Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on oma perusteesi ostaa sähköauto?

Vierailija
31.10.2022 |

Ilmastosyy, säästösyy, statussyy vai mikä?

Kommentit (1741)

Vierailija
581/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkät säästösyyt. Näilläkin sähkön hinnoilla ajaminen on kolme kertaa halvemaa kuin jos ajaisin bensiiniautolla. Sellainenkin kyllä pihalta löytyy.

Ajaminen ehkä, mutta auton käyttöhintaan pitää laskea muutkin kulut, myös se auton hankintahinta ja sen aleneminen. Oma diesel (ei enää uusi) vie 4 litraa satasella, olen laskenut, että taloudellisesti kannattaa pysyä siinä.

Kyllähän ne yleensä lasketaan. En vain tiedä miten nuo kulut muuttuvat jos ostan 50 tuhannen polttisauton sijaan 50 tuhannen sähköauton. Toki jos se vertailu on paljon halvempaan käytettyyn polttikseen niin asia on eilainen. Mutta ei kukaan kuvittelekaan että käytetty auto ei olisi halvempi kuin uusi.

Ja sitten nämä polttisfanaatikot jättävät mielellään pois sen faktan, että sähköautoa ei tarvitse huoltaa kuin murto-osan polttikseen verrattuna.

VW:n sähköautoissa on tarkistushuolto kahden vuoden välein ilman kilometrirajaa, että kertoohan se karua kieltään sähköisen voimalinjan ylivoimaisuudesta. Tuon "huollon" hinta noin 150 euroa.

Vierailija
582/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkät säästösyyt. Näilläkin sähkön hinnoilla ajaminen on kolme kertaa halvemaa kuin jos ajaisin bensiiniautolla. Sellainenkin kyllä pihalta löytyy.

Ajaminen ehkä, mutta auton käyttöhintaan pitää laskea muutkin kulut, myös se auton hankintahinta ja sen aleneminen. Oma diesel (ei enää uusi) vie 4 litraa satasella, olen laskenut, että taloudellisesti kannattaa pysyä siinä.

Kyllähän ne yleensä lasketaan. En vain tiedä miten nuo kulut muuttuvat jos ostan 50 tuhannen polttisauton sijaan 50 tuhannen sähköauton. Toki jos se vertailu on paljon halvempaan käytettyyn polttikseen niin asia on eilainen. Mutta ei kukaan kuvittelekaan että käytetty auto ei olisi halvempi kuin uusi.

Ja sitten nämä polttisfanaatikot jättävät mielellään pois sen faktan, että sähköautoa ei tarvitse huoltaa kuin murto-osan polttikseen verrattuna.

VW:n sähköautoissa on tarkistushuolto kahden vuoden välein ilman kilometrirajaa, että kertoohan se karua kieltään sähköisen voimalinjan ylivoimaisuudesta. Tuon "huollon" hinta noin 150 euroa.

Teslalla on vain suositus vaihtaa ilmansuodatin 2v välein, voi tehdä itsekin (40e).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pienemmät käyttö- ja ylläpitokulut, Paljon tehokkaampi moottori, kuin mikään muu vaihtoehto. Paljon pienempi ympäristökuorma koko elinkaaren ajalta. Parempi jälleenmyyntiarvo. Vaikea keksiä yhtään syytä olla ostamatta sähköautoa.

Vierailija
584/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Olen pelannut korttini oikein ja asun keskustassa ja pärjään julkisilla. Sähköauton hinalla voi ajaa vaikka lopun elämänsä julkisilla, vaikka taksilla. Sääliksi käy näitä jotka viettävät autossa aikansa 600km/vrk tai asuvat jossain perämettässä. Sitten vielä kehutaan kuinka paljon ajaa vuodessa, mitä hienoa siinä on?

Vierailija
585/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule koskaan ostamaan sähköautoa. En edes hybridiä.

Vierailija
586/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimaaliset kulut vs polttis, hankinta hinta samalla tasolla

Vierailija
587/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla yksi peruste ostaa VW ID.3 oli se, että tarvitsin turvallisen auton pienten lasten kuljettamiseen ja siinä oli pitkästä akselivälistä johtuen todella hyvät tilat takana auton kokoon nähden. Mahtuu markkinoiden isoimmatkin turvaistuimet hyvin ja lapset tykkäävät.

Todella hyvät sisätilat auton ulkomittoihin nähden. Hakkaa esim. Teslan kolmosen kirkkaasti.

Tesla3 onkin pieni auto. Siis oikeasti pieni. Itse olen 160cm ja minulle kolmonen on sopivan kokoinen pikkusedan. Tykkään ajaa, mun käteen sopiva, näen hyvin ulos jne.

Teslan muut S, X, Y ovatkin sitten jo oikeasti tilavia. S kuin laiva, pitkä ja leveä. Mutta hintakin sitten pompsahtaa. 

Kolmonen oli toissa vuonna auto-ostoksilla ollessamme ainoa budjettiin sopiva Tesla, tosin viimeisimpien hinnanalennusten jälkeen Y on siirtynyt harkintaan.

Vierailija
588/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Olen pelannut korttini oikein ja asun keskustassa ja pärjään julkisilla. Sähköauton hinalla voi ajaa vaikka lopun elämänsä julkisilla, vaikka taksilla. Sääliksi käy näitä jotka viettävät autossa aikansa 600km/vrk tai asuvat jossain perämettässä. Sitten vielä kehutaan kuinka paljon ajaa vuodessa, mitä hienoa siinä on?

En toisaalta tiedä, mitä hienoa on suppeassa elämänpiirissä.

Vierailija
589/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule koskaan ostamaan sähköautoa. En edes hybridiä.

Kiviäkin kiinnostaa.

Vierailija
590/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton rassaaminen on kivaa. Lisäksi monille tärkeää työtä, josta saa palkkaa.

Vierailija
591/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon pienemmät käyttö- ja ylläpitokulut, Paljon tehokkaampi moottori, kuin mikään muu vaihtoehto. Paljon pienempi ympäristökuorma koko elinkaaren ajalta. Parempi jälleenmyyntiarvo. Vaikea keksiä yhtään syytä olla ostamatta sähköautoa.

Kolme syytä. Lataus, lataus ja lataus : )

Vierailija
592/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimaisuus loppuu kun akku loppuu : )

Vierailija
593/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihtyvyys ja neliveto.

Vierailija
594/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme syytä. Lataus, lataus ja lataus : )

Taitaa olla sinun tapauksessasi lähinnä älyn ja tiedon puute.

Vierailija
595/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän mieluummin aikani johonkin älykkäämpään ja oikeastaan minua ei vähempää muiden työt kiinnosta.

Vierailija
596/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin sähköauton vuosi sitten lähinnä uteliaisuudesta. Nyt kun olen tottunut siihen niin ei ole paluuta. Positiivista on ollut ajamisen miellyttävyys, kiihtyvyys, hiljaisuus, nopea lämpiäminen, naurettavan halvat huollot ja latausten hinta. Kerran olen joutunut pitämään ylimääräisen 15 minuutin lataustauon matkalla. Muuten on lataus riittänyt mun max 300 km ajoihin

Itse pidin sähköauton ostamisen jälkeen muutaman kuukauden ajan polttomoottoriautoa "varalla", mutta myin sen sitten melko pian pois käyttämättömänä. Aika nopeasti polttomoottoriautoilusta vieraantuu aivan täysin kun on tottunut sähköautoon ja elää siinä maailmassa. En keksi mitään syytä miksi ostaisin enää ikinä polttomoottoriautoa. Jos ei voisi ladata kotona niin täytyisi sähköautomalli ehkä valita hiukan tarkemmin (sellainen joka kuluttaa todella vähän kaupunkiajossa).

En keksi mitään syytä miksi haluaisin vieraantua polttomoottoriautoilusta. Miksi edes pitäisi? Miksi ostaisin sähköauton? En keksi siihenkään mitään syytä. Olen tottunut polttomoottoriautoon ja elän siinä maailmassa, etkä sinä voi sille mitään.

Vierailija
597/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiihtyvyys ja neliveto.

Amiksia kiinnostaa kiihtyvyys.

Vierailija
598/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän mieluummin aikani johonkin älykkäämpään ja oikeastaan minua ei vähempää muiden työt kiinnosta.

Sähköauton hankinta kertoo todellakin siitä että tarvitset älykästä tekemistä : )

Vierailija
599/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton ostamisen ainoa peruste on rahan säästäminen. Näillä hinnoilla en siis osta sähköautoa.

Vierailija
600/1741 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton ostamisen ainoa peruste on rahan säästäminen. Näillä hinnoilla en siis osta sähköautoa.

Kun ei ole tarvetta säästää niin mennään jatkossakin V8 bensamaasturilla.