Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisiä jotka käyttävät "rauhallisuutta" henkisenä aseena

Vierailija
02.11.2022 |

Olen ihan viimeaikoina havahtunut tähän, että tuota tekevät sekä isäni, veljeni että mieheni.
Saattavat yrittää käydä toisten hermoille, ja sitten jos siinä onnistuu niin esittää rauhallista ja korostaa että on tuollaisen tuohtumuksen yläpuolella.
Tai sitten jos on oikeasti hätätilanne, esimerkkinä kun veljentyttöni hakattiin sairaalakuntoon, niin sitten käyttäydytään korostetun tyynesti ja vähätellään tilannetta.

Itse omaan äärimmäisen tasaisen luonteen, joten en ole aiemmin tiedostanut mikä juuri näiden ihmisten "rauhallisuudessa" mättää. Siinä on kuitenkin ihan selvä ero siihen kuin miten minä toimin vaikkapa kriisitilanteessa -> otan ohjat käsiini, teen suunnitelman ja lohdutan muita. Nämä elämäni miehet taas alleviivaavat sitä miten mahdottoman passiivisia ovat.

Olenko tulossa kahjoksi näin nelikymppisenä vai miksi tällaista edes mietin?

Kommentit (178)

Vierailija
21/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyyntymisestä oli hyvä juttu Hesarissa viime viikolla. Siinä puhuttiin tosiaan asiaa. Suomalaiset ärsyyntyy erilaisista asioista kuin vaikka kiinalaiset. 

Vierailija
22/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljentytön tilanteen vähättely ei ole oikea toimintatapa. En usko, että he käyttävät näennäistä rauhallisuutta tuossa aseena, vaan eivät tiedä miten toimia häkeltävässä tilanteessa. Rauhallisuus tilanteessa sinänsä on hyvä, mutta vähättelyn sijasta tulisi osata lohduttaa tai olla vain hiljaa.

On epäuskottavaa, että kaikki elämäsi miehet yrittävät käydä toisten hermoille. Siinä kohtaa herää epäilys, että ärsyynnyt jostain heidän persoonaansa ja elämäänsä liittyvästä aivan normaalista asiasta. Sitten kun hermostut, he eivät provosoidu, vaan koettavat välttää tilanteen pahenemista olemalla rauhallisia. Naisena tiedän tämän itsekin, ajoittain olen niin herkillä, esim. kuukautisten vuoksi, että ärsyynnyn puolisoni ihan tavallisesta olemisesta, siitä miten hän syö, siitä että hän juttelee niitä näitä tai on hiljainen, siitä miten hän jättää pyyhkeen pesun jälkeen, melkein mistä vain. Sitten kilahdan ja mies koettaa olla provosoitumatta, jolloin raivostun entistä enemmän, kun en saa häntäkin sortumaan huonoon käytökseen ja riitelemään tyhjästä. Onneksi hän usein ottaa minut syliin siinä tilanteessa ja hellii moittimatta yhtään, jolloin huomaan, että olin vain hermona, ei hänessä ollut mitään vikaa. 

Rakasta näitä naisena-trollauksia missä kaikki naisten ongelmat johtuvat hormoneista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyisikö välttelevään kiintymyssuhdetyyliin?

Minäkin tunnen pari tällaista hahmoa ja olen itsekin rauhallinen, mutta en kuitenkaan kylmäkiskoinen kuten nämä tuntemani. Heille se vaikuttaa olevan jonkinlainen kunnia-asia etteivät ikinä näytä minkäänlaisia tunteita, ikään kuin tunteet olisivat sairauden tai heikkouden merkki. 

Olen lueskellut kiintymyssuhdetyyleistä viime aikoina, koska tapailukumppani vaikuttaa tällaiselta välttelevältä. Tällainen henkilö saattaa intiimissä suhteessaan tosiaan myös hienovaraisesti pyrkiä siihen, että toinen reagoisi jotenkin kielteisesti, esim. pelolla tai ahdistuksella. Tätä reaktiota haetaan siksi, että siitä tulee itselle turvallisempi olo kun toinen on silminnähden riippuvainen itsestä tai ainakin "heikompi" (siis tämän tunteita heikkouden merkkinä pitävän omissa silmissä).

Välttelevä on muuten suomalaisten yleisin kiintymyssuhdetyyli, vaikka muualla maailmassa sen esiintyvyys on noin 25%.

Vierailija
24/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ihmisryhmä, jonka edustaja voi vaikka lyödä toista kirveellä päähän ja tokaista älä nyt ylireagoi.

Sairas ja vääristynyt, valheellinen kommentti. Kirveellä päähän lyöjät eivät ole niitä rauhallisia, vaan niitä joilta puuttuu impulssikontrolli tai se on heikko. He ärsyyntyvät milloin mistäkin, kilahtavat ja huutavat, saattavat purra tai raapia, tai lyödä jollakin. Rauhalliset, impulssikontrollin omaavat henkilöt syyllistyvät väkivaltaan kaikkein harvimmin, vain silloin jos kyseessä on luonnevika, psykopatia tms. Mutta näitä on yksi tuhansista. 

Vierailija
25/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä huomioita. Tuon kaltainen etäännyttävä rauhallisuus on yksi passiivis-aggressiivisuuden muoto.

Koskaan ei ole hyvin asiat, aina jotain huonosti. Sitten kun eläväisesti riehuu niin onkin aggressiivinen luolamies.

Vierailija
26/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen rauhallisuutesi uhkaavana ja väkivaltaisena. Voisitko lopettaa ja paiskoa avokämmenellä kummallekkin puolelle tai nostan jutun

Juu. Jos et hakkaa minua tai ainakin huuda pannu punaisena, otan eron, koska olet aggressiivinen. Jos olet rauhallinen, et huuda etkä hakkaa minua, otan eron koska olet passiivis-aggressiivinen. Älkää ottako rauhallista puolisoa, jos haluatte raivohullun tai raivottaren. 

Vierailija
27/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole sekoamassa Ap, vaan herännyt todellisuuteen.

Usein näitä juttuja alkaa huomaamaan nelikymppisenä, niin minullekin kävi.

Mun mies on samaa koulukuntaa ja äitini myös.

Ensin härkkivät 'keskustelemalla' tai piikittelemällä tai kävelemällä toisen rajojen yli, ja sitten ihmettelevät toisten suuttumusta, kun enhän minäkään koskaan menetä malttiani, ei kyllä ole normaalia tuollaine, että ääntä korotetaan, jne, jne.

Tuttua on myös mykkäkouluilu ja passiivissgressiivinen käytös.

Jos jokin asia ei miellytä, kävellään pois ja kun palataan taas paikalle, odotetaan, että kaikki ovat kuin mitään ei olusi tapahtunutkaan, ja taas hämmästellään, kun muille tämä ei toimikaan.

Nämä ovat vallankäyttöä, sellaista, että toimin näin koska voin.

Tuttua myös tuo, että sitten kun pitäisikin jossain tilanteessa toimia, ollaan joko kädettömiä, täysin passiivisia omiin maailmoihin kadonneita, tämä on mun mieheni.

Äitini taas hätätapauksissa oli kädetön, mutta aloitti hyödyttömän voivottelun ja valituksen. Olisi halunnut jotain lohduttelua itse, mutta kun hätätapaus ei ollut hän itse, jäi lohtu saamatta, jolloin loukkaantui verisesti.

Ja kyllä, kumpikin, niin mieheni kuin äitinikin, kehuskelevat olevansa aina loogisia ja aina kylmän rauhallisia.

En tiedä mitä tässä on taustalla, jotain persoonallisuushäiriötä, narsismia, autismia, mene ja tiedä.

Vierailija
28/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman rauhallisuuden ylikorostaminen on pyrkimystä esiintyä johtajana, asettua muiden yläpuolelle. Ja tottakai tasavertaisessa ihmissuhteessa sellainen on vihamielistä.

Mutta ei ole välttämättä tietoista. Kaikki koskaan tehdyt macho-leffat syöttävät miehille tuollaista käytösmallia.

Vierailija
29/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku rauhallinen mies provosoitui ihan urakalla monen viestin voimin. :D

Vierailija
30/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyisikö välttelevään kiintymyssuhdetyyliin?

Minäkin tunnen pari tällaista hahmoa ja olen itsekin rauhallinen, mutta en kuitenkaan kylmäkiskoinen kuten nämä tuntemani. Heille se vaikuttaa olevan jonkinlainen kunnia-asia etteivät ikinä näytä minkäänlaisia tunteita, ikään kuin tunteet olisivat sairauden tai heikkouden merkki. 

Olen lueskellut kiintymyssuhdetyyleistä viime aikoina, koska tapailukumppani vaikuttaa tällaiselta välttelevältä. Tällainen henkilö saattaa intiimissä suhteessaan tosiaan myös hienovaraisesti pyrkiä siihen, että toinen reagoisi jotenkin kielteisesti, esim. pelolla tai ahdistuksella. Tätä reaktiota haetaan siksi, että siitä tulee itselle turvallisempi olo kun toinen on silminnähden riippuvainen itsestä tai ainakin "heikompi" (siis tämän tunteita heikkouden merkkinä pitävän omissa silmissä).

Välttelevä on muuten suomalaisten yleisin kiintymyssuhdetyyli, vaikka muualla maailmassa sen esiintyvyys on noin 25%.

Unohda keittiöpsykologia. Siihen hurahtanut ihminen diagnosoi 200% lähimmäisistä viallisiksi. Rauhallisuus ei tarkoita sitä, ettei olisi tunteellinen ja kykenisi näyttämään tunteitaan. Rauhallisuus ja itsekontrolli ovat korkeita hyveitä, hysteerisyys ja kontrollin puute luonteen heikkouksia ja syynä useimpiin äkkinäisiin väkivallan tekoihin ja ilkeyksien sanomisiin. Rauhallisuus ei merkitse välttelevää kiintymyssuhde tyyliä. Rauhallinen osaa ilmaista tunteitaan, usein se ei ole räiskyvää, vaan hillitympää, mutta sisällä voi laukata villit hevoset, kuten Edelman sanoi kerran. Räiskyvä persoona ei vain välttämättä tunnista hienovaraista viestintää, joten kumppani on väärä.

Tutkimusten mukaan muuten suomalaiset miehet kaipaavat, arvostavat ja osoittavat romanttisia tunteita enemmän kuin naiset. 

Vierailija
31/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen rauhallisuutesi uhkaavana ja väkivaltaisena. Voisitko lopettaa ja paiskoa avokämmenellä kummallekkin puolelle tai nostan jutun

Juu. Jos et hakkaa minua tai ainakin huuda pannu punaisena, otan eron, koska olet aggressiivinen. Jos olet rauhallinen, et huuda etkä hakkaa minua, otan eron koska olet passiivis-aggressiivinen. Älkää ottako rauhallista puolisoa, jos haluatte raivohullun tai raivottaren. 

Tyhmä trolli.

Vierailija
32/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä trolli.

Joka toista haukkuu, itse sitä on. 

Vierailija
33/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku rauhallinen mies provosoitui ihan urakalla monen viestin voimin. :D

En huomaa kenenkään provosoituneen? Kyvyttömyys tulkita sanallista viestintää, enpä haluaisi olla samassa tilassa kanssasi, kun tulkitset ihmisten kehon kieltä :)

Vierailija
34/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää passiivisuusrauhallista väkivaltaa.

Vierailija
35/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaha. Vain nainen saa käännettyä miehen hyvätkin piirteet päässään negatiivisiksi ja tulee vielä hakemaan tukea muilta naisilta kun omassa päässä on vikaa.

Vierailija
36/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman rauhallisuuden ylikorostaminen on pyrkimystä esiintyä johtajana, asettua muiden yläpuolelle. Ja tottakai tasavertaisessa ihmissuhteessa sellainen on vihamielistä.

Mutta ei ole välttämättä tietoista. Kaikki koskaan tehdyt macho-leffat syöttävät miehille tuollaista käytösmallia.

Entä siinä tapauksessa, että on oikeasti rauhallinen, mutta tulkitset sen ylikorostuneeksi? Onko mahdollista, että tulkitset toista väärin.

Vierailija
37/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on farmasti osa jotain feminististä todistelua siitä, että rauhallinen mies on itseasiassa aggressiivinen.

Naisten mielestä kaikki on poikkeavaa/toksista joka eroaa naisten omasta käytöksestä sillä se on se ainoa oikea tapa elää kelpo feministin näkökulmasta.

Vierailija
38/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljentytön tilanteen vähättely ei ole oikea toimintatapa. En usko, että he käyttävät näennäistä rauhallisuutta tuossa aseena, vaan eivät tiedä miten toimia häkeltävässä tilanteessa. Rauhallisuus tilanteessa sinänsä on hyvä, mutta vähättelyn sijasta tulisi osata lohduttaa tai olla vain hiljaa.

On epäuskottavaa, että kaikki elämäsi miehet yrittävät käydä toisten hermoille. Siinä kohtaa herää epäilys, että ärsyynnyt jostain heidän persoonaansa ja elämäänsä liittyvästä aivan normaalista asiasta. Sitten kun hermostut, he eivät provosoidu, vaan koettavat välttää tilanteen pahenemista olemalla rauhallisia. Naisena tiedän tämän itsekin, ajoittain olen niin herkillä, esim. kuukautisten vuoksi, että ärsyynnyn puolisoni ihan tavallisesta olemisesta, siitä miten hän syö, siitä että hän juttelee niitä näitä tai on hiljainen, siitä miten hän jättää pyyhkeen pesun jälkeen, melkein mistä vain. Sitten kilahdan ja mies koettaa olla provosoitumatta, jolloin raivostun entistä enemmän, kun en saa häntäkin sortumaan huonoon käytökseen ja riitelemään tyhjästä. Onneksi hän usein ottaa minut syliin siinä tilanteessa ja hellii moittimatta yhtään, jolloin huomaan, että olin vain hermona, ei hänessä ollut mitään vikaa. 

Rakasta näitä naisena-trollauksia missä kaikki naisten ongelmat johtuvat hormoneista.

Eihän kirjoittaja tuollaista esittänyt. Hormonit aiheuttava ongelmia sekä miehille että naisille. Alkeellista biologian tuntemusta. 

Vierailija
39/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallisena pysyminenkun toinen on ärsyyntynyt, on toisen tunteiden humiotta jättämistä.

Vierailija
40/178 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on farmasti osa jotain feminististä todistelua siitä, että rauhallinen mies on itseasiassa aggressiivinen.

Naisten mielestä kaikki on poikkeavaa/toksista joka eroaa naisten omasta käytöksestä sillä se on se ainoa oikea tapa elää kelpo feministin näkökulmasta.

Oletko tänäänkin tyytynyt omaan käteen?

Runk runk