Älkää antako itsetehtyjä joululahjoja
En halua saada niitä teidän leipomia leipäsiä, itsetehtyjä korvakoruja tai saippuoita. Saati vaarallisia tuikkulyhtyjä.
Jos en oikeasti tunne lahjan antajaa niin syötävät jää syömättä koska en voi olla varma tietääkö hän elintarviketurvallisuudesta mitään. Kuinka monet tahmatassut on koskenut leivonnaisiin jne
Palasaippuaa ei meillä käytetä mihinkään koska sekin kerää pöpöjä. Hyih
Kommentit (148)
Mutta kun ajatus on tekelettä kauniimpi, niih.
Älkää nyt tuottakoon pettymystä. Seteleitä vaikka origamin muodossa
Jos lapsille osaa tehdä vaikka villasukat tai leikkiauton, onhan se huomaavainen lahja.
Sitä en ymmärrä miksi aikuiset toisilleen lahjoja ostelee. Työpaikan joulupussin ymmärrän, oli sitten suklaata, kinkkua tai punkkua, mutta muutoin lastenjuhlia turha aikuisten keskenään viettää.
Lahjat tulevat joulupukilta eikä niin että teinpä sulle tällasen. Jos oikein tahtoo jotain tehdä, niin sitten antaa muulloin eikä jouluna. Vierailulle mennessä voi tietysti jotain joulukakkua, joulukahvia tai viskiä viedä, mieltymysten mukaan, muttei erityisesti joululahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kumpa saisi itsetehdyt villasukat 😊
Mikä niissä on niin ihanaa. Arvostan laatulahjoja. Villasukat kuuluivat pula-aikaan. Varattomat kutovat niitä lahjaksi.
Höpöhöpöhöö. En ole alkuunkaan varaton mutta olen intohimoinen sukkien kutoja. Harvoin lahjoitan kenellekään kun juntit luulevat, että itse kudonut kauniit sukat ovat pula-ajan tuotetta. En tykkää saada itse lahjoja koska tavaraa on jo tarpeeksi.
Olen köyhästä kodista ja muistan lapsuudessa saadut villasukat. Tuottivat aina pettymyksen.
Olen 52-vuotias nainen, eivätkä villasukat edelleenkään kuulu jouluuni.
Varmaan asut omakotitalossa jossa lämmin lattia koska itse saa päättää lämpötilan. Kerrostalossa pitäisi itse lämmittää sähkölämmittimellä jotta ei palelisi, useammassa asunut jossa lattia kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme kädenvääntö täällä palstalla on villasukista? Toiset kavahtavat, kuin ruttoista kirpumsyömää rakkia? Ja toiset tykkäävät yli kaiken! Villasukat eivät ole mikään pula-ajan lahja, vaan ihan kaikkina maailmanaikoina sopiva ja kiva lahja. Useimmat tykkäävät. Ja viluvarpaat vielä enemmän.
No meille villasukkien antaminen olisi vähän kuin antaisi kampaajalle lahjaksi jonkin halvan markettishampoon. Olen itse taitava neuloja ja tarpeen mukaan teen sukkia ja vieläpä kauniita sellaisia, ohuesta sukkalangasta. Toisekseen ei meillä kukaan niitä käytä kuin enintään kerran tai pari vuodessa jos sitäkään, kumisaappaissa. Meillä on sisällä lämmintä toisin kuin jossain vetoisessa omakotitalossa, missä on kylmät lattiat - sellaisessa asuvilta saamme usein lahjaksi tosi paksuja karkeita myyjäisistä ostettuja sukkia, mitä kukaan ei ole koskaan käyttänyt, koska ne eivät mahdu kenkiin, niihin kumisaappaisiinkaan. Kotona emme ikinä käytä ja tarvitse niitä villasukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä on niin ihanaa. Arvostan laatulahjoja. Villasukat kuuluivat pula-aikaan. Varattomat kutovat niitä lahjaksi.
