Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko huono äiti jos menen sektioon enkä imetä?

Vierailija
03.11.2022 |

Aijon näin tehdä jokatapauksessa

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei oikeastaan edes annettu muita vaihtoehtoja terveyssyistä. Aina toki olisi voinut kieltäytyä mutta en kokenut tarpeelliseksi alkaa tappelemaan asioista, joissa en ole asiantuntija. Toki tein omaa tiedonhakua, mutta perustelut kävi järkeen.

Vierailija
122/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Olet minäminäminä😩

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta kovin lupaavalta, jos olet noin hirveän kiinnostunut vanhempana muiden mielipiteistä. Seiso kuin nainen ratkaisujesi takana!

Vierailija
124/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikomishoidossa nähdään ap.

Vierailija
125/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän itsekkäältä kuulostaa, mut jokainen tavallaan. Oletko ihan valmis olemaan äiti? Ätiys on täynnä uhrauksia, jotka ovat paljon suurempia kuin mainitsemasi.

Vierailija
126/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähän itsekkäältä kuulostaa, mut jokainen tavallaan. Oletko ihan valmis olemaan äiti? Ätiys on täynnä uhrauksia, jotka ovat paljon suurempia kuin mainitsemasi.

Eikö kysymys tule vähän myöhässä, jos ap on jo raskaana? Silloin ap:sta tulee todennäköisesti äiti joka tapauksessa.

Vierailija
127/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et imetä?

Koska se on vapaaehtoista

Ap

Se olisikin kuitenkin lapsellesi erityisen terveellistä ja kantaa pitkälle, estää allergioita ym.

Mielestäni olet itsekäs ja erityisen ajattelematon.

Vierailija
128/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeen on kipeä pitkään ja siitä jää arpi. Omaan kohtuun jäi pieni pussukka josta on seurannut harmeja. Olin kateellinen alakautta synnyttäneille naisille synnytysosastolla, kun palautuivat niin nopeasti ja jaksoivat hoitaa vauvojaan. Imetys ei onnistunut koska maitoa ei tullut viikkoon. Päästyäni sairaalasta maito nousi nopeasti. Imetys oli minusta ihanaa, koska siitä tuli hyvä olo ja sain olla vauvan kanssa lähekkäin. Kannattaisiko kuitenkin jättää nämä vaihtoehdot vielä tutkittavaksi?

Vierailija
129/162 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon useampaan otteeseen yrittäny jotenkin muotoilla tähän ketjuun kommenttia siittä, mitä ajatuksia apn "vapaaehtoinen imetys" aiheuttaa, mutta en vaan jotenki pysty pukemaan sanoiksi sitä miten absurdina tuon suhtautumistavan näen.

Vierailija
130/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo asiat ole oleellisia äitiydessä. Joillekin äideille noin muuten voi toki olla tärkeää, onnistuuko imetys ja miten vauvan syntymä vastaa toiveita. Mutta äitiys on paljon muuta. Hyvä äiti huolehtii vauvasta ja vastaa sen tarpeisiin. Tätä edesauttaa se, että pitää huolta myös omasta hyvinvoinnistaan.

Vierailija
131/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytykseni ja imetykseni ovat olleet ihania. Pikkuisen käy sääliksi ap, mutta eihän hän itse tiedä mitä menettää.

Tämä. Ei ole huono äiti, jos ei synnnytä alakautta ja imetä, mutta kaksi ihanaa voimaannuttavaa ja ainutkertaista asiaa jää kokematta. Itse en niistä luopuisi.

Vierailija
132/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et imetä?

Ap

Se olisikin kuitenkin lapsellesi erityisen terveellistä ja kantaa pitkälle, estää allergioita ym.

Mielestäni olet itsekäs ja erityisen ajattelematon.

Olin yhteen aikaan lastenneuvolassa töissä muutaman vuoden ja kyllä ne moniallergikot olivat niitä täysimetettyjä vauvoja, ei korvikeruokituilla juuri allergioita ole.

Vierailija
133/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa asut? Suomessa ei vaan "mennä sektioon" vaan siihen pitää olla joku lääketieteellinen syy.

Yritätkö sinä väittää, että ne äidit ovat huonoja, jotka ovat joutuneet sektioon eikä imetys ole onnistunut epätoivoisista yrityksistä huolimatta? Jostakin syytä imetys tuntuu olevan sektion jälkeen hankalampaa kuin normisynnytyksen.

Vierailija
134/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehottaisin kyllä pohtimaan vielä uudelleen sektiota. Itse olin sen jälkeen todella kipeä ja siihenhän ei saa edes mitään kunnollista lääkitystä kotiin. Buranaa ja panadolia, ja kyseessä kuitenkin iso leikkaushaava. Jälkivuotoakin oli tästä huolimatta vaikka kohtu siinä kaavitaan tyhjemmäksi.

No, en ole alateitse toki synnyttänyt mutta ehdin aueta kuitenkin 9,5cm asti kunnes todettiin että pää on liian vinossa. Ei se ainakaan siihen asti kokemani kipu ollut mitenkään kamalaa.

Imetyksestä sanoisin, että pullojen peseminen on älyttömän ärsyttävää hommaa, eli jos et imetä ollenkaan, osta joku höyrypuhdistuslaite tms arkea helpottava laite. Ehdottomasti kannatan hybridimallia, jossa myös toinen vanhempi voi syöttää korvikkeella tai pumpatulla maidolla, mutta imetys on älyttömän kätevää reissussa ja tarjoaa lapselle usein lohtua ja ravintoa, erityisesti kipeänä.

