Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko Taipalsaaren turman 1991, jossa 7 varusmiestä upposi panssariajoneuvon mukana järvenpohjaan?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Onko siitä kauan?

Vierailija
2/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisabet Rehn joutui ottamaan rauhoittavia kun meni poikien siunaustilaisuuteen Valkealan kirkkoon. Oli kamala homma ja johtui turvatoimien löperyydestä. Ihan turhaan kuolivat. Olisivat nyt 5-kymppisiä.

Vierailija
4/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja tapaus huolestutti kun muutaman vuoden päästä (1994-95) oli armeijaan meno. Siihen mennessä ne oli kyllä kieltäneet jo vesistöylitykset ainakin näillä vaunuilla.

Vierailija
5/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista. Onko siitä kauan?

1991 taipalsaaren turma tapahtui pari vuotta sitten.

Vierailija
6/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olin samasta kaupungista kuin ne surmansa saaneet. Meillä oli vaunuilla uintikielto tapauksen takia parisen vuotta myöhemmin. Olimme silloin harjoituksissa samalla alueella. Hypittiin vaan syöksyveneistä samaan järveen, vaunut pysyivät maalla.

Vierailija
7/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ja tapaus huolestutti kun muutaman vuoden päästä (1994-95) oli armeijaan meno. Siihen mennessä ne oli kyllä kieltäneet jo vesistöylitykset ainakin näillä vaunuilla.

Onkohan vesistönylityksiä enää ollenkaan? Syöksyveneet oli joskus, mutta onko katsottu liian riskialttiiksi touhuksi? Olin itse jääkärikomppaniassa 90-luvun puolessa välissä ja ylittelimme vain puroja kahlaamalla. Muuta vesistöön liittyvää ei ollut, tosin olin pohjoisessa jossa isoja järviä ei niin paljon olekaan.

Vierailija
8/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elisabet Rehn joutui ottamaan rauhoittavia kun meni poikien siunaustilaisuuteen Valkealan kirkkoon. Oli kamala homma ja johtui turvatoimien löperyydestä. Ihan turhaan kuolivat. Olisivat nyt 5-kymppisiä.

Muistan valokuvan jostakin lehdestä, jossa oli seitsemän Suomen lipulla verhoiltua arkkua alttarilla samaan aikaan. Yksi uhri oli kotikylältä, en tosin tuntenut kun olen nuorempi. Surullinen tapaus.

Vierailija
9/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tyypin joka oli samalla leirillä, olisiko ollut toisessa komppaniassa. Hän sanoi joskus, että siellä oli varusmiesten kesken puhuttu ihan suoraan että kapiaiset oli syypäitä ja jopa kostoa oli mietitty. Tunnelma oli ollut ihan epätodellinen. Se järvenselkä, jota ylittivät, oli iso ja syvyyttä yli 30 metriä. 

Vielä -97 noista puhuttiin ja muutama skappari oli vekaralla jossa itse kävin, samassa komppaniassa.

Tais tulla melko pitkäaikainen leima otsaan.

Vierailija
10/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan vesistönylityksiä enää ollenkaan? Syöksyveneet oli joskus, mutta onko katsottu liian riskialttiiksi touhuksi? Olin itse jääkärikomppaniassa 90-luvun puolessa välissä ja ylittelimme vain puroja kahlaamalla. Muuta vesistöön liittyvää ei ollut, tosin olin pohjoisessa jossa isoja järviä ei niin paljon olekaan.

Ei taida olla. Uintikykyistä kalustoa olisi (XA185, XA180, mtlb, BMP), mutta uskallus puuttuu edelleen. Ei rauhan aikana jne.   Meinaavat ilmeisesti että sodan aikana homma toimii kuin rasvattu kun ei ole lainkaan treenattu, kamaa ja reikiä vaunut täynnä ja kaikki väsyneitä ja vattuuntuneita :/

Vierailija
11/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity tähän, mutta minä tiedän tyypin joka oli Utössä komennuksella varusmiehenä ja joutuivat kantamaan Estonian ruumiita tuona yönä ja aamuna. Mitään kriisiapua ei kuulemma ollut, hänkin näki vainajia siinä ensimmäisen kerran elämässään. Vaikea olisi kuvitella että sama menisi läpi tänä päivänä.

Vierailija
12/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä juttu tuost onnettomuusesta.

https://yle.fi/uutiset/3-11959451

Vierailija
13/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita kuolemia näitä on, tämän , kantotapauksen ja ampumishomman lisäksi nyt?

Vierailija
14/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän piti olla siinä uponneessa vaunussa. Toinen varusmies oli pyytänyt häneltä että voisivatko vaihtaa paikkoja kun tiesi että ex oli metsästysharrastuksensa vuoksi huomattavasti parempi suunnistamaan ja etenemään hiljaa pusikoissa. Ex vaihtoi paikkansa ja toinen pääsi hengestään kun vaunu upposi. Voitte kuvitella millainen trauma asiasta exälle on asiasta jäänyt.

Vierailija
15/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita kuolemia näitä on, tämän , kantotapauksen ja ampumishomman lisäksi nyt?

Junaradan ylityksessä kuoli.

Vierailija
16/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se estonia upposi hiukka liian sopivasti juuri siinä EU äänestyksemme alla. Sillä kiristettiin meidät EU hun, on näkemykseni.

Vierailija
17/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mekään silloin 1994-95 ylitelty mitään vesistöjä. Kontiorannassa olin ja juuri sinä 1994 syksynä tapahtui se Estonian onnettomuuskin. Onneksi ei sinne jouduttu.

Vierailija
18/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä sielläkin ihan tarpeeksi. Inari esimerkiksi.

Vierailija
19/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku 10v sitten tapahtunut 120mm krh onnettomuus, jossa kaksoislataus ja koko krh-ryhmä kuoli tai haavoittui.

Myös noin 10v sitten tapahtunut ilmapallokeissi, jossa ammunnoissa varusmies luuli toisen kypärää maali-ilmapalloksi ja pam.

Junan eteen ajanut kuorma-auto Tammisaaressa viitisen vuotta sitten. Useampi kuoli.

Kertausharjoituksissa ysärillä tapahtunut 30mm krkk-onnettomuus, jossa kuoli ainakin yksi reserviläinen.

Vierailija
20/79 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon onnettomuuden. Nykyään asun Lappeenrannassa eli lähellä tuota tapahtuma-aluetta. Olen myös veneillyt tuolla syväväylällä Kyläniemen edessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi