Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla hajoaa pää omaan lapseeni

Vierailija
27.10.2022 |

Kyseessä on kolmen vanha poika. Minulla on kyllä mieskin, mutta hänen työaikansa on sellainen että minä joudun nukuttamaan hänet. Ja se on monen tunnin prosessi. Ei auta kelloaikojen vaihdot tai se että ottaa/ei ota viereen, menee monta tuntia että lapsi lopulta "häviää" taistelun ja nukahtaa.

Mulla ei oo yhtään omaa aikaa tämän takia, en voi käyttää edes tuntia nukkumaan menon jälkeen mihinkään hömppään että saan nollattua aivojani ja kerättyä voimia seuraavaan päivään.

Ja joo, käyn töissä, mutta työ on hyvin fyysistä ja syö energiat muutenkin kun joudun introverttina tekemään töitä ihmisten kanssa, joten kaipaisin edes sitä pientä hetkeä kun voin vain olla. Toki lapsi ei kaikkea kuraa ansaitse, mutta se kun tuo piru ei suostu menemään nukkumaan ja herää ennen kukkoa, se ottaa suunnattomasti oman mielenterveyden päälle.

Ja joo, on sillä lapsella isä pari iltaa viikossa ettei ole töissä, mut sillä on niistä joka toisena viikonloppuna la-vuoro. Niinä päivinä kun mies on kotona,lapsi menee nukkumaan 5min, mun kanssa voi mennä se 5h

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt onko miehen ja sinun nukutustavoissa eroavaisuuksia? Kolmivuotiaan saaminen unille ei todellakaan ole mikään mahdoton prosessi. 

Vierailija
2/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt onko miehen ja sinun nukutustavoissa eroavaisuuksia? Kolmivuotiaan saaminen unille ei todellakaan ole mikään mahdoton prosessi. 

Mies vaan sanoo lapselle että tyyliin: "noniin Matti, nyt olisi aika mennä nukkumaan. Eka harjaat hampaat ja käyt vessassa, sit vaatteet ja unten maille."

Tähän tyyliin mies hoitaa, itse oon yrittänyt samaa mutta siinä hampaidenkin harjauksesssa voi mennä tunti. Ja vaikka mies olisi kotona sanoisi pojalle et nyt nukkumaan niin kikkailee jos mä oon näköpiirissä. Oon mennyt sit viemään roskia tai lenkille et saan edes vähän nollattua aivoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varmaan toimi sun työaikojen takia, mutta minä en laittanut lasta nukkumaan ikinä ennen kuin se joko oli tosi väsynyt, tai itse menin. Eli lapsi meni nukkumaan joskus 23-24 aikaan, mutta silloin nukahti aina heti. Tein aamulla töitä kotona kunnes lapsi heräsi 22 aikaan, sitten vein hänet hoitoon ja joko menin iltapäiväksi töihin tai tulin kotiin jatkamaan töitä. Päiväkodissa lapsi ei nukkunut ikinä päiväunia.

Meillä oli tuo rytmi syntymästä eskarin alkuun asti. Kaikki aina pelottelivat, että ei millään saada lasta tottumaan aikaisiin kouluaamuihin, mutta ei siinä mennyt kuin viikko pari.

Tuo systeemi oli kolmesta syystä:

1. Meillä on hevosia ja muutenkin ollaan kesäisin pihalla aina iltamyöhään, eikä lasta olisi voinut tuoda yksin sisälle nukkumaan.

2. Minulle oli henkisesti tärkeää tietää silloin, jos lapsi herätti öisin, että edes aamulla se nukkuu pitkään. En olisi kestänyt sitä, että lapsi olisi nukkunut hyvän unipätkänsä joskus 20-24, sitten minä olisin päässyt nukkumaan, ja lapsi olisi herättänyt pariin otteeseen, ennen kuin kuudelta olisi lopullisesi herännyt.

3. Olin laiska, enkä olisi viitsinyt mitään nukutusshowta. Lapsi nukkui eskarin alkuun asti omassa sängyssään meidän makuuhuoneessa, ja niinä iltoina kun ei näyttänyt väsyneeltä ennen kuin olin itse menossa nukkumaan, yksinkertaisesti laitoin lapsen sänkyyn ja ryhdyin itse nukkumaan. Ei se kauaa jaksanut pyöriä sängyssään, ennen kuin uni tarttui. Ja joka tapauksessa ei joutunut olemaan yksin.

Vierailija
4/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, siis lapsi ei herännyt aamuisin klo 22 vaan klo 11.

Vierailija
5/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko päiväunet? Kaikille lapsille päikkärit ei sovi. Oma lapsi jätti päiväunet pois 2-vuotiaana ja nukkui pitkän yön.

Vierailija
6/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi turhaan taistella. Laita se myöhemmin nukkumaan. Hullua tapella joka päivä 3h kun vois relata sen 3h.

Vierailija
7/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla menee tunti kolmevuotiaan hampaiden pesuun? Lapsi istumaan, harja suuhun, harjaat hampaat. Koko homma 5 minuuttia. Mulla kohta 5-vuotiaskaan ei pese itse hampaitaan, koska ei siitä tule riittävän puhdasta. Riittää, kun aamuisin harjoittelee itse.

Vierailija
8/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi turhaan taistella. Laita se myöhemmin nukkumaan. Hullua tapella joka päivä 3h kun vois relata sen 3h.

Yksi äiti älykkyyksissään selitti, että käyttää joka ilta kolme tuntia lapsen nukuttamiseen makaamalla vieressä. Puhelinta ei voi samalla selata eikä voi tehdä muutakaan, koska lapsi herää. Toisin sanoen äiti järjesti itse hirveän shown siitä nukuttamisesta, ja kumpikin sinnitteli sängyssä ilta kuudesta ilta yhdeksään. Näin kuulemma lapsi herää pirteänä ja tästä tavasta ei voi poiketa... 

Joo. EN tiennyt mitä sanoa. 

Vierailija
9/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sit on yliväsynyt. Kokeile kerran pari laittaa aikasemmin, sillon kun iltaleikit on parhaimmillaan.

T. Viiden äiti

Vierailija
10/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla menee tunti kolmevuotiaan hampaiden pesuun? Lapsi istumaan, harja suuhun, harjaat hampaat. Koko homma 5 minuuttia. Mulla kohta 5-vuotiaskaan ei pese itse hampaitaan, koska ei siitä tule riittävän puhdasta. Riittää, kun aamuisin harjoittelee itse.

Tätä itsekin ihmettelen. En muutenkaan antaisi tuon ikäisen sekoilla vessassa itsekseen, koska voi lyödä päänsä tai liukastua se harja suussa. Eikä muutenkaan, koska turha antaa liekaa lapselle ettei se sekoileminen pahene. 

Vierailija
11/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies vaan sanoo lapselle että tyyliin: "noniin Matti, nyt olisi aika mennä nukkumaan. Eka harjaat hampaat ja käyt vessassa, sit vaatteet ja unten maille."

Tähän tyyliin mies hoitaa, itse oon yrittänyt samaa mutta siinä hampaidenkin harjauksesssa voi mennä tunti. Ja vaikka mies olisi kotona sanoisi pojalle et nyt nukkumaan niin kikkailee jos mä oon näköpiirissä. Oon mennyt sit viemään roskia tai lenkille et saan edes vähän nollattua aivoja

Miten meni aikaisemmin nukuttamiset? Lapsi on vain oppinut siihen, että äitiä voi "pompotella", eli olet antanut periksi noissa rutiineissa ja lapsi on sen oppinut. Isä taas on ollut alusta lähtien jämäkkä ja lapsi on tiennyt ettei pysty vetkuttelemaan...

Vierailija
12/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut siis kaikkia aikoja, 20-02 välillä. kun mies nukuttaa se on 21 alkoihin. Itse olen muutaman kerran "luovuttanut" ja en ole muuten lasta laittanut nukkumaan kun pistänyt pukemaan yövaatteet 21 aikoihin. Nytkin se tuossa vieressä jopa makaa sängyssä, mutta höpöttää kovin. Kohta varmaan taas haluaa kaivaa pikkuautot esiin ja leikkiä. Mut jos mä poistun ihan vaikka vaan siivoamaan keittiötä, niin heti ollaan lahkeessa kiinni ja kysytään eikö äiti tule nukkumaan...

Ap

Vierailija
13/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti odotat lapsen osaamiselta liikaa. Lapsi tarvitsee ohjausta ja kädestä kiinni pitäen apua nukkumaan mennessä. Eli tavalliset rutiinit, jossa lätkäset iltapalat naamaan, viet hammaspesulle ja sänkyyn. Kolmivuotias ei millään ymmärrä sanallisia ohjeita ja saattaa hukkua ajatuksiinsa ja leikkeihinsä niin paljon, ettei ymmärrä tehdä tuosta mitään säällisessä ajassa. Sitä paitsi tehosta sanoja: "Nyt pestään hampaat" ja harja suuhun. "Nyt riisutaan ja vaihetaan yökkäri" ja yökkärit päälle. Kun valot on sammutettu, ei mitään ylimääräistä seurustelua ja lapselle tehdään selväksi että pysyy sängyssä eikä häiritse sieltä ketään. 

Vierailija
14/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja päikkäreitä ei oo vuoteen nukkunut

Ap

Vierailija
15/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika lopetti päiväunet 2-3 vuotiaana. On nukahtanut suht helposti iltaisin. Jos nukkuisi päiväunet niin tuskin nukahtaisi kovin helposti.

Vierailija
16/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt tuntia niitä hampaita pese.

Lapsihan menee ihan kierroksille tollasesta.

Vierailija
17/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut siis kaikkia aikoja, 20-02 välillä. kun mies nukuttaa se on 21 alkoihin. Itse olen muutaman kerran "luovuttanut" ja en ole muuten lasta laittanut nukkumaan kun pistänyt pukemaan yövaatteet 21 aikoihin. Nytkin se tuossa vieressä jopa makaa sängyssä, mutta höpöttää kovin. Kohta varmaan taas haluaa kaivaa pikkuautot esiin ja leikkiä. Mut jos mä poistun ihan vaikka vaan siivoamaan keittiötä, niin heti ollaan lahkeessa kiinni ja kysytään eikö äiti tule nukkumaan...

Ap

Itse olet sen tuohon opettanut paapomalla vauvaa.

Vierailija
18/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yritätkö edes tosissasi sen lapsen kanssa? Nyt hiljennät lapsen ja sanot selkeällä suomenkielellä, että suu kiinni ja nyt nukutaan ja kaikki muu sirkus seis. Ei pikkuautoja ennen aamua. Jos poistut sängystä, ja lapsi seuraa perässä, palauta lapsi takaisin sänkyyn ja ilmaise, että sieltä ei poistuta. Jos pelkäät lapsen kiukkureaktioita, niin pulassa olet. 

Vierailija
19/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Päiväkodissa en voi ymmärtää kun kaikki lapset pakotetaan nukkariin. Suurin osa lapsista vihaa tätä pakkomakaamista. Tunkkaisessa, liian lämpimässä huoneessa on maattava hiljaa, kuunnellen tylsää satua, tylsällä äänellä luettuna. Hoitajat kököttävät huoneessa, silitellen lapsia, jotka eivät edes halua, että hoitaja tulee viereen.

Vierailija
20/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi pakottaa ketään nukkumaan, mutta voit opettaa jäämään sänkyyn unta etsimään. Joka ilta samat rutiinit suht samaan aikaan. Esim. iltapala, pisut, pesut, satu, laulu & silitys. Sanot hyvää yötä ja poistut huoneesta. Sen jälkeen et puhu lapselle mitään. Jos on pakko, sanot : Nyt on yö, nyt nukutaan. Et anna poistua huoneesta. Seisot aluksi vaikka oven takana. Kun lapsi lähtee liikkeelle, talutat takaisin sänkyyn. Ekana iltana teet tämän ehkä 20 kertaa. Tokana ehkä 10. Kolmantena riittänee kerta pari. Tämän jälkeen lapsi on oppinut, miten mennään nukkumaan. Jos tämä ei toimi tai kestää tunteja, lapsi ei ole riittävän väsynyt ja teidän täytyy miettiä päivärytmiä uusiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä