Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsisi gynekologille kun ei ole rahaa yksityiseen

Vierailija
30.10.2022 |

Minulla on voimistunut alavatsakipu. Työterveys otti verikokeet ja virtsakokeet jotka olivat ok. Ei siis tulehdusta. Kuitenkin navan alapuolella kivistää jatkuvasti ja kipu on pahentunut pikku hiljaa. Pystyn kuitenkin olemaan jalkeilla ja toimimaan, joitakin kipukohtauksia lukuunottamatta.
Papakoe on otettu pari kuukautta sitten ja se oli ok, mutta kipu viittaisi gynekologiselta, sillä vatsa toimii normaalisti.
Kysymys kuuluukin että kuinka päästä gynekologille kun rahaa ei ole ja luottotiedot on menneet?
Onko päivystys ainoa vaihtoehto?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiottelet oireita ja menet päivystykseen. Siellä ne voi ultralla katsoa.

lääkäreille opetetaan tunnistamaan liioittelevat potilaat. Etenkin naistentaudeissa on ilmiö, jossa naiset yrittävät saada ns. ilmaisen ultratutkimuksen valehtelemalla oireitaan. Lääkäreille opetetaan mistä voi tunnistaa tällaisen potilaan. Eipä silti, on mahdollista, että huijaripotilaskin saa sitten sen ultrasauvan sisäänsä, mutta joskus voisitte vähän miettiä, että se lääkärin aika on pois sitten oikeasti sairailta potilailta. jollain laillahan se sitten mysö kirjataan potilasiteotihin, tyyliin, että potilaan mielestä kivut sietämättömät, tarkastuksessa ei löydy mitään. seuraava lääkäri voi siitä sitten päätellä, että jahas, näitä tapauksia

Eikä se mitään auta, että liioittelee oireita, koska jos ultrataan väärään aikaan (ja potilaalla on vaikka kohtutulehdus), niin vaikka miten potilas huijaa, niin keho ei välttämättä ole siinä mukana eikä sitten ultrassa näy mitään ja lähtee kotiin ilman reseptiä.

Vierailija
62/69 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinun työterveyden kautta saa lähetettä gynekologille? Yleensä se kuuluu työterveyteen. Ei sairaalaan, vaan nimenomaan sen työterveysfirman omalle gynelle.

Asiasi ei ole päivystysasia vaan aivan tavalliseen tapaan varaan ajan terveyskeskuslääkärille, joka laittaa lähetteen erikoislääkärille, eli käytännössä sen alueen keskussairaalan gynekologian polille.

Tuokin reitti maksaa. Menee ensin terveyskeskusmaksu siellä lääkärillä käynnistä ja sen jälkeen poliklinikka maksu siellä gynellä käynnistä. Ja on hidas. Voi kestää, että saa ajan sinne terveyskeskuslääkärille ja kauan, että lähettävät poliklinikka-ajan, mihin ei itse juurikaan pysty vaikuttamaan, voi soitella perään, ettei tämä nyt käykään ja sitten saa ajan vielä pidemmän ajan päähän. Yksityiselle voi itse valita ajan ja pääsee ihan muutaman päivän sisään.

Yksityinenhän nyt ei ollut ap:lle vaihtoehto sen rahanpuutteessa vuoksi. Julkinen tulee paljon halvemmaksi.

Siihen mennessä kun ap vihdoin pääsee sinne julkisen puolen gynelle, hän ehtii säästää sen yksityisellekin menevän maksun.

Itselläni on kokemusta molemmista reiteistä ja se yksityinen ei paljoa enempää tullut maksamaan. Kumpaisenkin reitin kautta olen päätynyt lopulta leikattavaksi.

Jos ei ole rahaa, ei yksityiselle pääse. Julkiselle pääsee ja lasku tulee vasta perästä päin. Yksityisiltä ei saa laskua mukaan, etenkään jos on luottotiedot menneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lähete nykyään tarkoittaa?

Kun minulle lääkäri on sanonut ja kirjoittanut omakantaan että julkisen erikoislääkärille voisi mennä, niin olen soittanut ajanvaraukseen/vaihteeseen josta on joko annettu se aika tai ohjattu oikeaan julkisen puolen numeroon josta aika sitten annetaan.

Kerran tosin neuvolan terkka suositteli yksityiselle menoa, ja siinä olin omillani. Gynekologista juurikin kyse.

Vierailija
64/69 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toi ole päivystysasia. Uutta yhteyttä terkkariin.

Työterveyslääkäri suositteli kynekologille menoa, mutta ei kirjoittanut lähetettä. Miten pääsisi gynelle, sitä tässä pohdin.

kun kivut voimistuvat sellaisiksi ettet vo pärjätä kotona, niin soitat päivystykseen ja kerrot mikä on hätänä, sekä myös kerrot sen, että kivut ovat pahentuneet pikku hiljaa ja olet jo ollut yhteydessä työterveyteen ja siellä on otettu näitä ja näitä kokeita. Sitten toimit niiden ohjeiden mukaan, joita päivystysnumerossa sinulle kerrotaan.

Hah! Minä olen vienyt äitini kolmesti päivystykseen kovien vatsakipujen vuoksi pari vuotta sitten. Joka kerralla verikokeet olivat normaalit ja hänet lähetettiin kotiin. Viimeisellä kerralla eivät suostuneet enää ottamaan ollenkaan sisälle ilmoittautumaan kun toissapäivänä vasta kävi, eikä päivystävä lääkäri keksinyt mikä äitiäni vaivaa.

Kului ehkä viikko kun äiti meni kivusta tajuttomaksi ja naapuri soitti ambulanssin. Kuvauksissa selvisi että suoli oli menossa kuolioon vanhan leikkausarven tehtyä kiinnikkeitä, ja hänet leikattiin kiireellisesti. Onneksi henkiriepu säilyi, eikä avannetta tarvinnut pitää loppuelämää.

Kovasti terveyskeskus kyllä yritti hänet päästää päiviltä, mutta ei sillä kertaa onnistunut.

minäpä en mennyt ns. omalla lähetteellä päivystykseen, vaan soitin sinne ja kerroin asiani. Tirage-hoitaja totesi, että tule käymään, päivystävä gyne kutsutaan paikalle (silloin oli vielä viikonloppu). Löytyi syy kipuihin, vaikkakin sitä piti gynenkin etsiä pitkään ja sitten sain lääkkeet. Ikävää, että äitisi vaivojen syitä ei löytynyt tarpeeksi nopeasi, mutta pääasia, että löytyi lopulta. 

Vierailija
65/69 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulle lääkäri on sanonut ja kirjoittanut omakantaan että julkisen erikoislääkärille voisi mennä, niin olen soittanut ajanvaraukseen/vaihteeseen josta on joko annettu se aika tai ohjattu oikeaan julkisen puolen numeroon josta aika sitten annetaan.

Kerran tosin neuvolan terkka suositteli yksityiselle menoa, ja siinä olin omillani. Gynekologista juurikin kyse.

Lähetettä ei voi itse itselleen kirjoittaa. Lähetteitä on eri kiireellisyysluokissa ja ne tekee aina lääkäri erikseen, eikä siihen riitä mikään omakantakirjaus.

Vierailija
66/69 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähetettä ei voi itse itselleen kirjoittaa. Lähetteitä on eri kiireellisyysluokissa ja ne tekee aina lääkäri erikseen, eikä siihen riitä mikään omakantakirjaus.

Sitä juuri mietin, että antaako lääkäri tms. edelleen paperisen lähetelapun asiakkaan käteen, vai onko lähete vain jossain päin bittiavaruutta. Mistä sen sitten näkee jos ei omakannasta?

Mutta kuvaamallani tavalla olen joka tapauksessa ajanvarauksia saanut.

Vierailija
67/69 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynen tarkastus ja papakoe oli täällä yksityisellä noin 300 e viime keväänä. Jos kyse on esim.syövästä, niin yrittäisin haalia rahan vaikka mistä. Julkisen puolen väliportailla tapellessa voi mennä kuukausia.

Vierailija
68/69 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaat aja neuvolan terkkarille ja sieltä aika lääkärille.

Siis täh? Millä logiikalla ap olisi neuvolan asiakas?

Vierailija
69/69 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaat aja neuvolan terkkarille ja sieltä aika lääkärille.

Siis täh? Millä logiikalla ap olisi neuvolan asiakas?

Joku on täällä ensimmäistä kertaa, ja luulee tämän olevan vauva-palsta. Tai palstakonkari on viimeksi käynyt täällä silloin kun tämä oli sellainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme