Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka näitä kotiinkuljetuksia ruualle oikein tilaa ja maksaa kympin siitä?

Vierailija
29.10.2022 |

Sitä ei meidän perhe ymmärrä. Kauppias tietysti nauraa partaansa, kun voi laittaa lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat tuotteet näihin kasseihin. Hävikin minimointi on kaupoissa tärkeää ja kotikuljetukset ovat niihin hyvä keino. Perheemme nauraa. Me haemme tuoreet tuotteet suoraan kaupasta.

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että ap ei ole käyttänyt ruuan kotiinkuljetusta. Tavarat kerätään tuoreimmasta päästä/eristä.

Voihan sitä olla katkera monesta asiasta.. Tästäkin. Jatka vaan hampaat irvessä kaupassakäyntiä.

No ei kerätä, olen opiskelujen ohella keräämässä teille tavaraa, kyllä sinne laitetaan sitä mitä siinä hyllyssä on etusijalla, ääliö.

Jos huomaan tällaisia nopeasti vanhenevia tuotteita kun tilaan ruokaa pidemmäksi ajaksi, lähtee valitus saman tien. Kai sen järkikin sanoo, että suuria määriä kerrallaan tilaavat odottavat ruuan olevan erityisen tuoretta, sillä sen pitää riittää pidemmäksi ajaksi. Vaikutat kyllä ääliöltä. Sivusta

Kirjoitatko näitä itse vai kirjoittaako henkilökohtainen avustajasi?

Hanki elämä, pelle.

Eli osui ja upposi.

Onko pellestä kivaa peukuttaa omia viestejään? :D

Vierailija
82/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää autoa asiointia varten, niin halvempi vaihtoehto tilata ruoat ja kulkea muut reissut taksilla. Vanhuksille, jotka eivät näe ajaa eivätkä jaksa kävellä kaupassa tuo on hyvä vaihtoehto, tosin nettikauppa vaikea käyttää aluksi (ainakin minulle oli, vaikken ole vanhus). Koronasulun aikaan ainakin oli vielä kauppoja, joista sai tilata sähköpostilla riskiryhmäläiset. Minun vanhempani ainakin käyttivät.

Sitten flunssaoireisena ei saisi mennä kauppaan, vaikka sinä mitä ilmeisimmin menet. Koronassa pitäisi olla eristyksissä 5 päivää sekä vielä oireiden päättymiseen + oliko se nyt kaksi päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tilauksen mukana vielä ihanan ullatuksen kun joku m atu ottaa väkisin.

Vierailija
84/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ainakin 1 kerran tilannut ruokaa pari laatikkoa kotiin.

Plussat:

Ruokaa tuli kerralla enempi kotiin, ei tarvinnut kuljettaa itse autottomana.

Miinukset:

Olen hitaampi klikkaamaan ja valikoimaan tuotteita netissä.

Tuli turhaa pahviroskaa laatikoista.

Luultavasti voisin tilata uudestaan jos olen esim. kipeänä. Mutta yleensä on kiva itse käydä kaupassa ja valikoida tuotteita.

Mitä roskaa! Itse kirjoitan "huomioita" laatikkoon että pahvilaatikot takaisin, ja kuski ottaa ne sitten seur kerran mukaan!

Vierailija
85/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Olen autoton. Tilaan ruuat syöpää sairastavalle vanhemmalleni ja samalla myös itselleni.

Vierailija
86/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa kauhistellaan aina sellaisia kuluja kuin ostosten kotiinkuljetus tai suoratoistopalvelut. Houkuttelevatko nämä ketjut erityisen köyhiä kirjoittajia, joiden täytyy räknätä joka sentti, vai mihin kaikki raha kotitalouksissa uppoaa? Onko valittu sellainen elämäntyyli, johon ei oikeasti ole varaa, kuten liikaa harrastuksia ja kaikki uusimman muodin mukaiset hilavitkuttimet lapsille tai tuloihin nähden liian kallis talo?

Elän itse kahden aikuisen taloudessa. Vuositulomme ovat bruttona noin 90 000 euroa. Asumme kerrostalokolmiossa, jossa asumiskulumme ovat noin 750 e (lainanlyhennys ja vastike). Meillä ei ole autoa. Kävelemme ja pyöräilemme työmatkat. Käymme lähes joka viikonloppu jossain, ulkona syömässä, keikalla, teatterissa tai vastaavassa. Matkustamme lomilla sekä Suomen sisällä että ulkomaille. Meillä on useita suoratoistopalveluita. Rahaa jää joka kuukausi säästöön, vaikka emme millään tavalla tarkkaile tai rajoita kulutusta.

Olen perustanut yhteisen talouden puolisoni kanssa kypsemmällä iällä niin, että kummankin lapset olivat jo aikuisia. Kokemusta on siis myös lapsiperhearjesta, enkä tuolloinkaan kokenut, että rahasta olisi ollut jotenkin tiukkaa. Moni kollegani valittelee, kuinka raha ei riitä, vaikka heillä on varmasti suunnilleen saman suuruiset tulot kuin minulla. Monilla on paremmin tienaavat puolisot kuin minulla. Luulen, että ihmisten käsitykset siitä, mihin rahaa kuluu ja millaisia valintoja voi milläkin tulotasolla tehdä, eivät aina ole täysin realistisia.

Vierailija
87/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin kaiken kotiin kun olin yli kuukauden koronassa. Kympin kuljetusmaksuhan ei ole yhtään mitään. Tietysti olisin voinut käydä kassajonossakin köhimässä ap:n tapaisen tyhjännaurajan päälle.

Vierailija
88/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Olen autoton. Tilaan ruuat syöpää sairastavalle vanhemmalleni ja samalla myös itselleni.

👍Ihmisillä on hyvin erilaiset elämäntilanteet. Sitä ei näköjään moni tällä palstalla tajua.

Vierailija
89/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä laiska ei keksisi jottei tarvitsisi poistua kotoa.

Vierailija
90/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo 10 € on liian iso toimitusmaksu. Meidän nelihenkisen perheen budjetti ruokiin on 400 €/kk, eli 10 % (jopa 40 € kk!) menisi pelkkään kuljetusmaksuun .

Minusta kaupassakäynti en ole niin rasittavaa, ettenkö siellä kävisi. Toki ymmärrän vanhukset, vaivaiset, autottomat ja syrjäseudun asukit - heille tuo ehkä on käytännöllistä. Mutta tuolla 40:llä eurolla saa kyllä jo jotakin tärkeämpiä kuluja maksettua. (Rikkaat ja laiskat sitten erikseen.)

En yhtään ihmettele, että ihmiset on P.A., kun heille kertyy huomaamatta kaikenlaisia säännöllisiä piilokuluja: kuntosali, Netflix, äänikirjat, parturi, lehdet... näistä kuukausiveloituksista kertyy suuri summa.

Niin no, minulle ei kerry auton omistamisesta kuluja... Siihen menevällä rahalla tilaan aika monet kuljetukset kaupasta ja vielä päälle ajelen bussilla ja taksilla.

Hedelmät käyn kyllä ostamassa itse, sillä haluan valita sopivan kypsiä.

Vierailija
91/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu tuo tekosyy: säästyy vapaa-aikaa. Mihin? Ihmiset vaan istuu kännykällä senkin vapaa-ajan. Eniten säästyisi vapaa-aikaa, jos heittäisitte kännykällä vesilintua.

Rahaa ei kiinnosta näköjään säästää, kymppi ei ole muka mitään. Silti sekin on jonkun tuntipalkka, josta pomo vikisee, että se on aivan liikaa.

Vierailija
92/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä käyttää ihmiset joilla on ihan sama minkälainen tomaatti omena peruna tai kivikova kuiva mandariini sieltä kaupasta tulee.

Tämä väitteesi ei pidä paikkaansa. Miksi se kauppias myisi paskaa tavaraa, asiakas äänestää jaloillaan!

Yks Kookauppias ei kerran "jaksanut" tulla tiskin taakse kun siinä odotin...enpä ole enää sille hyypiölle rahojani vienyt!

Vierailija
93/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin joka tilasi netistä niin oli tyytyväinen, päivämäärät oli ettei vanhene kolmenkaan päivän päästä, kerralla paljon tavaraa mm vessa- ja talouspaerit, pesuaineet, kuivatuoteet, pakasteeseen menevät, maitotuotteet jne

Vierailija
94/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo 10 € on liian iso toimitusmaksu. Meidän nelihenkisen perheen budjetti ruokiin on 400 €/kk, eli 10 % (jopa 40 € kk!) menisi pelkkään kuljetusmaksuun .

Minusta kaupassakäynti en ole niin rasittavaa, ettenkö siellä kävisi. Toki ymmärrän vanhukset, vaivaiset, autottomat ja syrjäseudun asukit - heille tuo ehkä on käytännöllistä. Mutta tuolla 40:llä eurolla saa kyllä jo jotakin tärkeämpiä kuluja maksettua. (Rikkaat ja laiskat sitten erikseen.)

En yhtään ihmettele, että ihmiset on P.A., kun heille kertyy huomaamatta kaikenlaisia säännöllisiä piilokuluja: kuntosali, Netflix, äänikirjat, parturi, lehdet... näistä kuukausiveloituksista kertyy suuri summa.

Niin no, minulle ei kerry auton omistamisesta kuluja... Siihen menevällä rahalla tilaan aika monet kuljetukset kaupasta ja vielä päälle ajelen bussilla ja taksilla.

Hedelmät käyn kyllä ostamassa itse, sillä haluan valita sopivan kypsiä.

EI meilläkään ole autoa. Säästetään siinäkin. Kauppaan on alle kilometrin kävelymatka.

T. 4-henkinen perhe

Vierailija
95/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista miten paljon tunteita tämä aihe herättää.

Vierailija
96/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kympin kuljetusmaksu on todella vähän. Kaupassa käyminen ei ole kenellekään ilmaista. Jos menee omalla autolla, pitää maksaa polttoaineesta, jos julkisilla, maksaa matkalippu. Kävellen ja pyörällä taas saa kuljetettua kerralla vähemmän ostoksia, jolloin pitää käydä useammin kaupassa, mistä taas seuraa rahanmenoa heräteostosten ja pienempien pakkausten vuoksi.

Lisäksi voi ajatella, että aika on rahaa. Kauppareissuun menee helposti tunti. Käytän tunnin mieluummin kuntoiluun tai vaikka kirjan lukemiseen. Ostosten kotiinkuljetuspalvelua käyttävät varmastikin siis samat ihmiset, jotka hyödyntävät esimerkiksi siivouspalveluita. Kyllähän asioita voi tehdä itsekin, mutta moni maksaa mieluummin siitä, että saa enemmän vapaa-aikaa käyttöönsä. Ostamalla palveluita myös työllistetään muita. On paljon talouksia, joiden budjetissa ei ostosten kotiinkuljetus tai kotisiivous ei näy mitenkään, joten miksipä ei mahdollisuutta hyödyntäisi. Miksi nuukailla, jos siihen ei ole tarvetta?

Minä taas nautin siitä, että saan liikuntaa kävelemällä kauppaan, ei tarvitse mennä kuntosalille. Kävelen muutenkin niin paljon, kuin voin. Ostoksia saan tuotua ison satsin kerralla, kun käytän mummokärryjä. En myöskään tee heräteostoksia, sillä en koskaan mene nälkäisenä kaupoille ja mukanani kulkee vanha kunnon kauppalappu. Työllistän mielelläni kaupan myyjiä, sillä vältän tarkoituksella itsepalvelukassoja.

Ja rahaa säästyy.

Kiitos kommentista, joskaan en sellaista pyytänyt. En tarvitse perusteluita sille, miksi joku käy mieluummin kaupassa itse kuin hyödyntää kuljetuspalvelua. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku muu toimii toisin kuin minä. Kirjoitin viestini siis vastaukseksi aloitukseen, jossa ihmeteltiin ja pilkattiin kotiinkuljetusta suosivia, en herättääkseni keskustelua puolesta ja vastaan.

Vierailija
97/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähden mieluummin lenkille kuin kauppaan.

Vierailija
98/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä käyttää ihmiset joilla on ihan sama minkälainen tomaatti omena peruna tai kivikova kuiva mandariini sieltä kaupasta tulee.

Tämä väitteesi ei pidä paikkaansa. Miksi se kauppias myisi paskaa tavaraa, asiakas äänestää jaloillaan!

Yks Kookauppias ei kerran "jaksanut" tulla tiskin taakse kun siinä odotin...enpä ole enää sille hyypiölle rahojani vienyt!

Ei ole kyse siitä että kauppias myy paskaa tavaraa vaan siitä että tukut ovat täynnä paskaa tavaraa. En minä osta rupisia perunoita kun näen silmilläni kaupassa millaisia ne sillä kertaa on ja kun kokeilen että mandariinit ovat kovia en osta niitä, ostan vasta sitten kun tiedän että ne ovat kypsiä.

Vierailija
99/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähden mieluummin lenkille kuin kauppaan.

Kaupassakäynti on lenkki.

Vierailija
100/155 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätevä keino saada kotiin tuoretta ruokaa jonkun toisen keräämänä ja pakkaamana.

Mielestäni 10 euroa on pieni summa siitä, että välttyy kantamiselta.

Mitä muuta pientä fyysistä voimaa vaativaa et jaksa tehdä?

En ole tuo, jolta kysyt, niin en tiedä, onko hänellä joku rajoite, että ei oikeasti jaksa kantaa. Minä kyllä jaksan, olen kantanut kauppakasseja ja 8 kg kissanhiekkasäkkejä kotiin noin 30 vuotta. Enää en viitsi, kun kerran rahalla saan jonkun toisen tekemään asian puolestani.

Olen autoton 48 v vanhapiika kissatäti ja tilaan ruuat kotiin Prismasta tai Cittarista 1-2 krt/kk. Tilaan kaikki painavat eli kauramaidot, pesuaineet, limut ja vissyt, kuivatuotteet sekä muuten isokokoiset eli vessa- ja talouspaperit. Tilaan myös kaikki pakasteet, niin saan tuotteet oikeasti pakasteina suoraan omaan pakkaseen ilman, että tuotteet ovat puoliksi sulaneet kävellessäni kaupasta kotiin.

Käyttämäni kuntosalin viereisestä Lidlistä ostan salilta lähtiessäni salaatit, kanat, mangot ja tuoreet leivät muutaman kerran viikossa. 

Maksan mielelläni siitä, että mun ei tarvitse kuluttaa aikaani hypermarketeissa pyöriessä ja että aina on kaapeissa tavaraa. Nyt olen ollut reilun viikon kipeänä ja hyvin olen pärjännyt käymättä kaupassa ollenkaan. Lähikauppani on pieni K-market ja se kymppi hulahtaa äkkiä sinne, kun kaikki maksaa 0,5-3 € enemmän kuin isossa kaupassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme