Ensimmäisten avioliittojen lapset
Siis he joiden vanhemmat tai toinen heistä on myöhemmin saanut uusia lapsia uuden kumppanin kanssa.
Millaiset suhteet teillä on ollut näihin vanhempiin aikuisiällä? Oletteko kokeneet itsenne turhiksi lapsiksi?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän kaksi isää, jotka hoitivat ensimmäisen avioliiton lapset hyvin. Leikittivät ja hoitovat, maksoivat jääkiekot sum muut.
Eron jälkeen ottivat nuoremman naisen ja tekivät naisen toiveesta lisää lapsia. Kumpikaan näistä isistä ei enää jaksanut hoitaa lapsia samalla intensiteetillä. Sanoivat jo hoitaneet tämän homman.
Ihan hölmöjä ne henkilöt, jotka hankkivat lapsia ainoastaan puolison toiveesta, jos he itse eivät lisää lapsia toivo.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän kaksi isää, jotka hoitivat ensimmäisen avioliiton lapset hyvin. Leikittivät ja hoitovat, maksoivat jääkiekot sum muut.
Eron jälkeen ottivat nuoremman naisen ja tekivät naisen toiveesta lisää lapsia. Kumpikaan näistä isistä ei enää jaksanut hoitaa lapsia samalla intensiteetillä. Sanoivat jo hoitaneet tämän homman.
Ihan hölmöjä ne henkilöt, jotka hankkivat lapsia ainoastaan puolison toiveesta, jos he itse eivät lisää lapsia toivo.
Ehkä heillä ei ole ollut muuta mahdollisuutta, jos ovat naisen halunneet pitää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsillani on pienempi puolisisarus isänsä luona. Olivat vuoroviinkolapsia aikanaan, nyt jo aikuisia. Heitä ei voisi pikkusisarus vähempää kiinnostaa.
Isänsä toiminnasta eivät koskaan valittaneet, eli isänsä ilmeisesti huomioi kaikki lapset hyvin. Isä valittaa kyse ainoastaan sitä, etteivät ole kiinnostuneita pikkusisaruksestaan.
Onko se teidän mielestänne sitten kannustettava asia, ettei puolisisarus kiinnosta? Eikös se ole lapselle vain etu, että on iso suku ja ihmisiä, jotka pitää huolen? Kyllä kai niillä jotain yhteistä on.
Niin, että kaikkien pitäisi pitää huolta tästä puolisisaruksesta? Eihän nuorempi puolisisarus mitenkään voi pitää huolta aiemman liiton lapsista.
Tilanteita on monia. Jos aiemman liiton lapset ovat esim noin 15 vuotta vanhempia ei heillä ole mitään mahdollisuuttakaan luoda tasavertaista suhdetta uuden liiton lapseen, ainoastaan suhde jossa toinen on huolehtija ja toinen huollettava yksilö on mahdollinen tai niin, että toinen leikittää toista. Suhde on aina sellainen, että toinen antaa ja toinen saa, ei vastavuoroinen kuten yleensä sisarussuhde.Ydinperheen sisarusten välillä voi olla 15 vuotta ikäeroa. Asia ei mitenkään liity siihen. Jos sinulle on mahdotonta luoda suhdetta itseäsi nuorempaan perheenjäseneen, ongelma ei ole yleistettävissä kaikkiin.
Tilanne on ydinperheessä ihan erilainen, kun sisarus syntyy, se koetaan läheiseksi, koska vanhemmat ovat samat kuin itsellä ja asutaan jatkuvasti yhdessä. Etävanhemman uudet lapset jää vieraimmiksi, paremmin suhde syntyy lähivanhemman (useimmiten äidin) uuden liiton lapseen, koska lähivanhimman koti on omakin koti. Näin se vaan on.
Tottakai se riippuu pitkälti juuri siitä. Jos lapsia lisää tekevä etävanhempi ei osaa toimia fiksusti ja ottaa olemassa olevia lapsia huomioon.