Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rh-negatiiviset. Vain 15% koko maailman väestöstä omaa tämän veriryhmän. Huomaatko olevasi mitenkään erilainen kuin muut?

Vierailija
04.11.2022 |

Terveydeltäsi esim.
Huomaatko asiaa missään?

Kaikenlaisia väittämiä tuosta on, mikäli kuuluu tuohon pieneen väestöön. Ilmeisen outoa se on evoluution kannalta. Sekin, että vaikka vanhemmat ovat Rh+ niin siitä huolimatta lapsi saattaa olla Rh-.

Onko sinulle tullut komplikaatioita?

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te miinukset vaaleaihoisia ja oranssitukkaisia kuten jossakin linkissä väitettiin?

Suomalaisittain erittäin tumma oliivi-iho ja luonnonmustat hiukset, tosin jonkin verran löytyy etelä-eurooppalaista geeniperimää suvusta, millä selittänee asiaa enemmän kun veriryhmä. Reesusmiinuksia on maailmalla ihan kaikkia mantereita myöten sen verran, että tuolle väitteelle on vaikea kyllä löytää mitään todellisuuspohjaa.

42/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-miinus. Paljon luovutettu verta,kunnes tuli sairauksia ja se loppui siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin ab-. Aika hyvä vastustuskyky ja lievät taudit. Paksu veri, haava kun tulee niin ei vuoda lähes mitään. Alhainen hemppari ollut aina. Ei mitään hajua liittyykö nämä mitenkään veriryhmään, kunhan nyt tuli mieleen ekana. 

Vierailija
44/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ees muista mun veriryhmää tarkalleen enää

Vierailija
45/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AB- täällä. Tää on kai se harvinaisin veriryhmä ja oi että olenkin oikein uniikki pikku lumihiutale. No en ole, sairastelen usein ja jokainen pikkuflunssa tarttuu muhun erinomaisesti. Ehkä yrjötautia on harvemmin kuin muilla mutta muuten ihan tavis.

Mun toisella vanhemmalla on AB-. On terve kuin pukki ollut aina, mutta nyt vanhoilla päivillään sairastaa harvinaista veritautia. Minä olen A-, ja olen tosi harvoin kipeä. Koronan sairastin mutta en sitä oikein mistään huomannut. Puoliso oli selkeästi sairaana. Toivottavasti tilanne jatkuu yhtä suotuisana, ettei mitään isompia tulisi.

Vierailija
46/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

A- eikä ole ollut koskaan mitään ongelmia esim. terveyden kanssa, sairastelen harvoin ja silloin yleensä lievästi. Koronankin sairastin vasta noin kuukausi sitten, vaikka en ole mitenkään erityisemmin varonut mitään, noudattanut kylläkin suosituksia + teen pääasiassa etätöitä. 

Vierailija
47/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

A- olen ja samoin on poikani. Normaalia herkempi sairastumaan flunssaan, allergista nuhaa. Voi johtua siitä, että monen homekoulun käynyt (jotka myöhemmin saneerattu).  

Luin jossain vaiheessa, että vakava korona ei osu juuri ollenkaan kohdalle jos on Rh- veri. Yritin etsiä tästä joskus lisää tietoa, mutta ei oikein löytynyt. Tietääkö joku?

Vierailija
48/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AB-, pikkuflunssia tarttuu helposti mutta muuten hyvä kuntoinen ja terve. Hb aina korkea.

Vierailija
49/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekassa synnytyksessä meinasin kuolla, kun vasta tulloin havaittiin puute veren hyytymistekijöissä. Toisessa synnytyksessä sain jotain lääkitystä, mutta menetin silti 2l verta. Lapsillani on sama veriryhmä ja ongelma veren hyytymisessä.

Minulla on B R+ veriryhmä mutta äidilläni oli R-negatiivinen veri, joten minulta piti vaihtaa veret sairaalassa synnytyksen jälkeen. Olin perheen toinen lapsi vanhemman veljeni jälkeen.

Veridoping kannatti sillä olen ollut aina erittäin terve lukuunottamatta niitä 1960-luvun pakollisia lastentauteja eli tuhka- ja vesirokkoa sekä sikotautia, jotka sairastin alle 6-vuotiaana. Minulla ei ole mitään allergioita enkä käytä mitään lääkkeitä. Harrastin myös yli 30 vuotta huvikseni kestävyysjuoksua.

https://www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/raskaana--/aidilla-ja-s…

"Eri veriryhmät lisäävät vastasyntyneen keltaisuuden todennäköisyyttä, joten hän saattaa tarvita valohoitoa. Harvinaisissa tapauksissa vauva voi tarvita verensiirron."

Vierailija
50/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O miinus. Olen poikkeuksellisen älykäs ja terve ;-)

Oikeasti, hyvin harvoin sairastan tartuntatauteja, ja jos sairastan, niin yleensä hyvin lievänä. En ole sairastanut koronaa.

O miinus nainen minäkin, enkä ole juuri koskaan kipeä. Koronakaan ei ole vielä tarttunut minuun.

Vierailija
51/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko suku äitiä lukuunottamatta O-.

Äidillä maailman harvinaisin AB-

Miten tuo on mahdollista, eikö äidiltä olisi pitänyt periytyä A tai B tekijä?

Vierailija
53/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekassa synnytyksessä meinasin kuolla, kun vasta tulloin havaittiin puute veren hyytymistekijöissä. Toisessa synnytyksessä sain jotain lääkitystä, mutta menetin silti 2l verta. Lapsillani on sama veriryhmä ja ongelma veren hyytymisessä.

Hyytymistekijät eivät liity ap:n kysymykseen. Jos sinulla on - veri ja lapsillasi myös, ei ole siitä syystä tullut ongelmia. Jos äiti on + ja lapsi-, lapsi voi olla vaarassa

Vierailija
54/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A-

Aiemmin en juurikaan ollut flunssassa tai muissa pöpöissä. Nyt on toinen pienen pieni flunssa vuoden sisään. Mutta muuten en mitenkään tunne itseäni erityiseksi😁

A- täälläkin. Flunssat eivät juurikaan minuun tartu, mutta silloin harvoin kun tarttuvat, niin kunnolla! Oksennustautia en ole sairastanut ikinä (olen 77 v.), mutta eivätpä ole sairastaneet mieheni eikä poikani vaikka ovat rh+.

Pari autoimmuunitautia minulla on, mutta en usko veriryhmän olevan niiden aiheuttaja.

Vierailija
55/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A-

Aiemmin en juurikaan ollut flunssassa tai muissa pöpöissä. Nyt on toinen pienen pieni flunssa vuoden sisään. Mutta muuten en mitenkään tunne itseäni erityiseksi😁

Minulla myös A-. Nyt minulla on todettu verisairaus. En tiedä onko tuolla miinuksella mitään tekemistä sen kanssa. Muuten olen terve.

Vierailija
56/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toine O-, olen myös ihan normaali. Joskus oli lehdessä juttua että O- veriryhmäläisiin ei tartu korona, mutta kyllä minä sen sain ja sairastin ihan niinkuin muutkin.

Sittemmin tämä teoria kumottiin. Olen kyllä toistaiseksi * kop kop * koronalta välttynyt.

Vierailija
57/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään vikaa, vikaa , vikaa, vikaa, vikaa...

Vierailija
58/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyytymistekijät eivät liity ap:n kysymykseen. Jos sinulla on - veri ja lapsillasi myös, ei ole siitä syystä tullut ongelmia. Jos äiti on + ja lapsi-, lapsi voi olla vaarassa

Tai jos äiti on Rh- ja lapsi on Rh+, niin se on samanlainen riskitekijä.

Vierailija
59/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

O-

Koko ikäni sairastanut ja päälle kolmekymppisenä jäin työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
60/130 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

O Rh- täällä. Ei ole ollut koronaa - ja toivottavasti pysyykin poissa. Terve olen muutenkin. Mutta en nyt mitään erikoista ole itsessäni ajatellut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän