Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia oireita korkeasta alapaineesta?

Vierailija
23.05.2010 |

Ja millä siihen voisi itse vaikuttaa? Terveellisillä elämäntavoilla, mutta olisiko ihan konkreettisia neuvoja mikä auttaisi eniten?

Kiitos tuhannesti jos osaat neuvoa, asia vaivaa mieltä erittäin paljon:(

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut alapaine jopa 120 (yläpainekin sitten vastaavasti 190), siitä tuli päänsärkyä ja rytmihäiriöitä. Mutta noin 100 alapeineet ei kyllä ainakaan minulla tunnu vielä missään, eikä korkea verenpaine yleensäkään. Huimaus oireena on yleensä matalan, ei korkean paineen oire. Alapaineisiin voi vaikuttaa ainakin suolan käyttö, eli sitä pitäisi vähentää reippaasti. Mutta verenpainelääkkeet ovat kyllä se varmin keino, niitä ei kannata kaihtaa jos tarvitsee niitä.

Vierailija
2/33 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt päänsäryn ja huimauksen vuoksi kahdella eri työterveyslääkärillä, jotka kuten aiemmin kirjoitin, puhuvat täysin päinvastoin asiat. Toisen mielestä alapaineeni (vaihtelee normaalin ja noin 105 välillä) aiheuttaa noi oireet, toisen mielestä se päänsärky nostaa sitä painetta. Mikä aiheuttaa sen päänsäryn hän ei toki osaa sanoa..

Neurologilla käyntiä olen harkinnut, tosin en tiedä onko siihen oikeasti tarvetta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse lukeudun heihin, minulla ei ole huomausta tai päänsärkyä. Verenpaineen on luokkaa 95-115 / 140-170. Heittelee aika paljon siis. Minulla on siihen lääkitys, mutta nyt raskauden ajaksi se piti vaihtaa Albetoliin jonka kanssa meni monta kuukautta ennenkuin alkoi "puremaan" ja saatiin arvot edes siedettävälle tasolle: 97/160.

Edelleen minulle ei tule tuosta oireita, joten en pysty sanomaan yhtään ovatko paineeni koholla vai eivät.

Ystävissäni on puolestaan sellaisia, joilla pään humina ilmoittaa heti kohonneesta paineesta.

Vierailija
4/33 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitä mitään oireita ole. Enkä ole pystynyt siihen vaikuttamaan mitenkään. Syön terveellisesti paljon vihanneksia ja minulla on terveet elämäntavat. Suolaa ehkä voisi vähentää, mutta syön työpaikkaruokalassa, en voi siihen vaikuttaa.

Lääkäri olisi antamassa lääkkeet viimeistään silloin, kun alapaine siirtyy olemaan vähintään 100, mutta sekään en ihan toimi. Koska yläpaine on minulla normaali, ja lääkkeet tiputtaisivat yläpaineen liian alas.

Vierailija
5/33 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine yleensä lieneekin täysin oireeton.

Liikunta on auttanut minulla ruokavaliota enemmän.

Vierailija
6/33 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jatkuvasti pientä huimausta ja päänsärkyä. Toinen työterveyslääkäri sanoi sen johtuvan tuosta korkeasta alapaineesta, toisen mielestä se ei sitä aiheuta.

Ap

Vierailija
7/33 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon liikut ja miten?

Minä käyn jumpassa kaksi kertaa viikossa (yritän käydä kolme, mutta aina ei onnistu). Pitäisi varmaan liikkua enemmän?

2

Vierailija
8/33 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin lääkäriin tuon pienen huimauksen vuoksi. Ja minulta löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta, ja Thyroxin paransi tuon huimauksen.

Verenpaineeseen Thyroxin ei ole vaikuttanut.

Lääkärini mukaan vasta patologisen korkea verenpaine voi aiheuttaa oireita. Ei "normaalin" rajoissa oleva.

Minulla jatkuvasti pientä huimausta ja päänsärkyä. Toinen työterveyslääkäri sanoi sen johtuvan tuosta korkeasta alapaineesta, toisen mielestä se ei sitä aiheuta. Ap

Vierailija
9/33 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine yleensä lieneekin täysin oireeton.

Tuntui siltä, kuin "pää räjähtäisi", oli sellainen tunne, kuin olisi ollut liian kuumassa saunassa liian kauan. Mulla sitten provosoituikin tuo migreeniksi asti se kaamea olotila, lisäksi sydän tykytti ihan hirveesti. Kasvot punoittivat ja olin tosiaan kuin "saunassa". Sain siihen sitten lääkkeen ja se auttoikin.

Liian korkea alapaine taas aiheuttaa ainakin juuri tuota huimausta, mistä oli aikaisemmin puhetta.

Vierailija
10/33 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo huimaus lääkärin mielipide vai omasi? Moni on nytkin kommentoinut, ettei oireita voi olla...

En siis yhäkään tiedä kumpaa lääkäriä uskoa:(

Olen pohtinut käyntiä neurologilla, mutta onkohan se kuitenkin turhaa?

ap

Vierailija
11/33 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koko ikäni ollut verenpaine tasoa 70/100. Menin lääkärille väsymyksen takia, verenpaine oli 90/115, samoin kolesterolit koholla, natrium matala. Syynä oli kilpirauahsen vajaatoiminta, thyroxin-lääkityksen myötä arvot palasivat entiselle tasolle.

Yleensä vasta todella korkeat verenpainearvot aiheuttavat huimausta.

Vierailija
12/33 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauan söit Thyroxinia, että arvot palasivat normaaliksi?

Minä olen syönyt nyt 8 kk, eikä verenpaine ole tasaantunut. Myös TSH -arvoni heittelevät puolelta toiselle.

2

Vierailija
13/33 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran oli Helsingin kaupungin työterveyslääkäri päättänyt piristää päiväänsä ja ottaa vastaan kaupungin köyhän työntekijän. 

Meilläpä työterveyslääkäreillä ei sinulle ole mitään annettavaa, kertoi lääkäri ja nauroi, kun pt:n alapaine oli kivunnut sataan... sydämentykytyksiä oli köyhällä ollut ja huoli elannosta, jos vaikka pumppu pettää.

Sinä olet vaan pettynyt työhösi, keksi lääkäri köyhälle todeta. Näin lääkäri sai mielestään asian hyvin hoidettua ja säästettyä hoidoissa. Tärkeämmät, tärkeämmät ihmiset ne hänen ammattitaitoaan kaipasivat, eivät köyhät työläiset huonoissa vaatteissaan. 

Hah hah, vieläkö sinä jotain muuta tarvitset? kysyi lääkäri kun työntekijä lyyhistyi.

Väliäkö hällä, tuumasi lääkäri, ja nauroi.  

Sen pituinen se. 

Vierailija
14/33 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, ja minun 156/100 verenpaineelle helsingin kaupungin työterveyslääkäri vain nauroi  - ei lääkitystä, ei ohjeita. Tavallista rivityöntekijää kun ei kannata hoitaa, vaan toivotaan että heittäis äkkiä veivinsä. 

Vierailija
15/33 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa pientä huimausta ja päänsärkyä lukuunottamatta muita vaivoja ei ole. Mikä lie ne siis aiheuttaa...

Verenpainemittari minulle on kotona ja koko mittaus on alkanut hirvittämään kun jo valmiiksi pelkään, et näyttää korkeita lukemia...

Ap

Vierailija
16/33 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verenpaineet nousee. Itselläni paitsi se kova kipu oli myös päänsärkyä, väsymystä, hikoilua.

Vierailija
17/33 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedätkö tarkat kilpirauhaslukemasi? Minun kilpirauhaslukemat olivat normaaliuden rajoissa, mutta Suomessa viitearvot ovat ehkä liiankin väljät.

Vierailija
18/33 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen puolen tunnin hikilenkin (kunnon hengästyminen) joka ilta joko juosten, pyöräillen tai hiihtäen.

Ap:n problematiikka kuulostaa erikoiselta. Mikä lääkäri verenpainettasi nyt hoitaa ja miten tutkittu?

Vierailija
19/33 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeps, ja minun 156/100 verenpaineelle helsingin kaupungin työterveyslääkäri vain nauroi  - ei lääkitystä, ei ohjeita. Tavallista rivityöntekijää kun ei kannata hoitaa, vaan toivotaan että heittäis äkkiä veivinsä. 

Nostan aihetta.Itsellä sydämen tykytyksii ja sain verenpaine lääkityksen. Paineet lievästi koholla, varsinkin alapaine. Mietinkin onko tästä jotain haittaa?

Vierailija
20/33 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlettaa ja lukaista korkean verenpaineen käypä hoito-suositus, potilasversio tietenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme