Jos olisit kutsuttuna ystävien luokse illastamaan vähän paremmin, olisitko pettynyt
jos menu olisi yllättäen kasvismenu?
Olen innokas ruokaharrastaja, ja tykkään kokkailla laidasta laitaan ja kutsua myös vieraita syömään. Olen sekasyöjä niinkuin pääosin ystävänikin, mutta pidän myös paljon kasvisruuista.
Ystäväparikunta on tulossa huomenna useamman ruokalajin illalliselle ja nyt mieleni tekisikin tehdä kokonaan ksvismenu. (ei kuitenkaan vegaaninen)
Olisitko sinä sekasyöjänä pettynyt kasvismenuun, vai riittäisikö se että ruoka olisi hyvää ja sitä olisi riittävästi?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illastamaan vähän paremmin? Luettele tähän vaikka 4 ns. parempaa kasvispääruokaa:
Kenen näitä ruokia pitäisi luetella ja miksi?
Itse ajattelen että paremmin syömistä on se, että on kiinnitetty erityistä huomiota ruuan vastuullisuuteen, väreihin, makuihin, monipuoisuuteen, koristeluun ja valmistustapoihin. Toisin sanoen ruokaa on tehty ajatuksella ja vaivalla, ja se näkyy ja maistuu lopputuloksessa.
Eri
Minulle taas paremmin syöminen tarkoittaa ensisijaisesti arvokkaampia ja laadukkaita raaka-aineita, vähän juhlavampaa ja parempaa ruokaa. Väreistä viis tai vastuullisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illastamaan vähän paremmin? Luettele tähän vaikka 4 ns. parempaa kasvispääruokaa:
Itse ajattelen että paremmin syömistä on se, että on kiinnitetty erityistä huomiota ruuan vastuullisuuteen, väreihin, makuihin, monipuoisuuteen, koristeluun ja valmistustapoihin. Toisin sanoen ruokaa on tehty ajatuksella ja vaivalla, ja se näkyy ja maistuu lopputuloksessa.
Eri
Esimerkiksi ap voisi kertoa meille kaikille, mitä hänen vähän paremmilla illallisillaan on pääruokana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin pettynyt, mutta en näyttäisi sitä. Maistelisin kohteliaasti ja poistuisin jo ennen jälkiruokaa valitellen sitä, että lastenhoitajalla on kiire menoihinsa. Jos ei etukäteen kerrota kasvisvaihtoehdosta niin minäkään en kerro, että on kiire kotiin.
Eikö kasvisruoka voi olla mielestäsi hyvää? Sinun kaltaista elämänkoululaista toki kukaan ei luonnolisestikkaan edes kutsuisi kotiinsa syömään että siinä mielessä sinun ei varmaan kannata enempää asiaa edes pohtia
Missä kohtaa sanoin, että kasvisruoka ei voisi olla hyvää? Minä olen aikuinen, saan valita, mitä syön. Luetellut kurpitsakeitot ja uunijuurekset eivät oikein täytä illastamiskriteerejäni.
Kerro enemmän sun illastamiskriteereistä? Musta on kivaa että joku kutsuu kotiinsa illalliselle ja kokkaa sitten parasta mihin taidot ja budjetti riittää, niin toimitaan ainakin mun kaveripiirissä. Ei tulisi mieleenkään esittää jotain vaatimuksia.
Mulle on ainakin yhtä mieluista syodä itsetehtyä hernerokkaa keittionpoydän ääressä, kuin istua monen ruokalajin gourmet illallisella viineineen ku,nhan seura on mukavaa. Molemmille on paikkansa ja vaihtelu virkistää.
Itse kutsun usein ruokavieraita arki-iltoina, teen jotain nopeaa mutta herkullista ja kutsun poydän täyteen kavereita, naapureita tai perheenjäseniä.
Tässä ketjussa on niin monta outoa ja ahdasmielistä nillittäjää etten heidän seurassaan nauttisi edes Michelin-tason ruuasta.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin pettynyt, mutta en näyttäisi sitä. Maistelisin kohteliaasti ja poistuisin jo ennen jälkiruokaa valitellen sitä, että lastenhoitajalla on kiire menoihinsa. Jos ei etukäteen kerrota kasvisvaihtoehdosta niin minäkään en kerro, että on kiire kotiin.
