Mikä tämä juttu oikein on, ettei joulua voi viettää ydinperheenä?
Kun olin lapsi, ei todellakaan ajettu mummolaan jouluksi. Oltiin omalla porukalla jouluna, myös kavereilla oli näin.
Tämä uusi ahdistava tapa sopii vain, jos maaseudulla on tyyliin joku kartano, jonne voi majoittua jopa parikymmentä henkeä ilman ongelmaa. Muuten on vain ahdasta, stressaavaa ja kireää. USA:stako tämä tapa on vai mistä? Ei sovi Suomen oloihin.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Arvelen, että jouluaatosta Tapaninpäivään 10-henkisen seurueen syömiset, siis pääruoka ja kaikki kinkut, laatikot, kalat, salaatit, rosollit, lisukkeet, juomat, jälkiruuat, kahvitukset monine leivonnaisineen, aamupalat jne maksavat kaikkine hankintoineen tonnin.
Suunnilleen tuon verran menee ainakin meillä. Onneksi jaetaan siskoni kanssa kulut puoliksi.
Milloin sitten vietit lapsuuttasi? Minä olen aina tottunut siihen, että jouluna tulee paljon sukulaisia, kylästellään, mennään mummolaan jne.
Olisi tosi ankeaa sellainen pikkuporukalla kökkiminen ilman kunnon joulun tunnelmaa (eli ihmiset, seurustelu, hyvä ruoka, kynttilät, musiikki, väenpaljouden tuottama lämpö), mutta kai se on että mihin tottuu.
Pikkuporukallakin voi kyllä saada hyvän tunnelman, jos viettää joulun vanhan kaupungin keskustassa ja käy tunnelmallisessa joulukirkossa ihmisineen, tekee kävelyt jouluikkunoiden ja -valojen ääressä, sataa isoja lumihiutaleita taivaalta ja on satumaista.
Vierailija kirjoitti:
Milloin sitten vietit lapsuuttasi? Minä olen aina tottunut siihen, että jouluna tulee paljon sukulaisia, kylästellään, mennään mummolaan jne.
Olisi tosi ankeaa sellainen pikkuporukalla kökkiminen ilman kunnon joulun tunnelmaa (eli ihmiset, seurustelu, hyvä ruoka, kynttilät, musiikki, väenpaljouden tuottama lämpö), mutta kai se on että mihin tottuu.
Pikkuporukallakin voi kyllä saada hyvän tunnelman, jos viettää joulun vanhan kaupungin keskustassa ja käy tunnelmallisessa joulukirkossa ihmisineen, tekee kävelyt jouluikkunoiden ja -valojen ääressä, sataa isoja lumihiutaleita taivaalta ja on satumaista.
Kylästellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Tulee vietettyä joulu autossa suhaten eri paikkojen väliä.
Menkää vain yhteen paikkaan. Siihen mikä on lähinnä.
Jep, oma koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuporukallakin voi kyllä saada hyvän tunnelman, jos viettää joulun vanhan kaupungin keskustassa ja käy tunnelmallisessa joulukirkossa ihmisineen, tekee kävelyt jouluikkunoiden ja -valojen ääressä, sataa isoja lumihiutaleita taivaalta ja on satumaista.Kylästellään?
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuporukallakin voi kyllä saada hyvän tunnelman, jos viettää joulun vanhan kaupungin keskustassa ja käy tunnelmallisessa joulukirkossa ihmisineen, tekee kävelyt jouluikkunoiden ja -valojen ääressä, sataa isoja lumihiutaleita taivaalta ja on satumaista.Kylästellään?
?
Ei tuollaista sanaa ole olemassakaan. Se on kyläillä.
Vierailija kirjoitti:
Joulu ydinperheenä yöpuvuissa ja villasukissa on kaikkein ihanin.
Yksinäisistä sukulaisista ei niin väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Okei no minä sanon kylästellään. Olen oppinut sen niin, enkä aio muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Ei se ole sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Ei se ole sana.
Kylästelen jatkossakin, samoin moni muu tuntemani ihminen kylästelee. Joudut nyt vain hyväksymään sen.
Olen syntynyt 90-luvun puolivälissä eikä ikinä olla vietetty mitään sukujoulua. Olen yh-äidin kasvatti ja jouluna oltiin vain kotona ja äidin miesystävä oli meillä myös. Sitten joskus joulun ja uuden vuoden välillä vierailtiin päiväseltään mummolassa.
Muistan lapsuuden joulut hyvin yksinäisinä. Ei ollut väkivaltaa, juopottelua tms. vaan pelkästään yksinäistä kun äiti halusi vain viettää aikaa miesystävänsä kanssa ja minä jäin yksin. Äiti ei muutenkaan ole mikään jouluihminen, joten mitään jouluvalmisteluitakaan ei tehty, ei koristeita, ei kuunneltu joululauluja tai katsottu jouluelokuvia. En yksinkertaisesti muista lapsuuden jouluista mitään positiivista. Nyt kun asun yksin yksiössä ja vietän joulunkin kokonaan yksin, niin se tuntuu tuhat kertaa paremmalta.
Haaveilen kyllä isosta talosta jossa voisin kestitä joitain kuvitteellisia sukulaisia, mutta saapa nähdä toteutuuko ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin on tottunut tai mistä tykkää. Mä olen tottunut sukujouluihin, mutta silti tykkään enemmän pienistä jouluista. Siis niin, että on vain minä, mun aikuiset lapseni + miniäni ja korkeintaan mun vanhempani. Silloin minäkin ehdin seurustelemaan enkä ole aattoiltana umpiväsynyt.
Me kokoonnuttiin aina jouluaattona mummon kerrostalokaksioon joulupuurolle koko suvun voimin, ja siitä sitten hajaannuttiin omiin koteihin, joku perhe otti mummon mukaan. Äidin puolen suvulla oli tapana viettää aattoiltaakin yhdessä, mutta asutaan toisella puolella Suomea eikä äiti muutenkaan ollut halukas lähtemään sinne jouluksi (vaikka me lapset sitä joskus kyseltiin). Sukujoulu on se perinteinen tapa, ydinperhejoulu uudempi ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän hyvin näitä mummoja. Kannattaa oikeasti itse järjestää se joulu edes kerran, niin ymmärtää kuinka suuri työ siinä järjestämisessä on. Kotikaljat, puurot, luumukeitot, imelletyt perunalaatikot, porkkanalaatikot, kinkut ja itse pilkotut rosollit, kalat, salaatit, joululeivonnaiset ym. kun vääntää isolle porukalle, niin ihan täyden työpäivän joutuu tekemään.
Lisäksi tietysti joululahjat, joulusiivoukset, koristelut, kuusen haut, mahdolliset lumityöt, joulupukki. Ja porukan syötyä tiskaaminen, lahjapapereiden siivoaminen, saunan lämmitys, lakanoiden vaihdot ja pesut. Hirveä homma.
En oikeasti ole kehdannut rasittaa omia vanhempiani joululla enää vuosikausiin. He ovat ihan riittävästi passanneet, kun ovat järjestäneet joulun meille lapsena. Nyt on meidän aika järjestää joulu omille lapsillemme.
Miksi pitää vääntää tuollaista ruokaa joka ei ole edes hyvää?
Miksei vain pidä asuntoaan tasaisesti siistinä?
Hommaa lahjoja pitkin vuotta ja maltilla va in lapsille.
Ja miksi ohmeessä vain se mummo tiskaisi, petaisi jne?
Minä järjestän jouluni niinkuin tahdon. Pointti oli, että se joulun järjestäminen ei ole mikään isovanhempien tehtävä. Ja suosittelen juuri sinulle sitä joulun järjestämistä itse, koska et selvästikään ole koskaan sitä tehnyt.
Kyllä olen, kymmeniä kertoja. Moskaa ei meillä syödä eikä muutenkaan tehdä mitään tuollaista idioottimaista.
Mutta silti menet mummon pöytään syömään?
Me jörjestämme sen joulun. Olemme järjestäneet jo vuosia. Sekä noille marinamummoille että jälkipolville.
Mikä tämän sun marinan pointti sitten oli? Että vanhukset ovat vain marisijoita, jos eivät jaksa tai ei ole varaa järjestää joulua, vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin aloittaa keskustelua "mummujen" jaksamisesta joulun viettoon, joulun laittamiseen suurelle porukalle, mummujen rahavaroja, jaksamista hälinän keskellä.
Se poistettiin. Toki, tämä on vauvapalsta, nuorten naisten mielipiteet on tärkeämpiä ja se mummujen moittiminen.
Vai niin. Tai sitten se vain painui jonnekin kun ei kukaan jaksa niitä keksittyjä marttyyrimummotarinoitasi.
Oikeesti luulette ettei mummot väsy kun 2 -3 lasta tulee "ihanaan perhejouluun" kukin neljän hengen perheenä. Oottaen että on naistenlehtien lohirullat yms. pöydässä, miettimättä kustannuksia tai mummon jaksamista.
Ei mummot väsy, ei mummoilta raha lopu. Mumot hymyilee kun kolme miniää ruotii eteisessä ruokia ja ohuita patjoja. Ja mummu ei ees lähtenyt pulkkamäkeen lapsia viemään että ois saatu olla rauhassa.Tiedän. Mummo panee miehensä töihin, ostaa tämän kanssa oman osuutensa ruoat kaupasta ja laittaa kullekin lapselleen listan siitä, mitä tämä tuo mukanaan.
Hoitaa huushollinsa hyvissä ajoin sellaiseksi, että yöpyminenkin onnistuu. Sen sijaan että hankkii huonekaluja, jotka ei sovi istumiseen eikä nukkumiseen ja täyttää huushollinsa krääsällä, joka on kaikkien tiellä.
Käskee tuomaan pyyhkeet ja lakanat mukanaan.
Muu on täyttä horinaa taas.
t. kolmen lapsen äiti ja viiden mummo
Niinpä. Sepäs olikin helppoa! Huusholli mukavia hotellisänkyjä täyteen. Kiikkustuoli kirpparille.
Se on helppoa. Meillä on esimerkiksi takkahuoneessa sohvasänky, jonka saa levitettyä parisängyksi ja sen alla lasten vanha vuodevaatelaatikko, jossa nukkuu 1-2 lasta. Samaten olen säästänyt vanhan kerrossängyn, joka on arkisin kauniin verhon takana työhuoneessani, jota en tietenkään jouluna tarvitse työntekoon. Ja vaatehuoneessa on useampi kunnollinen patja. Meillä on myös sisustettu huoneet niin, että niitä majapaikkoja saa helposti. Lapsille saa helposti tehtyä ihania majoja.
Kiikkustuoleista sen tilaa vievän vein mökille, ja kaupungissa on vain se pystymalli joka ei vie tilaa.
Piece of cake.
Mutta sinähän olet juuri sellainen mummo, jota Ap EI tarkoittanut takkahuoneineen, työhuoneineen, kesämökkeineen. Hänhän nimenomaan erikseen mainitsi, että tällaisia puitteita hän ei tarkoita.
Niin, mutta halusin nyt vähän kehaista sisustuksellani ja työhuoneeni kauniilla (huom.) verholla.
Toivottavasti myös huomasitte, että puhun kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän hyvin näitä mummoja. Kannattaa oikeasti itse järjestää se joulu edes kerran, niin ymmärtää kuinka suuri työ siinä järjestämisessä on. Kotikaljat, puurot, luumukeitot, imelletyt perunalaatikot, porkkanalaatikot, kinkut ja itse pilkotut rosollit, kalat, salaatit, joululeivonnaiset ym. kun vääntää isolle porukalle, niin ihan täyden työpäivän joutuu tekemään.
Lisäksi tietysti joululahjat, joulusiivoukset, koristelut, kuusen haut, mahdolliset lumityöt, joulupukki. Ja porukan syötyä tiskaaminen, lahjapapereiden siivoaminen, saunan lämmitys, lakanoiden vaihdot ja pesut. Hirveä homma.
En oikeasti ole kehdannut rasittaa omia vanhempiani joululla enää vuosikausiin. He ovat ihan riittävästi passanneet, kun ovat järjestäneet joulun meille lapsena. Nyt on meidän aika järjestää joulu omille lapsillemme.
Minä järjestän jouluni niinkuin tahdon. Pointti oli, että se joulun järjestäminen ei ole mikään isovanhempien tehtävä. Ja suosittelen juuri sinulle sitä joulun järjestämistä itse, koska et selvästikään ole koskaan sitä tehnyt.
Kyllä olen, kymmeniä kertoja. Moskaa ei meillä syödä eikä muutenkaan tehdä mitään tuollaista idioottimaista.
Me jörjestämme sen joulun. Olemme järjestäneet jo vuosia. Sekä noille marinamummoille että jälkipolville.
Mikä tämän sun marinan pointti sitten oli? Että vanhukset ovat vain marisijoita, jos eivät jaksa tai ei ole varaa järjestää joulua, vai mikä?
Eläkkeen suuruus on itse ansaittu.
Ja tumpelot kakarat itse kasvatettu.
Kodin päästäminen lääväksi oma moka.
Negatiivinen asenne samoin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän aivan hyvin että siinä on hitonmoinen homma järjestää joulua. Sitä taas en ymmärrä, miksi joku marttyyrinä silti pienistä rahoistaan järjestää ja passaa ja sitten valittaa jälkeenpäin. Eikö voisi sanoa suoraan niille lapsilleen että nämä voisivat hoitaa osansa, tai olla tulematta kokonaan?
Kai se riippuu ihan suvusta, että miten läheisiä siellä ollaan ylipäänsä. Jos ei olla kovin tiiviisti yhdessä, niin ei yhteinen joulukaan tunnu luontevalta.
Pentuna vietettiin jouluja joskus isovanhempien luona ja joskus kutsuttiin vanhuksia meille jouluksi, miten milloinkin. Nyt ei isovanhempia enää ole, niin keräännytään sisarusten perheiden kanssa vanhempien luokse ainakin aattoillaksi samaan pöytään, jos vaan korona sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen suuruus on itse ansaittu.
Ja tumpelot kakarat itse kasvatettu.
Kodin päästäminen lääväksi oma moka.
Negatiivinen asenne samoin.
Sinä taas olet oikea päivänpaiste.
Arvelen, että jouluaatosta Tapaninpäivään 10-henkisen seurueen syömiset, siis pääruoka ja kaikki kinkut, laatikot, kalat, salaatit, rosollit, lisukkeet, juomat, jälkiruuat, kahvitukset monine leivonnaisineen, aamupalat jne maksavat kaikkine hankintoineen tonnin.