Olen kärsinyt vuosia lapsettomuudesta ja nyt olisi edessä ystävän lapsen ristiäiset
Olen ruvennut ihan oikeasti tämän takia välttelemään lapsia koska koen suurta surua siitä etten itse luultavasti saa koskaan lapsia. Miten päästä tämän yli ja hyväksyä asia? Haluam kuitenkin olla aidosti onnellinen muiden puolesta joille siunaantuu lapsia
Kommentit (48)
Mua auttoi se, kun tajusin noiden mammojen seurassa olevani paremmassa kunnossa kuin he. En siis tarkoita että kaikki rupsahtaisivat synnytettyään , puhun vain omasta tuttavapiiristäni. Yhteisissä tapaamisissa olin paikan ainut nainen, joka oli oikeasti laitettu ja pukeutui kauniisti. Kuulostaa hassulta mutta tämä auttoi minua. Ei roikkuvia rintoja tI löysää ihoa
Jos jaksat lue Pirjo Lääperin toimittama omakustanne "Lapsettomuuden monet kasvot". Tai ota yhteys Simpukkaan, lapsettomien yhdistykseen, niin eiköhän vertaistukea löydy(löytyy nettisivut)
Älä yritä selvitä yksin.
Sano ystävälle, että koska ristiäisissä yleensä on perhe, isovanhemmat ja kummit, niin et katso, että sinua siellä tarvitaan. En muista viime vuosien ristiäisissä kertaakaan, jolloin paikalla olisi ollut mitään kaveriporukkaa. Nimiäiset on erilaiset, ne on enemmän kaveriporukan juomingit.
Vierailija kirjoitti:
Mua auttoi se, kun tajusin noiden mammojen seurassa olevani paremmassa kunnossa kuin he. En siis tarkoita että kaikki rupsahtaisivat synnytettyään , puhun vain omasta tuttavapiiristäni. Yhteisissä tapaamisissa olin paikan ainut nainen, joka oli oikeasti laitettu ja pukeutui kauniisti. Kuulostaa hassulta mutta tämä auttoi minua. Ei roikkuvia rintoja tI löysää ihoa
Monella lapsettomalla tutullani on roikkuvat rinnat ja ihmeen monella on pahoja iho-ongelmia. Vanhemmiten sitten rintasyöpää, oletan.
Varo katkeruutta. Katkeruus on myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumaliste, miten pinnallinen ihminen. Tiedoksesi sulle, että luopuisin ennemmin vaikka molemmista tisseistäni ja oikeasta kädestäni ennen kuin lapsistani. Mutta ihaile sinä niitä tissejäsi yksinäsi vielä 50 vuoden päästäkin.
Onneksi kaikki ei pysty lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumaliste, miten pinnallinen ihminen. Tiedoksesi sulle, että luopuisin ennemmin vaikka molemmista tisseistäni ja oikeasta kädestäni ennen kuin lapsistani. Mutta ihaile sinä niitä tissejäsi yksinäsi vielä 50 vuoden päästäkin.
Mutta minä en voi saada lapsia niin saakai mulla olla omat juttuni? Onko se sulta jotenkin pois? Mulla on ollut kohtusyöpä jonka vuoksi kohtuni poistettiin enkä se tähden pysty lasta saamaan. Olen siis yrittänyt keskittyä hyviin puoliini, mutta myös kasvattanut sisäisesti itseäni
Vedä kännit ja tee perätön lasu lapsesta. Kerrot kuinka äiti on kännissä vaikka huomenna ristiäiset. Niin minäkin tein ja onnistuin pilaamaan perheen onnen.
Toinen lapseton
En lukenut aloitustasi .Sanon vaan ; Älä mene !
Mites adoptointi tai sijaisvanhemmuus? Vai kiinnostaako vain sen oman täydellisen geeniperimän levittäminen eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kävi pilkka kyllä omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kommenttia lukiessa kävi mielessä, että olisipa hyvä jos sitä pystyisi pahimmassa tunnekuohussaan istumaan hetken käsiensä päällä, ja miettimään onko toisen sanoma sittenkään tarkoitettu henkilökohtaiseksi loukkaukseksi itseä kohtaan, vai vain toisen omasta elämäntilanteesta kumpuava tulkinta. Hyökkäys ei aina ole paras puolustus.
Vierailija kirjoitti:
Et kuullosta hassulta, kuullostat idiootilta.
Toivottavasti kaverisi saavat tietää mitä mieltä olet heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene kyllä tasan se että kenen pitäisi pystyä lisääntymään jos sinullekin on niitä lapsia siunaantunut. Toinen on onnistunut kovalla yrityksellä löytämään edes yhden positiivisen, olkoonkin vaikka miten pienen hyvän asian siitä että ei itse tahdostaan riippumatta ole saanut lapsia. Ja sekin sinun täytyy yrittää teilata. Eiköhän hänkin olisi miljoona kertaa ennemmin halunnut niitä lapsia mutta kaikki ei ole yhtä onnekkaita. Sääliksi käy lapsiasi kun on tuollainen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Mites adoptointi tai sijaisvanhemmuus? Vai kiinnostaako vain sen oman täydellisen geeniperimän levittäminen eteenpäin?
Adoptiota ja sijaisvanhemmuutta tarjotaan helposti ratkaisuksi kaikille lapsettomuudesta kärsiville. Adoptiossa lasta voi joutua odottamaan vuosia ja lisäksi adoptioon annetut lapset voivat usein olla eri tavoin traumatisoituneita/erilaisista vammoista kärsiviä. Sijaisvanhemmuuteen liittyy myös paljon erilaisia haasteita. Nämä eivät ole mitään helppoja vaihtoehtoja. Tällä en halua väittää, ettei biologisen lapsen kanssa olisi mitään haasteita, mutta jo lähtökohdat adoptiossa ja sijaisvanhemmuudessa ovat eri tavoin haastavat.
Olen kärsinyt vuosia jalka ja selkäongelmista, ja nyt olisi edessä ystävän triathlonkisan voiton juhliminen...
Olen kärsinyt vuosia kumppanittomuudesta ja nyt olisi edessä ystävän kihlajaiset...
Olen kärsinyt vuosia kissa-allergiasta ja nyt olisi edessä ystävän kissanristiäiset...
Olen kärsinyt vuosia työttömyydestä ja nyt olisi edessä ystävän ylennyksen saamisen juhlat...
Olen kärsinyt vuosia orpoudestani ja nyt olisi edessä ystävän vanhempien kultahääpäivä...
...
Vierailija kirjoitti:
Kas, kun minun ystäpiirissäni äidit ovat huoliteltuja ja hyvin pukeutuvia. Yksi lapseton oli kiskaissut napapaidan joka paljasti todella ihraisen vatsan. En tiedä, missä rupusakissa vietät aikaasi, mutta ei hääppöiseltä porukalta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut aloitustasi .Sanon vaan ; Älä mene !
Päinvastoin, kannattaa mennä.
Itse aikoinaan menin ja itkin siellä. Sai itkeä, lapsen äitikin on herkkä ihminen. Kaikki ok.
Parempi osallistua ja olla perheen tukena omien voimavarojen mukaan, eikä eristäytyä syrjään. Eristäytyminen on askel katkeroitumisen, kyynistymisen ja yksinäisyyden suuntaan.
No joskus sitä itse kukin tarvitsee omaa rauhaa, ei syytä paniikkiin, mutta noin yleisenä elämänohjeena antaisin että on ystäviensä kanssa sosiaalisissa kuvioissa mukana kun mahdollisuus kerran annetaan.
Koita päästä yli kateudesta.
Sitä se lopulta on. Se että sinulla ei ole lasta, ei tarkoita että sun pitäisi lopettaa sun sosiaalinen elämä ja sen lisäksi kieltää muita viettämästä juhlia. Ja mistä lopulta tiedät, miten vaikeaa ihmisillä on ollut saada niitä lapsiaan? Harvoin niistä puhutaan ääneen. Iloitse siitä että joku onnistuu.
Minä halusin aikoinaan 6 lasta. Vuosien 1998-2016 välillä sain kolme keskenmenoa ja kaksi lasta, raskautuminen kesti pari kolme vuotta joka kerta, paitsi kuopuksen ja viimeisen keskenmenon välissä 5 vuotta ja sen jälkeen en raskaaksi enää tullut ...... sitten tuli ikäkin vastaan. Kun sisko ilmoitti saavansa iltatähtenä kolmannen, olin iloinen ja vähän haikea. Tiesin että meille ei sitä kolmatta koskaan tule. Mutta olen iloinnut tästä pikkuihmisestä, jolle saan olla kiva täti.
Kasvata henkistä mielentyyneyttäsi ja hyväksy asiat sellaisina kuin ne ovat. Muiden lapset eivät ole sinulta pois. Ole vähemmän itsekäs.