Eikö kasvisruoka voi olla mielestäsi hyvää? Sinun kaltaista elämänkoululaista toki kukaan ei luonnolisestikkaan edes kutsuisi kotiinsa syömään että siinä mielessä sinun ei varmaan kannata enempää asiaa edes pohtia
Missä kohtaa sanoin, että kasvisruoka ei voisi olla hyvää? Minä olen aikuinen, saan valita, mitä syön. Luetellut kurpitsakeitot ja uunijuurekset eivät oikein täytä illastamiskriteerejäni.
Kerro enemmän sun illastamiskriteereistä? Musta on kivaa että joku kutsuu kotiinsa illalliselle ja kokkaa sitten parasta mihin taidot ja budjetti riittää, niin toimitaan ainakin mun kaveripiirissä. Ei tulisi mieleenkään esittää jotain vaatimuksia.
Mulle on ainakin yhtä mieluista syodä itsetehtyä hernerokkaa keittionpoydän ääressä, kuin istua monen ruokalajin gourmet illallisella viineineen ku,nhan seura on mukavaa. Molemmille on paikkansa ja vaihtelu virkistää.
Itse kutsun usein ruokavieraita arki-iltoina, teen jotain nopeaa mutta herkullista ja kutsun poydän täyteen kavereita, naapureita tai perheenjäseniä.
Tässä ketjussa on niin monta outoa ja ahdasmielistä nillittäjää etten heidän seurassaan nauttisi edes Michelin-tason ruuasta.
Tiedätkö päivällisen ja illallisen eron?
Voit varmaan opettaa? ja samalla kertoa ne sun illalliskriteerit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Minulle taas paremmin syöminen tarkoittaa ensisijaisesti arvokkaampia ja laadukkaita raaka-aineita, vähän juhlavampaa ja parempaa ruokaa. Väreistä viis tai vastuullisuudesta.
Mikä siis on se mikä kertoo "laadukkaammasta" raaka-aineista? Kasviksissä se nimenomaan on esim voimakkaampi väri.
Aik harva ruoka-aine muutenkaan lopulta on äärettömän kallista, vaan sen ruuan kalleutta esim ravintolassa lisää juurikin se alkuperä ja työläys valmistuksessa.
Kasvisruoka on arkiruokaa, halpaa ja nopeaa. Vähän parempi ruoka sisältää lihaa, kalaa tai muita mereneläviä.
Vierailija kirjoitti:
Jos illallista olisi mainostettu noin " syödään vähän paremmin" niin olisin ihmeissäni kasvisruoasta. Tykkään kalasta ja hyvästä pihvistä myös, mutta usein arjessa ne jää kokkaamatta.
Tämä. Itse en myöskään osaa mieltään kasvisruokaa ns paremmaksi ruuaksi, vaan odottaisin todella saavani jotain lihaa tai kalaa tai jotain mereneläviä. Mutta en kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle hernerokan syöminen keittiönpöydän ääressä ei ole iso ilo, jos ensin olen pukenut parasta päälle (kutsuna kerrottu, että kyseessä vähän parempi illallinen), perunut harrastuksen, hankkinut lapsille illaksi hoitajan jne. ja sitten vaivannäköni palkaksi saisin hernekeittoa. Olisin todella pettynyt! Jostain syystä kutsujat eivät tunnu ajattelevan, että vierailla olisi tarjolla jotain muutakin sen vierailun aikana ja he tuovat mukanaan tärkeintä eli omaa aikaansa. Eikö se ole kutsujalle minkään arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin kutsutaan syömään vähän hienommin?
"SYÖMÄÄÄÄÄÄÄN!"
Viikon paras!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä pettynyt, jos pyydetään illastamaan vähä paremmin ja sitten tarjolla olisi kurpitsakeittoa, täytettyjä paprikoita ja porkkanavaahtoa.
Ja joku toinen olisi pettynyt kun tarjolla olisi aladobia, kalakukkoa ja läskisoosia.
Mitä sitten? Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
Koska viimeksi illallisellasi oli alkuruokana aladobia ja pääruokana kalakukkoa läskisoosilla?
Kenen illallisilla on ollut kurpitsakeittoa, täytettyjä paprikoita ja porkkanavaahtoa?
Olisin iloisesti yllättynyt, en suinkaan pettynyt!
Rakastan kasvisruokia, kunpa vaan itse jaksaisin nähdä vaivaa ja valmistaa useammin kasvisruokaa ja etsiä uusia reseptejä.
Oma lemppari on intialainen kasvisruoka.
Vierailija kirjoitti:
Jos illallista olisi mainostettu noin " syödään vähän paremmin" niin olisin ihmeissäni kasvisruoasta. Tykkään kalasta ja hyvästä pihvistä myös, mutta usein arjessa ne jää kokkaamatta.
Mielenkiintoista. Ajattelet siis, että kutsujan ajatus paremmin syömisestä on Sinun lempiruokasi? Kerrotko lisää miten tämä logiikka toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle hernerokan syöminen keittiönpöydän ääressä ei ole iso ilo, jos ensin olen pukenut parasta päälle (kutsuna kerrottu, että kyseessä vähän parempi illallinen), perunut harrastuksen, hankkinut lapsille illaksi hoitajan jne. ja sitten vaivannäköni palkaksi saisin hernekeittoa. Olisin todella pettynyt! Jostain syystä kutsujat eivät tunnu ajattelevan, että vierailla olisi tarjolla jotain muutakin sen vierailun aikana ja he tuovat mukanaan tärkeintä eli omaa aikaansa. Eikö se ole kutsujalle minkään arvoista?
Käyttekö te useinkin ihan tuikituntemattomien luona syömässä kun tarjoilut ja illan tyyli tulee yllärinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Esimerkiksi ap voisi kertoa meille kaikille, mitä hänen vähän paremmilla illallisillaan on pääruokana.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Mikä siis on se mikä kertoo "laadukkaammasta" raaka-aineista? Kasviksissä se nimenomaan on esim voimakkaampi väri.
Aik harva ruoka-aine muutenkaan lopulta on äärettömän kallista, vaan sen ruuan kalleutta esim ravintolassa lisää juurikin se alkuperä ja työläys valmistuksessa.
Kyllähän jokainen tietää, että esim sisäfilee on laadukkaampaa kuin ulkofilee. Luonnossa kasvanut lohi on laadukkaampaa kuin kasvatettu. Laadukasta on myös esim isot katkaravut. Kasviksissa, jos ajatellaan niin tietysti tuoreus ja satokausi, ehkä kotimaisuuskin. Toisaalta sitten myös erikoisemmat kasvikset ja hedelmät, joita tulee harvoin ostettua. Muutenkin valitaan tuotteita sieltä paremmasta päästä eikä hinnan mukaan, esim juustot ym. Ns paremmat ruuat.
En ymmärtänyt tuota pointtiasi tuossa, että harva ruoka muutenkaan on älyttömän kallista. Nythän ei ollut kyse ravintolassa syömisestä vaan ap:n kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Ajattelet siis, että kutsujan ajatus paremmin syömisestä on Sinun lempiruokasi? Kerrotko lisää miten tämä logiikka toimii?
Ajattelisin, että kutsuja ei halua kiusata minua, vaan tarjota aidosti hyvän illallisen. Nähtävästi kasvisruokien suosijat ovat sitä mieltä, että se kutsu on pelkkä näpäytys niille, jotka odottavat kivaa iltaa ja kunnon ruokaa.
Vastaavasti voisi ajatella, että kutsujan ajatuksena ei ole tarjota kasvissyöjienkään lempiruokaa, toki heidän logiikallaan kunnon pihvi maistuu, koska kutsuja on sen ilolla valmistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Kuulostat jotenkin yllättävän katkeralta siitä että joku puhuu omista illallisistaan "parempina". Miksi tämä triggeröi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa niin sanottu.
Eri
Ei kai tuo ole kenenkään mielestä mitenkään yhteensopiva ateriakokonaisuus.