Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies pikkuvauvan kanssa kotiin, äiti töihin?

Vierailija
03.11.2022 |

Onko kukaan tehnyt tällaista ratkaisua? Meillä mies haluaisi lisää lapsia, ja mulla ei ole mitään sitä vastaan sinänsä, mutta en haluaisi sitä äidin roolia. Onko kellään jäänyt mies pikkuvauvan kanssa kotiin ja äiti palannut töihin tyyliin heti? Miten on toiminut?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pitäisi tuollaista "miestä" miehenä. Mies on se joka tuo leivän pöytään, nainen vikisee hiljaa ja hoitaa lasta.

AlffaMies32

Enemmän miestä kuin sinussa ikinä.

Vierailija
22/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni äidin on pakko pitää muutama ensimmäinen kuukausi. Se on ihan terveydellisistä syistä.

Perhevapaat uudistuivat muutama kuukausi sitten. Enää ei ole äitiysvapaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (äiti) olin kotona 9 kk ja isä oli siihen asti kun lapsi oli 1,5 v. Tämä toimi meillä hyvin. Jälkikäteen ajatellen minun olisi kannattanut palata töihin jo aiemmin, n. 7-8 kk kohdalla olisi ollut omalta kannaltani parempi. Jo vauva-aikana isä hoiti lasta paljon, mitä helpotti se, että lapsi söi alusta asti tuttipullosta.

Vierailija
24/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai parempi palkkainen käy töissä ja toinen lapsen kanssa kotona. Kyllä mies lapsensa kanssa pärjää 👍

Vierailija
25/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mä olisin äiti, mutta en siinä perinteisessä äidin roolissa pikkuvauva-aikana. Ei siis kuukausien pesimistä kotona, ei imetystä, jne. Olisin mä läsnä töiden jälkeen ja viikonloppuisin. Ensisijainen kiintymyssuhde vauvalla muodostuisi täten mieheen. Siinä mielessä hän ottaisi sen perinteisen äidin roolin kantaakseen. Yksin hänen ei tarvitsisi kuitenkaan kantaa kaikkea, kuten ei munkaan tarvitsisi, jos mies kävisi töissä. Työssäkäyvän vanhemman rooli on kuitenkin erilainen kuin kotonaolevan vanhemman rooli. Se ei poista rakkautta lapseen, vaikka olisikin se töissäkäyvä vanhempi.

Mies on osoittautunut hyväksi isäksi enkä jaksa uskoa että hänestä nyt paljastuisi yhtäkkiä yksin vauvan kanssa joku hirviö yhtään sen enempää kuin minustakaan.

Toki elämä on arvaamatonta ja saatan jäädä lasten kanssa yksin, mutta niin saattaisi käydä vaikka olisin vauvan kanssa kotona kolme vuotta, ja mies töissä. En siis ymmärrä miten tämä skenaario vaikuttaa tähän asiaan? Puhe on kuitenkin lähinnä vauvavuodesta ja mahdollisesti parista seuraavasta, jolloin lapsi on kotihoidossa. Miksi äidin kotonaoleminen olisi muka parempi kuin miehen?

Aloituksen tarkoitus oli kysyä onko täällä sattumalta ihmisiä, joilla on omakohtaista kokemusta tästä.

-ap

Vierailija
26/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy miehen jäämisestä kotiin pikkuvauvan kanssa ja että nainen menee töihin "tyyliin heti". Täällä porukka kertoo kuinka meni töihin vauvan ollessa 4-9kk. Siis eikö tuosta ap:n avauksesta tullut selväksi että tarkoitetaan todellakin ihan pientä vauvaa. Vastasyntynyttä.

Vierailija
27/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyy miehen jäämisestä kotiin pikkuvauvan kanssa ja että nainen menee töihin "tyyliin heti". Täällä porukka kertoo kuinka meni töihin vauvan ollessa 4-9kk. Siis eikö tuosta ap:n avauksesta tullut selväksi että tarkoitetaan todellakin ihan pientä vauvaa. Vastasyntynyttä.

No nähtävästi niin pienen vauvan hoitaneita miehiä ei ole riittänyt kommentoimaan. Muut voivat tietenkin vain kommentoida siitä näkökulmasta, miten heillä on tehty. Kai voisi jättää kommentoimattakin, jos se noin häiritsee. 

Vierailija
28/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa ikitrauman. Aistii jos äiti on aina poissa, lapsi on hylätty. Isompi lapsi pärjää hiukan paremmin.

No johan on paksua soopaa. Se on lapselle ihan yksi ja sama kumpi vanhempi on kotona.

Vierailija
29/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti näyttää Suomen ulkopuolella kasvavan lapsista ihan normaaleita, vaikka äiti lähteekin takaisin töihin lapsen ollessa 3 kk, paikoin jopa vielä nuorempi. Jos sillä lapsella on turvallinen huoltaja (tässä tapauksessa isä), niin ei se mitään kieroon kasva ja ikuisesti traumatisoidu.

Anna mennä, jos tuollainen järjestely on teille molemmille ok. Pidät itse ne muutamat ensimmäiset toipumiskuukaudet, sen jälkeen isä voi hoitaa lasta jos se on teidän kesken paras järjestely.

Vierailija
30/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai parempi palkkainen käy töissä ja toinen lapsen kanssa kotona. Kyllä mies lapsensa kanssa pärjää 👍

Jep, puhdasta matematiikkaa. Äiti tienaa opettajana 4000€/kk ja isä bussikuskina 2000€/kk niin ei kai siinä tarvitse edes miettiä kumpi jää kotiin.

Vierailija
31/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tuli mieleen isän jaksaminen, tuskin yksin jaksaa kaikkea, eli usein tarvitaan kahta vanhempaa. Vaikka toinen olisi töissä. Jopa mummoakin.

Ei aloittaja sano muuttavansa toiselle paikkakunnalle vaan käy ainoastaan päivät töissä. Miksei mies siis jaksaisi, jos nainen ei heittäydy kotona palveltavaksi. Jos ei jaksa, niin mies voi pyytää isäänsä auttamaan.

Vierailija
32/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaudesta ja synnytyksestä toipumiseen menee aikaa, siksi ei suoraan synnäriltä kannata töihin lähteä. Aika harva alateitse synnyttänyt pystyy istumaan päivät eikä fyysinen työkään käy, kun siitä voi seurata kaikkea kohdunlaskeumasta alkaen.

Vierailija
33/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin töihin, kun vauva oli kolme kuukautta. Silloin ei voinut mennä aiemmin, jos halusi Kelalta rahaa. Olisin muuten voinut mennä. Kolme kuukautta maksettiin vain äidille. Ja miksikö menin töihin, koska tienaan kaksi kertaa enemmän kuin mieheni.

Vierailija
34/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla jo on lapsia, niin sitten sä varmaan tiedät millaisia fiiliksiä vastasyntyneen kanssa tulee [johtuen hormoneista] ja miten haluat lasta ruokkia? Mä olin hätäinen ekan lapsen kohdalla ja sovittiin etukäteen, että mies jää kotiin, kun lapsi on 6,5 kk, mikä oli täysimetetylle korviketta hylkivälle vauvalle aivan liian aikaisin. Tein sitten vuoden ikään asti lyhyttä lähipäivää ja paljon etää, että saatiin lapsi ruokittua. Jos seuraava tulee, niin pidän suosiolla sen 9-10 kk itse äitiys/vanhempainvapaata ja mies sitten loput.

Vierailija
35/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla jo on lapsia, niin sitten sä varmaan tiedät millaisia fiiliksiä vastasyntyneen kanssa tulee [johtuen hormoneista] ja miten haluat lasta ruokkia? Mä olin hätäinen ekan lapsen kohdalla ja sovittiin etukäteen, että mies jää kotiin, kun lapsi on 6,5 kk, mikä oli täysimetetylle korviketta hylkivälle vauvalle aivan liian aikaisin. Tein sitten vuoden ikään asti lyhyttä lähipäivää ja paljon etää, että saatiin lapsi ruokittua. Jos seuraava tulee, niin pidän suosiolla sen 9-10 kk itse äitiys/vanhempainvapaata ja mies sitten loput.

Mies kannattais imetystä, mutta meinasin et kyllä sen saa opetettua pullollekin ja ei se musta oo niin kriittista jos sais osittain/kokonaan korviketta. Vaikka jotkut vauvat vierastaa pulloja, niin uskon että tavalla tai toisella kyllä onnistuu se, että mies alusta asti ruokkii. 

Vierailija
36/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies kannattais imetystä, mutta meinasin et kyllä sen saa opetettua pullollekin ja ei se musta oo niin kriittista jos sais osittain/kokonaan korviketta. Vaikka jotkut vauvat vierastaa pulloja, niin uskon että tavalla tai toisella kyllä onnistuu se, että mies alusta asti ruokkii. 

Tää oli siis ap! Mä olin täs 1.5 vuotta just kotona enkä halua jäädä uudestaan kotiin. Ja toisaalta oishan se nyt hyvä jos mieskin saisi kokea sen pikkuvauva-ajan edes kerran. Mä luulen et se oikeasti lisäis meidän parisuhteen tasa-arvoisuutta, ja meidän tasa-arvoisuutta vanhempina. 

Vierailija
37/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nykyään menee noi tukikuukaudet, eikö ne uudistunut?

Vierailija
38/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että tälläisistäkin asioista vielä nykypäivänä kysellään, isät voi hoitaa lapsia kotona siinä missä äiditkin. Eikö tuo ole ihan päivän selvä asia.

Siihen että palautuu synnyksestä työkykyiseksi on aivan yksilöllistä eikä siihen ole mitään tarkkaa viikko/kuukausi määrää.

Ja joku kirjoitti että äitiysloma on pakko pitää niin ei ole. Kukaan ei voi pakottaa ketään pitämään lapseen liittyviä lomia. Tuki asioihin työhön palaaminen voi kyllä vaikuttaa. Jos haluaa palata töihin mahdollisimman pian synnytyksestä, kannattaa keskustella lääkärin ja työnantajan kanssa.

Kaikkialla maailmassa ole mahdollisuutta pitää näin pitkiä äitiyslomia. Jenkeissäkin äitiysloma on vain muutama viikko eli varmaankin sen ns. palautumisen verran.

Vierailija
39/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/91 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että puhut vauvan kanssa kotona olemisesta pesimisenä.