Mikä on oma perusteesi ostaa sähköauto?
Kommentit (1741)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä. Mulla on auto kadunvarressa parkissa, eikä töissä latausmahdollisuutta. Missä lataan jos ostaisin sähkiksen?
julkisilla latauspisteillä
Eli mun pitäisi hengailla päivittäin tunti-kaksi latauspisteellä?
Uskaltaako tollasta 10v vanhaa leaffia ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne käyttökulut vaan KOKONAISKULUT! Ne on 6k bensa-autossa, joka vie 5-7l sadalla matalammat, kuin yhdessäkään sähkiksessä poislukien elcat.
Nii-i. Nyt. Palataan sitten asiaan kun 6k hinnoissa alkaa löytyä jonkinlaista sähköautoakin.
10v sitten ei käytännössä ollut mitään muuta kuin onnettoman pienellä paristolla ja latausteholla varustettua leaffia.
Tänä päivänä saa uutena ihan erilaisen sähköauton 40000 eurolla, saman mitä uusi Leaf maksoi 10v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä. Mulla on auto kadunvarressa parkissa, eikä töissä latausmahdollisuutta. Missä lataan jos ostaisin sähkiksen?
Hengailuaika riippuu ihan siitä minkä auton hankkisit ja missä lataisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo valita bensa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 8000e fabia, vakuutus osakasko n.30e/kk, oisko vuotuinen vero alle pari sataa, kulutus 5litraa/100km, ei arvonalenemaa juurikaan. Miten sähköautoilu olisi tätä halvempaa kokonaiskuluineen? Mun puolesta bensa voi maksaa 3e/litra, eikä tunnu missään.
Nissan Leafin saa jo yhdeksällä tonnilla. Siinä kohtaa alkaa olemaan.
Moottori-lehti ajoi 9000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia
Autoliiton äänenkannattaja Moottori kokeili pitkän matkan talvisähköautoilua varsin kohtuuhintaiseksi käyttöautoksi laskettavalla vuoden 2014 Nissan Leafilla.
Jos aiemmalla kommentoijalla on Skoda Fabia, niin ajotarve ei liene Lapin reissut, joten aivan turhaan taas spämmäät tätä juttua, bensalenkkari.
Osuva vertailu: Samankokoiset ja hintaiset autot, bensa-Skodalla 519 km matka kestää 7 tuntia, sähkö-Leafilla 15 tuntia. Minä valitsen bensa.
Elikkä jonkun ajan päästä valitset sen sähkö-Leaffin joka tänäpäivänä maksaa 40000€ ja jolla Hki-Kiuruvesi matkaan ei mene edes 7ää tuntia.
Katos kun sekin Leaffin minkä Moottori-lehti osti testiinsä alle kymppitonnilla maksoi uutena päälle 40000€.
Kehitys kehittyy.
Olisko se nykyinen Leaf vähän eri auto kuin 10v takainen. Katos kun kehitys kehittyy. Paitsi persupölhölässä.
Sitähän tuossa edellä juuri sanottiin. Joku muu tässä nyt vähän on hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto: hinta 50 000, kesto 8-12 vuotta.
Dieselauto: hinta 25 000, kesto 25 vuotta.
Tiedättekö miksi pakotetaan sähköautoja?
Tarkista tietolähteesi:
948000.
Se on kilometrimäärä, joka taksiautoilija Ari Nyyssösen Teslan mittarissa on.
Ei ole ennen ollut autoa, jolla olisin ajanut lähimainkaan näin paljon, Nyyssönen sanoo.
Hän vastaa puhelimeen autostaan ja joutuu pian lopettamaan, sillä ajokeikkaa pukkaa taas. Melkein miljoonan kilometrin jälkeen auto toimii muutamaa isoa remonttia lukuun ottamatta hienosti.
Nyyssösen autosta jouduttiin vaihtamaan akku 600000 kilometrin kohdalla, kun akku yhtäkkiä hyytyi.
Myös moottori on jouduttu kertaalleen vaihtamaan, Nyyssönen kertoo. Hän ei tiedä, mikä hajosi.
Mutta ne menivät molemmat takuuseen. Akun, moottorin ja voimalinjan suhteen oli kahdeksan vuoden takuu ilman kilometrirajaa, Nyyssönen sanoo.https://www.hs.fi/visio/art-2000009354365.html?share=91f85ee0fc4aebe26d…
Akku ja moottori hajonneet = p@skaa tesla laatua. Normaalikäyttäjälle takuu ei olisi ollut enää voimassa eli olisi maksanut korjaus yli 50 000 €, ei kiitos!
On kyllä tosi paskaa kun kesti ainoastaan 600 000 km. Katsopa nettiautosta paljonko siellä on yli 600 000 km ajettuja polttomoottoriautoja myynnissä ja mitä kaikkea niihin on vaihdettu.
Tottakai niitä on korjattu ja vaihdettu vaikka mitä. Ero on lähinnä siinä, että näiden voimalinjaa voidaan korjata inkrementaalisesti, kun taas sähköautossa menee koko paketti, akku tai moottori, suoraan vaihtoon. Sitä ei korjata.
Niitä ei korjata siinä SuomiPajalla koska niillä ei ole mitään kykyä (VIELÄ) korjailla sähkömoottoreita tai akustoja. Teslalle on helpompaa vaihdattaa vaan koko paketti ja vanhat lähtee Teslalle kunnostukseen.
Kai tiesit että jos Tesla vaihtaa sulle takuuseen vaikkapa akuston et sinä välttämättä täysin uutta saa vaan kunnostetun. Saat toimivan akun jossa on valmistajan takuu. Sama moottoreissa.
Saksassa on jo yksityinen firma joka mm. ikäloppujen Tesla Roadstereiden akkupaketteja korjailee. Ja ainakin jokunen vuosi sitten oli Suomessakin joku mikä Leafin akkuja korjasi.
Eiköhän noita tule ajan kanssa lisää. Luultavasti myös korjaaminen helpottuu ajan kanssa kun se on yksi kilpailutekijä sekin (ostatko mieluummin auton mihin vian tullessa pitää vaihtaa koko 20 000e akkuaketti vai toisen jossa sen voi muutamalla tonnilla yksittäisiä kennoja vaihtamalla korjata?).
Suomessa on ainakin kaksi akkupajaa jo jotka korjaa Teslan akkuja, Dala korjailee vanhoja Leaffeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tuskin niin paljon ajat viikossa, että joka päivä tarvitsisi ladata. Puolessa tunnissa ostarilla ihmetellessä latautuu sinun viikon ajoihisi ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajosi ovat tyypillistä suomalaisen lyhyttä ajelua, niin ihan helposti.
Riittääkö julkisella 30min latailu arjen ajoihin? Eli noin 50km päivässä ajosuoritteeseen? 30 min voisin vielä kuvitella uhraavani päivästä lataamiseen julkisella. Entä paljonko akku kuluu pakkasella jos auto seisoo kadulla parkissa? Kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajosi ovat tyypillistä suomalaisen lyhyttä ajelua, niin ihan helposti.
Täytyy perehtyä noihin käytettyihin leaffeihin.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaa, mutta ei se kovin nykyaikainen ole.
Voitteko suositella, mikä olisi paras tai järkevin sähköauto ostaa? Budjetti 10-12Ke. Ja onko mitään kokemuksia bmw i3 autosta? Kiitos.
Bensalla meen, koska olen normaali palkansaaja.
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö julkisella 30min latailu arjen ajoihin? Eli noin 50km päivässä ajosuoritteeseen? 30 min voisin vielä kuvitella uhraavani päivästä lataamiseen julkisella. Entä paljonko akku kuluu pakkasella jos auto seisoo kadulla parkissa? Kokemuksia?
Riippuu ihan autosta ja laturista. 30 min 11kW latausta ei vielä pitkälle vie, mutta 200 kW lataa akun kuin akun täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Pikkupakkasella ei VW ID:ssä ainakaan varausta kulu vuorokaudessa käytännössä yhtään. Kovia pakkasia ei täällä ole ollut niin en osaa sanoa, mutta tuskin kovin merkittävästi silloinkaan. Suurempi ongelma on ollut 12 V:n akku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 8000e fabia, vakuutus osakasko n.30e/kk, oisko vuotuinen vero alle pari sataa, kulutus 5litraa/100km, ei arvonalenemaa juurikaan. Miten sähköautoilu olisi tätä halvempaa kokonaiskuluineen? Mun puolesta bensa voi maksaa 3e/litra, eikä tunnu missään.
Moottori-lehti ajoi 9000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia
Autoliiton äänenkannattaja Moottori kokeili pitkän matkan talvisähköautoilua varsin kohtuuhintaiseksi käyttöautoksi laskettavalla vuoden 2014 Nissan Leafilla.
Jos aiemmalla kommentoijalla on Skoda Fabia, niin ajotarve ei liene Lapin reissut, joten aivan turhaan taas spämmäät tätä juttua, bensalenkkari.
Osuva vertailu: Samankokoiset ja hintaiset autot, bensa-Skodalla 519 km matka kestää 7 tuntia, sähkö-Leafilla 15 tuntia. Minä valitsen bensa.
Elikkä jonkun ajan päästä valitset sen sähkö-Leaffin joka tänäpäivänä maksaa 40000€ ja jolla Hki-Kiuruvesi matkaan ei mene edes 7ää tuntia.
Katos kun sekin Leaffin minkä Moottori-lehti osti testiinsä alle kymppitonnilla maksoi uutena päälle 40000€.
Kehitys kehittyy.
Peugeot e208n tulee varmaan saamaan tuolloin vielä halvemalla, koska nytkin se maksaa 35000€ vs Leaf 40000€, ja pösö latautuu nopeammin.
Leaf 40kw on 34850€ alkaen uutena
Vierailija kirjoitti:
Otin tuossa nyt esimerkiksi Opel Mokka-e:n. Tunti ostarin teholaturissa antaa sulle ajoaikaa viikoksi. Voit valita muitakin merkkejä ja tuolla sivulla voi valita laturin mallin ja sen mistä mihin ladataan, se näyttää sitten niillä spekseillä latausajat: https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoautotietoa/opelmokkae2021
Vierailija kirjoitti:
No tässä on kaksi ääripäätä.
Vanha Leaf jonka keskilatausnopeus on jotain 30kW. Silläkin saa puolessa tunnissa 15kWh akkuun joka kyllä riittää 50km ajoihin.
Tai sitten joku KIA EV6 joka ottaa 225kW, ehtii vetää puolessa tunnisa auton 77kWh aukun täyteen. Ja sillä ajaa talvella kevyesti 300+km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitys kehittyy.
Peugeot e208n tulee varmaan saamaan tuolloin vielä halvemalla, koska nytkin se maksaa 35000€ vs Leaf 40000€, ja pösö latautuu nopeammin.
Leaf 40kw on 34850€ alkaen uutena
Onhan se mut sen kanssa tuo taas vinkuisi että joutuu lataamaan liian usein. 62kWh on sen vähän päälle 40000€.
Olisko se nykyinen Leaf vähän eri auto kuin 10v takainen. Katos kun kehitys kehittyy. Paitsi persupölhölässä.