Aion lopettaa työnteon, jos yrittäjien ns. eläkeuudistus menee läpi
Hallitus sanoo välittävänsä pienituloisista ja nostaa heidän tukiaan inflaation keskellä. Kuitenkin valtaosa pienyrittäjistä tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. Nyt suunnitelmana on ns. parantaa heidän ns. sosiaaliturvaansa pakottamalla heidät maksamaan eläkemaksuja, joiden perusteena alan palkkatyöläisen keskimääräiset tulot. Lisäksi tapauskohtaista harkintaa, mutta kuka kertaakaan eläkeyhtiön (tai pankin tai Kelan tms.) kanssa tekemisissä ollut uskoo, että tavallisella yhtiön rivityöläisellä siellä riittää kykyä arvioida jokaisen yrittäjän ammattitaidon määrä ja työnkuva (joka usein sisältää kaiken tilinpidosta markkinointiin ja itse työhön) ja se, kuinka paljon työstä maksettaisiin ns. palkkatyöläiselle (joka myös yksi peruste nousevissa maksuissa). Lisäksi näitä yrittäjiä on kymmeniä tuhansia. Vuosia on nyt pandemian ja muun keskellä puristettu itsensä työllistäviä ja on suorastaan perverssiä juuri nyt lätkäistä satojen eurojen lisämaksu, jonka 80-luvulla syntynyt ehkä näkee joskus 70-vuotiaana - jos silloinkaan. Sosiaaliturva ei tosiasiallisesti paljon parane, vaikka maksaisi tonnin lisää kuussa. Tämä maksu siis kaikkien verojen jälkeen. Sanotaan, että veronmaksajat rahoittavat yrittäjien eläkkeitä, mutta yrittäjät vasta veronmaksajia ovatkin. Nettoveronmaksajia. Kunnantalon hanketyöntekijän palkka sekä eläke maksetaan verotuloista. Myös ministerin ja kansanedustajan. Onko oikein uhrata tämän hetken nuoretkin yrittäjät, jotka pysyvät poissa tukiluukuilta vaikka pienilläkin tuloilla suurten ikäluokkien eläkkeiden eteen? Yrittäjät tuottavat suurimman osan Suomen verotuloista tilittämällä kaikesta myynnistä 24 prosenttia arvonlisäveroa, minkä jälkeen maksetaan vielä verot käteenjäävästä määrästä. Itse aion lopettaa toiminimiyrittämisen, jos uudistus menee läpi. Aktiivisesti etsin toista maata, jonne siirtää toiminta sekä itseni. Tällaisella ajetaan alas kaikenlainen pienyrittäminen median freelancereista kampaamoihin ja tuloksena on vähemmän nettoveronmaksajia niille eläkkeille ja kaikelle muulle yhteiskunnan toiminnalle. En varmaankaan ole yksin tässä?
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi meidän pitäisi maksaa teidän yrittäjien eläke?! Takuueläke kuitenkin kelpaa" jne jne. YEL-maksu on jo nyt pakollinen ja ulosottokelpoinen. Minimiäkin maksamalla kustantaa itselleen sen takuueläkkeen verran - joten ei se muille maksettavaksi jää. Minimiä maksamalla siis saa pienen eläkkeen ja se on useilla tietoinen valinta tai käytännön pakko, koska enempään ei ole kuukausittain varaa. Se minimi on siis 170 euroa kuussa vaikka olisi vain tonnin/kk tulot. Nyt on kyse siitä, että valtio ei halua paikata nykyisten entisten yrittäjien eläkkeitä, jotka ovat ylimitoitettuja suhteessa heidän aikanaan maksamiinsa maksuihin. Eli, otetaan väkipakolla tämän hetken yrittäjiltä lisää rahaa ja siirretään ne suoraan eläkeläisten maksuihin, aivan kuin nykypäivän yrittäjät olisivat jotekin henkisesti vastuussa näiden yrittäjien eläkkeistä tai aiemmista huonoista päätöksistä. Ollaan keksitty tälläinen muka yrittäjien sosiaaliturvaa tms. "auttava" esitys vaikka todellisuudessa ainoa syy on lisärahan nyhtäminen ja se, että päättäjiä ilmeisesti häiritsee, että ihmiset saavat päättää jostakin asiasta kuten nyt vaikka eläkemaksuistaan. Samojen yrittäjien odotetaan kuitenkin ottavan riskejä ja vastaavan yritystoiminnastaan, mutta yhtäkkiä he eivät ole kykeneväisiä arvioimaan sopivaa eläkemaksua. Tämä kaikki tilanteessa, jolloin yrittäminen(kin) on poikkeuksellisen hankalaa kaikkien kulujen noustessa.
No onhan se nyt selvää ettei moni ole sitä oikein arvioinut, kun siihen pitää puuttua. Jos sun tulot on niin pienet että olet maksanut minimiä, maksat edelleen minimiä. Edelleen itse sen ilmoitat, syyni on vain tarkempi.
En halua maksaa enempää kuin minimiä, koska kaikki muu on nuorelle yrittäjälle hukkaan heitettyä rahaa. Ei ole olemassakaan "alivakuuttamista" - olen vakuuttanut itseni sillä summalla, jolla haluan itseni vakuuttaa. Se ei ole ali eikä yli, vaan valitsemani summa. "Alivakuuttaminen" suomeksi: ei saada tarpeeksi rahaa siirrettyä nuorilta eläkeläisille. Tämä on epäoikeudenmukainen, suuri puhallus. Suoranainen ryöstö, jos ehdotus menee läpi. Tätä rahaa en koskaan tule näkemään eläkkeenä itse. Siinä vaiheessa kun asiakapalvelun Elli tai Janne eläkeyhtiöstä soittaa ja alkaa "syynäämään", lakkautan toiminimen, pidän kuukauden tai pari taukoa ja etsin uuden asuinpaikan ja tukikohdan toiminnalle Suomen ulkopuolelta.
Lisään ennen kuin kukaan tulee sanomaan, että "niin, niin, ainahan ne sanoo noin". Olen vakavissani. Useamman kuukauden ajan henkisesti valmistautunut, että alkuvuoteen saattaa tulla paussi sillä välin kun järjestelee työasiat uuteen asentoon. Kämppä jo irtisanottu, muitakin asioita valmisteltu. Odotamme yhä, että mikä päätös tähän liittyen tulee, mutta jos esitys ei kaadu, se on sitten aktivoitava nämä suunnitelmat. Pidän Suomesta, mutta en niin paljon, että suostuisin tähän päähänpotkintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi meidän pitäisi maksaa teidän yrittäjien eläke?! Takuueläke kuitenkin kelpaa" jne jne. YEL-maksu on jo nyt pakollinen ja ulosottokelpoinen. Minimiäkin maksamalla kustantaa itselleen sen takuueläkkeen verran - joten ei se muille maksettavaksi jää. Minimiä maksamalla siis saa pienen eläkkeen ja se on useilla tietoinen valinta tai käytännön pakko, koska enempään ei ole kuukausittain varaa. Se minimi on siis 170 euroa kuussa vaikka olisi vain tonnin/kk tulot. Nyt on kyse siitä, että valtio ei halua paikata nykyisten entisten yrittäjien eläkkeitä, jotka ovat ylimitoitettuja suhteessa heidän aikanaan maksamiinsa maksuihin. Eli, otetaan väkipakolla tämän hetken yrittäjiltä lisää rahaa ja siirretään ne suoraan eläkeläisten maksuihin, aivan kuin nykypäivän yrittäjät olisivat jotekin henkisesti vastuussa näiden yrittäjien eläkkeistä tai aiemmista huonoista päätöksistä. Ollaan keksitty tälläinen muka yrittäjien sosiaaliturvaa tms. "auttava" esitys vaikka todellisuudessa ainoa syy on lisärahan nyhtäminen ja se, että päättäjiä ilmeisesti häiritsee, että ihmiset saavat päättää jostakin asiasta kuten nyt vaikka eläkemaksuistaan. Samojen yrittäjien odotetaan kuitenkin ottavan riskejä ja vastaavan yritystoiminnastaan, mutta yhtäkkiä he eivät ole kykeneväisiä arvioimaan sopivaa eläkemaksua. Tämä kaikki tilanteessa, jolloin yrittäminen(kin) on poikkeuksellisen hankalaa kaikkien kulujen noustessa.
No onhan se nyt selvää ettei moni ole sitä oikein arvioinut, kun siihen pitää puuttua. Jos sun tulot on niin pienet että olet maksanut minimiä, maksat edelleen minimiä. Edelleen itse sen ilmoitat, syyni on vain tarkempi.
En halua maksaa enempää kuin minimiä, koska kaikki muu on nuorelle yrittäjälle hukkaan heitettyä rahaa. Ei ole olemassakaan "alivakuuttamista" - olen vakuuttanut itseni sillä summalla, jolla haluan itseni vakuuttaa. Se ei ole ali eikä yli, vaan valitsemani summa. "Alivakuuttaminen" suomeksi: ei saada tarpeeksi rahaa siirrettyä nuorilta eläkeläisille. Tämä on epäoikeudenmukainen, suuri puhallus. Suoranainen ryöstö, jos ehdotus menee läpi. Tätä rahaa en koskaan tule näkemään eläkkeenä itse. Siinä vaiheessa kun asiakapalvelun Elli tai Janne eläkeyhtiöstä soittaa ja alkaa "syynäämään", lakkautan toiminimen, pidän kuukauden tai pari taukoa ja etsin uuden asuinpaikan ja tukikohdan toiminnalle Suomen ulkopuolelta.
Tee se. Mitä sä muuten oletat että ulkomaille muutto pelastaa? Minä olen YELini maksanut ja maksan edelleen, koko ajan olen tiennyt mitä yrittäjyyteen kuuluu. Toki, jos tämä nyt tulee yllätyksenä sulle, ottaahan se päähän, mutta ei tämä saisi olla yllätys kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut, minkä kohdan lakiesityksen kohdasta haluaisitte muuttaa ja millaiseksi? Kertoisitteko mahdollisimman yksityiskohtaisesti, minkä haluaisitte muutettavan siitä ja miten?
T. Yhden kansanedustajan avustajaAinakin mediaanipalkkaan pohjautuva työtulon arviointi (esityksen kohta 4.1.1.) pitäisi kokonaan poistaa ja maksun tulisi määräytyä takautuvasti vaikka kuuden kuukauden välein todellisen, toteutuneen tulon perusteella. Yrittäjyyden pointti on, että monella alalla on hankalaa arvioida itsekään tulevia tuloja. On epäoikeudenmukaista määrätä etukäteismaksu edes yrittäjän oman arvion perusteella - puhumattakaan jonkun muun tekemästä arviosta. Itse toivon, että tämä "uudistus" kokonaisuudessaan torpataan. Väliaikaisesti voitaisiin edellyttää esimerkiksi pakollista sairasvakuutusta yksityiseltä puolelta ja sillä välin uudistaa koko järjestelmä niin, että yrittäjien eläkemaksut rahastoidaan ja sijoitetaan. Vaikka maksaisi alkuun valtiolle enemmän, se olisi pitkässä juoksussa yrittäjyyttä ja kansantaloutta vahvistava toimi. Tämä laki on laastari, jolla hetkellisesti kerätään enemmän rahaa, mutta joka ajan kuluessa rapauttaa pk-yrittäjyyttä ja verotuloja valtiolle.
Kuka ja miten tulo määritetään? Yrittäjän palkkaan se ei voi perustua, koska silloin palkka kannattaisi pitää mahdollisimman matalana. Liikevaihto on tuomittu huonoksi perusteeksi.
Yrittäjien pitäisi siis antaa kahden kuukauden välein melko seikkaperäiset selvitykset, jota eläkeyhtiö joko hyväksyy tai hylkää. Hylkäyksen jälkeen yrittäjä hakee oikaisua. Eläkeyhtiö käsittelee uudelleen. Jos hylkäys tulee taas, edetään seuraavalle asteelle päätöksen haussa. Ei mikään kevyt systeemi, vaikka osa saataisiinkiin helposti robotin avulla käsiteltyä ja hyväksyttyä.
Yhteydenotot on porrastettu, ensin yhteyttä otetaan alle 15000€/v. tuloilla oleviin pienyrittäjiin. Eikä se ole kahden kk välein vaan ihan normaalisti yrittäjän verovuoden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut, minkä kohdan lakiesityksen kohdasta haluaisitte muuttaa ja millaiseksi? Kertoisitteko mahdollisimman yksityiskohtaisesti, minkä haluaisitte muutettavan siitä ja miten?
T. Yhden kansanedustajan avustajaAinakin mediaanipalkkaan pohjautuva työtulon arviointi (esityksen kohta 4.1.1.) pitäisi kokonaan poistaa ja maksun tulisi määräytyä takautuvasti vaikka kuuden kuukauden välein todellisen, toteutuneen tulon perusteella. Yrittäjyyden pointti on, että monella alalla on hankalaa arvioida itsekään tulevia tuloja. On epäoikeudenmukaista määrätä etukäteismaksu edes yrittäjän oman arvion perusteella - puhumattakaan jonkun muun tekemästä arviosta. Itse toivon, että tämä "uudistus" kokonaisuudessaan torpataan. Väliaikaisesti voitaisiin edellyttää esimerkiksi pakollista sairasvakuutusta yksityiseltä puolelta ja sillä välin uudistaa koko järjestelmä niin, että yrittäjien eläkemaksut rahastoidaan ja sijoitetaan. Vaikka maksaisi alkuun valtiolle enemmän, se olisi pitkässä juoksussa yrittäjyyttä ja kansantaloutta vahvistava toimi. Tämä laki on laastari, jolla hetkellisesti kerätään enemmän rahaa, mutta joka ajan kuluessa rapauttaa pk-yrittäjyyttä ja verotuloja valtiolle.
Miten sä tähän asti olet YELisi maksanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit siis laskenut sen varaan, että voit elää sossupummina eläkeiässä? Maksa vain ne eläkemaksusi, kuten kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään ennen kuin kukaan tulee sanomaan, että "niin, niin, ainahan ne sanoo noin". Olen vakavissani. Useamman kuukauden ajan henkisesti valmistautunut, että alkuvuoteen saattaa tulla paussi sillä välin kun järjestelee työasiat uuteen asentoon. Kämppä jo irtisanottu, muitakin asioita valmisteltu. Odotamme yhä, että mikä päätös tähän liittyen tulee, mutta jos esitys ei kaadu, se on sitten aktivoitava nämä suunnitelmat. Pidän Suomesta, mutta en niin paljon, että suostuisin tähän päähänpotkintaan.
Olet loistava esimerkki yrittäjästä, jonka vuoksi näitä nyt tarkemmin seurataan ja paine nostaa maksuja on syntynyt. Maksan minimin koska en halua maksaa sitä mikä kuuluu ja liibalaaba taas. Onnea vaan matkaan ulkomailla yrittämiseen 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit siis laskenut sen varaan, että voit elää sossupummina eläkeiässä? Maksa vain ne eläkemaksusi, kuten kaikki muutkin.
En minä mihinkään eläkeikään asti elä! Vain täysin hullu jättää elämän elämättä ja miettii jotain "sitten jos ja kun" eläkepäiviä. Kuka tietää vaikka saisin huomenna sydärin? Ja jos siihen asti elän, niin sitten teen töitä vielä 70+-vuotiaana. Yrittäjyys ja työnteko - se on elämäntapa. En minä kenenkään pummiksi jää, niin kuin en ole tähänkään asti paljon tukia nostellut. Hoidan omat raha-asiani kuntoon, ja suosittelen samaa ihan kaikille. Tämä asenne kun yleistyisi Suomessa, niin olisi kansantalous kunnossa aika äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä tähän asti olet YELisi maksanut?
Ei mitenkään. Tästä valittajat on jättäneet maksut maksamatta. Sellaiselle, joka on asiansa hoitanut, tämä ei ole lainkaan erikoinen asia eikä nostata vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verojen maksu v-tuttaa!!!
On se h-tti että pitää maksaa oma eläke!!!!
T. Yrittäjä
Maksaiskin OMAN eläkkeen, mutta muiden eläkkeitähän tässä nyt maksetaan.
Ota vähän asioista selvää ennen kuin tulet tänne urpoilemaan. Kiitos.
Mutta yrittäjät eivät maksa omaa eläkettä vaan valtio joutuu maksamaan satoja miljoonia euroja yrittäjien eläkkeitä. Koska yrittäjiä ei kiinnosta maksaa eläkettä itse.
Sen takia YEL-maksuja nyt korotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yrittäjä
Ota vähän asioista selvää ennen kuin tulet tänne urpoilemaan. Kiitos.Mutta yrittäjät eivät maksa omaa eläkettä vaan valtio joutuu maksamaan satoja miljoonia euroja yrittäjien eläkkeitä. Koska yrittäjiä ei kiinnosta maksaa eläkettä itse.
Tämän hetken yrittäjät maksavat omat eläkkeensä kyllä. Jotta tämä logiikkasi osuisi oikeaan, silloin pitäisi leikata nykyisten eläkeläisten eläkkeitä, koska he eivät ole maksaneet omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yrittäjä
Ota vähän asioista selvää ennen kuin tulet tänne urpoilemaan. Kiitos.Mutta yrittäjät eivät maksa omaa eläkettä vaan valtio joutuu maksamaan satoja miljoonia euroja yrittäjien eläkkeitä. Koska yrittäjiä ei kiinnosta maksaa eläkettä itse.
Tämän hetken yrittäjät maksavat omat eläkkeensä kyllä. Jotta tämä logiikkasi osuisi oikeaan, silloin pitäisi leikata nykyisten eläkeläisten eläkkeitä, koska he eivät ole maksaneet omiaan.
Eivät maksa.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on, että tässä uudessa arvioinnissa kysytään mediaanipalkan ja "liikevaihdon" lisäksi myös, paljonko olisi "sijaisen" palkka. Kuinka moni esimerkiksi taiteiden tai muun luovan alan yrittäjä voisi edes palkata sijaisen? Kun oma työ ja palkkiot ovat suoraan sidoksissa omaan luovuuteen ja ideoihin ja asiakas on valinnut yrittäjän yksilöllisten ominaisuuksien ja lahjojen perusteella. On suorastaan loukkavaa ajatella, että nämä henkilöt voisivat palkata sijaisen. Tämä suoraan Ilmarisen edustajalta: "Kysymme liikevaihtotiedon YEL-hakemuksella aina yrittäjältä, emme pysty sitä itse arvioimaan. Ratkaisevaa lain mukaan on työpanoksen arvo (= sijaisen palkka), liikevaihdon vaikutus pienempi. Kannattaa soittaa asiakaspalveluumme 010 195 000 tapauksen selvittämistä varten." Ei muuta kuin jonottamaan yleiseen numeroon, jossa takuulla on vastassa joku, joka ymmärtää alasi koukerot!
Sekä lisäksi puhelinlaskut tuosta soitosta maksaa se yrittäjä,...
Kun googlettaa sanaa YEL, on maksullisia mainoksia useammalla vakuutusyhtiöllä sanaan liittyen. Onko kellä käsitystä saavatko vakuutusyhtiöt jotain provisioita, korvauksia tms tämän YEL:in pyörittämisestä?
Kyllä tämän uudistuksen mahdollinen toteutuminen ahdistaa siinä määrin, että se on laskenut yleistä mielialaa ja motivaatiota. Ehdin olla pari vuotta yrittäjänä, pahimman pandemian keskellä selvisin, mutta tämä homma katkaisisi kamelin selän. Voisi ottaa nuo mahdolliset, kuukausittaiset satojen eurojen lisämaksut ja pelata rahat hedelmäpelissä ja sekin olisi järkevämpi sijoitus kuin tämä vakuutus.
Pitääkö tällainen paikkaansa, kuka tietää; Tyel maksut menevät rahastoon, mutta Yel ei, vaan ne menee suoraan nykyeläkeläisille. Luin jostakin näin.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tällainen paikkaansa, kuka tietää; Tyel maksut menevät rahastoon, mutta Yel ei, vaan ne menee suoraan nykyeläkeläisille. Luin jostakin näin.
Pitää paikkansa. Rahastoituna ja sijoitettuna potti kasvaa arvossa, kun taas YEL:iä ei ole 60-luvulla päätetty rahastoida. Ja vaikka liian alhaiset maksut ovat osa ongelmaa, suurempi ongelma on se, että eläkeläisiä vaan on suhteessa enemmän kuin työikäisiä maksavia. Tässä uudistuksessa yritetään nostaa pienyrittäjien eläkemaksuja kestämättömälle tasolle vain siksi, että niitä rahoja tarvitaan siirrettäväksi yhä kasvavalle eläkeläisten joukolle. Lopputuloksena olisi kuitenkin päinvastainen: monet joutuisivat lopettamaan kokonaan ja niinpä maksavien määrä pienenisi entisestään.
Naurettava hyysäysvaltio. Pitäisi olla niin että sen minkä tienaan niin saan. Ja säästän ja ostan niitä palveluja mitä tarvitsen. 1500 kk palkasta tulisi 3000e, ja siitä sitten jo voisikin vaikka sen 1000e maksaa vaikka terveyspalveluja satunnaisesti. Eläkemaksut tosiaan palvelee vaan sen hetkisiä eläkeläisiä. Minua ja tulevia joskus puolen vuosisadan päästä tuskin enää. Maailma on jo ehtinyt muuttua. Nyt herätys ihmiset.
Tämän hetken yrittäjillä on mm. kalliimmat sähkökulut, elintarvikekulut, kuljetuskustannukset, postituskulut ym ym maksettavana kuin eläköityneillä yrittäjillä aikoinaan. Nuokin kaikki lisäävät yrityksen kuluja entisestään.
Valoja päälle tämän asian kanssa.
Aivan niin kuin esim. yksinyrittäjillä ei olisi tarpeeksi kuukausittaista byrokratiaviidakkoa luovittavanaan - nyt tulisi lisäksi tämä epäilemättä turhauttava ja stressaava kirjeenvaihto eläkeyhtiön kanssa kun enää ei luoteta yrittäjään, vaan valtio eläkeyhtiön kautta nuuskii yrittäjän asioita. Tämä byrokratia tietysti vie aikaa - aikaa, jonka voisi käyttää, no, vaikka siihen työntekoon Mutta jee, Ilmariselle ja Elolle päästään palkkaamaan lisää työntekijöitä joilla on aikaa jaaritella näistä kun heille maksetaan tästä kirjelmöinnistä - toisin kuin yrittäjälle.