Mulla hajoaa pää omaan lapseeni
Kyseessä on kolmen vanha poika. Minulla on kyllä mieskin, mutta hänen työaikansa on sellainen että minä joudun nukuttamaan hänet. Ja se on monen tunnin prosessi. Ei auta kelloaikojen vaihdot tai se että ottaa/ei ota viereen, menee monta tuntia että lapsi lopulta "häviää" taistelun ja nukahtaa.
Mulla ei oo yhtään omaa aikaa tämän takia, en voi käyttää edes tuntia nukkumaan menon jälkeen mihinkään hömppään että saan nollattua aivojani ja kerättyä voimia seuraavaan päivään.
Ja joo, käyn töissä, mutta työ on hyvin fyysistä ja syö energiat muutenkin kun joudun introverttina tekemään töitä ihmisten kanssa, joten kaipaisin edes sitä pientä hetkeä kun voin vain olla. Toki lapsi ei kaikkea kuraa ansaitse, mutta se kun tuo piru ei suostu menemään nukkumaan ja herää ennen kukkoa, se ottaa suunnattomasti oman mielenterveyden päälle.
Ja joo, on sillä lapsella isä pari iltaa viikossa ettei ole töissä, mut sillä on niistä joka toisena viikonloppuna la-vuoro. Niinä päivinä kun mies on kotona,lapsi menee nukkumaan 5min, mun kanssa voi mennä se 5h
Kommentit (58)
Lapsi vie äitiä kuin pässiä narussa. Ja äiti pomppaa kun lapsi inahtaa. Pistät sille rajat niin loppuu tuo sekoilu. Sinä määräät, ei lapsi.
Pisut, pesut ja pusut. Sitten iltasatu ja sänkyyn. Valot pois ja ovi sen verran raolleen, että kuulee kuinka puuhastelen/katselen telkkaria. Kerran vien vettä jos mukamas janottaa, palvelu loppuu sen jälkeen, myös vessassa voi käydä kerran jos mukamas hätä. Nyt muksu selvästi pompottaa sua, jos isän kanssa homma toimii. Jos ramppaa pois huoneestaan, niin palautus sinne tasan niin monta kertaa kun tarvitsee. Kyllä ne sitkeimmätkin muksut lopulta antavat periksi, kun palvelua tai huomiota ei saa vaikka kuinka temppuilisi.
Entä jos sanot, että on hiljaa ja menee nukkumaan? Toistat napakammin kunnes tottelee. Ovi kiinni ja menet keittiöön? Sama muidenkin juttujen kanssa. Lopetat kokeeksi sen periksi antamisen ja lapsen sekoilun? Toistat kaiken samanlaisena joka ilta. Kerro kahden viikon päästä, mitä kävi? Älä pelästy vastusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut siis kaikkia aikoja, 20-02 välillä. kun mies nukuttaa se on 21 alkoihin. Itse olen muutaman kerran "luovuttanut" ja en ole muuten lasta laittanut nukkumaan kun pistänyt pukemaan yövaatteet 21 aikoihin. Nytkin se tuossa vieressä jopa makaa sängyssä, mutta höpöttää kovin. Kohta varmaan taas haluaa kaivaa pikkuautot esiin ja leikkiä. Mut jos mä poistun ihan vaikka vaan siivoamaan keittiötä, niin heti ollaan lahkeessa kiinni ja kysytään eikö äiti tule nukkumaan...
Ap
Eli hän tarvitsee sinut viereensä nukahtaakseen. Kun sänkyyn on menty, ei enää oteta pikkuautoja, korkeintaan joku unilelu kainaloon. Oletko kokeillut lukea satuja sängyllä pötköttäessä? Sen jälkeen opetat, että valot pois ja rauhoitutaan nukkumaan. Jotkut lapset ei pidä täyspimeydestä, joten univalo voisi olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla menee tunti kolmevuotiaan hampaiden pesuun? Lapsi istumaan, harja suuhun, harjaat hampaat. Koko homma 5 minuuttia. Mulla kohta 5-vuotiaskaan ei pese itse hampaitaan, koska ei siitä tule riittävän puhdasta. Riittää, kun aamuisin harjoittelee itse.
Lähdetään siitä jo ettei lapsi halua pestä niitä hampaita. Ottaa hammasharjan, yrittää leikkiä hippaa sen kanssa että lähtisin perään. Haluaa ITSE levittää tahnat harjalle (ja lavuaariin, peiliin ja vessanpönttö itsensä ja mun päälle). Eli tyhjentää koko tuubin ja vaatteet yms on siinä tahnassa. Jos en anna hänen laittaa tahnaa poika livahtaa pois vessasta ja alkaa lattialla itkupotkuraivarit.
Oon koittanut olla kova ja olla se pomo, oon koittanut mennä lapsen tahdon mukaan ja antaa kaiken tehdä itse. Lopputulos on aina se että nopeimmillaan hampaat on pesty 10min aikana, useimmiten menee se tunti
Ap
Kasva aikuiseksi. Ei 3-vuotias päätä itse hammaspesuistaan, vaan aikuinen hoitaa ne kyselemättä lapsen mielipidettä.
Pidä asunto oikein hämäränä. Paljon liikuntaa päivän aikana ja viel ennen päivällistä kävelkää joku tosi pitkä lenkki esim.
Lapsi on ihan hämillään, kun äiti toisina iltoina antaa sählätä miten huvittaa ja joinain iltoina tekee ihan toisin. Eikä se ainakaan auta asiaa, että nukkumaanmenoaikaa hyppyytetään noin laajalla skaalalla. Rutiineja, ap, rutiineja. Niillä se isäkin lapsen nukkumaan saa. Lisäksi toki on opettanut lapsellle, että lapsi ei ole pomo. Tee sinäkin nyt sama.
Väitän, että monella on se virhe, että ei ymmärrä pistää lasta nukkumaan samaan aikaan kuin itse menee nukkumaan.
Me ollaan alusta asti menty lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Lapsi on ymmärtänyt, että nyt kuuluu kaikkien nukkua.
Ei kai sitä huvita nukkua, jos huomaa, että muut tekee kaikkea kivaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että monella on se virhe, että ei ymmärrä pistää lasta nukkumaan samaan aikaan kuin itse menee nukkumaan.
Me ollaan alusta asti menty lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Lapsi on ymmärtänyt, että nyt kuuluu kaikkien nukkua.
En kyllä mitenkään pysty aikuisena menemään klo 20 nukkumaan. Se on meillä lasten nukkumaanmenoaika. Hyvin ovat oppineet, että lapset nukkuvat tähän aikaan ja aikuiset omaan aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi vie äitiä kuin pässiä narussa. Ja äiti pomppaa kun lapsi inahtaa. Pistät sille rajat niin loppuu tuo sekoilu. Sinä määräät, ei lapsi.
Tätä olen yrittänyt, mutta suoraan sanottuna v*ttu, mä oon väsynyt. Mulla ei ole voimavaroja. Töissä on yt-uhka päällä, sähkön hinta ja muut kulut on noussut järkyttävästi ja mun henkiset voimavarat on kulutettu jo aikoja sitten loppuun. Mä jotenkin vielä oon jollain jälkihöyryillä jaksanut nyt nää kolme vuotta, mutta mulla ei ole voimia "pistää kaikessa vastaan" tolle lapselle.
Ja joo, ollaan käyty erilaisia unikouluja, oon yrittänyt olla jämäkkä ja rikkomatta rutiineista, mutta mikään ei auta. Mieskin tosiaan pyytää et mä en ole talossa sisällä kun se laittaa lasta nukkumaan, kun siitä tulee kanssa show, se on testattu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa että vanhempien pitäisi mennä nukkumaan viimeistään klo 21 ja että hekin tarvitsevat vähintään 10 tunnin yöunet? Just joo... 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä mitenkään pysty aikuisena menemään klo 20 nukkumaan. Se on meillä lasten nukkumaanmenoaika. Hyvin ovat oppineet, että lapset nukkuvat tähän aikaan ja aikuiset omaan aikaansa.
Minäpä olen laittanut lapsen nukkumaan klo 22.30 ja menen silloin myös itse.
Tarhassa saa nukkua päikkärit ja hyvin tämä riittää näin. Herää tyytyväisenä aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Päiväkodissa en voi ymmärtää kun kaikki lapset pakotetaan nukkariin. Suurin osa lapsista vihaa tätä pakkomakaamista. Tunkkaisessa, liian lämpimässä huoneessa on maattava hiljaa, kuunnellen tylsää satua, tylsällä äänellä luettuna. Hoitajat kököttävät huoneessa, silitellen lapsia, jotka eivät edes halua, että hoitaja tulee viereen.
Lepohetki on ihan perustelua. Muuten menee sekoiluksi loppupäivä.
No sinullehan se lapsi ilmiselvästi temppuilee . Äidilleen. Kolmevuotiast osaa olla superraivostuttavia.
Itse kuitenkin ajattelen asian positiivisessa valossa niin, että pitkän hoitopäivän jälkeen kaipaa äitiä ja haluaa viettää sun kanssa mahdollisimman paljon aikaa. On huomannut että tuo konsti toimii.
Kuinka paljon olet lapsen kanssa työpäivän jälkeen? Niinkuin IHAN OIKEASTI. Että olet läsnä, leikit, touhuilet, ruokailet ja juttelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla menee tunti kolmevuotiaan hampaiden pesuun? Lapsi istumaan, harja suuhun, harjaat hampaat. Koko homma 5 minuuttia. Mulla kohta 5-vuotiaskaan ei pese itse hampaitaan, koska ei siitä tule riittävän puhdasta. Riittää, kun aamuisin harjoittelee itse.
Lähdetään siitä jo ettei lapsi halua pestä niitä hampaita. Ottaa hammasharjan, yrittää leikkiä hippaa sen kanssa että lähtisin perään. Haluaa ITSE levittää tahnat harjalle (ja lavuaariin, peiliin ja vessanpönttö itsensä ja mun päälle). Eli tyhjentää koko tuubin ja vaatteet yms on siinä tahnassa. Jos en anna hänen laittaa tahnaa poika livahtaa pois vessasta ja alkaa lattialla itkupotkuraivarit.
Oon koittanut olla kova ja olla se pomo, oon koittanut mennä lapsen tahdon mukaan ja antaa kaiken tehdä itse. Lopputulos on aina se että nopeimmillaan hampaat on pesty 10min aikana, useimmiten menee se tunti
Ap
Kun lapsi syö iltapalaa käyt laittamassa hammasharjan valmiiksi, kun se on syönyt peset sen hampaat. Ei lapsen tarvitse siitä tykätä, se pitää vain tehdä. Talutat vaikka ruokapöydästä suoraan veskiin.
Itse annan katsoa vaikeana iltana jonkun pienen ohjelman ja pesen siinä ohimennen hampaat, lapsi ei edes muista kiukuta.
Oletko kertonut lapselle, että sulle tulee pahamieli ja sua kiukuttaa kun lapsi temppuilee? Meillä lapsi jopa nukkuu kokoyön omassa sängyssä kun sille selittää, että äitillä/isällä on jo ihan paha olo kun on niin väsynyt. Eikä vanhemmat jaksa leikkiä seuraavana päivänä kun ei saa nukuttua tarpeeksi.
En ole jaksanut koskaan taistella. Lapset on saanut nukkua mieluummin siten vieressä. Kyllä ne siitä omiin sänkyihinsä viimeistään teini-iässä haluaa. Pääasia että ollaan kaikki saatu nukkua.
Omaa aikaa voi olla siinä sitten ennen nukkumaanmenoa. Vaikka ruuan jälkeen ennen iltapesuja. Lapselle mukavaa puuhaa ja sä katsoo Netflixiä/ selaa kännykkää.
T: kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä olen laittanut lapsen nukkumaan klo 22.30 ja menen silloin myös itse.
Tarhassa saa nukkua päikkärit ja hyvin tämä riittää näin. Herää tyytyväisenä aamuisin.
Sinäpä pidät lapsiasi liian vähillä yöunilla. Paitsi jos menevät päiväkotiin vasta 10 maissa. Meillä mennään aikaisemmin ja siksi pitää mennä nukkumaan klo 20, että saa riittävästi unta. Aamulla on herätys 6.30. Millään ei riittäisi 7 tunnin yöunet, vaikka nukkuvatkin päiväunet. Lapsi tarvitsee paljon enemmän unta kuin aikuinen.
Ap