Rivari, tuuli kaatoi pihalla ison männyt- juurakko kääntynyt osoittamaan taivasta ja on minua korkeampi, kuka vastuussa (ei, en edes omista sahaa!)
Mitä siis teen tuolle männylle, onko parasta vaan antaa maatua?
Latva on kyllä osittain puistossa joka kai kaupungin omistama, ottanevatko vastuun koko puusta.
Valtava kuoppa myös maassa mutta kuopan mielelläni otan kun kun olen aiemminkin halunnut kasvattaa omenapuun!
Kommentit (35)
Sahoja saa halvalla tavarataloista jos et raaski rautakaupassa vierailla.
Rivarissa tontti on taloyhtiön, joten yhtiön tehtävä hoitaa se pois ja osakkaat maksaa laskun.
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa tontti on taloyhtiön, joten yhtiön tehtävä hoitaa se pois ja osakkaat maksaa laskun.
Paitsi jos on asuntokohtaisia pihoja ja tämä mänty sattui sellaisella sijaitsemaan. Sitten on ihan vaan osakkaan asia.
Se hoitaa pois kenen tontilla puu on kasvanut.
Ota yhteyttä huoltoyhtiöön, jos teillä sellainen on. Tai isännöitsijään.
Luontoäiti tai Jumala on vastuussa, kun meni sen kaatamaan.
Rivarissa maksat itse naapurisi kanssa. Eli taloyhtiö hoitaa = asukkaat maksavat. Yhteys isännöitsijään. Talkoot tai joku metsuri paikalle. Jos puu oli kaupungin puistossa, niin he maksavat ja hoitavat, mutta pitää ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene. Asun rivitalossa, missä on vuokratontti eli tontin omistaa kaupunki. Kun meillä kaatui myrskyssä puu keskelle pihaa, ihan itse taloyhtiönä jouduimme sen hoitamaan pois ja maksamaan. Loogiselta olisi tosiaan tuntunut, että tontin omistaja hoitaa asian, mutta niin se ei mene.
Varotelkaa lapsia ja aikuisiakin ettei kukaan mene juurakon alle. Se on vaarallinen paikka. Samoin ison juurakon siivoaminen. Tottumaton sahamies tappaa itsensä kun sahaa väärin ja puu ponkaisee juurilleen.
Terv. Metsurin vaimo
Käyttääkö taloyhtiönne yhteydenpitokanavana tätä palstaa?
Miten nämä ihmiset pärjäävät tosielämässä?
Mistä niitä korvauksia voi hakee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene. Asun rivitalossa, missä on vuokratontti eli tontin omistaa kaupunki. Kun meillä kaatui myrskyssä puu keskelle pihaa, ihan itse taloyhtiönä jouduimme sen hoitamaan pois ja maksamaan. Loogiselta olisi tosiaan tuntunut, että tontin omistaja hoitaa asian, mutta niin se ei mene.
Kaupungin vuokratontti on eri asia, niihin ei kaupunki puutu, mutta taloyhtiö taas vastaa tontista kokonaan, vaikka olisi sovittu että tietyt kohdat pihasta on tiettyjen huoneistojen käytössä. Eikä ole väliä omistaako taloyhtiö tontin vai maksaako vuokraa siitä kaupungille.
Eli, tässä tapauksessa taloyhtiö hoitaa puun, tavalla tai toisella, hallitus päättää, paitsi jos ap on itse sen kaatuneen puun siihen istuttanut, niin voidaan olettaa, että se on hänen vastuullaan eikä koko taloyhtiön. Kun taloyhtiö on ostanut tai vuokrannut tontin johon talo on rakennettu, ne isot puut on yleensä olleet siinä jo valmiiksi, siksi ei voi olettaa että yksittäinen taloyhtiön osakkeita omistava osakas sellaisesta puusta huolehtisi kuin omastaan.
Laitat Laihian Facebook-ryhmään ilmoituksen "ilmaista polttopuuta" . Nouto.
Meidän kerrostalon pihalla on käynyt kaupungin metsurit kaatamassa puita ja siivonneet yhden kaatuneen. Jättipuita kun aikounaan tontille jätetty aidosta metsästä.)
Tontti on taloyhtiön mutta kun ei ammattilaisia ( vakuutukset kunnossa) on saatu tietenkin laskua vastaan kaupungin metsurit hoitamaan asian.
Vierailija kirjoitti:
Se hoitaa sen pois, kenen pihalla on kasvanut. Se, että latva on kaatunut kaupungin puolelle, tarkoittaa lähinnä sitä, että omistaja joutuisi korvaamaan vahingot kaupungille, jos sellaisia olisi aiheutunut.
Ja tässä tapauksessa se, jonka pihalla se on kasvanut, on taloyhtiö, ei AP. Ilmoitat isännöitsijälle.
Vierailija kirjoitti:
Helpottavaa. Olen heitä joita tuollaiset asiat eivät kiinnosta, asunto on omani mutta välttelen hieman naapureita ja olen hyvin vähän kotona. Nyt tullessani työkeikalta valtava kuusi tosiaan nurin, juuret jalkojeni paksuiset ja kuulantyöntöringin kokoinen maapalanen lähtenyt juurien mukana yläilmoihin!
Otsikosta poiketaan kyseessä siis kuusi.
Alta paljastanut hyvin muhevan näköinen maapalanen (karviaismarjapensaani tuottavat niin valtavat sadot että oksat laahautuvat maahan, maa hyvin voimakasta!)
Olen merillä töissä niin nyt olin 6 viikkoa törnillä ja siis luultavasti kuusi ollut kaatuneena tuossa jo pitkään.
Talossamme faceryhmä mutta en kuulu faceen.
Lintulautani oli muskautunut kaatuneen kuusen alle, toivottavasti ei ole ollut lintuja aterialla onnettomuuden sattuessa (kuusen alla olen nähnyt myös ketun kuusen tuuheiden alaolsien alta luimistelemassa minua ja kuusen muhkuraisessa juurakossa asui siili monia talvia joten tämä ei ole pelkästään itselleni ikävyyksien aihe!)
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä korvauksia voi hakee...
Mitä korvauksia?
Taloyhtiössä on vakuutukset, ja osakkailla vakuutukset sitten hallinnoimalleen asunnolle sille osuudelle joka ei ole taloyhtiön vastuulla.
Mutta tässä tapauksessa ei varmaankaan mitään suurempaa vahinkoa ole tapahtunut, ihmisille tai omaisuudelle, jotta olisi perusteita mitään korvauksia mistään hakea yhtään mihinkään.
Se hoitaa sen pois, kenen pihalla on kasvanut. Se, että latva on kaatunut kaupungin puolelle, tarkoittaa lähinnä sitä, että omistaja joutuisi korvaamaan vahingot kaupungille, jos sellaisia olisi aiheutunut.