Jos olisit kutsuttuna ystävien luokse illastamaan vähän paremmin, olisitko pettynyt
jos menu olisi yllättäen kasvismenu?
Olen innokas ruokaharrastaja, ja tykkään kokkailla laidasta laitaan ja kutsua myös vieraita syömään. Olen sekasyöjä niinkuin pääosin ystävänikin, mutta pidän myös paljon kasvisruuista.
Ystäväparikunta on tulossa huomenna useamman ruokalajin illalliselle ja nyt mieleni tekisikin tehdä kokonaan ksvismenu. (ei kuitenkaan vegaaninen)
Olisitko sinä sekasyöjänä pettynyt kasvismenuun, vai riittäisikö se että ruoka olisi hyvää ja sitä olisi riittävästi?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin kutsutaan syömään vähän hienommin?
"Ajattelin tehdä 5 ruokalajin menun kun tulette, eli syödään vähän paremmin ja pidemmän kaavan kautta. Tervetuloa!"
Ap
Marinoitua munakoisoa ja kahviöljyä
Kermaista savutomaattilientä ja kukkakaalia
Paahdettua kurpitsaa ja suppilovahveroita
Savustettua portobelloa ja tummaa pippurikastiketta
Ruismisolla maustettua karamellisoitua omenaa ja valkosuklaata
Tulisin.
Kuulostaa hyvältä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kasvisruoasta mutta haluan tietää etukäteen mitä ruokaa tarjotaan.
Mitä tarkoitat? Etukäteen ennen kuin tulet vieraille vai etukäteen ennen kuin laitat suuhusi?
Itse en tietenkään ilmoittele vieraille etukäteen mitä on tarjolla, mutta esittelen tietysti ruokalajit ennen kuin ne syödään.
Ap
Ennen kuin menen kyläilemään.
Junttimaista käytöstä. Kohtelias isäntä tiedustelee etukäteen vieraiden ruokarajoitteet ja kohtelias vieras syö sitä mitä tarjotaan.
Ap
Ei vaan vierailta tiedustellaan etukäteen ruoka- ja juomatoiveet ja hyvä isäntä/emäntä pyrkii täyttämään ne eikä vain tarjoile jotain oman mielensä mukaisesti.
eri
Lapsellinen ajatus ottaa vierailta jotain ruokatilausta etukäteen , ja toisaalta myös vastuuttaa vieraat miettimään tarjottavia.
Palaa sitten keskusteluun kun olet joskus sekä emännöinyt että vieraillut illalliskutsuilla.
Ap
Täällä muutama tyyppi ei näköjään tiedä kasvisruoasta muuta kuin tomaatti/kurkku/vihreä salaatin lehti.
Älä välitä noista ap.
Itse en olisi pettynyt, vaikka sekasyöjä olenkin.
OK, kunhan et tuputa sieniä (olen allerginen) tai homejuustoja (inhoan).
Vierailija kirjoitti:
OK, kunhan et tuputa sieniä (olen allerginen) tai homejuustoja (inhoan).
Näitä ei tietenkään menussa olisi koska olisit ilmoittanut jo etukäteen ne rajoitteina kun emäntä olisi asiaa tiedustellut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Etukäteen ennen kuin tulet vieraille vai etukäteen ennen kuin laitat suuhusi?
Itse en tietenkään ilmoittele vieraille etukäteen mitä on tarjolla, mutta esittelen tietysti ruokalajit ennen kuin ne syödään.
Ap
Junttimaista käytöstä. Kohtelias isäntä tiedustelee etukäteen vieraiden ruokarajoitteet ja kohtelias vieras syö sitä mitä tarjotaan.
Ap
Ei vaan vierailta tiedustellaan etukäteen ruoka- ja juomatoiveet ja hyvä isäntä/emäntä pyrkii täyttämään ne eikä vain tarjoile jotain oman mielensä mukaisesti.
eri
Lapsellinen ajatus ottaa vierailta jotain ruokatilausta etukäteen , ja toisaalta myös vastuuttaa vieraat miettimään tarjottavia.
Palaa sitten keskusteluun kun olet joskus sekä emännöinyt että vieraillut illalliskutsuilla.
Ap
Tilaatko myös ravintolassa seuralaistesi puolesta? Vietkö ystäväsi elokuviin ilman että kerrot mitä filmiä menette katsomaan?
Olen kokeilunhauinen kaikkiruokainen sekasyöjä, mutta aika laiska kokki enkä niin varoissani, että kovin usein voisin käydä ravintolassa. Tulisin ihan kiinnostuneena ap:n pöytävieraaksi. Tulisin, vaikkei kaikki edes olisi ihan nappiin onnistunutta. Oudommat ruoat kelpaavat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
eri
Ap
Tilaatko myös ravintolassa seuralaistesi puolesta? Vietkö ystäväsi elokuviin ilman että kerrot mitä filmiä menette katsomaan?
