Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tämä juttu oikein on, ettei joulua voi viettää ydinperheenä?

Vierailija
07.11.2022 |

Kun olin lapsi, ei todellakaan ajettu mummolaan jouluksi. Oltiin omalla porukalla jouluna, myös kavereilla oli näin.
Tämä uusi ahdistava tapa sopii vain, jos maaseudulla on tyyliin joku kartano, jonne voi majoittua jopa parikymmentä henkeä ilman ongelmaa. Muuten on vain ahdasta, stressaavaa ja kireää. USA:stako tämä tapa on vai mistä? Ei sovi Suomen oloihin.

Kommentit (232)

Vierailija
121/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin aloittaa keskustelua "mummujen" jaksamisesta joulun viettoon, joulun laittamiseen suurelle porukalle, mummujen rahavaroja, jaksamista hälinän keskellä.

Se poistettiin. Toki, tämä on vauvapalsta, nuorten naisten mielipiteet on tärkeämpiä ja se mummujen moittiminen.

Vai niin. Tai sitten se vain painui jonnekin kun ei kukaan jaksa niitä keksittyjä marttyyrimummotarinoitasi.

Oikeesti luulette ettei mummot väsy kun 2 -3 lasta tulee "ihanaan perhejouluun" kukin neljän hengen perheenä. Oottaen että on naistenlehtien lohirullat yms. pöydässä, miettimättä kustannuksia tai mummon jaksamista.

Ei mummot väsy, ei mummoilta raha lopu. Mumot hymyilee kun kolme miniää ruotii eteisessä ruokia ja ohuita patjoja. Ja mummu ei ees lähtenyt pulkkamäkeen lapsia viemään että ois saatu olla rauhassa.

Tiedän. Mummo panee miehensä töihin, ostaa tämän kanssa oman osuutensa ruoat kaupasta ja laittaa kullekin lapselleen listan siitä, mitä tämä tuo mukanaan.

Hoitaa huushollinsa hyvissä ajoin sellaiseksi, että yöpyminenkin onnistuu. Sen sijaan että hankkii huonekaluja, jotka ei sovi istumiseen eikä nukkumiseen ja täyttää huushollinsa krääsällä, joka on kaikkien tiellä.

Käskee tuomaan pyyhkeet ja lakanat mukanaan.

Muu on täyttä horinaa taas.

t. kolmen lapsen äiti ja viiden mummo

Niinpä. Sepäs olikin helppoa! Huusholli mukavia hotellisänkyjä täyteen. Kiikkustuoli kirpparille.

Se on helppoa. Meillä on esimerkiksi takkahuoneessa sohvasänky, jonka saa levitettyä parisängyksi ja sen alla lasten vanha vuodevaatelaatikko, jossa nukkuu 1-2 lasta. Samaten olen säästänyt vanhan kerrossängyn, joka on arkisin kauniin verhon takana työhuoneessani, jota en tietenkään jouluna tarvitse työntekoon. Ja vaatehuoneessa on useampi kunnollinen patja. Meillä on myös sisustettu huoneet niin, että niitä majapaikkoja saa helposti. Lapsille saa helposti tehtyä ihania majoja.

Kiikkustuoleista sen tilaa vievän vein mökille, ja kaupungissa on vain se pystymalli joka ei vie tilaa.

Piece of cake.

Sinä katsot nyt tilojasi ihan toisin kuin mummot (vanhat parit) jotka ovat muuttanret jo itselleen sopivan kokoiseen asuntoon ja on lasten kerrossängyt hävitetty 20-30 vuotta sitten.

Aina on tiloillaan, terveydellään ja varakkuudellaan kehuvia.

Yritin avata keskustelua jo iäkkään perusmummulan puolesta jolle monipäiväinen joukko monia yövieraita on kallis rasite ja vielä fyysisesti rasittava.

Ne mummot joilla ob pieniä lastenlapsia ei ole niitä sun iäkkäitä rahjuksiasi.

He on vielä työelämässä ja heillä on järkevänkokoiset asunnot.

Ja itseäänhän siinä saa syyttää jos on kasvattanut lauman kädettömiä tolvanoita. Ei mun lapsille tulisi mieleenkään tulla ilman omia liinavaatteita tai ilman ruokia.

Miniäsi, joka määrää, voi olla eri mieltä. Ei ruveta rahjaamaan lakanoita. En kirjoittanut itsestäni, meillä on ok, vaan kaikkien pienellä eläkkeellä elävien puolesta joille joulu on iso taloudellinen rasite.

Ja sulla on mustavalkonen maailma, olen 75, pienin lapsenlapsi 2 vuotta, 36- vuotiaan poikani lapsi.

Eli ykdi pieni lapsi ja runsaasti aikuisia paikalla. Miksi se just sulle se hoito jäisi?

Sanot lakanoista onille lapsillesi. Tietenkin.

Uhriutuvat marttyyrit voivat avata suunsa.

Yksi pieni lapsi? Minulla on monta lastenlasta vaikka nyt takerruit pienimpään.

Oletko se sama jonkun ihana miniä joka nimitit vanhusta rahjukseksi.

Vain yksi joka vaatii jatkuvaa valvontaa ja miksi se just sun tehtäväsi olisi???

Rasittava sinakin olet. Tosi rasittava.

Nyt olet aika kujalla jos minulle jankutat.

Jos nuorin lastenlapsi on 2- vuotias, kerroin kun joku tykkäsi ettei rahjuksilla enää ole pieniä lastenlapsia.

MIKSI ne sun lapsesi ei osaa hoitaa lapsiaan? MIKSI se sinun kontollasi olisi?

Eikö peruskoulussa enää opita lukemaan ja ymmärtämään tekstejä.

Mistä sait päähäsi että minun pitäisi 2- vuotiasta katsoa jos toistelen sinulle mitä mummot joulun jälkeen kerhossa juttelevat?

Tuo lapsi asuu 600 kmn päässä.

Ymmärtäisitkö rautalankaa jos taivuttaisin että vanhallakib voi olla pieniä lastenlapsia vaikka joku epäili.

Nyt en enää vastaile yläasteelaisille.

Vierailija
122/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin aloittaa keskustelua "mummujen" jaksamisesta joulun viettoon, joulun laittamiseen suurelle porukalle, mummujen rahavaroja, jaksamista hälinän keskellä.

Se poistettiin. Toki, tämä on vauvapalsta, nuorten naisten mielipiteet on tärkeämpiä ja se mummujen moittiminen.

Vai niin. Tai sitten se vain painui jonnekin kun ei kukaan jaksa niitä keksittyjä marttyyrimummotarinoitasi.

Oikeesti luulette ettei mummot väsy kun 2 -3 lasta tulee "ihanaan perhejouluun" kukin neljän hengen perheenä. Oottaen että on naistenlehtien lohirullat yms. pöydässä, miettimättä kustannuksia tai mummon jaksamista.

Ei mummot väsy, ei mummoilta raha lopu. Mumot hymyilee kun kolme miniää ruotii eteisessä ruokia ja ohuita patjoja. Ja mummu ei ees lähtenyt pulkkamäkeen lapsia viemään että ois saatu olla rauhassa.

Tiedän. Mummo panee miehensä töihin, ostaa tämän kanssa oman osuutensa ruoat kaupasta ja laittaa kullekin lapselleen listan siitä, mitä tämä tuo mukanaan.

Hoitaa huushollinsa hyvissä ajoin sellaiseksi, että yöpyminenkin onnistuu. Sen sijaan että hankkii huonekaluja, jotka ei sovi istumiseen eikä nukkumiseen ja täyttää huushollinsa krääsällä, joka on kaikkien tiellä.

Niinpä. Sepäs olikin helppoa! Huusholli mukavia hotellisänkyjä täyteen. Kiikkustuoli kirpparille.

Se on helppoa. Meillä on esimerkiksi takkahuoneessa sohvasänky, jonka saa levitettyä parisängyksi ja sen alla lasten vanha vuodevaatelaatikko, jossa nukkuu 1-2 lasta. Samaten olen säästänyt vanhan kerrossängyn, joka on arkisin kauniin verhon takana työhuoneessani, jota en tietenkään jouluna tarvitse työntekoon. Ja vaatehuoneessa on useampi kunnollinen patja. Meillä on myös sisustettu huoneet niin, että niitä majapaikkoja saa helposti. Lapsille saa helposti tehtyä ihania majoja.

Kiikkustuoleista sen tilaa vievän vein mökille, ja kaupungissa on vain se pystymalli joka ei vie tilaa.

Piece of cake.

Sinä katsot nyt tilojasi ihan toisin kuin mummot (vanhat parit) jotka ovat muuttanret jo itselleen sopivan kokoiseen asuntoon ja on lasten kerrossängyt hävitetty 20-30 vuotta sitten.

