Jos olisit kutsuttuna ystävien luokse illastamaan vähän paremmin, olisitko pettynyt
jos menu olisi yllättäen kasvismenu?
Olen innokas ruokaharrastaja, ja tykkään kokkailla laidasta laitaan ja kutsua myös vieraita syömään. Olen sekasyöjä niinkuin pääosin ystävänikin, mutta pidän myös paljon kasvisruuista.
Ystäväparikunta on tulossa huomenna useamman ruokalajin illalliselle ja nyt mieleni tekisikin tehdä kokonaan ksvismenu. (ei kuitenkaan vegaaninen)
Olisitko sinä sekasyöjänä pettynyt kasvismenuun, vai riittäisikö se että ruoka olisi hyvää ja sitä olisi riittävästi?
Kommentit (279)
Itse olisin vähän pettynyt, mutta en valittaisi ja söisin mielelläni kuitenkin, kunhan mukana olisi jotakin joka saa oikeasti kylläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin pettynyt, mutta en näyttäisi sitä. Maistelisin kohteliaasti ja poistuisin jo ennen jälkiruokaa valitellen sitä, että lastenhoitajalla on kiire menoihinsa. Jos ei etukäteen kerrota kasvisvaihtoehdosta niin minäkään en kerro, että on kiire kotiin.
Eikö kasvisruoka voi olla mielestäsi hyvää? Sinun kaltaista elämänkoululaista toki kukaan ei luonnolisestikkaan edes kutsuisi kotiinsa syömään että siinä mielessä sinun ei varmaan kannata enempää asiaa edes pohtia
Missä kohtaa sanoin, että kasvisruoka ei voisi olla hyvää? Minä olen aikuinen, saan valita, mitä syön. Luetellut kurpitsakeitot ja uunijuurekset eivät oikein täytä illastamiskriteerejäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin pettynyt, mutta en näyttäisi sitä. Maistelisin kohteliaasti ja poistuisin jo ennen jälkiruokaa valitellen sitä, että lastenhoitajalla on kiire menoihinsa. Jos ei etukäteen kerrota kasvisvaihtoehdosta niin minäkään en kerro, että on kiire kotiin.
Eikö kasvisruoka voi olla mielestäsi hyvää? Sinun kaltaista elämänkoululaista toki kukaan ei luonnolisestikkaan edes kutsuisi kotiinsa syömään että siinä mielessä sinun ei varmaan kannata enempää asiaa edes pohtia
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa sanoin, että kasvisruoka ei voisi olla hyvää? Minä olen aikuinen, saan valita, mitä syön. Luetellut kurpitsakeitot ja uunijuurekset eivät oikein täytä illastamiskriteerejäni.
Mutta jos sinulla on vaikeuksia hyväksyä että vierailla syöt sitä mitä sinulle tarjotaan etkä sitä mitä tilaisit ravintolassa, niin silloinhan et tietenkään lähtökohtaisesti edes mene vieraille.
Kuulostat autistilta.
Illastamaan vähän paremmin? Luettele tähän vaikka 4 ns. parempaa kasvispääruokaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ystäväsi ja saisin toivoa niin joku fetasalaatti ja esim sienillä täytetyt paprikat olis ihan parasta
Nämä ovat kivoja arkisia kasvisruokia, mutta laajempaan menuun nämä eivät sovellu. Aloituksesta saa käsityksen että tekeillä on useammasta ruokalajista koostuva kokonaisuus, eikä niinkään yksittäiset salaatit tai muut sellaiset.
Ole eri, mutta olisin itsekin oikein tyytyväinen noihin. Alkuun salaattia, sitten ehkä joku ihanan samettinen sosekeitto, sitten sienipaprikat ja jälkkiriksi vaikka jokin raikas sorbetti tai mousse. Olisin tyytyväinen!
Sen sijaan jos tarjolla olisi jotain härkistä, soijajuttuja tms, niin... noh, pakkohan se ois kait vaan syyä ja yrittää hymyillä. Mutta en tykkäisi.
Esimerkkisi on ihan kiva ja maukas mutta arkinen.
Itse ymmärrän aloituksesta, että aloittaja on ruokaharrastaja joka miettii menut tarkasti ja tekee enemmän fine dining-tyyppistä, jolloin annokset ovat enemmän valmistusta ja useampia komponentteja vaativia toisiinsa liittyviä annoksia.
Kuten mitä? Annahan jotain esimerkkejä.
No fine diningin idea on joko yksinkertaiset raaka-aineet valmistettuna useammalla, ehkä aikaakin vievällä tavalla ja kaunis esillepano, tai vähemmän valmistusta vaativat useat, eksoottiset ja mielikuvitukselliset raaka-aikeet ja kaunis esillepano.
Fetasalaatti ja täytetyt paprikat eivät osu kumpaankaan kategoriaan.
Kysyin esimerkkejä. Kuten mitä?
No pääruuaksi vaikka paahdettuja juureksia perunapyreellä, punajuuri vaahdolla ja itsetehdyillä perunalastuilla, savuinen paprikakastike ja koristelu yrteillä.
Pastat, keitot ja risotot itsetehdyillä lisäkkeillä /koristeilla alkuun. Esim parsakeitto sitruunasalaatti toastilla, kurpitsakeitto itse tehdyillä krutongeilla ja päälle lisättävillä mausteliemillä jne.
Eli sosekeittoa...
Kyllä, muun muassa. Et varmasti ole asiaa koskaan pohtinut, mutta ruuanlaiton tärkein ja merkittävin osaamisalue on valmistaa erinomaiselta maistuva liemi. Siihen perustuu kaikkien (hyvien) kokkien osaaminen.
Sosekeitto on yksi muoto näistä liemistä.
Ja aiemmin siitä puhuessani se oli liian "arkista"....
Kuulostat aika idiootilta ja ylimieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sinulla on vaikeuksia hyväksyä että vierailla syöt sitä mitä sinulle tarjotaan etkä sitä mitä tilaisit ravintolassa, niin silloinhan et tietenkään lähtökohtaisesti edes mene vieraille.
Kuulostat autistilta.
Missä kohtaa sinun lakikirjassasi sanotaan, että vieraisilla on pakko syödä tarjottavia ruokia? Ihmiset lihovat siksi, että syövät muiden mieliksi.
En ois pettynyt, vaan äärettömän iloinen!
Oltiin juuri tänään kavereilla kylässä ja siis niin ihanaa kasvislasagnea oli tarjolla, että oli pakko pyytää resepti.
Olisin kyllä pettynyt, jos pyydetään illastamaan vähä paremmin ja sitten tarjolla olisi kurpitsakeittoa, täytettyjä paprikoita ja porkkanavaahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat autistilta.
Missä kohtaa sinun lakikirjassasi sanotaan, että vieraisilla on pakko syödä tarjottavia ruokia? Ihmiset lihovat siksi, että syövät muiden mieliksi.
Illalliset tarkoittavat nimenomaan syömistä....
Ei ole tarpeen kertoa etukäteen. En minäkään kerro kasvissyöjille etukäteen, että aterialla ei ole otettu huomioon heidän makumieltymyksiään. Koska siitä heidän valinnastaan on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Illastamaan vähän paremmin? Luettele tähän vaikka 4 ns. parempaa kasvispääruokaa:
Kenen näitä ruokia pitäisi luetella ja miksi?
Itse ajattelen että paremmin syömistä on se, että on kiinnitetty erityistä huomiota ruuan vastuullisuuteen, väreihin, makuihin, monipuoisuuteen, koristeluun ja valmistustapoihin. Toisin sanoen ruokaa on tehty ajatuksella ja vaivalla, ja se näkyy ja maistuu lopputuloksessa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä pettynyt, jos pyydetään illastamaan vähä paremmin ja sitten tarjolla olisi kurpitsakeittoa, täytettyjä paprikoita ja porkkanavaahtoa.
Ja joku toinen olisi pettynyt kun tarjolla olisi aladobia, kalakukkoa ja läskisoosia.
Mitä sitten? Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro enemmän sun illastamiskriteereistä? Musta on kivaa että joku kutsuu kotiinsa illalliselle ja kokkaa sitten parasta mihin taidot ja budjetti riittää, niin toimitaan ainakin mun kaveripiirissä. Ei tulisi mieleenkään esittää jotain vaatimuksia.
Mulle on ainakin yhtä mieluista syodä itsetehtyä hernerokkaa keittionpoydän ääressä, kuin istua monen ruokalajin gourmet illallisella viineineen ku,nhan seura on mukavaa. Molemmille on paikkansa ja vaihtelu virkistää.
Itse kutsun usein ruokavieraita arki-iltoina, teen jotain nopeaa mutta herkullista ja kutsun poydän täyteen kavereita, naapureita tai perheenjäseniä.
Tässä ketjussa on niin monta outoa ja ahdasmielistä nillittäjää etten heidän seurassaan nauttisi edes Michelin-tason ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joku toinen olisi pettynyt kun tarjolla olisi aladobia, kalakukkoa ja läskisoosia.
Mitä sitten? Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
Koska viimeksi illallisellasi oli alkuruokana aladobia ja pääruokana kalakukkoa läskisoosilla?
Jos illallista olisi mainostettu noin " syödään vähän paremmin" niin olisin ihmeissäni kasvisruoasta. Tykkään kalasta ja hyvästä pihvistä myös, mutta usein arjessa ne jää kokkaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro enemmän sun illastamiskriteereistä? Musta on kivaa että joku kutsuu kotiinsa illalliselle ja kokkaa sitten parasta mihin taidot ja budjetti riittää, niin toimitaan ainakin mun kaveripiirissä. Ei tulisi mieleenkään esittää jotain vaatimuksia.
Mulle on ainakin yhtä mieluista syodä itsetehtyä hernerokkaa keittionpoydän ääressä, kuin istua monen ruokalajin gourmet illallisella viineineen ku,nhan seura on mukavaa. Molemmille on paikkansa ja vaihtelu virkistää.
Itse kutsun usein ruokavieraita arki-iltoina, teen jotain nopeaa mutta herkullista ja kutsun poydän täyteen kavereita, naapureita tai perheenjäseniä.
Tässä ketjussa on niin monta outoa ja ahdasmielistä nillittäjää etten heidän seurassaan nauttisi edes Michelin-tason ruuasta.
Tiedätkö päivällisen ja illallisen eron?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä pöydältä löytyy. Jos mukana on jotain joka oikeasti tekee kylläiseksi, niin en olisi pettynyt. Jos tarjoiltavana olisi vain perus kurkku-tomaatti-lehtisalaatti mix, niin silloin pettyisin, koska tiedän että puolen tunnin päästä ruokailusta on vain taas kova nälkä.
Kävin juuri tänään syömässä päivälliseksi halloumsalaatin. Oli erittäin maukasta ja täyttävää, eli tulin juuri sopivan kylläiseksi ilman ähkyä.
Siispä jos pöydästä löytyy sopivan ruokaisaa evästä, ei ongelmaa. Täysin vegaanisessa tarjoilussa on monesti vikana se, että jää nälkä. Kasvisruoka maitotaloustuotteilla ja munalla höystettynä on ihan mainio.
Tosin jos vegaanilla on makrot hallussa, hyvin pärjää niilläkin eväillä.
En tosiaan olisi pettynyt! Itse olen ekaa kertaa ystäväni luona saanut maistaa esimerkiksi uunifetapastaa ja aikoinaan avokadopastaa. Olen tämän erinomaisen kokkaaja ystävän ansiosta alkanut syömään paljon useammin kasvisruokaa. Ravintolassa valitsen kasvisruuan lähes aina nykyään. Poikkeuksena joskus otan kalaa.
Mikset vaan ilmoita, ettei soija, pavut, ruis ja vehnä sovi sinulle, että voi niitä paljoa nauttia. Keliakiaa ei kannata kuitenkaan mainita, jos sitä ei ole. Se helpottaa siten, ettei ruoanlaittajan tarvitse olla ylitarkka, ettei minkäänlaista kontaminaatiota ole tapahtunut. Suurinta ärsytystähän aiheuttavat juuri ne, jotka vaativat gluteenitonta ruokaa ja silti sitten syövät niitä vehnästä leivottuja herkkuja, kun ei se vähä haittaa. Tuollaisten takia oikeita keliaakikkojakaan ei oteta tosissaan, sillä miksi vaivautua tekemään hirveän tarkkaan, ettei hippustakaan vehnäpölyä joudu mukaan, kun sitä ei olisi tarvinnutkaan.