Mikä on oma perusteesi ostaa sähköauto?
Kommentit (1741)
Ajoin kesällä 250km rangeisella Ioniqilla Ylläkselle ja Kolin kautta takaisin. Maksoi 20k, josta edellinen plugari maksoi puolet jäännöshinnallaan. Rahoitusta maksan 200e kuussa ja kuittaan sen parissa vuodessa lomarahoilla itselleni.
Ei mitään ongelmia, missään välissä. Auto oli lähes aina valmis ennen matkustajia.
Suomen infra on valmis. En voi ladata kotona, eikä sitä tarvitse kun noita latureita on pääkaupunkiseutu täynnä. Niitä on aivan joka nurkalla. Kempowerin osakekurssista voi kattoa miten suomalaiset osaa tän homman.
Lataus hoituu kaupassa käydessä tai töissä istuessa tuo lataa ilmaiseksi. Keskihinta auton sähkölle on nyt 7c/kWh kun ottaa lidlit ja töissä lataukset huomioon.
Auto lämpenee minuutissa kun siihen istuu, ikkunoita ei tarvii skrabata kun ne sulaa itsekseen.
Ikinä ikinä ei tule talouteen bensa tai dieseliä, jos ilmaiseksi saan myyn heti pois lavetin päällä vietynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaako näitä epäekologisia patterilla toimivia leluautoja vielä joku tän päivän suomessa. Eiköhän tämän tyyppisten autojen parasta ennen päiväys ollut jo. Paljon on ainakin ongelmajätettä kierrätettäväksi näissä leluissa.
Bensaa tankkiin ja menoksi.
Kyllähän nuo patteriautot häviävät liikenteestä viiden vuoden kuluttua viimeistään.
Miksi ihmeessä ne häviäisivät? Ihan vain koska sinulle tulee niistä jostain kumman syystä paha mieli?
Koska biopolttoaineet ja vety ovat autojen käyttövoimana pääsääntöisesti. Patterivehkeet on jo romutettu siinä vaiheessa : )
Miksi kukaan romuttaisi 5 vuoden päästä sähköautoa joka on täysin käyttökelpoinen vaikka kuinka olisi olemassa vetyautoja?
Hyvänen aika! Eihän ne akut kestä viittä vuotta eikä uusia silloin enää saa 😀
Nissan tuossa juuri aiemmin tänä vuonna valitteli että eivät saa akunkierrätysprojektejaan käyntiin kun 2010 Leafeissakin on vielä alkuperäiset akut ajossa, eikä kierrätettävää ole. Ja puhutaan siis selkeästi jo edellisen sukupolven akuista. Vaikea on siis löytyy katetta sille väitteelle että varsinkaan nykyakut eivät kestäisi viittä vuotta kun yli kymmenen vuotta vanhat Leafin kökköakutkin kestävät noin hyvin.
Ainakaan tietsikan viisi vuotta vanhoilla akuilla ei tee enää mitään.
Turhaanan se olisi satsata monimutkaisiin ja kalliisiin akunhallintajärjistelmiin kun kyse on alle satasen akusta ja laitteesta jonka suunniteltu käyttöikä on muutama vuosi.
Hommasin blugin hypdidin, työmatkaa kokolailla 10km, eestaas sähköllä, sitte pidemmät reissut perus hypriditouhua n 3l sadalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mulla on varaa siihen.
Niin minullakin vaikka kahteen mutta en siltikään osta sähköpatteriautoa. En ole neiti.
En minäkään ole neiti vaan rouva. Eikä autokaan ole mikään Nissan Leaf.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aikaisemmin menee tästä rajan yli bensasta sähköön, sitä helpompaa se sitten tulevaisuudessa on. Eli sen takia vaan siirryttiin nyt jo sähköautoon. Ei statusta ei säästöä. Onhan sillä mukavampi ajaa.
Nykyiset patteriautot eivät toimi enää tulevaisuudessa. Silloin tekniikka on jo joku muu 😀
Loppuuko tulevaisuudessa sähkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aikaisemmin menee tästä rajan yli bensasta sähköön, sitä helpompaa se sitten tulevaisuudessa on. Eli sen takia vaan siirryttiin nyt jo sähköautoon. Ei statusta ei säästöä. Onhan sillä mukavampi ajaa.
Nykyiset patteriautot eivät toimi enää tulevaisuudessa. Silloin tekniikka on jo joku muu 😀
Loppuuko tulevaisuudessa sähkö?
Tuo idiootti vastaa jokaiseen kommenttiin näitä samoja sössötyksiään. Turha noteerata jatkossa.
Ei mikään, kun ainakaan toistaiseksi en osta sähkövatkainta 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katoaako sähkö maailmasta vai miten ne lakkaavat toimimasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen isompi auto on plug-in hybridi, jolla ajellaan joka tapauksessa ne reissut jotka täyssähköllä saattaisivat aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa kuten tämän kesän 5000km kierros pohjoisessa. Toiseksi arkiautoksi sähköauto oli siis ainoa järkevä valinta. Nyt arkiajossa mennään lähes 100% sähköllä, kun tuossa hybridissäkin riittää range työmatkoihin ja kaikki muut arkiajot menee täyssähköllä mukavasti. Toivon mukaan kun 3-4 vuoden päästä alkaa olla tuon hybridin vaihto olla ajankohtaista, löytyisi sillekin täyssähköinen korvaaja, se edellyttäisi sitä että vielä vähän ranget kasvaa ja infra yleistyy.
Itse olen ajellut nyt vuoden lataushybridillä ja minulle on tullut koko ajan enemmän se tunne että olisi kannattanut samantien ostaa se täyssähköauto. Kun on noita omia ajoja miettinyt niin oikeastaan yksikään ajo ei olisi ollut mitenkään hankala tehdä täyssähköautolla jonka range olisi sellaiset 250-300km. Ja sellaisia kyllä löytyy hyvin paljon. Julkista latausta olisin tarvinnut vuoden aikana alle 10 kertaa enkä oikein usko että se olisi minulle mikään kynnys.
Nyt alkaa tuntua jotenkin turhalta raijata mukana kaikkea sitä huoltoa vaativaa polttomoottoritekniikkaa kun yritän kuitenkin ajaa mahdollisimman paljon sähköllä.
Hesarissa oli joku aika sitten mielenkiintoinen vertailu autoilun kustannuksista. Lähes joka kategoriassa hybridi oli kallein valinta. Vähän ajaville tavallinen bensa-auto oli edullisin vaihtoehto.
Itsellä on ollut nyt vuoden verran sähköauto. Kaksi kertaa olen ladannut julkisissa latauspisteissä, muutoin aina öisin. Muutama pidempi matka tullut tehtyä, mutta auton range on riittänyt hyvin perille asti. Yllättävän helposti on toiminut ja ihanaa, kun ei tarvitse enää käydä tankkaamassa. Ei pelkästään hinnan takia, vaan myös vaivan vuoksi. Vaikka itse tankkaus kestäisi sen muutaman minuutin, menee siinä kuitenkin aikaa, kun joutuu poikkeamaan reitiltä.
Hybridi on edullinen niille joiden ajoprofiiliin se sopii. Eli jos kilometrejä tulee jonkin verran mutta ne koostuvat lyhyistä matkoista jotka pääsee sähköllä. Esim. itse ajan sähköllä varmaan vähintään 75% kilometreistä ja kyllä autoilu on silloin selkeästi bensaa halvempaa. Mutta tosiaan silloin kun bensa-ajoa jää aika vähän niin kyllä se täyssähköautokin toimisi silloin ihan hyvin samaan tarpeeseen.
Uskokaa tai älkää. Nämä sähkölelut on mitä parhain kontrolliväline tulevaisuudessa. En tiedä onko kukaan vielä huomannut että yhteiskunnan ote meistä kansalaisista on lisääntynyt kokoajan. Ja tulevaisuudessakin lisääntyy kokoajan. Mitä enemmän sähköllä toimivaa laitetta sitä enemmän kontrollia.
Entä jos olet joskus eri mieltä hallituksen kanssa. Sinun sähkönsaantia vaikka rajoitetaan. Tai kaupassa et saa ostaa vaikka lihaa, koska olet jo kuluttanut tarpeeksi "saastutuspisteitäsi".
Et saa ladata enempää autoa.
Kun kaikki toimii yhteiskunnassa sähköllä, tulee itse sähköstä se säännöstelyn kohde. Meillehän tässä jo rakennetaan sähköpulaa ensi talveksi.
EU ei myöskään tykkää kaasuautoista, vaikka ne miten toimii biokaasulla.
En vaan ymmärrä tässä sähköauto -asiassa olevan mitään muuta taustalla kuin kontrolli.
nyt kun valtio maksaa autosta puolet ostin MYYN ITU HIPILLE 2V SISÄLLÄ. MUKA HUOLTO VAPAA S-AUTON HUOLLOT MAKSAA MALTAITA. ESIM KIIAN AKKUJEN JÄÄHDYTYS NESTEEN VAIHTO 4,5L 360E JARRUPALOJEN VAIHTO 280E. KUKA LUULEE HUOLTO VAPAAKSI????? RUOTSI JO LOPETTI S-AUTO TUEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen isompi auto on plug-in hybridi, jolla ajellaan joka tapauksessa ne reissut jotka täyssähköllä saattaisivat aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa kuten tämän kesän 5000km kierros pohjoisessa. Toiseksi arkiautoksi sähköauto oli siis ainoa järkevä valinta. Nyt arkiajossa mennään lähes 100% sähköllä, kun tuossa hybridissäkin riittää range työmatkoihin ja kaikki muut arkiajot menee täyssähköllä mukavasti. Toivon mukaan kun 3-4 vuoden päästä alkaa olla tuon hybridin vaihto olla ajankohtaista, löytyisi sillekin täyssähköinen korvaaja, se edellyttäisi sitä että vielä vähän ranget kasvaa ja infra yleistyy.
Itse olen ajellut nyt vuoden lataushybridillä ja minulle on tullut koko ajan enemmän se tunne että olisi kannattanut samantien ostaa se täyssähköauto. Kun on noita omia ajoja miettinyt niin oikeastaan yksikään ajo ei olisi ollut mitenkään hankala tehdä täyssähköautolla jonka range olisi sellaiset 250-300km. Ja sellaisia kyllä löytyy hyvin paljon. Julkista latausta olisin tarvinnut vuoden aikana alle 10 kertaa enkä oikein usko että se olisi minulle mikään kynnys.
Nyt alkaa tuntua jotenkin turhalta raijata mukana kaikkea sitä huoltoa vaativaa polttomoottoritekniikkaa kun yritän kuitenkin ajaa mahdollisimman paljon sähköllä.
Hesarissa oli joku aika sitten mielenkiintoinen vertailu autoilun kustannuksista. Lähes joka kategoriassa hybridi oli kallein valinta. Vähän ajaville tavallinen bensa-auto oli edullisin vaihtoehto.
Itsellä on ollut nyt vuoden verran sähköauto. Kaksi kertaa olen ladannut julkisissa latauspisteissä, muutoin aina öisin. Muutama pidempi matka tullut tehtyä, mutta auton range on riittänyt hyvin perille asti. Yllättävän helposti on toiminut ja ihanaa, kun ei tarvitse enää käydä tankkaamassa. Ei pelkästään hinnan takia, vaan myös vaivan vuoksi. Vaikka itse tankkaus kestäisi sen muutaman minuutin, menee siinä kuitenkin aikaa, kun joutuu poikkeamaan reitiltä.
Hybridi on edullinen niille joiden ajoprofiiliin se sopii. Eli jos kilometrejä tulee jonkin verran mutta ne koostuvat lyhyistä matkoista jotka pääsee sähköllä. Esim. itse ajan sähköllä varmaan vähintään 75% kilometreistä ja kyllä autoilu on silloin selkeästi bensaa halvempaa. Mutta tosiaan silloin kun bensa-ajoa jää aika vähän niin kyllä se täyssähköautokin toimisi silloin ihan hyvin samaan tarpeeseen.
Näin juuri. Ajoprofiili ratkaisee, onko plug-in-hybridissä järkeä vai ei. Minulla on arkiajossa tuon plugarin toteutunut keskikulutus litran paikkeilla satasella, mikä on varsinkin noin isolle autolle naurettavan vähän. Matka-ajossa tuo sitten hörppiikin siitäkin edestä, jotain 7-8 litraa satasella.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää. Nämä sähkölelut on mitä parhain kontrolliväline tulevaisuudessa. En tiedä onko kukaan vielä huomannut että yhteiskunnan ote meistä kansalaisista on lisääntynyt kokoajan. Ja tulevaisuudessakin lisääntyy kokoajan. Mitä enemmän sähköllä toimivaa laitetta sitä enemmän kontrollia.
Entä jos olet joskus eri mieltä hallituksen kanssa. Sinun sähkönsaantia vaikka rajoitetaan. Tai kaupassa et saa ostaa vaikka lihaa, koska olet jo kuluttanut tarpeeksi "saastutuspisteitäsi".
Et saa ladata enempää autoa.
Kun kaikki toimii yhteiskunnassa sähköllä, tulee itse sähköstä se säännöstelyn kohde. Meillehän tässä jo rakennetaan sähköpulaa ensi talveksi.
EU ei myöskään tykkää kaasuautoista, vaikka ne miten toimii biokaasulla.
En vaan ymmärrä tässä sähköauto -asiassa olevan mitään muuta taustalla kuin kontrolli.
Meinasitko että bensiinin tai biokaasun saatavuutta ei voida säännöstellä jos niin halutaan? :-)
Seitsemän dieselvolvon jälkeen menin ostamaan maaliskuussa -22 sähköautoa, mutta koska toimitusaika oli kaikille merkeille luokkaa 12-15 kuukautta, niin ostinkin sitten esittelyauto Plug-In Hybridin viikon toimitusajalla, jolla pääsee kaupunkiajossa sähköllä lähes aina päälle 100 km ja maantielläkin 60-70 km.
Juuri käytiin viime viikolla Hgistä Levillä suksimassa yhden pysähdyksen taktiikalla per suunta. Keskikulutus maaliskuusta tähän päivään 28000 km matkalla 1,8 l / 100 km.
Ei ollenkaan huono vaihtoehto. Yhdellä tankillisella + akullisella pääsee lähes 900 km, jos on tarve ajaa pitkälle pysähtymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Ajoprofiili ratkaisee, onko plug-in-hybridissä järkeä vai ei. Minulla on arkiajossa tuon plugarin toteutunut keskikulutus litran paikkeilla satasella, mikä on varsinkin noin isolle autolle naurettavan vähän. Matka-ajossa tuo sitten hörppiikin siitäkin edestä, jotain 7-8 litraa satasella.
Totta, auto kannattaa mitoittaa omien tarpeidensa mukaan. Turha ostaa pakettiautoa kauppakassiksi.
Mitä enemmän energialähteitä autoiluun tai ylipäänsä, sitä vähemmän niitä pystytään kontrolloimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaako näitä epäekologisia patterilla toimivia leluautoja vielä joku tän päivän suomessa. Eiköhän tämän tyyppisten autojen parasta ennen päiväys ollut jo. Paljon on ainakin ongelmajätettä kierrätettäväksi näissä leluissa.
Bensaa tankkiin ja menoksi.
Kyllähän nuo patteriautot häviävät liikenteestä viiden vuoden kuluttua viimeistään.
Meillä on edelleen toimiva patteriauto jostain 90-luvulta, miehen vanha. Onkin aito Nikko, halpislelut ei ole niin kestäviä.
Itsellä on pari Tamiyaa. Toki ladattavilla akuilla.
Vieläkö akut toimii?
Toki, eihän niillä ole ikää kuin 20v. 80-luvun NiCd:t on kyllä jo toimitettu ongelmajätekeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tankkaamisen" hinta.
Oletko laskenut paljonko saat bensaa sähköauton hinnalla?
Laskin että sähköauton hinnalla saisin 10 vuoden bensat + kaksi (2) uutta normaalia pikkuautoa.
ioniq kirjoitti:
Ajoin kesällä 250km rangeisella Ioniqilla Ylläkselle ja Kolin kautta takaisin. Maksoi 20k, josta edellinen plugari maksoi puolet jäännöshinnallaan. Rahoitusta maksan 200e kuussa ja kuittaan sen parissa vuodessa lomarahoilla itselleni.
Ei mitään ongelmia, missään välissä. Auto oli lähes aina valmis ennen matkustajia.
Suomen infra on valmis. En voi ladata kotona, eikä sitä tarvitse kun noita latureita on pääkaupunkiseutu täynnä. Niitä on aivan joka nurkalla. Kempowerin osakekurssista voi kattoa miten suomalaiset osaa tän homman.
Lataus hoituu kaupassa käydessä tai töissä istuessa tuo lataa ilmaiseksi. Keskihinta auton sähkölle on nyt 7c/kWh kun ottaa lidlit ja töissä lataukset huomioon.
Auto lämpenee minuutissa kun siihen istuu, ikkunoita ei tarvii skrabata kun ne sulaa itsekseen.
Ikinä ikinä ei tule talouteen bensa tai dieseliä, jos ilmaiseksi saan myyn heti pois lavetin päällä vietynä.
Ihan satu. Nyt tuli Åren hiihtoloman lisäksi Yllä-Koli kesätarina. Aivan loistavaa!
Nyt kun on jonkin aikaa ajanut sähköautolla, niin sehän on tosi jees. Liikkuu livakasti, on hiljainen, saa ladattua kotipihassa ja on mukava ajettava. Lisäksi on vaikka minkälaista tingeltangelia palveluissa. Esim. netflixiä on ihan mukava katsella, jos joutuu odottamaan autossa. Ja ei ainakaan meillä olevassa yksilössä vaikuta olevan sen kummempia laatuongelmia tai sovitusten kanssa toleransseja kuin muissakaan autoissa.
Toki voi olla niin, että ainoaksi autoksi sähköauto voi vaatia vähän enemmän matkasuunnittelua kuin polttomoottoriauto.