Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko huono äiti jos menen sektioon enkä imetä?

Vierailija
03.11.2022 |

Aijon näin tehdä jokatapauksessa

Kommentit (162)

Vierailija
101/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektioon ei vain mennä. Pitää olla syy siihen. "Koska ei huvita" synnyttää alakautta ei ole syy, mutta synnytyspelko/ahdistus, mielenterveyden ongelmat ja anatomiset tai muut lääketieteelliset syyt ovat syitä tehdä sektio. Imettää ei ole pakko. Kaikillahan ei edes tule maitoa.

Kun ikää on yli 35 vuotta ja akateeminen koulutus löytyy, sektion saa ilman lääketieteellistä syytä lyhyehkön keskustelun jälkeen.

Jos olet hyvä argumentoimaan, saat ne asiat jotka haluat.

Viis lapsen terveydestä kun koulutusta ja rahaa riittää.

Lapselle ei tule komplikaatioita kun se ei kärsi hapenpuutteesta. Näin myös lapsi saa aikanaan hyvän koulutuksen.

Täytyi googlata tämä aihe. Yhdysvalloissa on ihan isoilla tilastoaineistoilla onnistuttu todistamaan, että alateitse syntyneet ovat keskimäärin hieman älykkäämpiä kuin sektiolla syntyneet. Vanhempien älykkyysosamäärän vaikutus oli suljettu pois, joten ilmeisesti jokin itse synnytystavassa vaikuttaa lapsen älykkyyteen. Tutkijat epäilevät sen liittyvän mikrobeihin.

Ei varmaankaan päde jos kärsii vakavasta hapenpuutteesta. Siinä vaiheessa ei paljon lohduta tämä tilasto.

Onneksi nämä tapaukset ovat harvinaisia. Niin harvinaisia, että vaikka joku joskus hapenpuutteesta kärsisikin, alateitse syntyneet ovat silti keskimäärin älykkäämpiä.

Kyllä kyllä. Mutta jonkun kohdalle nämäkin sattuvat. Mieluummin otan mahdollisesti hieman vähemmän älykkään lapsen, kuin hapenpuutteesta ja tämän seurauksista kärsivän lapsen.

Suurin osa hapenpuutetapauksista tapahtuu jo raskausaikana, joten sektio ei ikävä kyllä niiltä säästä.

Vierailija
102/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmasti itsekin valinnut sektion, jos se silloin 80-luvulla kun lapseni sain olisi ollut helpolla tehtävissä. Lääkärit eivät siihen aikaan halunneet kuullakaan pelkästä äidin tahdosta. No, synnytys oli kivulias ja kauhea, vaikka tiedän tietenkin että myös sektiosta toipuminen ei ihan lastenleikkiä ole. Lapsilukumme jäi siihen yhteen ainoaan. 

Sen sijaan imetyksen paremmuuteen uskon (verrattuna pulloruokintaan). Onhan noita tutkimuksia ollut, lapsella on vähemmän astmaa ja hengitystieinfektioita, vasta-aineita saa äidinmaidosta ja lapsi siis yleisesti ottaen on terveempi. Nykyajan korvikkeilla vauva tietenkin kasvaa ihan hyvin, toista oli ennen vanhaan lehmänmaitosekoituksilla sun muilla. Imettäisin ainakin muutaman viikon, voihan imetys olla osittaistakin eli  hyvä totuttaa vauva pulloon ja korvikkeen makuun, niin joku muukin voi lasta ruokkia paitsi äiti.

Äitien paremmuudessa ei ole mittaria. Kunhan lopputulos on iloinen, terve ja rakastettu lapsi, on äiti ollut aivan tarpeeksi ¨hyvä¨.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän outona että valitsee ison leikkauksen ihan huvikseen. Itselle se on se viimesijainen vaihtoehto, jos kaikki muu menee pieleen. En mä muuhunkaan leikkaukseen menisi muuten vaan.

Imettämättömyys on aivan yhtä outoa. Käytännössä ilmaista superfoodia vauvalle, aina oikean lämpöistä ja aina valmista. Järjetöntä ostaa jotain keinotekoista lientä, jos rintamaitoa on saatavilla. Kaikilla sitä ei tule ja siihen tilanteeseen korvike on hieno juttu.

Vierailija
104/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki oon henkilökohtaisesti kiinnostunut ihan muista asioista kuin muiden synnytyksistä ja imetyksistä, mutta aiheeseen vaan, että ei kaikki saa sektiota vaikka se olisi itselle se mieluisin vaihtoehto ja sitä ajoissa alkaisi järjestelemään. Itse synnyttänyt kolmesta lapsesta kaksi alle 3-kiloisena just rv 37, etten Suomessa aika varmaan olisi saanut suunniteltua sektiota. Tietty voihan sitä alatiesynnytyksen ollessa käydessä heittäytyä vaikka kuinka hankalaksi ja uhkailla jne., mutta mitä siitä seuraisi. Synnytys lepareissa ja heti lapsi huostaan?

Muakin vähän ihmetyttää nämä, jotka ovat varmoina valinnastaan menossa synnyttämään sektiolla, ettei pärse repeä ja lapsesta tule ceparia. Miten sen voi muka etukäteen päättää, ettei lapsi tai lapset synny vaikka keskosina? Mielestäni kaikkien kannattaisi kyllä perehtyä ja valmistautua/valmentautua etukäteen myös mahdolliseen alatiesynnytykseen koska aika monikin vauva syntyy alateitse ennen suunniteltua synnytyspäivää.

Vierailija
105/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole

Vierailija
106/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen nainen, joka pystyy itse imettämään lastaan, mutta ei tee niin ei ansaitse äidin nimeä, koska hän omaa turhamaisuuttaan asettaa oman lapsensa kuolemalle alttiiksi. Sillä onhan se laajalti tiedetty tosiasia, että pullolla ruokitut vauvat kuolevat seitsemän kertaa yleisemmin kuin äidin rinnalla ruokitut lapset erityisesti erilaisiin suolistotulehduksiin, riisitautiin ja heikkouteen.

Juu, kehitysmaissa.

Vierailija
107/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sinusta huonoa äitiä tee mutta imetys on oikeasti tosi hyödyllistä vauvalle.

Vierailija
108/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio on iso leikkaus. Ei tee huonoksi äidiksi. Mutta sisältää omat riskinsä. Pahimmassa tapauksessa äiti jää osastolle ja lapsi pääsee kotiin. Jos olisin saanut valita kaikki vekarat ois syntyneet normaalisti. Yhden kohdalla piti sektiolla mennä. Toipumisaika pidempi. Maitoa ei noussut tarpeeksi. Joten tuttipullopesurumba, siihen päälle vielä.

Ei vastasyntynyttä koskaan äidistään eroteta, vaikka äiti joutuisikin viettämään hieman pidemmän aikaa sairaalassa.

Vierailija
109/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olet edes halunnut lisääntyä? Harvinaisen itsekäs asenne tuollainen.

Vierailija
110/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio on iso leikkaus. Ei tee huonoksi äidiksi. Mutta sisältää omat riskinsä. Pahimmassa tapauksessa äiti jää osastolle ja lapsi pääsee kotiin. Jos olisin saanut valita kaikki vekarat ois syntyneet normaalisti. Yhden kohdalla piti sektiolla mennä. Toipumisaika pidempi. Maitoa ei noussut tarpeeksi. Joten tuttipullopesurumba, siihen päälle vielä.

Ei vastasyntynyttä koskaan äidistään eroteta, vaikka äiti joutuisikin viettämään hieman pidemmän aikaa sairaalassa.

Höpöhöpö.

Minä olin lähes 3 viikkoa sairaalassa ja vastasyntynyt oli kotona.

Vierailija
111/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirsk! Kyllä erotetaan.

Vierailija
112/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän sain nuo molemmat toteen esikoisen kanssa, en tosin vapaaehtoisesti. Synnytys päättyi kiireelliseen sektioon ja imetys oli yksi tuskien taival, kun maitoa tuli niukasti.

Aina ei vissiin mene nallekarkit tasan mitä tulee synnytykseen ja imetykseen.

Vierailija
113/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on paljon muuta kuin synnytystapa ja imetys. Toki imetyksellä on suotuisia vaikutuksia lapsen terveyteen, mutta kokonaisuutena nuo ovat pikkujuttu ja. Keskity niihin tuhanteen ja kahteen muuhun äitiyteen ja vanhemmuuteen liittyvään asiaan.

Vierailija
114/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys ei kyllä välttämättä vaikuta rintojen ulkonäköön. Itse olen imettänyt kolme lasta. Esikoisen 2-vuotiaaksi, keskimmäisen 4-vuotiaaksi ja kuopus on pian vuoden ja imee edelleen. Tissit näyttävät edelleen samalta. Ainoastaan nännit ovat vähän pidentyneet, mutta ei häiritse yhtään.

Esikoiselle jouduin antamaan lisämaitoa, kun hän puklaili niin kovin, ja koin sen kyllä todella vaivalloiseksi. Jatkuvaa tuttipullojen pesua ja keittämistä. Paljon helpompaa on nostaa paidanhelmaa ja aina on eväät mukana olit sitten autossa, leikkipuistossa, yöllä nukkumassa jne. Paljon, paljon, paljon helpompaa kuin mitkään korvikkeet. Eli jos maitoa tulee ja pystyt imettämään, niin imetä. Samalla lapsi saa tärkeitä vasta-aineita ja lämpöä ja läheisyyttä.

Vierailija
115/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Olitko psykoosissa?

Vierailija
116/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Olitko psykoosissa?

No en ollut.

Vierailija
117/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetys ei kyllä välttämättä vaikuta rintojen ulkonäköön. Itse olen imettänyt kolme lasta. Esikoisen 2-vuotiaaksi, keskimmäisen 4-vuotiaaksi ja kuopus on pian vuoden ja imee edelleen. Tissit näyttävät edelleen samalta. Ainoastaan nännit ovat vähän pidentyneet, mutta ei häiritse yhtään.

Esikoiselle jouduin antamaan lisämaitoa, kun hän puklaili niin kovin, ja koin sen kyllä todella vaivalloiseksi. Jatkuvaa tuttipullojen pesua ja keittämistä. Paljon helpompaa on nostaa paidanhelmaa ja aina on eväät mukana olit sitten autossa, leikkipuistossa, yöllä nukkumassa jne. Paljon, paljon, paljon helpompaa kuin mitkään korvikkeet. Eli jos maitoa tulee ja pystyt imettämään, niin imetä. Samalla lapsi saa tärkeitä vasta-aineita ja lämpöä ja läheisyyttä.

Mullakin rinnat palanneet entisikseen, mikä on mielestäni aivan suunnaton ihme siihen nähden miten isoiksi ne paisuivat imettäessä enkä ole lihonut pysyvästi lasten myötä. Myös vatsa palautunut täysin, toki on pitänyt urhailla ja pitää itsestä huolta. Luulen, että isoimmat muutokset vartaloon kyllä tulevat yleensä juuri sinä raskausaikana eikä synnytystavalla ja imetyksellä ole eniten vaikutusta niihin. Esim. omista raskauksistani 1 kesti 6 viikkoa muita pidempään ja siitä kesti selvästi pisimpään palautua itse. Toisaalta se kypsin vauva oli selvästi helpoin hoitaa.

Vierailija
118/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin rinnat palanneet entisikseen, mikä on mielestäni aivan suunnaton ihme siihen nähden miten isoiksi ne paisuivat imettäessä enkä ole lihonut pysyvästi lasten myötä. Myös vatsa palautunut täysin, toki on pitänyt urhailla ja pitää itsestä huolta. Luulen, että isoimmat muutokset vartaloon kyllä tulevat yleensä juuri sinä raskausaikana eikä synnytystavalla ja imetyksellä ole eniten vaikutusta niihin. Esim. omista raskauksistani 1 kesti 6 viikkoa muita pidempään ja siitä kesti selvästi pisimpään palautua itse. Toisaalta se kypsin vauva oli selvästi helpoin hoitaa.

Minäkin olen ihmetellyt, miten hyvin olen näistä raskauksista palautunut. Oletus on keskustelupalstojen ja median perusteella, että tulee hirveät raskausarvet, raskauskilot, tissit pilalla ja koko loppuelämän paskat ja kuset housussa, seksielämä pilalla. No, ei tullut. Vatsassa on pari haaleaa arpea. Siinä kaikki. Hyvin pystyy juoksemaan, hyppimään narua jne. Seksi on samanlaista kuin ennenkin. Olen ehkä onnekas, mutta vähän turhan paljon äitejä pelotellaankin. Ei kai kukaan tekisi lapsia, jos se niin olisi. Ja tosiaan mulla kolme alateitse synnytettyä lasta ja imettänytkin olen yhteensä jo 7 vuotta!

Vierailija
119/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mielestäni ole. Oma hyvinvointi ja terveys on kuitenkin myös tosi tärkeää. Itse en ainoaa lasta imettänyt, koska henkilökohtaisesti koin sen todella epämiellyttäväksi ja ahdistavaksi.

Vierailija
120/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et imetä?

Koska se on vapaaehtoista

Ap

Eli et halua vauvallesi parempaa vastuskykyä ja muita terveyshyötyjä. Ja tiedän imetys ei aina onnistu, mutta kannattaa yrittää ainakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme