Mikä tämä juttu oikein on, ettei joulua voi viettää ydinperheenä?
Kun olin lapsi, ei todellakaan ajettu mummolaan jouluksi. Oltiin omalla porukalla jouluna, myös kavereilla oli näin.
Tämä uusi ahdistava tapa sopii vain, jos maaseudulla on tyyliin joku kartano, jonne voi majoittua jopa parikymmentä henkeä ilman ongelmaa. Muuten on vain ahdasta, stressaavaa ja kireää. USA:stako tämä tapa on vai mistä? Ei sovi Suomen oloihin.
Kommentit (232)
Olen samaa mieltä. Tulee vietettyä joulu autossa suhaten eri paikkojen väliä.
Meillä taas lapsuudessa aina mentiin koko suvulla sinne mummolaan jouluksi, iso maatalo jonne saliin mahtui kaikki 10 tenavaa lattialle riviin siskonpetiin.
Vierailija kirjoitti:
Menkää vain yhteen paikkaan. Siihen mikä on lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas lapsuudessa aina mentiin koko suvulla sinne mummolaan jouluksi, iso maatalo jonne saliin mahtui kaikki 10 tenavaa lattialle riviin siskonpetiin.
No tätä tarkoitin. Mummola saleineen. Silloinhan se just sopii ja on ihan ymmärrettävää.
Mutta kun tätä "sali-joulua" toteutetaan asunnoissa, jossa sitä ei voi toteuttaa. Ap
Milloin ahtaa ydinperheen sisään vangitsemista tuli tapa? Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori ja minulla on aina ollut suku ympärilläni niin jouluna, juhannuksena, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää vain yhteen paikkaan. Siihen mikä on lähinnä.
Tulee hirmuinen loukkaantuminen.
Joulu ydinperheenä yöpuvuissa ja villasukissa on kaikkein ihanin.
Onneksi ei ole sukua hengissä, eipä tarvi reissata mihinkään. Ja meidän suvussa ei ole ikinä ollut tapana kerääntyä yhteen. Ainoa mikä on kerännyt suvun yhteen on hautajaiset eikä juuri ketään ole enää jäljellä.
Oma kokemus niin, että omassa lapsuudessa/nuoruudessa joulut oltiin mummolassa ja nykyään ikätoverien perheet on keskenään kotona ilman reissaamista.
Minun mieheni äiti oli täysin kiinni äidisssään. He roikkui siellä mummolassa aina ja tosiaan joulua ei voinut viettää missään muualla. Ja nyt hän olettaa että me ajamme heille aina jouluksi. Ja tietenkään toisin päin ei tiet toimi.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni äiti oli täysin kiinni äidisssään. He roikkui siellä mummolassa aina ja tosiaan joulua ei voinut viettää missään muualla. Ja nyt hän olettaa että me ajamme heille aina jouluksi. Ja tietenkään toisin päin ei tiet toimi.
Selkeästi on mummo ottanut Ameriikasta mallia.
Tuntuu kyllä, että itsekin kun olin lapsi 80- ja 90-luvuilla, ei suurin osa viettänyt mitään isoja sukujouluja, vaan jokainen oli vaan sen oman perheensä kanssa, en toki tiedä oliko asia oikeasti niin, vai muistanko väärin.
Siitä ei ole kovin pitkä aika, kun ihmiset asuivat Suomessakin useampi sukupolvi saman katon alla. Vasta teollistumisen myötä ihmiset muuttivat kaupunkeihin, asuivat pienissä asunnoissa ja koettivat selvitä. JOuu meni siinä samalla saman porukan kanssa tai matkustettiin lapsuudenmaisemiin, jos kotiin vain pääsi käymään. Ei siihen mitään suuren maailman joulunviettomallia ole opeteltu.
Tänä päivänä jotkut pitävät sinnikkäästi perinteistä kiinni ja sietävät sen ahtauden. Yhteisöllisyys on tärkeämpää kuin missä yönsä nukkuu. Toiset taas tykkäävät päättää jouluistaan itse ja miettiä tilalle muuta. Ei kai se sen vaikeampaa ole ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei ole kovin pitkä aika, kun ihmiset asuivat Suomessakin useampi sukupolvi saman katon alla. Vasta teollistumisen myötä ihmiset muuttivat kaupunkeihin, asuivat pienissä asunnoissa ja koettivat selvitä. JOuu meni siinä samalla saman porukan kanssa tai matkustettiin lapsuudenmaisemiin, jos kotiin vain pääsi käymään. Ei siihen mitään suuren maailman joulunviettomallia ole opeteltu.
Tänä päivänä jotkut pitävät sinnikkäästi perinteistä kiinni ja sietävät sen ahtauden. Yhteisöllisyys on tärkeämpää kuin missä yönsä nukkuu. Toiset taas tykkäävät päättää jouluistaan itse ja miettiä tilalle muuta. Ei kai se sen vaikeampaa ole ymmärtää?
No ei kai se ole mun geeneissä, että jos joskus on oltu jouluna jossakin, niin minäkin haluan tehdä niin. Nyt on nyt. Ei esi-isien joulut vaikuta mun jouluihin.
Tarvitaan enemmän yleisöä, kun joulut on muuttuneet vaatimattomasta yhdessäolosta valtavaksi spektaakkeliksi.
Vierailija kirjoitti:
Milloin ahtaa ydinperheen sisään vangitsemista tuli tapa? Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori ja minulla on aina ollut suku ympärilläni niin jouluna, juhannuksena, jne...
Sama homma. Toki asuttiin kaikki samalla paikkakunnalla (pk-seutu), niin kaikki lähtivät öiksi omiin koteihinsa. Mutta kyllä mä muistelen kuunnelleeni jo 70-luvulla jotain radio-ohjelmia, joissa varoiteltiin ruuhkista Helsingin ulosmenoteillä ennen ja jälkeen joulun. Että ei nyt kovin uusi tapa tämä "maalle jouluksi" ole kyllä.
Omassa lapsuudessa kasarilla joskus vietettiin joulua mummolassa (kerrostalokaksio), joskus kotona. Joskus mummo tuli meille kotiin jouluksi. Välimatkaa oli tuolloin muutama sata kilometriä.
Nykyään sitten vietetään joulua päivä siellä, toinen täällä -tyylillä, kun välimatkaa on vain vähän.
Tapoja on erilaisia. Meillä oli sukujoulu jo ysärillä ja se oli meistä lapsista ihan parasta kun sai leikkiä serkkujen kanssa. Olisi mennyt joulu pilalle jos olisi joutunut olemaan vanhempien kanssa kotona kun olin tottunut sukujouluihin. Pääsisipä taas aikuisena tuohon lapsuuden joulufiilikseen, ei tunnu enää samalta. Äiti ja tädit alkoivat meillä laittamaan omaa joulua kotiin vasta kun tuli lapsen lapsia.
Toki meillä ei ollut pitkiä välimatkoja joten ei tarvinnut joulua autossa viettää.
Me käytiin 90-luvulla kylässä mummolassa aattona, mutta siellä ei viivytty kuin pari tuntia aamupäivästä. Sitten kotiin ja loppujoulu oman perheen kanssa. Se oli hyvä. Ymmärrän, ettei vanhat ihmiset jaksa liikkua ja kuitenkin haluavat nähdä läheisiä jouluna. Tuollaisia sisaruksille, serkuille, molempiin anoppiloihin yms, ravaamisia en sitten taas tajua tai jaksa, mutta jotenkin on ollut pakko kun ei kehtaa kieltäytyä.
Valitettavasti meidän perheessä tämä homma on eskaloitumassa siihen pisteeseen, että tänä jouluna vedämme tiukan linjan omalta osaltamme, emmekä mene minnekään. Ollaan oman pienen perheemme kanssa kotona (minä, mies ja lapsi). Sisarusten saatua lapsia on ollut tosi kiireisiä jouluja, kun kaikki haluavat nähdä ja olla osana lasten joulua ja muuta.
Täytyyhän se ymmärtää, että jos kellään ei ole tiluksia järjestää isoa joulua mukavasti kaikille, niin sitten sellaista ei tehdä. Ja läheisiä ehtii muulloinkin nähdä. Usein tuntuukin, että oikeastaan kaikki toivoisi sellaista helppoa ja leppoista pientä joulua, mutta jostain syystä "on pakko" tehdä siitä iso haloo. Voitaisko siis vaan ryhtyä kaikki protestoimaan isoa joulua ja olla ihan vaan rauhassa.
No hohhoijaa taas.