Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vein pyhäinpäivä kynttilää tuli mieleen että oletteko todistaneet outoa/sopimatonta käytöstä hautausmaalla?

Vierailija
06.11.2022 |

Itse vain sen kun jonkun koira väänsi kakat..

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei saa hautausmaalle viedä koiria, eikä polkupyöriä. Koko suuri hautausmaa on aidattu ja sinne on käynti kolmesta portista, missä on selkeät kieltokyltit.

Meilläkin näin eikä tulisi kyllä mieleenkään viedä sinne koiraani.

Vierailija
42/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykysukupolven ongelmana on se, että mikään ei saa tuntua miltään ja kaiken tulee herättää valtavasti tunteita. Siksi hautausmaasta tehdään leikkikenttä, jossa telmimistä pidetään ihmisoikeutena. Onneksi omat omaiset on haudattu yksityiselle hautausmaalle, ei tarvitse sietää halloweenhyppelijöitä ja huumeidenkäyttöä vainajien leposijoilla.

Semmoinen täysin historiaton näkemys siinä.

Monella vanhemmalla sukuhaudalla on penkit sitä varten että perhe pääsisi viettämään aikaa omiensa kanssa mukavasti istuen.

Nykymeno jossa ihmiset ovat muuttaneet sukuhautojen ääreltä pois, ja yksi sukupolvi on isketty bulkkina sankarihautoihin on katkaissut perinteen jossa oli hyvin tavallista oleilla edesmenneiden seurassa.

En ole koskaan käynyt ns. tavishautausmaalla, jossa sukuhaudalla olisi penkit. Ja olen kiertänyt hautausmaita enemmän kuin tavalliset suomalaiset. Edesmenneiden seurassa oleilu on ihan muuta kuin järjestää siellä elävien kuolleiden bileet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ajavat autolla hautapaikan viereen, vaikka hautausmaalla on polkupyöräilykin kielletty.

Kyllä vanhus tai liikuntavammainen saa ajaa autolla. Itsekin ajan joskus mutta vain aikaan kun hautausmaan koneet ei enää aja eikä ole mikään "kynttiläpäivä" . Olen liikuntavammainen. Ja nopeus tietysti 20.

Taksitkin käyttää vanhuksia haudoilla kukkia tai kynttilöitä laittamassa, odottavat.

Kylöä monet pyöräilevätkin, hautausmaat voi olla suuria. Itselle tulee edestakaisin portilta 1,8 km jos käyn sisareni haudalle. Ja se on hautausmaan puolessa välissä vasta.

Toivottavasti et oikeasti ajele 20 km/h hautausmaalla..

Kyllä matelen autolla mutta en ruuhka-aikaan. Enkä aikaan kun siellä on omat koneet liikkkellä. Arkisinhan siellä liikkuu kaikenlaista isompaa ja pienempää konetta, traktoria, kiviliikkeiden asennusautot, päältäajettavat ruohonleikkurit jne.

Vierailija
44/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaa on arkisin työmaa, kesällä monien kymmenien.

Tosin siellä edellytetään kesätyöntekijöiltäkin hyvää käytöstä .

Vierailija
45/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt satunnaisia polkupyöräkaahailijoita kummempaa ole nähnyt, mutta eilen poliisilla taisi olla joku hukassa tms, kun ajelivat maijalla hautausmaan vieressä kulkevaa pyörätietä ja sitten kääntyivät hautausmaan portista sisään. Siis sillä poliisiautolla. Hieman outoa kun ihmiset veivät läheistensä haudoille kynttilöitä ja sitten siellä rullaa poliisiauto vastaan. Että lieneekö ihan sopivaa? Ehkä heillä oli hyvä syy, mutta ei siellä mitään järjestyshäiriöitä näkynyt tai kuulunut.

Tuota, miksi ihmeessä jo neljä alanuolta? Tämä tapahtui eilen. Ja kuten sanoin, heillä oli ehkä hyvä syy, mutta se vain ei ollut meille muille hautausmaalla olijoille selvää että mikä se syy oli. Vaikutti että valvoivat ettei haudoilla kävijät käyttäydy lainvastaisesti, eli aika outoa mielestäni, enkä ole koskaan aiemmin nähnyt poliisiauton rullailevan hitaasti pitkin hautausmaan käytäviä.

Vierailija
46/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se syy teille muille kuulunutkaan, tuskin siellä huvikseen ajelivat vaan etsivät jotain.

Vierailija
47/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riehuvat lapset on se ongelma. Tekisi mieli käydä tukkaan kiinni välittömästi kun tällaisen näen riekkumassa hautausmaalla. Vanhemmat on niin perseestä, että eivät osaa opettaa lapsilleen edes perusjuttuja. Lapset luulee olevansa jossakin perkeleen elämyspuistossa. 

Vierailija
48/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ole nähnyt mitään outoa. Kerran jouluna joku pieni seurue lauloi läheisensä haudalla Maa on niin kaunis ensimmäisen säkeistön ja se oli todella kauniin kuuloista.

Vierailija
49/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei saa hautausmaalle viedä koiria, eikä polkupyöriä. Koko suuri hautausmaa on aidattu ja sinne on käynti kolmesta portista, missä on selkeät kieltokyltit.

Meilläkin näin eikä tulisi kyllä mieleenkään viedä sinne koiraani.

Ei tietenkään silloin viedä, jos on kieltokyltti. Seurakunnat voivat toki kieltää koirien pääsyn hautausmailleen, ja useat niin tekevätkin, eikä silloin ole koiran kanssa menemistä. Myös esim. ulkoilmamuseot ym. voivat merkein kieltää koirien tuomisen, ja tämä on ihan ok. 

t. se alkuperäisen koirakommentin kirjoittaja (meidän srk ei ole katsonut aiheelliseksi kieltää koiria)

Vierailija
50/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänä kesäaamuna hautausmaalle töihin mennessä näin elämäni ensimmäisen itsepaljastajan alueen laidalla. Erikoista sikäli, että olin kahta päivää aikaisemmin sattunut sanomaan työkaverille, etten koskaan ole nähnyt vilauttelijaa.

Vierailija
51/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevariporukka joi olutta ja poltti tupakkaa yhdellä haudalla, yksi heistä katsoi minua ja sanoi" Mun paras kaveri olisi tänään 30vuotias". Nyökkäsin vain. Aika erikoista käytöstä mutta kai ne kolmekymppiset voi pitää haudallakin.

Mun mielestä tää oli liikuttava! Jotenkin kaunis ele tulla muistamaan ystävää haudalle <3 Varmasti vainajakin olisi arvostanut, että ystävät tulivat hänen kolmekymppisiään, joita hän ei itse nähnyt, haudalle :<3 Kyyneleet tässä tulee silmiin!

Vierailija
52/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä halloweenasut tyyliin piru tai kuolema ei oikein sovi hautausmaalle, osasta kynttiläntuojia tuollaiset on suorastaan hauskoja. Huomautin läheiselle haudalle kynttilän tuoneelle luurankopukuiselle naiselle, että tuonne sinäkin jonain päivänä päädyt, osaksi multaa ja likaa . Naisen mielestä olin ilkeä.

Olit tökerö. Entä jos oli menossa halloween bileisiin ja poikkesi matkalla tuomaan  kynttilän omaiselle.

Varmasti olin tökerö kertoessani totuuden. Kuolema tulee joka tapauksessa, vaikka miten luurankopuvussa siitä hauskaa läppää tekisi.

Niin, totuudenhan sinä vain sanoit. Kyllä totuuden saa aina sanoa. Tärkeintähän on päästä näpäyttämään ja kertomaan totuuksia ventovieraille. Taas tuli päivän hyvä työ tehtyä ja voi odotella tyytyväisenä kuolemaa, joka on tänäänkin päivän lähempänä. Olethan muistanut kertoa hautaustestamentissa, miten lukuisten surijoiden tulee toimia, kun he käyvät viikoittain sinua muistamassa?

Vierailija
53/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanikerjäläisporukan olen nähnyt haahuilemassa. Millähän asialla kiertävät hautausmaita vieraassa maassa 🤔

Ne on sairaalloisen uteliaita + kattelivat varmaan voisko jotain irtaimistoa varastaa. 

Vierailija
54/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romanikerjäläisporukan olen nähnyt haahuilemassa. Millähän asialla kiertävät hautausmaita vieraassa maassa 🤔

Keräävät haudoilta kukkia myytäväksi?

Itä-Euroopan maissa on tapana tuoda vainajalle ruokaa haudoille.  Se katoaa yleensä kaikenlaisten kerjäläisten ja irtolaisten suihin ja se tiedetään, mutta silti tapa säilyy.  Tupakoitakin pudottelevat haudalle jos vainaja oli tupakoija.  

Vierailija
55/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin pari vuotta sitten, että onpas melkoinen sattuma, että kaksi lintua on kuollut jonkun haudalle. Ne olivat siivet levällään ja mahallaan maassa, täysin liikkumattomina. Tarpeeksi kauan kun seurasin, niin linnut eivät olleetkaan kuolleita vaan ne jotenkin ilmeisesti ottivat lämpöä itseensä haudan päällä olevasta hiekasta? Elettiin siis kesää ja sää oli lämmin. Välillä olivat normaalisti, kunnes taas levittivät siivet ja jäivät liikkumattomina hiekkaan makaamaan. En ole aiemmin nähnyt pikkulintujen tekevän noin ja ne tosiaan näyttivät ihan kuolleilta aluksi😅

Vierailija
56/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään sopimatonta ole kohdannut koskaan. Ihmiset ovat käyttäytyneet asiallisesti ja rauhallisesti.

Vierailija
57/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ajavat autolla hautapaikan viereen, vaikka hautausmaalla on polkupyöräilykin kielletty.

Kyllä vanhus tai liikuntavammainen saa ajaa autolla. Itsekin ajan joskus mutta vain aikaan kun hautausmaan koneet ei enää aja eikä ole mikään "kynttiläpäivä" . Olen liikuntavammainen. Ja nopeus tietysti 20.

Taksitkin käyttää vanhuksia haudoilla kukkia tai kynttilöitä laittamassa, odottavat.
Kylöä monet pyöräilevätkin, hautausmaat voi olla suuria. Itselle tulee edestakaisin portilta 1,8 km jos käyn sisareni haudalle. Ja se on hautausmaan puolessa välissä vasta.

Hautuumalla kielletty!

Vierailija
58/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkolaisella pienellä hautausmaalla olen nähnyt kuinka nuorehko nainen istui vanhalla hautakivellä jalat auki lyhyessä mekossaan. Mies oli polvillaan hänen edessään, pää naisen jalkojen välissä. Ei jäänyt epäselväksi mitä siinä touhuttiin. Turisteja näyttivät olevan.

Vierailija
59/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan minut, ripuloimassa hautausmaan muurin vieressä. Mitään puuta tai pensasta lähellä ei ollut ja vaihtoehdot oli päästää housuun ja pyöräillä kotiin  löysät lahkeesta valuen tai mennä kohtaan jossa ei ole kenenkään hautaa ja rukoilla ettei kukaan tule. No ikävä kyllä joku nainen käveli kauempana ja saattaa olla että oli muitakin ihmisiä, vedin vaan hupun silmille ja tuijotin maahan kun hävetti.

Ibs. Nykyään tiedän että spontaanit pyörälenkit 12 km hautausmaalle pitää unohtaa.   Tai pyörälenkit ylipäätään. Lähin vessa on aina tiedettävä.

Vierailija
60/83 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli pappa selittään että koirat ei saa tulla hautausmaalle. Sanoin, että nykylain mukaan hautausmaat lasketaan julkisiksi paikoiksi, joihin koiran kanssa saa tulla. Intti vastaan, mutta en jäänyt kinaamaan vaikka laki oli minun puolellani eikä koirani aiheuttanut mitään häiriötä kenellekään. 

Miksi koiraa pitää ulkoiluttaa hautausmaalla?

No ei haittaa jos ei kaavi vaikka vasta laitettuja uurnia esiin, nehän ei syvällä ole.

Kerran katsoin vähän pitkään kun mies juoksi edestakaisin hautausmaan suoraa käytävää. Portilta suoraan takalaitaan vajaat 2 km. Ja siis juoksutrikoot päällä, olen hidas kävelijä ja poikkesin kahteen kertaan pääväylältä joten ehdin nähdä hänet kolmesti.

Hautausmaa on kaupungin maata, ei kirkon, se on ulkoilualue oikeassa elämässä. Ja ainakin täällä asutusalueen keskellä, joten siitä oikaisee moni koirien kanssa, muuten tulisi useampi kilometri kiertämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän