Mies heittää kaikki roskat samaan astiaan vaikka minä yritän parhaani mukaan kierrättää, esim, lamput, patterit, hedelmien kuoret, muovit, metallit "mitä väliä kun joku Kiina paskoo kaiken kumminkin"
Joka kerta v tuttaa yhä enemmän viedä roskia, kun saan poimia roskiksesta kaikki erikseen omiin pusseihinsa. En ymmärrä, miksen saisi omalta osaltani tehdä parhaani?
Kommentit (218)
Moni kirjoitti että kyllä pieneen kerrostaloasuntoonkin mahtuu, pöydillä voi säilyttää ne yksittäiset purkit ja purnukat, joita ei suinkaan tarvitse pestä! On varmaan hyvä ja raikas tuoksu tälläisessä asunnossa. Tai sitten joku paperikassi lojumassa jossakin päin asuntoa missä on niitä "ei tarvitse pestä, kunhan kaapii enimmät" -roskia näkyvillä.. hohhoijaa. Minä olen siisti ihminen enkä säilytä roskia näkyvillä, ihmettelen että kuka niin oikeasti tekee??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka perustelevat omaa toimintaansa sillä että "kun muutkin".
Jonkinnäköistä moraalin kehittymättömyyttä.
Kierrättämättä jättämisen koen varastamisena ihmiskunnalta, ja jos länsimaat eivät näytä mallia etunenässä niin miten voi olettaa että kehittymättömämmät maat koskaan oppisivat?
Jos naapuri kaataa auton öljyt järveen niin ei se ole oikeutus muille tehdä samoin. Silloin pitää itse tehdä asia oikein että pystyy painostamaan naapuriakin toimimaan fiksummin.
Kaikesta huolimatta: teit ihan mitä tahansa, sillä ei ole mitään vaikutusta.
Väärin. Vaikutus se on pienikin vaikutus. Ja pienistä puroista...
Yksinkertaisesti virheellistä logiikkaa. Jos kehittyvien maiden talouskasvu vie kaikki luonnonvarat, niin se mitä länsimaissa tehdään ei vaikuta yhtään mitään.
Jos länsimaat esimerkillään näyttävät kehitysmaille miten asiat kannattaa hoitaa niin kyllä sillä tulee olemaan suuri merkitys.
Tähän päivään mennessä kehittyviä maita ei ole pätkääkään kiinnostanut ottaa esimerkkiä länsimaista. Olet todella lapsellinen typerys, jos kuvittelet tilanteen muuttuvan jotenkin.
Länsimaatkin kehittyvät parempaan suuntaan ekologisuuden kannalta. Kyllä ne kehittyvätkin siihen kykenevät ajan kanssa ja kun toimintamallit on valmiina niin nopeammin kuin että jos kaikki vaan jatkamme sikailua.
Joka tapauksessa, ei ole mikään syy itse sikailla vain siksi että joku muu sikailee.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tehkööt kuten parhaaksi näen. Itse en jaksa lajitella muuta kuin biojätteet ja sekajätteen omiin pusseihinsa. Näiden lisäksi vien sähköromut niille kuuluvaan kierrätyspisteisiin muutaman vuoden välein. Se mitä täällä tehdään on kuitenkin aina kärpäsen pa*ka valtameressä niin kauan kun afrikassa ja aasiassa kipataan jätteet surutta luontoon sadevesien mereen huuhdottavaksi.
Näille alueille dumpataan rikkaiden maiden roskat. Maksavat, että saavat viedä jätteet sinne. Siksikin kannattaa lajitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka perustelevat omaa toimintaansa sillä että "kun muutkin".
Kierrättämättä jättämisen koen varastamisena ihmiskunnalta, ja jos länsimaat eivät näytä mallia etunenässä niin miten voi olettaa että kehittymättömämmät maat koskaan oppisivat?
Jos naapuri kaataa auton öljyt järveen niin ei se ole oikeutus muille tehdä samoin. Silloin pitää itse tehdä asia oikein että pystyy painostamaan naapuriakin toimimaan fiksummin.
Yksinkertaisesti virheellistä logiikkaa. Jos kehittyvien maiden talouskasvu vie kaikki luonnonvarat, niin se mitä länsimaissa tehdään ei vaikuta yhtään mitään.
Jos länsimaat esimerkillään näyttävät kehitysmaille miten asiat kannattaa hoitaa niin kyllä sillä tulee olemaan suuri merkitys.
Tähän päivään mennessä kehittyviä maita ei ole pätkääkään kiinnostanut ottaa esimerkkiä länsimaista. Olet todella lapsellinen typerys, jos kuvittelet tilanteen muuttuvan jotenkin.
Länsimaatkin kehittyvät parempaan suuntaan ekologisuuden kannalta. Kyllä ne kehittyvätkin siihen kykenevät ajan kanssa ja kun toimintamallit on valmiina niin nopeammin kuin että jos kaikki vaan jatkamme sikailua.
Joka tapauksessa, ei ole mikään syy itse sikailla vain siksi että joku muu sikailee.
Varmaan on jo sata vuotta työnnetty rahaa kehitysmaiden kehittymiseksi, mutta mitään ei ole tapahtunut, mitään ei ole niillä rahoilla saatu aikaan.
Lähialueella oli syttynyt roska-auto palamaan koska sinne oli laitettu tuhkaa, akkuja ja paristoja. Jätelaitoksella syntyi myös jokin aika sitten tulipalo, koska tavallisessa roskiksessa oli hätäraketti. Jos edes tämän verran voisi yrittää lajitella ettei näitä jätteitä laitettaisi poltettavaan jätteeseen, joku voi vaikka loukkaantua tai kuolla. Inhottaa ihmiset jotka tunkee kaiken paristoista lähtien vaan samaan astiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululaisetkin oppii opettamalla. Jos emme näytä esimerkkiä , ei kehitysmaat opi koskaan mitään.
Pakko rahastus kirjoitti:
Tämä systeemi on tehty ääliömäiseksi.
Meidän kahden hengen talous on kierrättänyt jäteitä ja roskis täytyy 1/5 kuukaudessa ja se on jäteyhtiön pisin tyhjennys väli.
Harmittaa maksaa tuosta lähes tyhjän roskiksen pakko tyhjennyksestä, joten olen alkanut heittämään sinne kaiken ja vaimo ei tietysti tykkää.
Lisäksi kierrätys maksaa, kun autolla joutuu etäisyyden vuoksi viemään tavaraa pisteelle.
Kaupastahan ne roskat kotiin tulee. Kauppareissulla kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä marsin hapen säästäjä joku hakkeri vai miksi ei vastaukseni näy.
Sinä itse kirjoitit vastauksesi keskelle toisen kirjoittamaa viestiä. Et liene kovin älykäs?
No, äo mitattu, 126 entäs itselläsi.
Mitattu 175. Lällällää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole ahdasmielinen. Elä itse kierrätysasiassa omien arvojesi mukaisesti ja anna miehesi myös elää arvojensa mukaisesti. Parisuhdetta ei kannata pilata fanaattisella idealismilla. On todella rasittavaa elää fanaatikon kanssa. Avarakatseisuus on yksi pitkän parisuhteen salaisuus, tiedän 40 vuoden kokemuksella.
Mitkä ovat ne mainitsemasi arvot tuollaisen toiminnan taustalla? Piittaamattomuus luonnosta, itsekeskeisyys, tuhlaavaisuus, itsepäisyys? Ja miksi tuo halu tehdä kiusaa kumppanille ei ole fanaattista, mutta kierrätyshalu on?
Olisi todella rasittavaa elää tuollaisen ihmisen kanssa, ehkä joka 40 vuotta. Juokse, ap.
Jokaisella on omat arvonsa. Avarakatseisuus on sitä, että elää ja antaa toisen elää. Väitteesi siitä, että toinen haluaa tehdä kiusaa toiselle sillä, että elää omien arvojensa mukaan, on tosi kiero tapa yrittää pakottaa toinen omiin näkemyksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Lähialueella oli syttynyt roska-auto palamaan koska sinne oli laitettu tuhkaa, akkuja ja paristoja. Jätelaitoksella syntyi myös jokin aika sitten tulipalo, koska tavallisessa roskiksessa oli hätäraketti. Jos edes tämän verran voisi yrittää lajitella ettei näitä jätteitä laitettaisi poltettavaan jätteeseen, joku voi vaikka loukkaantua tai kuolla. Inhottaa ihmiset jotka tunkee kaiken paristoista lähtien vaan samaan astiaan.
Inhottaa ihmiset , jotka luulee maapallon kestävän mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole ahdasmielinen. Elä itse kierrätysasiassa omien arvojesi mukaisesti ja anna miehesi myös elää arvojensa mukaisesti. Parisuhdetta ei kannata pilata fanaattisella idealismilla. On todella rasittavaa elää fanaatikon kanssa. Avarakatseisuus on yksi pitkän parisuhteen salaisuus, tiedän 40 vuoden kokemuksella.
Mitkä ovat ne mainitsemasi arvot tuollaisen toiminnan taustalla? Piittaamattomuus luonnosta, itsekeskeisyys, tuhlaavaisuus, itsepäisyys? Ja miksi tuo halu tehdä kiusaa kumppanille ei ole fanaattista, mutta kierrätyshalu on?
Olisi todella rasittavaa elää tuollaisen ihmisen kanssa, ehkä joka 40 vuotta. Juokse, ap.
Jokaisella on omat arvonsa. Avarakatseisuus on sitä, että elää ja antaa toisen elää. Väitteesi siitä, että toinen haluaa tehdä kiusaa toiselle sillä, että elää omien arvojensa mukaan, on tosi kiero tapa yrittää pakottaa toinen omiin näkemyksiisi.
Ei, vaan yrittää saada ihmiset ajattelemaan glopaalisti, tämä maapallo ei ole vain sinun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse kirjoitit vastauksesi keskelle toisen kirjoittamaa viestiä. Et liene kovin älykäs?
Mitattu 175. Lällällää.
Mahtavaa, ihan oikeasti nostan hattua. Kanssasi olisi mahtavaa jutella. Ihan ilman irvailuja!
Vierailija kirjoitti:
Moni kirjoitti että kyllä pieneen kerrostaloasuntoonkin mahtuu, pöydillä voi säilyttää ne yksittäiset purkit ja purnukat, joita ei suinkaan tarvitse pestä! On varmaan hyvä ja raikas tuoksu tälläisessä asunnossa. Tai sitten joku paperikassi lojumassa jossakin päin asuntoa missä on niitä "ei tarvitse pestä, kunhan kaapii enimmät" -roskia näkyvillä.. hohhoijaa. Minä olen siisti ihminen enkä säilytä roskia näkyvillä, ihmettelen että kuka niin oikeasti tekee??
Et poistu kotoasi päiväkausiin vai miksi ne haisemaan alkaisivat? Samallahan sen eilisillan metalli- tai lasipurnukan vie kierrätyslaatikkoon kun lähtee töihin tai käy kaupassa.
Minulla on tiskialtaan alla pieni bioastia, muovinkeräys (joka isoin) ja pieni sekajäte koska sekajätettä tulee todella vähän, ehkä hedelmäpussillinen parissa viikossa. Lähinnä robotti-imurin säiliötä sinne tyhjennän ja jotain muuta pientä. Kaikki kolme mahtuvat siihen perinteiseen tiskialtaan alla olevaan vedettävään telineeseen.
Paperia ei juuri tule, pahvit menee paperipussiin jonka vien kun täyttyy.
Ei meillä mitään roskia haisemassa tai näkösällä ole vaikka pienessä asunnossa asummekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimainen elintaso kuluttaa niin paljon luonnonvaroja, ettei ole olemassa mitään esimerkkiä jolla luonnonvarat riittäisivät 5 miljardin ihmisen länsimaiseen elämäntapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avarakatseisuus on sitä, että antaa toisten elää ilman että heidän elämäänsä roskittaa. Toisten huomioon ottamista. Roskittaminen ei ole mikään arvo, se on aivan puhdasta välinpitämättömyyttä ja itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitattu 175. Lällällää.
Mukavaa aina nähdä ihmisiä jotka huutelevat omaa äo:taan mainitsematta keskihajontaa, ei anna kovin älykästä kuvaa. 😀
Lähinnä tuota 126-tyyppiä tarkoitan, jälkimmäinen selkeästi trollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et poistu kotoasi päiväkausiin vai miksi ne haisemaan alkaisivat? Samallahan sen eilisillan metalli- tai lasipurnukan vie kierrätyslaatikkoon kun lähtee töihin tai käy kaupassa.
Minulla on tiskialtaan alla pieni bioastia, muovinkeräys (joka isoin) ja pieni sekajäte koska sekajätettä tulee todella vähän, ehkä hedelmäpussillinen parissa viikossa. Lähinnä robotti-imurin säiliötä sinne tyhjennän ja jotain muuta pientä. Kaikki kolme mahtuvat siihen perinteiseen tiskialtaan alla olevaan vedettävään telineeseen.
Paperia ei juuri tule, pahvit menee paperipussiin jonka vien kun täyttyy.
Ei meillä mitään roskia haisemassa tai näkösällä ole vaikka pienessä asunnossa asummekin.
Meillä roskakatos sijaitsee sellaisessa suunnassa mihin ei tule koskaan lähdettyä eli sinne pitää aina erikseen mennä. Lisäksi joudun raahaamaan kaikkea muuta tavaraa mukanani kun lähden esim töihin niin ei ole käsissä tilaa raahata enää roskia. Olishan se paljon näppärämpi jos saisi ohikävellessään roskat nakattua. Eli en jokapäivä roskakatoksella käy, ehkä 3-4pv välein kun sekajäte täyttyy ja sen ajan joutuisin jemmaamaan jotain tonnikalapurkkia pöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitattu 175. Lällällää.
Mahtavaa, ihan oikeasti nostan hattua. Kanssasi olisi mahtavaa jutella. Ihan ilman irvailuja!
Paitsi juttusi äo 175 jo kertoo , että siitä pitää jo 100 vähentää. Riittääkö sekään, sinä typerys, maailman saastuttaja, meillä kaikilla olisi parempielämä ja jotain toivoa tulevaisuudesta ilman sinunlaisiaisi. Ääliö.Oliko vielä jotain jäänyt epäselväksi.
Isoissa marketeissa/kaupoissa biojätteeseen heitetään kaikki vanhentuneet/pilaantuneet elintarvikkeet pakkauksineen. Kuka kumma ne lopulta lajittelee?
Olisin kiitollinen jos eläisin sellaisen ihmisen kanssa, joka saa tiskialtaan alakaappiin mahdutettua kierrätyssysteemin (ja joka tietää tasan tarkkaan, mihin astiaan mikäkin muovi- ja lasiroska jne pitää laittaa).