Mikä on oma perusteesi ostaa sähköauto?
Kommentit (1741)
Bensa all the way baby! Mulle auto tuo vapautta liikkumiseen, enkä halua range ahdistusta. Mut kukin tyylillään.
Ostin sähköauton, koska niissä ei ole autoveroa ollenkaan. Ei huvita maksaa mitään laittomia ryöstöveroja uudesta autosta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto: hinta 50 000, kesto 8-12 vuotta.
Dieselauto: hinta 25 000, kesto 25 vuotta.
Tiedättekö miksi pakotetaan sähköautoja?
Tarkista tietolähteesi:
948000.
Se on kilometrimäärä, joka taksiautoilija Ari Nyyssösen Teslan mittarissa on.
Ei ole ennen ollut autoa, jolla olisin ajanut lähimainkaan näin paljon, Nyyssönen sanoo.
Hän vastaa puhelimeen autostaan ja joutuu pian lopettamaan, sillä ajokeikkaa pukkaa taas. Melkein miljoonan kilometrin jälkeen auto toimii muutamaa isoa remonttia lukuun ottamatta hienosti.
Nyyssösen autosta jouduttiin vaihtamaan akku 600000 kilometrin kohdalla, kun akku yhtäkkiä hyytyi.
Myös moottori on jouduttu kertaalleen vaihtamaan, Nyyssönen kertoo. Hän ei tiedä, mikä hajosi.
Mutta ne menivät molemmat takuuseen. Akun, moottorin ja voimalinjan suhteen oli kahdeksan vuoden takuu ilman kilometrirajaa, Nyyssönen sanoo.
https://www.hs.fi/visio/art-2000009354365.html?share=91f85ee0fc4aebe26d…
Vierailija kirjoitti:
Bensa all the way baby! Mulle auto tuo vapautta liikkumiseen, enkä halua range ahdistusta. Mut kukin tyylillään.
Pitäisikö sinunkin uskaltaa kokeilla jotain uutta niin tietäisit miten asiat oikeasti ovat ?
Ollaan ajeltu Teslalla jo kohta 1,5 vuotta ja on ladattu julkisilla viimeksi elokuussa 2022.
Ei todellakaan ole ollut mitään rageahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustin 1,5 vuotta sitten Teslan hankkimista, mutta kun nyt on yli vuosi sillä ajettu olen täysin vakuuttunut että perheen toinenkin auto vaihdetaan sähköiseksi heti kun sopiva malli löytyy.
Tämä siksi että sähköauto on paitsi päästötön ja teknisesti edistyksellisempi myös paljon halvempi ylläpitää.
Ja meillä on hyvä latausmahdollisuus autotallissa.Teslassa on ollut tuo ilmoitettu range yli 500km ja se on riittänyt loistavasti kaikkiin tarpeisiimme.
vain 11% ajokilometreista on ladattu superchargereilla. ( lomamatka Ruotsin lappiin ja kesäloma-ajot)
Arkiin lataamme aina öisin kotona edullista tuulisähköä.Kakkosauton range saisi olla vähintään 300km.
Se riittää kaupunkiajoon ja satunnaiseen mökkimatkaan.Sähköauto ei ole päästötön. Siitä ei tule paikallispäästöjä, mutta sähköntuotannosta yleensä tulee. Mikään vihreäkään energiantuotantomuoto ei ole päästötön. Tuuli- ja aurinkovoima vaativat maametalleja sekä Dunkelflauten varalle varajärjestelmän tai energian säilytysratkaisun (jotka ovat kalliita ja hyötysuhteeltaan huonoja - pumped hydro on paremmasta päästä), vesi- ja ydinvoima tarvitsee paljon betonia, jonka tekemisestä aiheutuu paljon päästöjä ja näiden rakentaminen kuormittaa. Päästötöntä ei yksinkertaisesti ole olemassa.
Näistä kokonaispäästöulinoista pitäisi jo alkaa tuomitsemaan vankilaan. Uskokaa jo, että auton päästöillä tarkoitetaan pakoputkesta tulevia päästöjä ja kyllä se tuulivoimalla kulkeva sähköauto aika päästötön on. Ei kukaan laske polttomoottoriautonkaan päästöihin mitään nahkapenkkien nahkojen tuotannon päästöjä tai autotehtaan suunnittelijoiden työmatkoja. Voi hyvää päivää sentään!
Niin ja esim. K-Lataus käyttää pelkästään tuulisähköä.
Uskotko tosissasi että saat vain tuulivoimaa? Tällä hetkellä tuulivoimatuotanto on vain reilu 1% tuotannosta. Joku muukin ehkä käyttää kuin Kesko.
Jo vuonna 2021 tuulivoima oli 10% energiantuotannosta ja on kasvanut siitä lisää ja kasvaa koko ajan.
Sinäkin otat varmaan mielelläsi tuulivoimalan kesämökkisi viereen pyörimään : )
Ööö...miksen voisi ottaa? Nehän ovat todella upeita. Olen miettinyt oman tuulimyllyn ostamista, mutta naapurithan siitä varmasti valittaisi. En tiedä minkälaisia lupia siihen tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Helppo valita bensa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 8000e fabia, vakuutus osakasko n.30e/kk, oisko vuotuinen vero alle pari sataa, kulutus 5litraa/100km, ei arvonalenemaa juurikaan. Miten sähköautoilu olisi tätä halvempaa kokonaiskuluineen? Mun puolesta bensa voi maksaa 3e/litra, eikä tunnu missään.
Nissan Leafin saa jo yhdeksällä tonnilla. Siinä kohtaa alkaa olemaan.
Moottori-lehti ajoi 9000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia
Autoliiton äänenkannattaja Moottori kokeili pitkän matkan talvisähköautoilua varsin kohtuuhintaiseksi käyttöautoksi laskettavalla vuoden 2014 Nissan Leafilla.
Jos aiemmalla kommentoijalla on Skoda Fabia, niin ajotarve ei liene Lapin reissut, joten aivan turhaan taas spämmäät tätä juttua, bensalenkkari.
Osuva vertailu: Samankokoiset ja hintaiset autot, bensa-Skodalla 519 km matka kestää 7 tuntia, sähkö-Leafilla 15 tuntia. Minä valitsen bensa.
Mä en ole lappiin lähdössä fabiallani vaan ajelen duuniin ja takas 26km päivässä. Sit tampereella käyn aika ajoin. Joo mul ois varaa ostaa leaffi mut sen range on kyllä 1/3osa fabiasta, joten se lähinnä stressaisi tampereen reissuilla. Ja mulla ei ole latausmahdollisuutta katuparkissa.
Ei saa noin sanoa! Sähköautovihaajille tulee järkytyksenä, että kaikki eivät ajele polttomoottoriautoillakaan jatkuvasti Lappiin ja takaisin.
Seuraava autoni on sähköauto koska:
- perheen ykkösauto Tesla on toiminut hyvin pian 1,5 vuotta. Mukava, tilava, edistyksellinen auto ja kiihtyy ohittaessa kuin ohjus.
- meillä on pörssisähkösopimus ja on voitu ladata pääosa ajokilometreista hyvin edullisesti yöaikaan.
Valitaan lataukseen 1-2 viikon tuulisinta yötä.
Edullisimmillaan ajaminen on maksanut alle 2e/100km kun bensalla se olisi maksanut 14e/100km.
- sähköauto toimii hyvin vaihtelevan aurinko-ja tuulisähkön varastona. Sähköautot sopivat Suomen energiajärjestelmään ihan loistavasti. Tuulivoiman määrä on kasvanut vuosittain 40%.
Yksinkertaisesti inhoan haisevia bensa-ja dieselautoja. Inhoan niiden hajua ja sitä ahdistavaa tukehtumisen tunnetta esim. pakokaasuisissa parkkihalleissa.
Ei tulisi mieleenkään ostaa enää yhtään uutta bensa-autoa.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava autoni on sähköauto koska:
- perheen ykkösauto Tesla on toiminut hyvin pian 1,5 vuotta. Mukava, tilava, edistyksellinen auto ja kiihtyy ohittaessa kuin ohjus.
- meillä on pörssisähkösopimus ja on voitu ladata pääosa ajokilometreista hyvin edullisesti yöaikaan.
Valitaan lataukseen 1-2 viikon tuulisinta yötä.
Edullisimmillaan ajaminen on maksanut alle 2e/100km kun bensalla se olisi maksanut 14e/100km.
- sähköauto toimii hyvin vaihtelevan aurinko-ja tuulisähkön varastona. Sähköautot sopivat Suomen energiajärjestelmään ihan loistavasti. Tuulivoiman määrä on kasvanut vuosittain 40%.Yksinkertaisesti inhoan haisevia bensa-ja dieselautoja. Inhoan niiden hajua ja sitä ahdistavaa tukehtumisen tunnetta esim. pakokaasuisissa parkkihalleissa.
Ei tulisi mieleenkään ostaa enää yhtään uutta bensa-autoa.
Yksi ilta oli Linnainmaan Citymarketin halliin vuotanut jostain bensaa ja voi hyvä jumala sitä käryä kun meinasi taju lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 8000e fabia, vakuutus osakasko n.30e/kk, oisko vuotuinen vero alle pari sataa, kulutus 5litraa/100km, ei arvonalenemaa juurikaan. Miten sähköautoilu olisi tätä halvempaa kokonaiskuluineen? Mun puolesta bensa voi maksaa 3e/litra, eikä tunnu missään.
Moottori-lehti ajoi 9000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia
Autoliiton äänenkannattaja Moottori kokeili pitkän matkan talvisähköautoilua varsin kohtuuhintaiseksi käyttöautoksi laskettavalla vuoden 2014 Nissan Leafilla.
Jos aiemmalla kommentoijalla on Skoda Fabia, niin ajotarve ei liene Lapin reissut, joten aivan turhaan taas spämmäät tätä juttua, bensalenkkari.
Osuva vertailu: Samankokoiset ja hintaiset autot, bensa-Skodalla 519 km matka kestää 7 tuntia, sähkö-Leafilla 15 tuntia. Minä valitsen bensa.
Mä en ole lappiin lähdössä fabiallani vaan ajelen duuniin ja takas 26km päivässä. Sit tampereella käyn aika ajoin. Joo mul ois varaa ostaa leaffi mut sen range on kyllä 1/3osa fabiasta, joten se lähinnä stressaisi tampereen reissuilla. Ja mulla ei ole latausmahdollisuutta katuparkissa.
Ei saa noin sanoa! Sähköautovihaajille tulee järkytyksenä, että kaikki eivät ajele polttomoottoriautoillakaan jatkuvasti Lappiin ja takaisin.
Miten joku jaksaa vieläkin jankuttaa jotain eilistä tyhmää jostain lapinmatkoista.
Sähköautojen range on kasvanut koko ajan.
Ajettiin vuosi sitten Teslan Y-modelilla Åreen, ensin Turkuun ja sitten laivalla yli ja Tukholmasta Åreen ja takaisin.. Koko reissu oli yhteensä 1800 km. Matka sujui ihan samalla tavalla kuin monta kertaa aiemmin bensa-autolla.
Sama määrä vessa-ja ruokataukoja jne.
Teslan supercharger-verkosto toimi ihan loistavasti. Ei minkäänlaista ongelmaa.
JA näitä latureita on tuon jälkeen rakennettu koko ajan lisää.
Ei mitään syytä vaihtaa sähköautoon mihin tarvitaan järjettömät määrät harvinaisia maamineraaleja.
Kierotalouden ja luonnon kannalta satsaus biokaasuautoon on järkevämpää.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään syytä vaihtaa sähköautoon mihin tarvitaan järjettömät määrät harvinaisia maamineraaleja.
Voithan sinä itse vaikka kävellä, mutta jos nyt joku on autoa vaihtamassa niin ei ainakaan kannata ostaa uutta bensa-tai diesel-autoa.
Jos Nyyssösen taksitesla kestää yli 940 000km se on ollut erittäin ekologonen valinta, varsinkin kun se kulkee pääosin fossiilivapaasti tuotetulla sähköllä.
Tuli hyvä tarjous.
Veljelläni on auton raatoja pihalla. Sain pari ja ostin niitä käyttäen vaihtoauton.
Kotona on ihan perussähkö, mutta työpaikalla on lataaminen ilmaista ja on ns ykköspaikat.
Teen työvuoroa 07.30 eteenpäin, on aina löytynyt tyhjä paikka.
Joka aamu ma-pe lataan
Vierailija kirjoitti:
Biokaasuautot ei ratkaise ilmastomuutosongelmaa, vaan pahentavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, bensalenkkari: Fabialla ajetaan nurkka-ajoa, siihen tarpeeseen Leaf käy oikein mainiosti.
Viime vuonna TM Talviauto 2022 -arvonimen vei Škoda Fabia, ja toiseksi tuli Dacia Sandero. Ne olivat vertailun kaksi halvinta autoa ja jättivät taakseen monta kertaa kalliimpia autoja
Hyydy siihen sähköjänis!
Mites paljon vakuutusmaksut nousee? T: juuri sähköSkodan tilannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista tietolähteesi:
948000.
Ei ole ennen ollut autoa, jolla olisin ajanut lähimainkaan näin paljon, Nyyssönen sanoo.
Hän vastaa puhelimeen autostaan ja joutuu pian lopettamaan, sillä ajokeikkaa pukkaa taas. Melkein miljoonan kilometrin jälkeen auto toimii muutamaa isoa remonttia lukuun ottamatta hienosti.
Nyyssösen autosta jouduttiin vaihtamaan akku 600000 kilometrin kohdalla, kun akku yhtäkkiä hyytyi.
Myös moottori on jouduttu kertaalleen vaihtamaan, Nyyssönen kertoo. Hän ei tiedä, mikä hajosi.
Mutta ne menivät molemmat takuuseen. Akun, moottorin ja voimalinjan suhteen oli kahdeksan vuoden takuu ilman kilometrirajaa, Nyyssönen sanoo.https://www.hs.fi/visio/art-2000009354365.html?share=91f85ee0fc4aebe26d…
Akku ja moottori hajonneet = p@skaa tesla laatua. Normaalikäyttäjälle takuu ei olisi ollut enää voimassa eli olisi maksanut korjaus yli 50 000 €, ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni hybridi, kun kuvittelin tarvitsevani bensamoottoriakin. En olisi käytännössä tarvinnut, kun hybridilläkin olen ajellut käytännössä pelkällä sähköllä. Onhan se jännä, kun tankkaamassa joutuu nykyisin käydä n. vuoden välein.
Minullakin on hybridi, mutta käyn tankilla talvella useammin kun ajan muutaman kerran viikossa rinteeseen. Ei hybridin sähköinen kantama riitä.
Fabulous kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, bensalenkkari: Fabialla ajetaan nurkka-ajoa, siihen tarpeeseen Leaf käy oikein mainiosti.
Viime vuonna TM Talviauto 2022 -arvonimen vei Škoda Fabia, ja toiseksi tuli Dacia Sandero. Ne olivat vertailun kaksi halvinta autoa ja jättivät taakseen monta kertaa kalliimpia autoja
Hyydy siihen sähköjänis!
TM:n kaikkien aikojen paras talviauto on kuitenkin Porsche Taycan, joka siis on sähköauto.
Ei jatkoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista tietolähteesi:
948000.
Mutta ne menivät molemmat takuuseen. Akun, moottorin ja voimalinjan suhteen oli kahdeksan vuoden takuu ilman kilometrirajaa, Nyyssönen sanoo.https://www.hs.fi/visio/art-2000009354365.html?share=91f85ee0fc4aebe26d…
Akku ja moottori hajonneet = p@skaa tesla laatua. Normaalikäyttäjälle takuu ei olisi ollut enää voimassa eli olisi maksanut korjaus yli 50 000 €, ei kiitos!
On kyllä tosi paskaa kun kesti ainoastaan 600 000 km. Katsopa nettiautosta paljonko siellä on yli 600 000 km ajettuja polttomoottoriautoja myynnissä ja mitä kaikkea niihin on vaihdettu.