Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinä käsität älykkyyden?

Vierailija
03.11.2022 |

Olen Mensan jäsen, eli minulla on nopeasti prosessoivat aivot.
Eli asiat, jotka kuka tahansa muukin pystyy ratkaisemaan, pystyn ratkaisemaan, mutta vähän nopeammin. Eli nopeus on älyä.
Ikean huonekalujen kasaamiseen riittää ohjeen nopea vilkaisu, lukion pitkän matematiikan omaksumiseen riittää muutama malliesimerkki, ulkomailla vieraan kaupungin metrokartan hahmottaseen menee vain hetki, virheen löytämiseen ohjelmakoodista ei mene kokopäivää. Huomaan helposti virheet mainoksissa, kylteissä, 'fingerporimaiset' kaksimielisyydet, jne.
Mitään laajaa yleissivistystä minulla ei ole, kiinnostusta politiikkaan, ydinfysiikkaan tms. Kiinnostus ja motivaatio merkkaa noissa asioissa enemmän kuin älykkyys. Viisaus on sitten vielä ihan oma juttunsa.
Eli äkykkyys on vain 1 mitattava ominaisuus ihmisessä, eikä kerro mitään luonteesta, kiinnostuksenkohteista tms, sama kuin pitkä ihminen on pitkä, mutta ei automaattisesti hyvä koripalloilija, vaikka hänellä on siihen paremmat edellytykset kuin lyhyemmillä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on sitä että osaa avata suunsa oikealla hetkellä ja myös pitää sen kiinni joskus kun on tarve.

Vierailija
22/25 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on se, että tajuaa mangan olevan kirjallisuutta ja mangat ovat kirjoja.

Harva nainen pystyy tähän. Mutta se kertookin enemmän naisista kuin kirjoista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys on sitä että osaa avata suunsa oikealla hetkellä ja myös pitää sen kiinni joskus kun on tarve.

Kerro tuo suominaisille.

Vierailija
24/25 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mää vaan tiedä? Mutta puolustukseks mää oonkin vpiip tyhymä.

Vierailija
25/25 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli asiat, jotka kuka tahansa muukin pystyy ratkaisemaan, pystyn ratkaisemaan, mutta vähän nopeammin. Eli nopeus on älyä. (Lainaus aloittajalta.)

Entä jos on ns. huonot hoksottimet?

Minusta sanottiin pikkulapsena ja alakoululaisena, että on huonot hoksottimet eli en älynnyt normaalin nopeasti. Se saattoi olla vähän noloakin ulkopuolisten silmissä, vaikka kotiväkeni ei naureskellutkaan (aivan, ovat fiksuja).

Minulla on ADD, yksi ADHD:n alalajeista, minkä vuoksi ja varsinkin ilman lääkettä, keskittymiseni häiriintyy helposti eli ajatus katkeaa ja karkaa ja minulla on lyhyt työmuisti eli asiat eivät aina ehdi pitkäkestoiseen muistiin. Tarvitsen aikaa oppimiseen ja paljon kertausta.

Tai sitten todellakaan en, vaan kaikki sujuu kuin tanssi, omaksun ja ymmärrän vaivattomasti, kunnes taas, varoittamatta, päänsisäinen "arkistonhoitajani", kuten sitä nimitän paremman puutteessa, lyö lapun luukulle: en muista mitään, en tiedä, en ymmärrä, en opi, ja vaikka ymmärtäisinkin uuden (puhutun tai lukemani) asian, se katoaa saman tien muistijälkeä jättämättä.

Tai näin: olen varma, että en tiedä mitään jostain tietystä asiasta tai en osaa sitä, ja, kuin taikaiskusta, muutaman hetken, kenties parinkymmenen minuutin kuluttua tuo oikukas arkistonhoitajani läväyttääkin kaiken muistista eteeni kuin ei olisi kadoksissa ollutkaan! Olisin varakas nainen jos saisin edes viisisenttisen kaikilta niiltä elämäni kerroilta kun pääni on minut pulaan jättänyt, kaikista kerroista jolloin ole nolostunut tämän takia (en tiedä, muista, osaa ja vähän ajan kuluttua tiedänkin, osaankin, muistankin). Kaikista kerroista kun ihmiset silminnähden hämmentyneinä ihmettelevät ...

Terävä-älyinen ei olekaan aina nopeaälyinen!