Höpöhöpöhöö. En ole alkuunkaan varaton mutta olen intohimoinen sukkien kutoja. Harvoin lahjoitan kenellekään kun juntit luulevat, että itse kudonut kauniit sukat ovat pula-ajan tuotetta. En tykkää saada itse lahjoja koska tavaraa on jo tarpeeksi.
Olen köyhästä kodista ja muistan lapsuudessa saadut villasukat. Tuottivat aina pettymyksen.
Olen 52-vuotias nainen, eivätkä villasukat edelleenkään kuulu jouluuni.Varmaan asut omakotitalossa jossa lämmin lattia koska itse saa päättää lämpötilan. Kerrostalossa pitäisi itse lämmittää sähkölämmittimellä jotta ei palelisi, useammassa asunut jossa lattia kylmä.
Asun rivitalossa. Meillä on kaukolämpö, ei ole kylmät lattiat. Minulle riittää, että kylpyhuone- ja saunaremontti valmistuu jouluksi.
Tervetuloa joulusaunaan.
Pyysin jo yksinäisen naapurin saunomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 52-vuotias nainen, eivätkä villasukat edelleenkään kuulu jouluuni.Varmaan asut omakotitalossa jossa lämmin lattia koska itse saa päättää lämpötilan. Kerrostalossa pitäisi itse lämmittää sähkölämmittimellä jotta ei palelisi, useammassa asunut jossa lattia kylmä.
Minä en ole asunut koskaan sellaisessa kerrostalossa, missä olisi ollut kylmät lattiat. Useinmiten meillä on turhankin lämmintä. Monessa omakotitalossa on kyllä törmännyt kylmiin lattioihin.
Ap ei ansaitse minkäänlaista lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Annan aina vain itsetehtyjä lahjoja. Nyt teen pikkuisten kanssa tarhan hoitajille lahjaksi lasten kuvat kehystettyinä itse koristeltuihin kehyksiin. Liimataan nappeja ym. Juttuja kehyksiin. Uskol, että on mieluinen lahja kun on vaivaa nähty.
Anteeksi, mutta nyt on pakko kysyä. Miksi kuvittelet että tarhan hlökunta haluaisi töistään muistettavan lahjan? Ei edes sinun lumihiutalelastesi kuvia, jotka päätyvät roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaltainen materialisti ei ole sisäistänyt, mikä lahjan antamisen ja saamisen ajatus on. Huomioida toista, muistaa, kertoa että olen ajatellut sinua. Ihan sama mikä se lahja on.
Miten mua on ajateltu, jos se lahja on mulle täysin turha tai epämieluisa? Kyllä sillä lahjalla on väliä, jos jotain on pakko antaa.
Sama ajatus on kuin ap:lla kun katselin facessa yhtä DIY-lahjat ryhmää. Siellä esitellään pitkään väkerrettyjä töitä, pahvista (pahvista!!) askarreltuja ja maalattuja pienoistaloja, kransseja tai tuikkuastioita jostain jätemateriaaleista, rimpulaa ja vänkylää... cd-levyistä tai rautalangasta, ja satoja tykkäyksiä että voi kun ihania ja minä kans teen.
Aika moni on innostunut tekemään myös takkasytykkeitä. Laitetaan pari kolme sytykettä isoon astiaan esille, koristellaan havuilla jne. Pari, kolme koristeltua sytykettä. Niihin on käytetty tunteja aikaa, ja ne sytytetään kerralla. Ja miksi ne pitää koristella?? Katsellaanko niitä, vai sytytetään?
Ostan kaupasta sadan sytykkeen paketteja hintaan 8 euroa.
Hyvin harva on edes ok-näköinen. Suuri osa näyttää siltä romumateriaalilta, mistä on tehtykin. Kamalaa olisi saada joku esilläpidettävä lahja, joka näyttää vaan ekaluokkalaisen askartelemalta. Ei meillä ole mitään krääsää tai koriste-esineitä muutenkaan esillä.
Meillä ei aikuiset lahjoja toisilleen anna, että sikäli ei ole tuota vaaraa.
Olen tosi ankea juu, mutta jos ihmiset teillä on viisi tuntia ylimääräistä aikaa joka ilta niin älkää sitä ainakaan takkasytykkeiden tekoon käyttäkö. Opetelkaa vaikka joku taito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole asunut koskaan sellaisessa kerrostalossa, missä olisi ollut kylmät lattiat. Useinmiten meillä on turhankin lämmintä. Monessa omakotitalossa on kyllä törmännyt kylmiin lattioihin.
Todennäköisesti tulevana talvena moni kokee kylmät lattiat myös kerrostaloissa, joiden lämpötilaa saatetaan pudottaa sähkön säästämisen vuoksi. Ei riitä rahat sähkölaskuun, vaikka on kerätty pari ylimääräistä vastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaltainen materialisti ei ole sisäistänyt, mikä lahjan antamisen ja saamisen ajatus on. Huomioida toista, muistaa, kertoa että olen ajatellut sinua. Ihan sama mikä se lahja on.
Miten mua on ajateltu, jos se lahja on mulle täysin turha tai epämieluisa? Kyllä sillä lahjalla on väliä, jos jotain on pakko antaa.
Tämäkin on totta. Lahjan antamisessa ei pitäisi olla kyse siitä antajasta "tykkään niin askarrella heinistä nippuja seinälle" vaan lahjan saajaa siinä kuuluu ajatella. Oli se lahja mikä tahansa, ostettu tai tehty.
Oon just opetellut askartelemaam tonttuja vessapaperirullista. Ap, tuon sinulle kokonaisen tonttuperheen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti kuvittelee, että puoli kylää jotenkin haluaisi häntä lahjoa??
Aikuista ihmistä?
Omassa tuttavapiirissä, ei oman perheen kesken, annetaan aikusille lahjat vain isovanhemmille ja muille suvun 100v lähettyville joulukukat ja lahjat vain kahdelle asuntola-aikuiselle, eli henkisesti täysin lapselle... ja heille tosiaan turha antaa mitään "ajatuksella tehtyä" vaan ainoastaan "pehmolelua, kimalletta ja kitchiä" (siis heidän maun mukaan)z
Vierailija kirjoitti:
Sama ajatus on kuin ap:lla kun katselin facessa yhtä DIY-lahjat ryhmää. Siellä esitellään pitkään väkerrettyjä töitä, pahvista (pahvista!!) askarreltuja ja maalattuja pienoistaloja, kransseja tai tuikkuastioita jostain jätemateriaaleista, rimpulaa ja vänkylää... cd-levyistä tai rautalangasta, ja satoja tykkäyksiä että voi kun ihania ja minä kans teen.
Aika moni on innostunut tekemään myös takkasytykkeitä. Laitetaan pari kolme sytykettä isoon astiaan esille, koristellaan havuilla jne. Pari, kolme koristeltua sytykettä. Niihin on käytetty tunteja aikaa, ja ne sytytetään kerralla. Ja miksi ne pitää koristella?? Katsellaanko niitä, vai sytytetään?
Ostan kaupasta sadan sytykkeen paketteja hintaan 8 euroa.
Hyvin harva on edes ok-näköinen. Suuri osa näyttää siltä romumateriaalilta, mistä on tehtykin. Kamalaa olisi saada joku esilläpidettävä lahja, joka näyttää vaan ekaluokkalaisen askartelemalta. Ei meillä ole mitään krääsää tai koriste-esineitä muutenkaan esillä.
Meillä ei aikuiset lahjoja toisilleen anna, että sikäli ei ole tuota vaaraa.
Olen tosi ankea juu, mutta jos ihmiset teillä on viisi tuntia ylimääräistä aikaa joka ilta niin älkää sitä ainakaan takkasytykkeiden tekoon käyttäkö. Opetelkaa vaikka joku taito.
Mä näin saman kuvan.
Kirjoitin älä käytä niin paljoa aijaa, eiihmiset maksa ja sain yli 50 vihanaamaa.
Älytöntä !
Mä tykkään saippuoista, tontuista.