En, miksi niin tekisin?
Mutta kotonani teen niinkuin tykkään.
Ikävää että itsetuntosi on sillä tasolla, että joku muu kuin sinä päättää mitä tarjoat vieraillesi. Voin uskoa että samalla logiikalla myös joku muu päättää mitä puet päällesi, ja joku muu päättää miten sisustat kotisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
eri
Ap
En, miksi niin tekisin?
Ikävää että itsetuntosi on sillä tasolla, että joku muu kuin sinä päättää mitä tarjoat vieraillesi. Voin uskoa että samalla logiikalla myös joku muu päättää mitä puet päällesi, ja joku muu päättää miten sisustat kotisi.
Ap
Silloin kun kokkaan itselleni, päätän itse mitä kokkaan. Silloin kun kokkaan myös muille, ruuan on maistuttava myös heille. Sitä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi. En edes ymmärrä miksi haluat mielipiteitä kysymykseesi, jos olet jo päättänyt mitä teet.
En todellakaan, kunhan se on hyvää ja täyttävää eikä tyyliin pelkkää salaattia (mirä vegeruoka ei nykyisin enää ole).
Hyvä vaan jos on gluteenitonta ja vegeä jne. Jos on paljon porukkaa niin kaikille löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
eri
Ap
En, miksi niin tekisin?
Ap
Silloin kun kokkaan itselleni, päätän itse mitä kokkaan. Silloin kun kokkaan myös muille, ruuan on maistuttava myös heille. Sitä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi. En edes ymmärrä miksi haluat mielipiteitä kysymykseesi, jos olet jo päättänyt mitä teet.
Se että sinä et ymmärrä aloitustani tai kommenttejani, ei ole minulta pois. Riittävän moni on ymmärtänyt.
Ap
Minäkin olen ruokaintoilija. Teemathan ovat mahtavia ja aina on hienoa päästä valmiiseen pöytään, juuri siksi kun se on niin harvinaista. :)
Voi kun aikoinani olisi ollut koulussa kasvisruoka vaihtoehto sillä inhosin teurasjäte mukamas liha kengän pohjia ja siksi niitä sanottiin ja yököttävia teurasjäte kala ja kana pullia jotka olivat kuin sitkeitä kumia ja olisi seinään heittänyt niin ne olisivat singonneet takaisin. Pelkällä maidolla ja näkkileivällä piti elää ne päivät. Voi kun olisi ollut kasvisruoka vaihtoehto niin kuin nykyisin Tredussakin oli kun olin aikuiskoulutuksessa. Ei tarvinnut nälkäisenä lähteä ruokalasta.
En tietenkään olisi pettynyt. Liha on vain yksi ruoka-aine, eikä mitään yksittäistä ruoka-ainetta tarvitse olla joka aterialla. En olisi pettynyt myöskään jos ruuassasi ei tällä kertaa olisi tomaattia tai maitoa tai vaikkapa hedelmät puuttuisivat nyt menusta. Samoin kiinnittäisin tuskin huomiota lihankaan puuttumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin kutsutaan syömään vähän hienommin?
"Ajattelin tehdä 5 ruokalajin menun kun tulette, eli syödään vähän paremmin ja pidemmän kaavan kautta. Tervetuloa!"
Ap
Marinoitua munakoisoa ja kahviöljyä
Kermaista savutomaattilientä ja kukkakaalia
Paahdettua kurpitsaa ja suppilovahveroita
Savustettua portobelloa ja tummaa pippurikastiketta
Ruismisolla maustettua karamellisoitua omenaa ja valkosuklaata
Tulisin.
mmmm. kuulostaa hyvältä. entä mitä on pää- ja jälkiruuaksi?
Olisin helpottunut täyskasvisateriasta!
Joudun puolisoni avecina välillä syömään kalaa, vaikka olen kasvissyöjä. Kasvissyöjyys on nimittäin niin vaikea asia ymmärtää, ettei voi keksiä kasviksista alkuruokaa ja pääruokaa minulle. Minua ei haittaisi, vaikka paistaisivat Hälsans kökin kasvispihviä sen sijaan, että joudun syömään jo suutuntumaltaan minulle vastenmielistä kalaa.
Mulle ei käy pavut
Kysy rajoitteet
En olisi pettynyt, pääasia että ruoka on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei käy pavut
Kysy rajoitteet
Kai nyt kaikki normaalit ihmiset kysyy ruokavieraiden rajoitteet ennen kuin suunnittelevat tarjottavia?
Vastaan vähän ohi aiheen, koska olen itse kasvissyöjä, mutta jos mietin lähipiirini sekasyöjiä niin pettymys tulisi vain jos ruoka olisi "liian outoa". Tyyliin jotain sieni-suolakurkku-soija-tartaria ja ravintohiiva-seitan-keittoa.
Hyvä ruoka on hyvää ruokaa, oli se kasvisruokaa tai ei.