Olisitko sinä lirissä jos tulisi yhteiskunnan lamaantuminen?
Olisitko lirissä jos kortilla ei voisi maksaa, sähköt menisi poikki ja vesi, polttoaine loppuisi? Miten pärjäisit ja mitä keinoja käyttäisit ja keksisit?
Mielenkiintoista lukea että miten monilla ihmisillä on mahdollisuus varautua tuohon tilanteeseen ja millä tavoin.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku generaattori ois kiva millä vois vaikka ladata akkuihin virtaa. Sais itsekin vähän kehoon lämpöä kun sitä pyörittelis. Vaikkei internet toimiskaan niin varmaan jotain puuhailtavaa laitteiden kanssa tulis ikävä.
Suurin osa ihmisistä sekoaisi.
Ei sekoa mutta lamaantuu jonkinasteiseen shokkitilaan, että silloin tarvitaan niitä jotka säilyttää toimintakykynsä ja on ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku generaattori ois kiva millä vois vaikka ladata akkuihin virtaa. Sais itsekin vähän kehoon lämpöä kun sitä pyörittelis. Vaikkei internet toimiskaan niin varmaan jotain puuhailtavaa laitteiden kanssa tulis ikävä.
Suurin osa ihmisistä sekoaisi.
Ei sekoa mutta lamaantuu jonkinasteiseen shokkitilaan, että silloin tarvitaan niitä jotka säilyttää toimintakykynsä ja on ymmärrystä.
Ja miten luulet että seonneet suhtauisi toiminta kykyisten tai ymmärryksellä varustettujen neuvoihin, kenties ei yhtään sen paremmin kuin nytkään.
Mulla on sen verran aseistusta, että pärjään kyllä... mutta mun naapurit olisivat lirissä.
Paitsi tietysti ne, jotka liittyvät jengiini ja vannovat uskollisuutta El Presidentelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisin, ehkä en.
Kotivarakin taskulamppuineen on osittain vielä hankkimatta.Ei viitsi oikein ostaa mitään sellaista mitä ei muutenkaan tarvitsis. Lamppuja nyt saa nykyisin niin halvalla että sellaiset tuli hommattua joskus heräteostoksena. Olikohan 3 lamppua neljällä eurolla tai jotain lidlistä.
Lidlistä en ostaisi mitään missä on enemmän kuin yksi liikkuva osa. Kunnon kuraa. 4 paskan fikkarin sijaan kannattaa ostaa 1 hyvä. Retkeilijät suosii otsalamppuja.
Ihan riittävän laatua nuo on. Yhtä oon käyttäny sillon tällön ja vielä toimii ihan hyvin. Kaks vielä paketissa. Tän lisäks toki pyörän lamppu vielä tarvittaessa. Ehkä noilla sen muutaman päivän pärjäis mikä nyt on realistisesti pisin sähkökatko minkä yli vielä pärjää jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sen verran aseistusta, että pärjään kyllä... mutta mun naapurit olisivat lirissä.
Paitsi tietysti ne, jotka liittyvät jengiini ja vannovat uskollisuutta El Presidentelle.
El presidente tuijottaisi hölmistyneenä sähköjen katkettua ensimmäiset 12 tuntia tyhjää kuvaruutua kun pleikasta on sähköjen katkettua katkennut virta. Sitten El presidente hiljakseen valuisi piiloon peiton alle ettei mörkö syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisin, ehkä en.
Kotivarakin taskulamppuineen on osittain vielä hankkimatta.Ei viitsi oikein ostaa mitään sellaista mitä ei muutenkaan tarvitsis. Lamppuja nyt saa nykyisin niin halvalla että sellaiset tuli hommattua joskus heräteostoksena. Olikohan 3 lamppua neljällä eurolla tai jotain lidlistä.
Lidlistä en ostaisi mitään missä on enemmän kuin yksi liikkuva osa. Kunnon kuraa. 4 paskan fikkarin sijaan kannattaa ostaa 1 hyvä. Retkeilijät suosii otsalamppuja.
Ihan riittävän laatua nuo on. Yhtä oon käyttäny sillon tällön ja vielä toimii ihan hyvin. Kaks vielä paketissa. Tän lisäks toki pyörän lamppu vielä tarvittaessa. Ehkä noilla sen muutaman päivän pärjäis mikä nyt on realistisesti pisin sähkökatko minkä yli vielä pärjää jotenkin.
Olen aina ihaillut tietyllä tavalla sekundapaskaan tyytyviä. Jonkillaista uskoa kohtalonsa vietäviksi ja huolettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaan perheeni kanssa maaseudulta jonkun asumattoman talon ja muutamme sinne asumaan jos tilanne räjähtää käsiin niin ettei kaupungissa kerrostalossa enää pärjää. Heikommin sitä pärjää kaupungissa kuin maalla tilanteen tullen. Pitää saada puulämmitys ja ruuanlaittomahdollisuudet kotona, ulkohuussi myös jos ei kerta sisävessaa voi käyttää.
Todellista selviytymistä ei voi tehdä yksin pitkään jos oikeesti paska osuu tuulettimeen. Tarvitaan lauma, yhteisö, jos täytyy esimerkiksi sitä ruokaa tuottaa tarpeisiin niin että pärjää vaikka sen vuoden ympäri. Yhteisössä kaikki tekee oman osansa yhteisen hyvän eteen. Palataan takaisin 1800-luvulle.
Tämähän se.
Itse laskisin sen varaan että alkuvaiheessa on paniikki, ja ihmiset omivat itselleen mitä ehtivät. Tämä on tapahtunut muuallakin, ja Suomi jos joku on maa jossa näin toimitaan. Itse en olis halukas olemaan prioriteettijärjestyksen viimeinen hierarkiassa jossa kärjessä ovat lapsiperheet joissa on vahvin iskä.
Eli muutama viikko metsässä joko yksin tai mieluiten kahden luotetun sinkkuretkikaverin kanssa, mikä olisi helppoa, sitten scouttamaan onko rakentunut pieniä yhteisöjä jotka toimivat järjestyksessä ja tasapuolisesti kaikki huomioon ottaen. Siihen ei ole luottamusta että näin tapahtuisi heti.
Kriiseissä miesten hierarkia muodostuisi.
Alfat johtaisivat, ja omisivat omille perheilleen parhaat oltavat.
Seuraavana järjestyksessä olisi betat samasta ryhmästä eli lapsiperheiden iskät.
Omegat heittopusseina ja muiden apureina, nukkumapaikka kaukana nuotiosta ja sapuskaksi mitä muilta jää.
Gammat tappelisivat, varastelisivat ja räyhäisivät senkin jälkeen kun muilla on järjestys.
Sigmat lähtisivät metsiin yksin tai korkeintaan kaverien kanssa.Naisten tasa-arvopuheet loppusivat saman tien. Muutama kovaluonteinen mimmi tekisi miesten kanssa hommia, loput siirtyisivät auliisti vanhaan naisen asemaan.
Höpö, höpö. Tekisit sinäkin jotain hyödyllistä näiden tasoteoriafantasioiden sijaan.
Kriisissä vasta suomalainen nainen alkaisi kaakattaa feminsimin opettaman etuarvoisuutensa puolesta. On nöhty kriittisissä tilanteissa. Turha ajatella että järki voittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinlämmöllä selvii pitkälle jos tietää mitä tekee ja käyttää luontoa hyväksi..
Hommaisin mahdottoman lihavan eukon jonka ruumiinlämmössä selviytyisin kevääseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisin, ehkä en.
Olen aina ihaillut tietyllä tavalla sekundapaskaan tyytyviä. Jonkillaista uskoa kohtalonsa vietäviksi ja huolettomuutta.
Niin no, minäkin olin tottunut siihen, että suomalaisten halpakauppojen tuotteiden laatu on surkea. Vaan kun olosuhteiden pakosta jouduin kokeilemaan Lidlin käyttötuotteita, olin pudota persuksilleni, nehän päihitti merkkituotteetkin. Kun tätä vähän selvittelin, sain kuulla, että saksalainen kuluttajasuoja on niin kovalla tasolla ja saksalainen kuluttaja on niin vaativa, että siellä ei voi myydä mitään sontaa.
Sen jälkeen olen ostanut sieltä yhtä ja toista käyttötavaraa, enkä muista pettyneeni kertaakaan. Kaikki on toimineet ja kestäneet hyvin.
En ole tuo, jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmin saattaa pärjätä, jos ei ennakkoon huutele pitkin kyliä miten hyvät varastot on kaikkea.
Yhteiskunnan romahtaessa suurin ongelma ei ole se, onko itsellä kaikki tarvittava, vaan miten pitää ne itsellä.
Monissa post-apokalyptisissä ohjelmissa vallan ottavat paikalliset väkivallalla hallitsevat porukat. Ikävä ajatus että se vaikuttaa melko todennäköiseltä vaihtoehdolta.
Mikä on perustelusi sille, että fiktiivisestä viihteestä voisi johtaa jotain faktoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisin, ehkä en.
Niin no, minäkin olin tottunut siihen, että suomalaisten halpakauppojen tuotteiden laatu on surkea. Vaan kun olosuhteiden pakosta jouduin kokeilemaan Lidlin käyttötuotteita, olin pudota persuksilleni, nehän päihitti merkkituotteetkin. Kun tätä vähän selvittelin, sain kuulla, että saksalainen kuluttajasuoja on niin kovalla tasolla ja saksalainen kuluttaja on niin vaativa, että siellä ei voi myydä mitään sontaa.
Sen jälkeen olen ostanut sieltä yhtä ja toista käyttötavaraa, enkä muista pettyneeni kertaakaan. Kaikki on toimineet ja kestäneet hyvin.
En ole tuo, jolle vastasit.
Mulla on osunut käsiin kirppiksellä noita lidlin työkaluja ja laatu on huonompi kuin surkea. Ne on leluja joita myydään aikuisille oikeina työkaluina. Esim hyviä vartan fikkareita saa halvalla melkein mistä vaan ja ne on kestäviä eikä syö paristoja hetkessä. Marketeissa ja rautakaupoissa, autotarvikeliikkeissä on duunareiden vaatimukset täyttäviä ja löytyy halpojakin perusmalleja.
Vierailija kirjoitti:
Survivalisti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin ketjuihin vastaa aina nämä super omavaraiset 100v keposesti selviytyvät, vaikka pienestä laskeumastakin.
Harvoin näkee näissä survival-skenaarioita pienituloiselta, syrjäseudun pikkukaupungin kerrostaloyksiövuokralaiselta jolla ei metsää, ei mökkiä, ei puulämmitystä, ei pakastinta, ei säästöjä, ei sukulaisia lähellä yms.
Sinulleko tulee yllätyksenä, että ihmiset vastaavat itseään kiinnostaviin aloituksiin?
Niin, kun maalla asuvat tulevat tänne ponseilemaan henkiinjäämisellään: meillä on puuta ja uuneja jne. Tietty omahyväisyys niistä aina välittyy.
Suurin osa ns maalla asuvista asuu taajamissa. On ihan yhtä tottuneita urbaaniin elämään kuin kaupunkilaiset. Yhtälailla sähkö tulee töpselistä ja kaupassa heilutellaan muovia. Ei sekään sen parempaa selviytymistä tee tai omavaraisemmaksi jos maatilan pihalta löytyy marjapensaita ja omenapuu, kun muuten isännän päätyö on täytellä tukihakemuksia ja ajella vuokrapelloilla tai avokaataa metsää.
Maalla asujien nurkkiin sitä olisi tungettava, vaan ampuisivat varmaan tontin rajalle jo. Luulen että moni tekisi niin että lähtis etsimään niitä asumattomia mökkejä ja taloja ja niihin asumaan. Valitettavasti.
Tällästä tämä on kun kaikki on niin sähköistetty, ihmiset pakotettu keinolla jos toisella kaupunkiin asumaan ja unohdettu kuinka sitä ruokaakin viljellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaan perheeni kanssa maaseudulta jonkun asumattoman talon ja muutamme sinne asumaan jos tilanne räjähtää käsiin niin ettei kaupungissa kerrostalossa enää pärjää. Heikommin sitä pärjää kaupungissa kuin maalla tilanteen tullen. Pitää saada puulämmitys ja ruuanlaittomahdollisuudet kotona, ulkohuussi myös jos ei kerta sisävessaa voi käyttää.
Todellista selviytymistä ei voi tehdä yksin pitkään jos oikeesti paska osuu tuulettimeen. Tarvitaan lauma, yhteisö, jos täytyy esimerkiksi sitä ruokaa tuottaa tarpeisiin niin että pärjää vaikka sen vuoden ympäri. Yhteisössä kaikki tekee oman osansa yhteisen hyvän eteen. Palataan takaisin 1800-luvulle.
Tämähän se.
Itse laskisin sen varaan että alkuvaiheessa on paniikki, ja ihmiset omivat itselleen mitä ehtivät. Tämä on tapahtunut muuallakin, ja Suomi jos joku on maa jossa näin toimitaan. Itse en olis halukas olemaan prioriteettijärjestyksen viimeinen hierarkiassa jossa kärjessä ovat lapsiperheet joissa on vahvin iskä.
Eli muutama viikko metsässä joko yksin tai mieluiten kahden luotetun sinkkuretkikaverin kanssa, mikä olisi helppoa, sitten scouttamaan onko rakentunut pieniä yhteisöjä jotka toimivat järjestyksessä ja tasapuolisesti kaikki huomioon ottaen. Siihen ei ole luottamusta että näin tapahtuisi heti.
Seuraavana järjestyksessä olisi betat samasta ryhmästä eli lapsiperheiden iskät.
Omegat heittopusseina ja muiden apureina, nukkumapaikka kaukana nuotiosta ja sapuskaksi mitä muilta jää.
Gammat tappelisivat, varastelisivat ja räyhäisivät senkin jälkeen kun muilla on järjestys.
Sigmat lähtisivät metsiin yksin tai korkeintaan kaverien kanssa.Naisten tasa-arvopuheet loppusivat saman tien. Muutama kovaluonteinen mimmi tekisi miesten kanssa hommia, loput siirtyisivät auliisti vanhaan naisen asemaan.
Höpö, höpö. Tekisit sinäkin jotain hyödyllistä näiden tasoteoriafantasioiden sijaan.
Mainitse minulle yksikin iso kriisi jossa noin ei ole käynyt?
Ukrainan naiset ovat huomattavasti kovempia luita kuin suominaiset. Silti vanhat sukupuoliroolit suurimmaksi osaksi pätevät.
Kaikkialla on niin että kun tilanne on kovempi, naiset palaavat mielellään entiseen rooliinsa.
Pärjäisin syömällä jäätyneitä naapureita.
Yhteiskunnan lamaantumisen seurauksena koko järjestelmä kaatuu. Ehkä joku jossain voisi hetkisen selvitä, mutta parissa viikossa mikään ei enää toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se.
Mainitse minulle yksikin iso kriisi jossa noin ei ole käynyt?
Ukrainan naiset ovat huomattavasti kovempia luita kuin suominaiset. Silti vanhat sukupuoliroolit suurimmaksi osaksi pätevät.
Kaikkialla on niin että kun tilanne on kovempi, naiset palaavat mielellään entiseen rooliinsa.
Esimerkiksi Suomi ja sotavuodet. Oletko yhtään lukenut historiaa?
Olisin lirissä. Olen jo nyt lirissä kun minulla ei ole verkkopankkitunnuksia eikä pankkikorttia. Tilanne siis väliaikainen.
Riippuu kai siitäki että miten lamaantuis. Mutta joo-o, olisin lirissä
Asun ulkomailla eli tarvittaessa jos kotimaassani yhteiskunta lamautuisi pitkäksi aikaa niin voisin tulla Suomeen ja päinvastaisesti Suomesta voisi perhe tulla luokseni jos tilannetta ehtii ennakoimaan yhtään ja lähtee jo silloin kun maasta vielä pystyy lähtemään.