Rivari, tuuli kaatoi pihalla ison männyt- juurakko kääntynyt osoittamaan taivasta ja on minua korkeampi, kuka vastuussa (ei, en edes omista sahaa!)
Mitä siis teen tuolle männylle, onko parasta vaan antaa maatua?
Latva on kyllä osittain puistossa joka kai kaupungin omistama, ottanevatko vastuun koko puusta.
Valtava kuoppa myös maassa mutta kuopan mielelläni otan kun kun olen aiemminkin halunnut kasvattaa omenapuun!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö taloyhtiönne yhteydenpitokanavana tätä palstaa?
Miten nämä ihmiset pärjäävät tosielämässä?
Kuten näet; eivät häävisti.
Maanomistaja on vastuussa sekä pystyssä olevista, kaatuvista että kaatuneista puista.
Rivitalossa tontin yleensä omistaa tai sitä hallitsee taloyhtiö. Yhtiöjärjestyksessä kerrotaan, jos tontin hallinnasta on muuta sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa tontti on taloyhtiön, joten yhtiön tehtävä hoitaa se pois ja osakkaat maksaa laskun.
Helpottavaa. Olen heitä joita tuollaiset asiat eivät kiinnosta, asunto on omani mutta välttelen hieman naapureita ja olen hyvin vähän kotona. Nyt tullessani työkeikalta valtava kuusi tosiaan nurin, juuret jalkojeni paksuiset ja kuulantyöntöringin kokoinen maapalanen lähtenyt juurien mukana yläilmoihin!
Otsikosta poiketaan kyseessä siis kuusi.
Alta paljastanut hyvin muhevan näköinen maapalanen (karviaismarjapensaani tuottavat niin valtavat sadot että oksat laahautuvat maahan, maa hyvin voimakasta!)
Olen merillä töissä niin nyt olin 6 viikkoa törnillä ja siis luultavasti kuusi ollut kaatuneena tuossa jo pitkään.
Talossamme faceryhmä mutta en kuulu faceen.
Lintulautani oli muskautunut kaatuneen kuusen alle, toivottavasti ei ole ollut lintuja aterialla onnettomuuden sattuessa (kuusen alla olen nähnyt myös ketun kuusen tuuheiden alaolsien alta luimistelemassa minua ja kuusen muhkuraisessa juurakossa asui siili monia talvia joten tämä ei ole pelkästään itselleni ikävyyksien aihe!)
No, otapa yhteyttä taloyhtiön hallituksen pj:n ja hän ottaa yhteyttä isännöitsijään ja hoitavat asian. Ota huomioon että sinä olet osa taloyhtiötä, eli asia hoidetaan osin myös sinun rahoillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat Laihian Facebook-ryhmään ilmoituksen "ilmaista polttopuuta" . Nouto.
Metsänhoitoyhdistyksen kautta voi kysellä metsuria, liksa n. 50e/h. Ilmaiseksi kun antaa rungonpätkät, niin aina on ottajia.
"Rungon pätkille" on olemassa käteviä sanoja: pölli tai tukki (paksuudesta ja pituudesta riippuen).
Äidinkieli kannattaa opetella.
#21 lisää, tuollaiseen hommaan menee ammattimiehellä tunti-puolitoista tuntia.
ps. on nuo isot kuuset yhtä perkeleitä karsia.
Riippuu siitä mitä teidän yhtiösäännöissä lukee. Meillä on hallintaoikeus ja vastuu oman pihan sissteydestä, kasvustosta ja huollosta. Tietyt puut, jotka on merkitty karttaan ja ovat taloyhtiön alueella ovat myös taloyhtiön huoltovastuulla. Eli se missä sen runko on kasvanut on tässä ratkaisevaa.
Sinun täytyy ottaa selvää taloyhtiösi säännöistä. Jos se on sinun vastuulla eikä taloyhtiön, niin selvitä mitä kotivakuutuksesi korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat Laihian Facebook-ryhmään ilmoituksen "ilmaista polttopuuta" . Nouto.
Metsänhoitoyhdistyksen kautta voi kysellä metsuria, liksa n. 50e/h. Ilmaiseksi kun antaa rungonpätkät, niin aina on ottajia.
"Rungon pätkille" on olemassa käteviä sanoja: pölli tai tukki (paksuudesta ja pituudesta riippuen).
Äidinkieli kannattaa opetella.
Juu anteeksi. Yleensä olen tottunut pätkimään rungot tukkipituiseksi. Siitä sitten sahalle.
Vierailija kirjoitti:
Sahoja saa halvalla tavarataloista jos et raaski rautakaupassa vierailla.
Tuulenkaatamia ei saa itse mennä sahailemaan eikä siirtelemään.
On taloyhtiön vastuulla soittaa metsuri sahaamaan puu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa tontti on taloyhtiön, joten yhtiön tehtävä hoitaa se pois ja osakkaat maksaa laskun.
Paitsi jos on asuntokohtaisia pihoja ja tämä mänty sattui sellaisella sijaitsemaan. Sitten on ihan vaan osakkaan asia.
No ei ole, taloyhtiö omistaa tontin, yhtiö hoitaa puun pois.
Vierailija kirjoitti:
#21 lisää, tuollaiseen hommaan menee ammattimiehellä tunti-puolitoista tuntia.
ps. on nuo isot kuuset yhtä perkeleitä karsia.
Totta, ja kuusen oksat vielä taipuisa ja kumimaisia että niihin tarttuu ihminen ja saha.
Kuusi pahin puu kaadettavaksi mutta paras polttopuu. Pikaiset kuusihalot syttyvät aina, pihka oikein räiskähdellen syttyy pienimmästäkin kipinästä.
Omenapuun sanotaan olevan ihana polttopuu ja setrin- kuusihalko myös tuollainen suomalainen erityispolttopuu, kuusen tuoksukin jo halkokorista ihana!
N37 joka polttaa sisällä vain koivua ja haapaa koska valmistaa niin paljon ruokaa tulella mutta joka joskus, nautiskellakseen sieniretken jälkeen polttaa takallisen kuusenhalkoja (kuusikossani vihreä sammalmatto peittää kaiken ja vaientaa askeleet)
Onpa outo taloyhtiö, iso kuusi kaatuu ja kukaan ei korvaansa lotkauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taloyhtiön vastuulla soittaa metsuri sahaamaan puu.
Niissä tuulenkaatamissa on se jännä juttu, että juurakko voi pompahtaa eteenpäin kuin hiirenloukku, kun sahaat juuresta poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taloyhtiön vastuulla soittaa metsuri sahaamaan puu.Niissä tuulenkaatamissa on se jännä juttu, että juurakko voi pompahtaa eteenpäin kuin hiirenloukku, kun sahaat juuresta poikki.
Rungon paino pitää tuon juurakon jännityksessä!
Armeijassa isot panssarivaunutkin huojuivat kun ampuma- alueen kaatuneet puut katkeilevat ja juurakot asettuivat; vaunu voi jopa tuhoutua jos tuollaisen ponnahtavan rungon tai juurakon isku osuu tai heillauttaa tykin piippua laukaisussa
ap kuulostaa siltä, että sossu maksaa sen elämisen. täysin avuton ja yrittää siirtää vastuut muille
Ammattilaisten hommaa se isojen puiden käsittely.
Jos menet sinne väärällä tavalla pelleilemään, voi olla hengenlähtö lähellä.