Et tietenkään ole huono äiti jos vaan olet kerännyt tarpeeksi tietoa päätöksesi tueksi.

Vierailija
135/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytykseni ja imetykseni ovat olleet ihania. Pikkuisen käy sääliksi ap, mutta eihän hän itse tiedä mitä menettää.

Tämä. Ei ole huono äiti, jos ei synnnytä alakautta ja imetä, mutta kaksi ihanaa voimaannuttavaa ja ainutkertaista asiaa jää kokematta. Itse en niistä luopuisi.

Voin kertoa, että sektio, vaikkakin kiireellisenä tehty, oli ihana kokemus. Imetys sen sijaan ei ollut, lopetin viiden viikon jälkeen. Rinnat koko ajan kipeänä, niin että jouduin syömään Tramalia urakalla. Imetys oli ainut, joka pieneksi hetkeksi helpotti kipua (nännit ei siis kipeät). En pystynyt olemaan kesähelteillä pihalla villaan vuorautuneena, koska tissit pauhahtivat kipeiksi, autossa ei pystynyt pitämään ilmastointia päällä eikä käymään pikkupaikkakunnan parhaassa ruokakaupassa, koska siellä oli ilmastointi. Maitoa tuli tulvimalla kyllä.

Kyselin sitten neuvolasta ohjeita miten lopettaa imetys. Käskettiin ryhtyä äidinmaidonluovuttajaksi.

Yritin saada maidonlopetukseen pillerit. Kävin läpi äitiysneuvolalääkärin, kaksi yksityistä gynekologia ja vielä synnytysosaston lääkärin. Kukaan ei suostunut kirjoittamaan minulle sitä lääkettä (Dostinex). Tai no, tuo synnytysosaston lääkäri sanoi, että sinähän voit kirjoittaa sen itse itsellesi, kun olet lääkäri - ja lopetti puhelun.

Juu, olen lääkäri (mutta ihan eri alalla), enkä tuntenut tuota lääkettä tai sen käyttötapaa ollenkaan. En ollut koskaan määrännyt sitä potilaalle. Ja Pharmacassa todetaan vielä kyseisen lääkkeen kohdalla "Suositellaan, että valmistetta määräävät asianomaisen alan erikoislääkärit tai muut lääkärit neuvoteltuaan erikoislääkärin kanssa."

Niin minä sitten päädyin määräämään lääkkeen itselleni, vaikken siitä mitään tiennytkään. Sain maidontulon loppumaan ja elämä alkoi hymyillä.

Vierailija
136/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et imetä?

Ap

Jätät imettämättä, koska voit? Tuo kuulostaa vähän lapselliselta. Kai sinulla joku syy on miksi et halua imettää.

Vierailija
137/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta lääketieteellisestä syystä tehdystä sektiosta ja alatiesynnytyksestä x2. Siltä pohjalta suosittelen alatiesynnytystä, vaikka sitä totta kai pelkäsin etukäteen. Oman kokemuksen mukaan siitä palautuu henkisesti ja ruumiillisesti paremmin, vauva on jotenkin "valmiimpi", imetys lähtee paremmin käyntiin. Synnytyksessä käy sellainen normaali ja luonnollinen hormonitoiminta, joka keisarileikkauksessa puuttuu. 

Minulla on kokemusta korvikeruokkimisesta ja täysimetyksestä. Suosittelen siltä pohjata täysilmetystä. Ei tarvitse keitellä ja desinfioida pulloja tai lämmitellä maitoja missään. Ruoka kulkee mukana ja on sopivan lämpöistä heti. Jos on jotain raskauskiloja, ne sulaa imetyksellä parissa viikossa.

Asiat kannattaa ottaa vastaan avoimin mielin. Etukäteen ajatellen pulloruokinta ja keisarileikkaus voi kuulostaa hyviltä. Mun mielestä niiden edut jäi aika vähäisiksi, haitat oli suurempia.

Vierailija
138/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet hyvä äiti mutta pikkuisen höpsö.

Ai pikkuisen?😉

Vierailija
139/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektioon ei vain mennä. Pitää olla syy siihen. "Koska ei huvita" synnyttää alakautta ei ole syy, mutta synnytyspelko/ahdistus, mielenterveyden ongelmat ja anatomiset tai muut lääketieteelliset syyt ovat syitä tehdä sektio. Imettää ei ole pakko. Kaikillahan ei edes tule maitoa.

Eiköhän jokaisella sektiota tosissaan haluavalla ole ne oikeat syyt olla haluamatta sitä ja sellaisessa tapauksessa saa kyllä sektion.

Vierailija
140/162 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion jälkeen on kipeä pitkään ja siitä jää arpi. Omaan kohtuun jäi pieni pussukka josta on seurannut harmeja. Olin kateellinen alakautta synnyttäneille naisille synnytysosastolla, kun palautuivat niin nopeasti ja jaksoivat hoitaa vauvojaan. Imetys ei onnistunut koska maitoa ei tullut viikkoon. Päästyäni sairaalasta maito nousi nopeasti. Imetys oli minusta ihanaa, koska siitä tuli hyvä olo ja sain olla vauvan kanssa lähekkäin. Kannattaisiko kuitenkin jättää nämä vaihtoehdot vielä tutkittavaksi?

Kukapa ei messuhalleja kadehtisi. Eivätpä ainakaan ole uhka miesmarkkinoilla. Tämän takiahan naisia kannustetaan synnyttämään alakautta jotta kaikki saisivat messuhallin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan