Miten pääsisi gynekologille kun ei ole rahaa yksityiseen
Minulla on voimistunut alavatsakipu. Työterveys otti verikokeet ja virtsakokeet jotka olivat ok. Ei siis tulehdusta. Kuitenkin navan alapuolella kivistää jatkuvasti ja kipu on pahentunut pikku hiljaa. Pystyn kuitenkin olemaan jalkeilla ja toimimaan, joitakin kipukohtauksia lukuunottamatta.
Papakoe on otettu pari kuukautta sitten ja se oli ok, mutta kipu viittaisi gynekologiselta, sillä vatsa toimii normaalisti.
Kysymys kuuluukin että kuinka päästä gynekologille kun rahaa ei ole ja luottotiedot on menneet?
Onko päivystys ainoa vaihtoehto?
Kommentit (69)
Terveysasemalla ja mainitse että haluat mielummin Ljudmilan kun Hassanin, jos et siis miestä halua ronkkimaan. Kai siitä sitten jatkoon lähetetään, jos hirveästi vaivaa on, mutta en tiedä kuinka helposti diagnosoivat itse gynekologisia vaivoja ihan tereyskeskustasolla, ilman että laittavat lähetettä. Itse olen aina känyt yksityisellä, koska en välttämättä halua random tk lääkäriä noissa asioissa. Yksityisissäkin eroja. Edellinen kenen luona kävin oli asiaton ja sain vihiä että mukana jopa rikollisissa puuhissa. No ei nuo lääkärit mitään jumalista seuraavia ole, sen olen aina tiennyt.
On tämä hyvinvointivaltio juu, ap käy töissä eikä ole varaa edes gynekologiin!
Minulla kesti 20 vuotta kaduilla kivusta pyörtyilyä vain siksi ettei ollut varaa yksityisiin. Kun lopulta oli, tarvittiin jo monta leikkausta, jotka siis julkisella, mutta niihin pääsy ajallaan ei onnistunut koska diagnoosit jäivät puuttumaan. Lähinnä sain pilkkaa osakseni jos kehtasin valittaa vaikka kasvoista näkee ettet voi olla sairas ja ei noin nuori ja hyvännäköinen voi olla sairas.
Elämä pilalla pitkään, nyt ikäloppuna helpottaa. Ja myönnettävä on, että kun lopulta onnistuin saamaan hoitoa, se oli tietyiltä osin aivan erinomaista.
Että sellainen maailman onnellisin maa.
Nykyään on varmaan vielä paljon vaikeampi päästä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen hoitaa alapääasiansa, esim.papakokeet seulonnoissa ja niissä ronklaaja ei todellakaan ole naisten tautien ja synnytysten erikoislääkäri=gynekologi vaan terveyden/sairaan/lähihoitaja.
Siksipä en ikinä hoidattaisi kys alueen asioita julkisella puolella, erikseen sitten jos saanut lähetteen ns erikoissairaanhoidon puolelle julkiselle eli nimenomaan gynekologille.Ethän sä verikokeissakaan käy lääkärillä, miksi vähättelet jos hoitaja ottaa papa-kokeen? Parempi kokemus niillä on jos massaseulontoja pitkään tekevät.
Nyt oli kyse lääkärikäynneistä gynekologisissa asioissa ja en ihmettele, jos joku ei oikein mielellään mene ihan yleislääkärille. Yleensä ei tarvitse usein ravata, ei edes joka vuosi niin muutama satanen irtoaa tuohon varmaan monelta esim. joka viides vuosi. Monethan hieman vierastaa käydä esim. mies gynekologilla ja varsinkin, jos pitäisi käydä miespuolisella yleislääkärillä gynekologisissa asioissa terveyskeskuksessa. Voi voi vaikka kuinka "terveydenhuollon" ammattilainen väitän, että ei niin hyvä vaihtoehto, ei edes ammatillisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kesti 20 vuotta kaduilla kivusta pyörtyilyä vain siksi ettei ollut varaa yksityisiin. Kun lopulta oli, tarvittiin jo monta leikkausta, jotka siis julkisella, mutta niihin pääsy ajallaan ei onnistunut koska diagnoosit jäivät puuttumaan. Lähinnä sain pilkkaa osakseni jos kehtasin valittaa vaikka kasvoista näkee ettet voi olla sairas ja ei noin nuori ja hyvännäköinen voi olla sairas.
Elämä pilalla pitkään, nyt ikäloppuna helpottaa. Ja myönnettävä on, että kun lopulta onnistuin saamaan hoitoa, se oli tietyiltä osin aivan erinomaista.
Että sellainen maailman onnellisin maa.
Nykyään on varmaan vielä paljon vaikeampi päästä hoitoon.
No ei sulla ainakaan syöpää ollut.
Onko teillä ehkäisyneuvolaa? Siellä nyt ainakin on gyne.
Ei yksityinen ole kallis. Keväällä kävin ja maksoi 120 e.
Uusi yhteys työterveyslääkäriin ja kysyt että miten pääsisit gynekologille kun ei ole varaa yksityiselle mennä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen hoitaa alapääasiansa, esim.papakokeet seulonnoissa ja niissä ronklaaja ei todellakaan ole naisten tautien ja synnytysten erikoislääkäri=gynekologi vaan terveyden/sairaan/lähihoitaja.
Siksipä en ikinä hoidattaisi kys alueen asioita julkisella puolellai!
Siihen papakokeen ostoon ei tarvita erikoislääkärin koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Uusi yhteys työterveyslääkäriin ja kysyt että miten pääsisit gynekologille kun ei ole varaa yksityiselle mennä.
Työterveyslääkärit ohjeistavat menemään päivystykseen jos kivut yltyvät koviksi.
Siinä se apu mitä sieltä saa.
Vierailija kirjoitti:
On tämä hyvinvointivaltio juu, ap käy töissä eikä ole varaa edes gynekologiin!
Työssäkäyvä voi joutua elättämään lisäkseen muutaman muunkin ihmisen. Yksi käynti maksaa 150-250 euro riippuen kuinka pitkä aika siellä lääkärillä menee. Ei mikään sellainen summa, jonka voisi heittää ihan joka kuukausi. Itse saan maksut takaisin työpaikkakassasta, mutta ei ole kaikilla.
Onhan sulla ollut se pari kk aikaa säästää rahaa yksityiseen.Sä kuitenkin olet töissä koska käyt työterveydessä.
Jos oikeasti haluaa nopsaan lekuriin ne rahat ottaa vaikka ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä ehkäisyneuvolaa? Siellä nyt ainakin on gyne.
Kas kun ei synnytyssairaalaa. Sielläkin on varmaan gyne. Mutta nyt olikin kyse siitä, kuinka ap sen gynekologin vastaanotolle pääsisi!
Tuu mun vastaanotolle, jos et oo mikään hirvee mätäläpi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla ollut se pari kk aikaa säästää rahaa yksityiseen.Sä kuitenkin olet töissä koska käyt työterveydessä.
Jos tili on tyhjä, se on tyhjä. Silloin ei oteta mitään mistään. Miten vaikea tätä on tajuta?
Vierailija kirjoitti:
Vastahan ap kertoi että oireita ollut viikon.
Kommentoin vielä, vaikka syystä tai toisesta alapeukkuja tulikin, että tämä työterveyden erikoislääkäri laittoi lähetteeni työterveyden toiselle erikoislääkärille joka vaivaani erikoistunut perusteena "työkyky", julkisen puolen erikoissairaanhoito nimittäin palautti lähetteen takaisin, koska resurssit ja raha. Toinen lähete, eri asiassa ja äärimmäisen hyvin lähettävän lääkärin lähetekirjeessa perusteltuna, meni läpi ja nyt on aika julkisen puolen erikoissairaanhoitoon *ihme ja kumma*!
T. Se joka ei alapääasioitaan halua muiden kuin gynekologin tutkivan. Sanon vielä, että mielestäni on hieman eri asia otattaa verikoe hoitajan kautta kuin olla kintut auki alapääsisustaan tutkituttamassa sillä hoitajalla.
Vierailija kirjoitti:
Menisin kyllä mieluiten yksityiselle lääkärille jos se olisi minulle nyt mahdollista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä en ikinä hoidattaisi kys alueen asioita julkisella puolella, erikseen sitten jos saanut lähetteen ns erikoissairaanhoidon puolelle julkiselle eli nimenomaan gynekologille.Ethän sä verikokeissakaan käy lääkärillä, miksi vähättelet jos hoitaja ottaa papa-kokeen? Parempi kokemus niillä on jos massaseulontoja pitkään tekevät.
Nyt oli kyse lääkärikäynneistä gynekologisissa asioissa ja en ihmettele, jos joku ei oikein mielellään mene ihan yleislääkärille. Yleensä ei tarvitse usein ravata, ei edes joka vuosi niin muutama satanen irtoaa tuohon varmaan monelta esim. joka viides vuosi. Monethan hieman vierastaa käydä esim. mies gynekologilla ja varsinkin, jos pitäisi käydä miespuolisella yleislääkärillä gynekologisissa asioissa terveyskeskuksessa. Voi voi vaikka kuinka "terveydenhuollon" ammattilainen väitän, että ei niin hyvä vaihtoehto, ei edes ammatillisessa mielessä.
Papaseulonnat ovat hyvin rutiininomaisia näytteenottoja, ei niihin mitään lääkärintutkintoa tarvita.
Sitäpaitsi kyllä siellä julkisellakin niitä gynekologeja on. Itse käyn nykyään aina julkisella gynellä, ei maksa yhtikäs mitään. Eihän niille toki aikaa saa, jos ei ole mitään vaivaa. Mutta ap:lla todellakin on vaiva. Joten ottaisin ehdottomasti itsekin yhteyttä terveyskeskukseen.
Eri
Ethän sä verikokeissakaan käy lääkärillä, miksi vähättelet jos hoitaja ottaa papa-kokeen? Parempi kokemus niillä on jos massaseulontoja pitkään tekevät.