Tonttuja laitan joulukuuseen ja saippuat käytän.
Vierailija kirjoitti:
Annan aina vain itsetehtyjä lahjoja. Nyt teen pikkuisten kanssa tarhan hoitajille lahjaksi lasten kuvat kehystettyinä itse koristeltuihin kehyksiin. Liimataan nappeja ym. Juttuja kehyksiin. Uskol, että on mieluinen lahja kun on vaivaa nähty.
Ei oo todellista. Kaikki koriste-esineet on vain tilaa viemässä. Vai meinaatko että pari vuosikymmentä alalla ollut, satoja lapsia kohdannut työntekijä säästää kaikki käpylehmät joita on saanut? Varhaiskasvattajaryhmissä yleinen linja on että lahjaksi ok on joko yhteistä kahvihuoneeseen, tai korkeintaan kortti. Ei mitään säilytettävää tavaraa.
Mihin ajattelit että sinun lasten kuvat menee? Takan reunukselle? Niille hakataan reiät seinään ja siihen killumaan? Mitä ihmettä?? Tuollainen lahja on isovanhemmille sopiva, ei työntekijöille. Heillä on sitäpaitsi vaitiolovelvollisuus asiakkaista. Tunnistettavat valokuvat ei vaan sovi senkään puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme kädenvääntö täällä palstalla on villasukista? Toiset kavahtavat, kuin ruttoista kirpumsyömää rakkia? Ja toiset tykkäävät yli kaiken! Villasukat eivät ole mikään pula-ajan lahja, vaan ihan kaikkina maailmanaikoina sopiva ja kiva lahja. Useimmat tykkäävät. Ja viluvarpaat vielä enemmän.
No meille villasukkien antaminen olisi vähän kuin antaisi kampaajalle lahjaksi jonkin halvan markettishampoon. Olen itse taitava neuloja ja tarpeen mukaan teen sukkia ja vieläpä kauniita sellaisia, ohuesta sukkalangasta. Toisekseen ei meillä kukaan niitä käytä kuin enintään kerran tai pari vuodessa jos sitäkään, kumisaappaissa. Meillä on sisällä lämmintä toisin kuin jossain vetoisessa omakotitalossa, missä on kylmät lattiat - sellaisessa asuvilta saamme usein lahjaksi tosi paksuja karkeita myyjäisistä ostettuja sukkia, mitä kukaan ei ole koskaan käyttänyt, koska ne eivät mahdu kenkiin, niihin kumisaappaisiinkaan. Kotona emme ikinä käytä ja tarvitse niitä villasukkia.
Niinpä meitä on moneksi. Itse en neulo.
Asumme omakotitalossa missä on lämpimät lattiat, mutta tykkään silti käyttää villasukkia, kuin myös veneessä, mökillä, sekä varsinkin otan aina mukaan matkoille:sekä lentokoneet että varsinkin talot ulkomailla on usein liian ilmastoituja tai muuten niistä on kylmät laattalattiat.
Tämä siis oikeastaan kaneetiksi siihen, että näissä villsukkakeskusteluissa jotenkin tuntuu aina olevan se sävy, että "köyhien jalat palelee kylmälattiaisissa kodeissa, me muut EI HALUTA villasukkia". No minä koen että me ollaan vauras ja varakas perhe ja meillä kyllä arvostetaan ihan jokaista villasukkaparia! Kiitos niistä!
(Sen sijaan se n10€ "pakko antaa joku juttu"-joulukoriste (tai vaikka olisi miten kallis, hinnalla ei merkitystä) - oikeasti, ei kiitos, säästä rahasi ja säästä luontoa, meillä ei enää kukaan usko joulupukkiin, meitä ei tarvitse lahjoa!
Mulle saa antaa itsetehtyjä villasukkia (koko 39, huom. kapea nilkka mutta paksu pohje). Itse tehdyt karkit ja leivonnaiset menee myös. Itse tehty villatakki olisi aivan mahtava, mutta ei sellaista varmaan kukaan jaksa.
Antakaa kylmää käteistä.
Terveisin varaton