Älkää antako itsetehtyjä joululahjoja
En halua saada niitä teidän leipomia leipäsiä, itsetehtyjä korvakoruja tai saippuoita. Saati vaarallisia tuikkulyhtyjä.
Jos en oikeasti tunne lahjan antajaa niin syötävät jää syömättä koska en voi olla varma tietääkö hän elintarviketurvallisuudesta mitään. Kuinka monet tahmatassut on koskenut leivonnaisiin jne
Palasaippuaa ei meillä käytetä mihinkään koska sekin kerää pöpöjä. Hyih
Kommentit (148)
Villasukat ovat ihania, mutta muuten en minäkään mitään diy-askarteluja halua tai syö kenenkään leipomuksia. En kyllä vietä jouluakaan sen puoleen. Ahdistavin ja turhin juhla ikinä.
Annan aina vain itsetehtyjä lahjoja. Nyt teen pikkuisten kanssa tarhan hoitajille lahjaksi lasten kuvat kehystettyinä itse koristeltuihin kehyksiin. Liimataan nappeja ym. Juttuja kehyksiin. Uskol, että on mieluinen lahja kun on vaivaa nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kumpa saisi itsetehdyt villasukat 😊
Mikä niissä on niin ihanaa. Arvostan laatulahjoja. Villasukat kuuluivat pula-aikaan. Varattomat kutovat niitä lahjaksi.
Olen arkkitehti ja rakastan käsin kudottuja villasukkia, erityisesti yksivärisiä tai raidallisia. Pidän niitä hyvin tyylikkäinä ja esteettisinä.. Anoppini kutomat ampujanlapaset ovat saaneet erityisiä kehuja myös kollegoiltani.
Onneksi ihana anoppini on kutonut sukkia ja lapasia vuosien varrella minulle paljon.
Käytän niitä päivittäin.
Ihana hyvän joulumielen ketju 😂. Ei ole vasta kuin marraskuun puoliväli ja jengi on täällä jo pöyristynyt siitä, että joku saattaa käyttää aikansa tehdäkseen jotain heitä joulunaikaan muistaakseen ja ilahduttaakseen. Koskaan ei ole minua niin loukattu!
Ketä nämä itsetehtyjen lahjojen saajat ovat? Keltä te niitä saatte?
En minä saa lahjan kuin puolisolta/ lapsilta ja äidiltäni. Sisarusten kanssa on sovittu, ettei lahjoja vaihdeta. Lähimmät naapurit saattavat tuoda konvehtirasian tai joulukukan. Työpaikalta tulee yleensä viinipullo ja jonkun yhteistyökumppanin jakama lahjakassi. Työkavereille, ystäville ja tutuille toivotellaan hyvät joulut. Kuvittelisin tämän olevan aika tyypillinen tilanne.
Ketkä teille siis askartelee ja leipoo itse lahjoja? Varsinkin ketkä puolitutut (viitaten aloitukseen)? Oletteko jotain paikkakuntanne pikkujulkkiksia, vai mitä? 😄
Villasukat kelpaa lahjaksi, mutta ei mitään turhaa krääsää ja koriste-esineitä, joita pitää säilöä tai vielä pahempaa, pitää esillä.
Ruokalahjat tulee syötyä vain silloin, kun tiedän ettei antajan pöydällä hypi kissat ja muutenkin hygienia on kunnossa. Lasten kanssa tehtyjä leivonnaisia en halua syödä, vaikka omiakin lapsia on.
Vierailija kirjoitti:
Annan aina vain itsetehtyjä lahjoja. Nyt teen pikkuisten kanssa tarhan hoitajille lahjaksi lasten kuvat kehystettyinä itse koristeltuihin kehyksiin. Liimataan nappeja ym. Juttuja kehyksiin. Uskol, että on mieluinen lahja kun on vaivaa nähty.
Siis kuvittelet, että hoitajat haluavat katsella niitä pershedelmiäsi myös työajan ulkopuolella? Onpa narsistisen harhaista.
Suomalaiset on kyllä ankeita ja kiittämättömiä kermapeppuja, jotka ovat itsensä ja halunsa pikkasen turhan vakavasti. Saat lahjan. Kiitä siitä ja arvosta sen saamista. Sen jälkeen voit tehdä lahjalle mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
No voi harmi, mitä minä sitten teen tällä vessapaperirullien sisällä olevista pahviholkeista, muutamasta käytetystä hammasharjasta, kynttilänpätkistä, rikkinäisestä sukasta ja teepussin naruista tekemälläni hienolla koriste-esineellä sitten teen, jota olen sinulle koko syksyn tehnyt?
Nauran vedet silmissä😂
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on kyllä ankeita ja kiittämättömiä kermapeppuja, jotka ovat itsensä ja halunsa pikkasen turhan vakavasti. Saat lahjan. Kiitä siitä ja arvosta sen saamista. Sen jälkeen voit tehdä lahjalle mitä haluat.
Olen samaa mieltä.
Olen saanut elämäni aikana niin vähän lahjoja,että olen säästänyt ne kaikki. En ymmärrä sanontaa,että kun sinulla on niin kaikkea,niin ei osaa antaa lahjaa. Lahjoille on oma arkku,jonne olen ne laittanut. Välillä avaan arkun ja muistelen ihmisiä,joilta olen tavaran saanut. Talkkarilta koirapatsas,kauppiaalta kello,entiseltä anopilta enkelipatsas... Sitten taas kun itse olen antanut lahjan jollekin,ajatelkaa,se on palautettu! Viimeksi sain takaisin sadan euron valurautapadan. Äitini oli kummallinen,antoi aina pois,mitä oli saanut lahjaksi. Minullakin on yksi merkkiveitsi,joka on paras ikinä. Kun sillä viipaloin,ajattelen lahjan antajaa hyvillä mielin. Olen syntynyt Lahjan päivänä ja ihaninta oli kuulla yhdeltä pikkutytöltä,että sinä olet lahja! Tytön nimi oli myös Lahja.
Olin juuri aikeissa aloittaa origamilahjan satasen seteleistä taitellen. No, unohdetaan lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Saat kivan tonttuoven minulta!
Ja minä voin lisäksi askarrella tonttuja tyhjistä vessapaperirullista.
Minäkään en tykkään kovin paljoa itsetehdyistä lahjoista.
Lisäksi ihmettelen niitä, jotka moneen kertaan kertovat että omenahillo on oman omenapuun antimista tehty, mansikat kerätty omasta maasta ja kala on itse virvellillä omasta rannasta nostettu. Minulle on henk.koht ihan saman kenen omenoista hillo on tehty jos se maistuu hyvältä tai kenen virvelillä se kala on saalistettu. Aina pitäisi kovasti kehua kuinka maistuu niin hyvältä omatekemä ja kuinka paljon vaivaa on nähty.
Tiedän olevani hirviö kun näin kehtaan kirjoittaa. Mutten tosiaan ymmärrä sitä hypetystä.
Ap:n kaltainen materialisti ei ole sisäistänyt, mikä lahjan antamisen ja saamisen ajatus on. Huomioida toista, muistaa, kertoa että olen ajatellut sinua. Ihan sama mikä se lahja on.
Kasva aikuiseksi, ap. Selkeästi kuluva tavara (johon kuuluu suurin osa itse tehdyistä lahjoista) on aineellisista lahjoista ainoa eettinen vaihtoehto. Minusta villasukat ja kaverini, joka on hyvä leipuri, tekemät leivonnaiset ovat niitä joulun parhaita lahjoja.
Jos et uskalla syödä jonkun leipomuksia, niin kannattaa saman tien pistää välit poikki, koska selkeästi et oikeasti edes pidä tästä ihmisestä.
Itse tehty lahja on hyvä jos sen tekijä on teknisesti taitava ja tyylitajuinen. Valitettavasti useimmat askartelijat eivät ole. Ihmettelen kommentteja joissa epäillään lahjaksi saatujen elintarvikkeiden hygieniatasoa. Uskaltavatko kommentoijat syödä kylässä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuvittelet, että hoitajat haluavat katsella niitä pershedelmiäsi myös työajan ulkopuolella? Onpa narsistisen harhaista.
Varmaan tuo askartelijatyyppi kuvittelee, että lastenhoitaja laittaa nuo itse tehdyt kyhäelmät kotonaan lipaston päälle tai seinälle. Siis vieraiden lasten kuvat. Joku raja näillä omiaa kakaroitaan palvovillakin pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
kyllä ainakin viinipullot on kelvannut lahjoina eikö sulle ap
Moni ei juo viiniä tai alkoholia ylipäätään. Esim itsellä jäisi juomatta, enkä haluaisi myöskään laittaa vahinkoa kiertämään koska päihteet eivät mielestäni ole asiallinen lahja. Kai sitä voisi johonkin ruokaan yrittää tunkea mutta suurin osa menisi todennäköisesti viemäriin.
Oijoi, muistan miten sain eräänä vuonna lahjaksi ystävältä itsetehtyä chilihilloa ja kuivattuja sieniä. Voin vannoa, että eivät ehtineet pahentumaan :)