain määrin ehditty osallistua. Eikä ole vaadittu mitään, ihan itse meidät on kutsuttu ja toivottu käymään.

Vierailija
180/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä