Onko täällä muita evakkojen jälkeläisiä?
Tämä aika on ainakin itselläni saanut pintaan kaiken ylisukupolvisen ikävän Laatokan maisemiin. Jos vielä joskus mahdollista niin lähden sinne.
Kommentit (228)
En ole suomalaisten evakkojuurinen, mutta isoisovanhempani pakeni aikoinaan sotaa Belgiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso-iso-vanhempien kautta olen, eikä minulla ole mitään kaipuuta Karjalaan sen enempää, kuin haluaisin käydä toisen puolen suvun synnyinsijoilla Jämsässä.
Olet vain liian nuori. :) Tietyssä iässä joka ikinen ihminen alkaa miettiä juuriaan ja kaivata jonnekin (vielä et tätä varmaan usko, mutta odotapa vain...).
t. Mummo, juuret menetetyssä Karjalassa
Nyt ei ikä ole uskottava.
Lapseni ja mieheni ovat. Anoppi on Kannakselta. Hän kävi siellä joskus, mutta myöhempinä vuosina ei enää halunnut, koki sen liian raskaaksi. Ja nyt ei kohta satavuotiaalla toki kuntokaan enää kestäisi.
Tietoisesti ei. Isä ja hänen vanhemmat Sysmästä monta sukupolvea taakse päin. Äitini Suomen Ruotsalainen Loviisasta.Hänen isänsä saksalinen sotilas .F.... von M.....Itseäni pidän kanta Suomalaisena.Vanhempani kohtasivat toisensa Helsingissä asuvina.
Miksi juuri karjalaisilla, tai niillä joilla olisi vanhemmat tai isovanhemmat sieltä llisi jotenkin suurempi kaipuu sinne Karjalaan.
Eri asia lähteä Jämsästä, kun sinne voi palata.
Oma isäni ja hänen perheensä joutuivat lähtemään kahdesti ja jäihän siitä trauma. On myös hyssytelty tosiasia, kuinka evakkoja pidettiin toisarvoisina kansalaisina, jotka oli pakko ottaa nurkkiin pyörimään, ryssiteltiin ja käskettiin opetella suomea. Isäni sanoikin aina, että hän on kokenut rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso-iso-vanhempien kautta olen, eikä minulla ole mitään kaipuuta Karjalaan sen enempää, kuin haluaisin käydä toisen puolen suvun synnyinsijoilla Jämsässä.
Olet vain liian nuori. :) Tietyssä iässä joka ikinen ihminen alkaa miettiä juuriaan ja kaivata jonnekin (vielä et tätä varmaan usko, mutta odotapa vain...).
t. Mummo, juuret menetetyssä Karjalassa
Eiköhän tämä ole ihan ihmiskohtaista. Ihan turhaa yleistää kaikkiin.
Itse en mitenkään kaipaa Irlantiin, mistä isäni aikoinaan muutti. En myöskään mieti juuria sen enempää kuin tästä samasta kaupungista kotoisin olevan vanhempani puolelta.
Hävettää että yksi isovanhemmista oli karjalasta tullut evakko. Karjalasta tulleiden marina on jotain ihan käsittämätöntä. Luulevat olevansa Suomen tai jopa maailman ainoat evakot, joten katkeruutta ja ikävöintiä siirretään sukupolvelta toiselle.
Vanhemmat olivat evakkoja, eli kyllä juu. Itse en henkilökohtaisesti kaipaa Karjalaan :D
Vierailija kirjoitti:
Kävin pari kertaa vähän ennen koronaa äitini kotipaikalla. Oikein kauniit maisemat, käytännössä autiota, metsää ja kivijalkoja, upea hiekkaranta.
Mutta nyt on sellainen olo ettei enää koskaan sinne koska itänaapuri näytti taas kerran todelliset kasvonsa.
Millainen se maisema oli? Poikkesiko Suomesta?
Sukujuuret ovat Sortavalassa ja mietin millainen se maisema on siellä? Minkälaista metsää ja kasvillisuutta yms.
Joku kumma kaipuu on johonkin kuten isälläni.
Vierailija kirjoitti:
Hävettää että yksi isovanhemmista oli karjalasta tullut evakko. Karjalasta tulleiden marina on jotain ihan käsittämätöntä. Luulevat olevansa Suomen tai jopa maailman ainoat evakot, joten katkeruutta ja ikävöintiä siirretään sukupolvelta toiselle.
Käsittääkseni osaa karjalaisuus kohdeltiin roskaväkenä Suomen puolella. Mutta tästä ei saa puhua.
Ainakin isäni on näin kauttarantain kertonut äidilleni.
Myöskin oli vähättelyä. Äidilleni oli sanottu että etkö muuta miestä saanut kuin evakon.
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni ja hänen perheensä joutuivat lähtemään kahdesti ja jäihän siitä trauma. On myös hyssytelty tosiasia, kuinka evakkoja pidettiin toisarvoisina kansalaisina, jotka oli pakko ottaa nurkkiin pyörimään, ryssiteltiin ja käskettiin opetella suomea. Isäni sanoikin aina, että hän on kokenut rasismia.
Isäni on Syyriasta ja varmaan kaikki tietää sen paikan viime vuosikymmenten tilanteen. Eipä sinnekään ihan noin vaan palata tai edes mennä käymään.
Isäni on asunut Suomessa jo vuosikymmeniä, mutta silti hänen koskus edelleen käsketään mennä takaisin "omaan maahansa". Hän itse ei kaipaa Syyriaan, koska eipä siellä enää ketään tuttujaankaan ole.
Mummo sääli itseään ja eli evakkotraumaa koko elämänsä, joten en halua siirtää evakkojuttuja omille lapsilleni.
Isänäitini oli kotoisin rajantakaisesta Karjalasta, ja isäni syntyi Kurkijoella. Sieltä isovanhempani lapsineen lähtivät evakkoon, kun isäni oli vauvaikäinen. En ainakaan muista heidän koskaan puhuneen mitään erityisen nostalgisia Karjala-juttuja eikä minulla ole sen kummempaa kaipuuta käydä niillä konnuilla.
Karjalasta evakuoitiin noin 450 000 Suomen kielistä ruotsin kielistä Vienan Karjalan kielistä ja laadokaa puhuvaa sekä ihan venäjän slaaveja ortodokseja vaikka suurin osa jäi sinne.Stalinistit pommitti lähinnä luterilaisia katolisia kirkkoja kouluja ja alueita. Moneen kertaan jo ennen viime sotaa.Halusivat kieltää Jeesuksen myös Virossa.Ihmiset kuiten ne jotka oli kuollut oli evankeliumin uskoisia samoin jotka kaatui sodassa olivat evankeliumin uskoisia rippikoulun käyneet kastettu joten heillä on pelastus sielun puolesta.Nythän taitaa iskeä luoja kostaa silmä silmästä joka tappaa ihmisen tulee itse tapetuksi huonekalu huonekaluista hindut sanoo karma.Mooses Jahve kostaa pahat teot pojillesi.Siionisteilla on laki jos mies tekee pahaa Jumala rankaisee sen poikaa.Vanhassa testamentissa Davidin poika kuoli.Sybagoga kirkosta ortodokskirkko katolisesta ja 10 moskeijaa luterilaisesta kirkosta.Silmä silmästä asunto asunnosta. No ainakin itä Ukrainassa kosto tapahtuu.Asunto asunnosta talo talosta koulu koulusta.Polio tauti oli vain yksi kosto luojalta.👿🤩🤩🤩🤭🤭🤭🤭Paha saa lopulta palkkansa on kaikissa uskonnoissa opetus. Lue Naahum kirja vanhasta.
Isä oli Ihantalasta. Joutui siihen p..kamyrskyyn ennen kuin oli käynyt sotaväkeä.
Isoäiti ja eno lähtivät aikoinaan evakkoon Karjalasta mutta ei minua oikeastaan kiinnosta käydä siellä. Äiti ja täti ovat siellä usein käyneet, mutta minä en halua vaikka sukuani on joskus muinoin elivät siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni on Syyriasta ja varmaan kaikki tietää sen paikan viime vuosikymmenten tilanteen. Eipä sinnekään ihan noin vaan palata tai edes mennä käymään.
Isäni on asunut Suomessa jo vuosikymmeniä, mutta silti hänen koskus edelleen käsketään mennä takaisin "omaan maahansa". Hän itse ei kaipaa Syyriaan, koska eipä siellä enää ketään tuttujaankaan ole.
Syyriassa asuu ihmisiä jotka ei kuulu Syyriaan ovat eri kansoja eri alueilta siksi heillä ei ole mitään henkistä sidettä sinne. Kurdit taas kuuluvat vuoristoon ovat arabiasta hekin ja Syyrian kristityt on sieltä alunperin tietysti Jeesuksen alueita ja taas asenne on se että teillä joilla on syyrian arabimaiden kansalaisuus kuulutte sinne historian perusteella ja teidän heimot on siellä kun taas meidän heimot on täällä. Olette ihan eri heimoa.Arabeilla on täysin erilainen synty historia siellä kuin meillä täällä.Kuitenkaan teiltä ei ole viety maata kuten Suomen valtion maata varasti venäläiset meidän Karjalan alueella mikä kuului Suomeen puhuttiin Suomen kieltä. Meidän maata.Puhutaanko Arabiassa kenties venäjää tai Syyriassa onko se liitetty venäjän valtioon. No meidän Karjala on liitetty Venäjään emme voi palata sinne kuten te voitte.
Virosta on myös venäläiset pilkkonut maita varastanut sekä miehittänyt ryöstellyt kasakan tyyliin leveästi hymyillen. Samoin Ruotsista ja Latviassa stalinistit miehitti sekä Puolassa mistä heitä varkaisiin tuleekin puolan passilla. Synnit nousee taivaaseen asti.Meillä taas on ollut vääriä tietoja että iso isä olisi ollut ampumassa valkoisia silloin mutta se olikin ihan väärää tietoa koska on syntynyt vasta sen jälkeen. Ehkä jotkut sotkee sukukirjoja historiaa arkistoissa kun aivan väärää tietoa on.Samoin meillä on syytetty isä olisi ollut sodassa vaikka ei ollut edes syntynyt vielä silloin.Miten voi syytellä väärin syyttömiä onhan Mooseksen kirjassa älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. Taas on laki rikottu🤡.Yhtä ihmistä ryssiteltiin vaikka syntyi sisäsuomessa ihan luterilainen ja rippikoulun käynyt täällä siis Viipuri oli kristittyjen kaupunki kirkkoja täynnä ja kuului Suomeen itä Karjalassa oli ortodoksiryssät ne puhui venäjää.Te sotkettu asioita kieliä heimoja.Ei siionistit venäjälläkään tai täällä tunnusta Jeesusta.Kristityt tunnustaa.Tataarit kieltää Jeesuksen heitä tuli Suomeen venäjän kielisiä.Hindujen hakaristi näkyy edelleen käytössä ympäri Aasiaa.Ette voi kuulkaa syytellä syyttömiä.Mutta Ilmestyskirjan mukaan varkaat ei pelastu.Ei siionistikaan.
Isäni juuret ovat Viipurista ja äitni Käkisalmelta nykyisen Venäjän puolelta.
Totuimme lapsesta asti kuuntelemaan äitini kaipuuta Käkisalmeen ja isäni maltillisempaa muistelua Viipurista. Itse asiassa niin paljon, että vuosikymmenien aikana on se kaipuu käsitelty ja saatu hallintaan.
Kävimme serkkuporukalla katselemassa Viipurin tonttia, jossa asuu nyt venäläisiä. Yksi meistä puhuu sujuvaa venäjää, joten se oli aika kivaakin jutustella tontin uusien asukkien kanssa. Ihan hyvä tontti veden äärellä. Venäläiset antoivat mukaamme talojensa rakennusvaiheessa löytyneitä esineiden kappaleita ja jotka isäni hyvin muisti.
MInä en koe kaipuuta vanhempieni synnyinseuduille. Elin lapuudessani äitini kaipuussa ja nyt elän omaa aikaani. Jossakin vaiheessa asioille on pantava piste.