Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terapiassa potilaat pakotetaan vastoin heidän toiveita ja tahtoaan kohtaamaan ikävät muistot, traumat, tunteet ja muut triggeröivät asiat joita tämä ei omasta tahdostaan ei omasta halua kohdata.

Vierailija
30.10.2022 |

Eikö tuollainen pakottaminen ole epäinhimillistä sillä nuo ikävät muistot, traumat, tunteet ja monet muut triggeröivät seikat voivat olla kivuliaita, erittäin epämukavia ja saada olon tuntumaan turvattomalta vaikka terapian nimenomaan pitäisi turvallinen ja ihmisläheinen paikka, jossa ei tarvitse joutua pelkäämän ja kokemaan vääryyttä? Ja miksi terapeuteilla ei ole käytössä turvatyökaluja, joilla potilas voisi ilmoittaa että että tästä asiasta en haluta puhua, että puhutaan jostain muusta tai että terapeutti kyselee liian henkilökohtaisia asioita jotka eivät kuulu hänelle?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia terapiaan mennään että asia käydään keskustellen läpi.

Säästäkö siellä pitäisi puhua?

Vierailija
2/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne asiat ovat kuin märkivä haava, joka pitää avata, että se paranisi.

Suljettuna se mätii vain pahemmin ja tulehdus leviää. Se haavan avaamisen kipu täytyy vaan sinnitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäinhimillistä. Ei ketään saisi pakottaa sellaiseen joka pahentaa olotilaa. Ihminen päättää itse mitä haluaa käsitellä ja koska, elämässään. Tai irrottaako myöhemmin asiasta. Ymmärrys ja lämpimyys olisi hyvä.

Vierailija
4/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt koskaan terapiassa?

Vierailija
5/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suljettuna se mätii vain pahemmin ja tulehdus leviää. Se haavan avaamisen kipu täytyy vaan sinnitellä.

Tuollaisesta jää potilaille vain pelkkä paha maku suuhun ja traumat itse terapiasta sekä saa terapiat tuntumaan turvattomilta ja epämukavilta paikoilta.

Ap

Vierailija
6/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisesta jää potilaille vain pelkkä paha maku suuhun ja traumat itse terapiasta sekä saa terapiat tuntumaan turvattomilta ja epämukavilta paikoilta.

Ap

Terapiaan ei ole pakko mennä.

Vierailija
7/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koska sun pitää päästä niistä traumoista yli altistamalla itsesi niille eikä niin kuin wokettajat tekee eli suojelee itseään jossain safe spaceissä.

Vierailija
8/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuollaisesta jää potilaille vain pelkkä paha maku suuhun ja traumat itse terapiasta sekä saa terapiat tuntumaan turvattomilta ja epämukavilta paikoilta"

Ap

Luulen että et halua parantua, haluat sääliä.

Vierailija
9/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole rahaa mennä terapiaan. Toisaalta pelkään myös juuri sitä, että tulee ahdistusta. Elämäntilanteeni on vaikea ja jos mun täytyy alkaa vielä jotain vanhoja kaivelemaan, niin en jaksa, kun tämänhetkinenkin kuormitus on liikaa. Sinnittelen ja odotan lottovoittoa.

Vierailija
10/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiassa kukaan ei pakota puhumaan asioista joista ei halua puhua.

Vierailija
11/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epäinhimillistä. Ei ketään saisi pakottaa sellaiseen joka pahentaa olotilaa. Ihminen päättää itse mitä haluaa käsitellä ja koska, elämässään. Tai irrottaako myöhemmin asiasta. Ymmärrys ja lämpimyys olisi hyvä.

Miten voi ymmärtää, jos et kerro mikä vaivaa? Eikä sun ole pakko sinne terapiaan edes mennä, jos et halua avata traumojasi.

Vierailija
12/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulet että traumoista pääsee eroon jos niistä ei puhu?

Vierailija
13/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin se haavan avaaminen toimii, mutta toisilla pahentaa oireilua.

Näissä pitäisi aina toimisa sellaisella tavalla, joka auttaa potilasta toipumaan.

Vierailija
14/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva terapiasuuntaus enää nykyisin edes antaa tilaa ihmiselle puhua traumasta. Täytyy löytää ratkaisuja tai oppia muokkaamaan tekemistään/ ajatuksiaan. Ihmetteli siis lähtökohtaisesti ap:n kokemusta.

Itse olen enemmän huolissani siitä, että löytyykö enää terapeutteja, jotka pystyvät kuulemaan traumat ja sen tuomat tunteet, niin että se oikeasti auttaa.

Näin me ihmiset siis olemme erilaisia, toiselle toimii toinen ja toinen haluaa toista.

Vierailija
15/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulta meni vanha renkas puhki ooppelista terävästä sepelistä1916v SE SENTÄÄN AHISTAA PITÄÄKÖ HAKEA ELÄKETTÄ.

Vierailija
16/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia kukaan menisi terapiaan, paitsi käymään niitä ikäviä muistoja ja tunteita lävitse?

Ei se terapia auta mitenkään jos et suostu niitä ikäviä asioita käymään lävitse ja ehkä näkemään ne uudella tavalla.

Vierailija
17/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiassa kukaan ei pakota puhumaan asioista joista ei halua puhua.

On erilaisia terapioita. Asiantunteva terapeutti osaa valita sopivan.

Vierailija
18/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis mitä ihmettä sinä sitten haluat siltä terapialta? Apua asioiden ja tunteiden tukahduttamiseen, koska se on mielenterveydelle hyvä perusta? Eikö terapia tarkoita juuri sitä, että se on turvallinen paikka sanoa äänee kaikki asiat jotka vaivaa, ja siten niistä pääsee eroon, tai niiden kanssa oppii elämään? Näin minulla ainakin on ollut kun olen pari kertaa ollut sellaisessa tilassa että olen tarvinnut keskusteluapua. Ei se auta jos käy terapeutin kanssa keskustelemassa kaiksesta muusta paitsi siitä mikä vaivaa mieltä.

19/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa pakoteta terapiaan ketään. Terapeuteille on pitkät jonot ja se on kallista. Terapiaan Kelan tukemana on vaikea päästä. Ja osan joutuu silti maksamaan itse.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
20/49 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö terapiassa voi sanoa terapeutille, että ei halua puhua asiasta? Pitäisikö olla jokin turvasana, jota käyttää? Kuten S&M-seksissä? Vai mitä tarkoitit turvatyökaluilla? Punaista lippua, jonka asiakas nostaa ylös, kun haluaa vaihtaa puheenaihetta? Voithan sä sopia terapuettisi kanssa sellaisesta.   Mutta mitä hyötyä saat terapiasta, jos juttelet terapeuttisi kanssa vain mukavista asioista etkä terapiatarpeesi syistä? 

Mä kävin traumaterapiassa vakavan liikenneonnettomuuden jälkeen ja kun piti puhua mulle sillä hetkellä liian vaikeista asioista, sanoin suoraan terapeutille, että juuri nyt en haluaisi puhua tästä, mutta puhutaan seuraavalla kerralla. Mutta mä pääsin jokaöisistä painajaisistani eroon vasta sitten, kun kaikki oli käyty läpi. Edelleenkin, vaikka liikenneonnettomuudesta on kulunut jo 14 vuotta, ajoittain saan paniikkikohtauksia. Ne eivät kuitenkaan enää pilaa mun elämääni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi