Omakanta, Omapolku, Maisa jne!!?
Miksi ihmeessä näitä sovelluksia on kymmenen erilaista, jotka sisältää vähintäänkin osittain tai jopa suurelta osin päällekkäisyyksiä? Mitä etua kukin näistä tuo? Millon pitäisi käyttää mitäkin? Miksi näitä ei ympätä yhteen? Tuntuu pelkältä paskaviidakolta ja kaiken huipuksi näiden lisäksi postista tulee perinteinen tiedote 6 viikkoa myöhässä. Menee hermo tällaseen sekamelskaan. Olen todellakin pelkkä asiakas ja puhun nyt vain asiakkaan näkökulmasta.
Kommentit (16)
Neuvo: tulostakaa kaikki, mitä irti saatte ja kerätkää kansio itsellenne.
Itse luovuin pankki tunnuksista. Säästyn monelta asialta.
En ole okakanta en muallakaan.En ottanut s-posti osote. Mitä tietoja tarvitsen itsestäni terveysasemat pydän sieltä tuostetun version.Puhelin varaan ajan läkärin tai menen paikan pälle varaaman ei mitän ongelmia.Ei ongelmia vaikka ei älypuhelint.Ei some tilejä F.B,Instagram.Elän oikeata elämä ihmisten kanssa tapaamista lvenä.Enkä missän some kuplassa.Missä ei tietoa edes tosi elämästä kun elävät kuplassa.
omakanta on tuttu juttu. maisasta en ole koskaan kuullut. onko se joku helsinkiläisten juttu?
Eikös omakannastakin saa pyytää reseptin uusimisia ainakin?
Tuntuu vaan tosi epäloogiselta, kun samantyyppisiä asioita tehdään eri paikoissa. Ja nyt tuota omapolkua mainostettiin, että siellä voi osallistua mm etävastaanotoille. Lisäksi nämä kaikki palvelut sisältävät tuota rekisteriä (ainakin osittain). Jos olisikin selkeät erot missä tehdään mitäkin niin ei menis hermo näin pahasti. Lisäksi koen että käyttöliittymissä näkyy tietoja ja vaihtoehtoja joita minun ei asiakkaana tulisi nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Omakanta on rekisteri, jossa siis säilytetään tietoja. Maisa on ajanvaraus ja sähköposti jolla saa yhteyden omaan terveyskeskukseen.[/]
No eipäs saa. Siellä on ne muutamat vakiojutut, mihin voi varata ajan, esim. rokotukset. Akuuttiajat vaatii niitä naurettavia soittoja, soitamme takaisin, turhia löpinöitä dillejen dairaanhoitajien kanssa, juu en varaile turhaan vaan aiheeseen ja sairaanhoitaja siellä kyselee, neuvoo (monesti turhiakin)a kirjoittelee ja miettii. Kaikkein parasta kun jos menet oma oloon nettiin ja laitat arvion, joku soittaa ja kysyy tismalleen ihan samat asiat uudestaan, vaikka vastaus netissä on jo että oireiden perusteella tarvitsee lääkärin tapaamisen. Kuvittelin, että tuo systeemi olisi luotu säästääkseen aikaa ja resursseja. Äly hoi Helsingin terveydenhuolto.
Lapsen asioissa ei edes voi asioida netissä tai korkeintaan jättää joku yhteydenottopyyntö, jos aikaa haluaa varata.
Ilmeisesti hus alueen juttu tuo maisa. Kai?
Vierailija kirjoitti:
omakanta on tuttu juttu. maisasta en ole koskaan kuullut. onko se joku helsinkiläisten juttu?
Maisa on käytössä Helsingin, Kauniaisten, Keravan, Vantaan sekä HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan palveluissa.
Usein esitetyt kysymykset
https://www.maisa.fi/maisa/Authentication/Login?mode=stdfile&option=faq
Ilman kirjaantumistakin pitäisi näkyä. Google playstä löytyy appi.
Varmaan joitakin vastaavia on muuallakin Suomessa käytössä.
Maisa on on ainakin vantaalla käytössä.
Siis_v.ttu kirjoitti:
Eikös omakannastakin saa pyytää reseptin uusimisia ainakin?
Tuntuu vaan tosi epäloogiselta, kun samantyyppisiä asioita tehdään eri paikoissa. Ja nyt tuota omapolkua mainostettiin, että siellä voi osallistua mm etävastaanotoille. Lisäksi nämä kaikki palvelut sisältävät tuota rekisteriä (ainakin osittain). Jos olisikin selkeät erot missä tehdään mitäkin niin ei menis hermo näin pahasti. Lisäksi koen että käyttöliittymissä näkyy tietoja ja vaihtoehtoja joita minun ei asiakkaana tulisi nähdä.
Se Omakannan sisältyminen noihin palvelusovelluksiin on tosiloogista, koska siellä rekisterissä (= kanta tai tietovaranto) on kaikki itseä koskevat terveydenhuollon käyttämät tiedot kerättynä yhteen paikkaan, että samat tiedot näkyy jos sattuisi katkaisemaan jalkansa Ounasvaaran rinteillä ja joutuisi Rovaniemen sairaalaan vaikka muutoin asioisi vain Espoon Tapiolan terveysasemalla.
Nämä Maisat ja muut vastaavat on Sote-kohtaisia, sillä joutuvat hankkimaan itse ja Helsingissä on osana Apotttia. Kilpailutus sen aiheuttaa ettei kaikki voi valita yhtä ja samaa. Pitää vain mennä etsimään netistä joko oman terveysaseman tai Soten sivuilta että mitä ne siellä käyttää digitaalisiin palveluihin ja asiointiin. Omakanta on valtakunnallinen että se näkyy kaikilla Sote-alueilla samanlaisena.
Siksi ap, että Suomen terveydenhuolto on eåäinnovatiivisuuden paise. Valtion tuella tehdään lukuisia turhia ja kalliita digihankkeita, jotka ei ratkaise mitään todellista ongelmaa. Sirpaleistia osaratkaisuja, joista osa on Husin alueella ja osa jossain muualla. Ei näin pienessä maassa tarvitse olla kuin yksi potilasjärjestelmä, mutta kukaan ei enää uskalla tehdä päätöstä, jotta ei saada uutta apottihelvettiä koko maahan. Potilas ei ole minkään it-hankkeen keskiössä. Toimittajille on tärkeintä rahastaa ja ammattilaisille tärkeintä olla uudistamatta vanhanaikaisia prosessejaan ja johtamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omakanta on tuttu juttu. maisasta en ole koskaan kuullut. onko se joku helsinkiläisten juttu?
Maisa on käytössä Helsingin, Kauniaisten, Keravan, Vantaan sekä HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan palveluissa.
Usein esitetyt kysymykset
https://www.maisa.fi/maisa/Authentication/Login?mode=stdfile&option=faq
Ilman kirjaantumistakin pitäisi näkyä. Google playstä löytyy appi.Varmaan joitakin vastaavia on muuallakin Suomessa käytössä.
Omituista, että ei ole Espoossa käytössä, vaikka muuten on pääkaupunkiseudulla + Keravalla.
Ok, nyt siis selvisi että omakanta on valtakunnallinen ja sehän on hyvä juttu. Mutta nää lukuisat muut softat, joissa voi tehdä ties mitä, muttei kuitenkaan mitään, on ihan hanurista.
Ihmetyttää myös se että jos tiossa omakannassa pitäisi näkyä kaikki, niin minulla ainakin monesti ollut että esim maisassa näkyy joku juttu, kun taas omakannassa ei.
Oli miten oli, niin ei kovin käyttäjäystävällistä hommaa. Enkä usko että hirveesti tehostaa myöskään sairaanhoitajien työskentelyä tämmönen huonosti toimiva sirpaleisuus.
Käteviä palveluja. Oma vero on myös erittäin kätevä.
Miksi kaikkeen lisätään sana OMA eteen, myös ammattinimikkeet. Tai hyvinvointi tai valmentaja jne. Eikö kukaan tule hulluksi näiden sekopäisten nimikkeiden kanssa?
Omakanta on rekisteri, jossa siis säilytetään tietoja. Maisa on ajanvaraus ja sähköposti jolla saa yhteyden omaan terveyskeskukseen.