Aina on tiloillaan, terveydellään ja varakkuudellaan kehuvia.

Yritin avata keskustelua jo iäkkään perusmummulan puolesta jolle monipäiväinen joukko monia yövieraita on kallis rasite ja vielä fyysisesti rasittava.

Ne mummot joilla ob pieniä lastenlapsia ei ole niitä sun iäkkäitä rahjuksiasi.

He on vielä työelämässä ja heillä on järkevänkokoiset asunnot.

Ja itseäänhän siinä saa syyttää jos on kasvattanut lauman kädettömiä tolvanoita. Ei mun lapsille tulisi mieleenkään tulla ilman omia liinavaatteita tai ilman ruokia.

Miniäsi, joka määrää, voi olla eri mieltä. Ei ruveta rahjaamaan lakanoita. En kirjoittanut itsestäni, meillä on ok, vaan kaikkien pienellä eläkkeellä elävien puolesta joille joulu on iso taloudellinen rasite.

Ja sulla on mustavalkonen maailma, olen 75, pienin lapsenlapsi 2 vuotta, 36- vuotiaan poikani lapsi.

Eli ykdi pieni lapsi ja runsaasti aikuisia paikalla. Miksi se just sulle se hoito jäisi?

Sanot lakanoista onille lapsillesi. Tietenkin.

Uhriutuvat marttyyrit voivat avata suunsa.

Yksi pieni lapsi? Minulla on monta lastenlasta vaikka nyt takerruit pienimpään.

Oletko se sama jonkun ihana miniä joka nimitit vanhusta rahjukseksi.

Vain yksi joka vaatii jatkuvaa valvontaa ja miksi se just sun tehtäväsi olisi???

Rasittava sinakin olet. Tosi rasittava.

Nyt olet aika kujalla jos minulle jankutat.

Jos nuorin lastenlapsi on 2- vuotias, kerroin kun joku tykkäsi ettei rahjuksilla enää ole pieniä lastenlapsia.

MIKSI ne sun lapsesi ei osaa hoitaa lapsiaan? MIKSI se sinun kontollasi olisi?

Eikö peruskoulussa enää opita lukemaan ja ymmärtämään tekstejä.

Mistä sait päähäsi että minun pitäisi 2- vuotiasta katsoa jos toistelen sinulle mitä mummot joulun jälkeen kerhossa juttelevat?

Tuo lapsi asuu 600 kmn päässä.

Ymmärtäisitkö rautalankaa jos taivuttaisin että vanhallakib voi olla pieniä lastenlapsia vaikka joku epäili.

Nyt en enää vastaile yläasteelaisille.

Miksi toit koko lapsen esille kun ei hänellä ole mitään merkitystä?

Ei ole olemassa mitään yläasteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piece of cake.

Voi pahus, meillä ei ole edes vaatehuonetta saati työhuonetta, missä säilöä patjoja ja sänkyjä.

Vierailija
124/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin pieni oli meidän perheessä/suvussa tapana suhata ympäri kaupunkia toivottamassa joulurauhaa sekä syömässä piparkakkuja ja kumoamassa glögit. Toisille mukana paketteja ja/tai joulukukka. Kivat muistot jäi. Aattoilta vietettiin isovanhempien, vanhempien sisarusten tms. luona isolla porukalla. Kivaa oli ja hyvät muistot tästäkin. Joulupäivänä ja tapanina käytiin vahdellen vieraisilla tai syömässä suvun luona. Jonain jouluna taas meille tuli vieraita. 

Kun sisarukset ja minä aikanaan perustettiin omat perheet jatkettiin suvun perinteitä. Kaikki viihtyi ja lapset olivat tyytyväisiä kun oli leikkikavereita jne. Meillä on menty periaatteella "jokainen tuo jotain" niin kestitseminen ei ole kellekään liian iso ponnistus tai taloudellinen isku.

Vierailija
125/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin kävi nyt pahasti ajatus että voisi vanhemmile/äidille/ anopilla olla taloudellinen ja fyysinen rasite perhe joka tulee valmiiseen pöytään osallistumatta mitenkään.

Sellainen kiukkuraivo nyt . Ja ilkeyskin vielä vaikka alle tonnin eläkettä saavia kohtaan. Ps. Itselläni on 2.

Vierailija
126/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin pieni oli meidän perheessä/suvussa tapana suhata ympäri kaupunkia toivottamassa joulurauhaa sekä syömässä piparkakkuja ja kumoamassa glögit. Toisille mukana paketteja ja/tai joulukukka. Kivat muistot jäi. Aattoilta vietettiin isovanhempien, vanhempien sisarusten tms. luona isolla porukalla. Kivaa oli ja hyvät muistot tästäkin. Joulupäivänä ja tapanina käytiin vahdellen vieraisilla tai syömässä suvun luona. Jonain jouluna taas meille tuli vieraita. 

Kun sisarukset ja minä aikanaan perustettiin omat perheet jatkettiin suvun perinteitä. Kaikki viihtyi ja lapset olivat tyytyväisiä kun oli leikkikavereita jne. Meillä on menty periaatteella "jokainen tuo jotain" niin kestitseminen ei ole kellekään liian iso ponnistus tai taloudellinen isku.

Tämä onnistuu vain kun molempien sukulaiset asuu samassa kaupungissa ia seassa ei ole noita marina-narttyyreitä.

Vierailija
127/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän hyvin näitä mummoja. Kannattaa oikeasti itse järjestää se joulu edes kerran, niin ymmärtää kuinka suuri työ siinä järjestämisessä on. Kotikaljat, puurot, luumukeitot, imelletyt perunalaatikot, porkkanalaatikot, kinkut ja itse pilkotut rosollit, kalat, salaatit, joululeivonnaiset ym. kun vääntää isolle porukalle, niin ihan täyden työpäivän joutuu tekemään.

Lisäksi tietysti joululahjat, joulusiivoukset, koristelut, kuusen haut, mahdolliset lumityöt, joulupukki. Ja porukan syötyä tiskaaminen, lahjapapereiden siivoaminen, saunan lämmitys, lakanoiden vaihdot ja pesut. Hirveä homma.

En oikeasti ole kehdannut rasittaa omia vanhempiani joululla enää vuosikausiin. He ovat ihan riittävästi passanneet, kun ovat järjestäneet joulun meille lapsena. Nyt on meidän aika järjestää joulu omille lapsillemme.

Vierailija
128/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän hyvin näitä mummoja. Kannattaa oikeasti itse järjestää se joulu edes kerran, niin ymmärtää kuinka suuri työ siinä järjestämisessä on. Kotikaljat, puurot, luumukeitot, imelletyt perunalaatikot, porkkanalaatikot, kinkut ja itse pilkotut rosollit, kalat, salaatit, joululeivonnaiset ym. kun vääntää isolle porukalle, niin ihan täyden työpäivän joutuu tekemään.

Lisäksi tietysti joululahjat, joulusiivoukset, koristelut, kuusen haut, mahdolliset lumityöt, joulupukki. Ja porukan syötyä tiskaaminen, lahjapapereiden siivoaminen, saunan lämmitys, lakanoiden vaihdot ja pesut. Hirveä homma.

En oikeasti ole kehdannut rasittaa omia vanhempiani joululla enää vuosikausiin. He ovat ihan riittävästi passanneet, kun ovat järjestäneet joulun meille lapsena. Nyt on meidän aika järjestää joulu omille lapsillemme.

Miksi pitää vääntää tuollaista ruokaa joka ei ole edes hyvää?

Miksei vain pidä asuntoaan tasaisesti siistinä?

Hommaa lahjoja pitkin vuotta ja maltilla va in lapsille.

Ja miksi ohmeessä vain se mummo tiskaisi, petaisi jne?

Vierailija
129/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960- ja 1970-luvuilla monet ajoivat jopa Ruotsin eteläosista joulun viettoon Suomeen.

Vierailija
130/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä järjestän jouluni niinkuin tahdon. Pointti oli, että se joulun järjestäminen ei ole mikään isovanhempien tehtävä. Ja suosittelen juuri sinulle sitä joulun järjestämistä itse, koska et selvästikään ole koskaan sitä tehnyt.

Vierailija
131/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ahtaa ydinperheen sisään vangitsemista tuli tapa? Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori ja minulla on aina ollut suku ympärilläni niin jouluna, juhannuksena, jne...

Sama homma. Toki asuttiin kaikki samalla paikkakunnalla (pk-seutu), niin kaikki lähtivät öiksi omiin koteihinsa. Mutta kyllä mä muistelen kuunnelleeni jo 70-luvulla jotain radio-ohjelmia, joissa varoiteltiin ruuhkista Helsingin ulosmenoteillä ennen ja jälkeen joulun. Että ei nyt kovin uusi tapa tämä "maalle jouluksi" ole kyllä. 

Sama, olen s 68. Jouluaatto oltiin aina äidin sukulaisten kanssa ja joulupäivä isän sukulaisten.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka et multa kysynytkään, vastaan silti. Mun yli 90-vuotiaille vanhemmilleni joulu ei ole joulu ilman perinneruokia. Nuorempi sukupolvi sitten taas haluaa kaikenlaista muuta. Ja kun on vielä useita erilaisia erikoisruokavalioita, on laitettava montaa eri sorttia. 

Kolmekymppiseksi asti tein hulluna joulusiivouksen, koska niin mun lapsuudenkodissanikin oli aina tehty. Joulusiivouksee kuului mm koko julmetun suuren kirjahyllyn kirjojen vieminen parvekkeelle ja tomuttaminen siellä.  Sitten tajusin, ettei mun ole mikään pakko. Lahjojen hankkimisesta yritin aikoinaan, että hankittaisiin vain lapsille. Mutta mun äidilleni se oli ehdoton ei. Ja vaikka nyt hankkisikin joululahjat vain suvun pienille, silti ne lahjatoiveet tulevat vasta joulun alla. Ei ole järkevää ostaa pitkin vuotta lahjoja, kun ei ole mitään tietoa, mitä lasten vanhemmat ja muut sukulaiset ostavat lapsille pitkin vuotta. Enkä tarkoita joululahjaksi vaan yleensä. Pitäisi siis ostaa jotain sellaista lasta ilahduttavaa, jota satavarmasti kukaan muu ei ole mennyt ostamaan ja antamaan lapselle jo aikaisemmin. 

Vierailija
133/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä viettää edelleen ydinperheenä mutta kaikilla ei välttämättä ole ydinperhettä tai mahdollisuutta viettää ydinperheenä. Joulun merkitys on monelle myös muuttunut mitä enemmän se on kaupallistunut. Itse olen ollut aina perinteisen kristillisyys keskeisen joulun kannalla. Mutta tätä se on ollut ainakin koko minun viiskymppisen elämäni ajan lapsesta saakka että, niille joulu on kaupallisuuteen perustuva joille kristilliset asiat eivät sillä tavalla ole osa elämää muutenkaan kuin ehkä joulukonsertti ja joulukirkko kenties haudalla käynti. Sinällään joulun kaupallinen puoli ei ole uusi asia Suomessakaan vaikka se on jotenkin korostunut että, silloin vain syödään tiettyjä ruokia ja ollaan sitten perheen tai suvun kesken usein alkoholin nauttiminen on yleistä. Nykyisin joulu ei ole samalla tavalla iso juttu itselle kuin mitä joskus on ollut enkä enää samalla tavalla laita joulukoristeluita tai ruokia kuin aiemmin.

Vierailija
134/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi heillä ei ole siistiä? Ei kunnon tiloja? Ei kymmentä vieraspatjaa ja muutamia kerrossänkyjä asunnossaan tai siis kartanossaan odottamassa? Miksei ole kunnon eläkettä? Niin?!!

Vierailija
135/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös joulun aiheuttama metatyön määrä? Siinä vasta on, kun pitää muistaa kinkkupussit, siirapit ja mantelit.

Vierailija
136/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä järjestän jouluni niinkuin tahdon. Pointti oli, että se joulun järjestäminen ei ole mikään isovanhempien tehtävä. Ja suosittelen juuri sinulle sitä joulun järjestämistä itse, koska et selvästikään ole koskaan sitä tehnyt.

Kyllä olen, kymmeniä kertoja. Moskaa ei meillä syödä eikä muutenkaan tehdä mitään tuollaista idioottimaista.

Vierailija
137/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen koronistisaarnaaja sekä lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän hyvin näitä mummoja..

Juu niinpä.

Vierailija
138/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi heillä ei ole siistiä? Ei kunnon tiloja? Ei kymmentä vieraspatjaa ja muutamia kerrossänkyjä asunnossaan tai siis kartanossaan odottamassa? Miksei ole kunnon eläkettä? Niin?!!

Koska ovat laiskoja tyhmiä tumpuloita.

Vierailija
139/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen, kymmeniä kertoja. Moskaa ei meillä syödä eikä muutenkaan tehdä mitään tuollaista idioottimaista.

Mutta silti menet mummon pöytään syömään?

Vierailija
140/232 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti menet mummon pöytään syömään?

Me jörjestämme sen joulun. Olemme järjestäneet jo vuosia. Sekä noille marinamummoille että jälkipolville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme