Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla hajoaa pää omaan lapseeni

Vierailija
27.10.2022 |

Kyseessä on kolmen vanha poika. Minulla on kyllä mieskin, mutta hänen työaikansa on sellainen että minä joudun nukuttamaan hänet. Ja se on monen tunnin prosessi. Ei auta kelloaikojen vaihdot tai se että ottaa/ei ota viereen, menee monta tuntia että lapsi lopulta "häviää" taistelun ja nukahtaa.

Mulla ei oo yhtään omaa aikaa tämän takia, en voi käyttää edes tuntia nukkumaan menon jälkeen mihinkään hömppään että saan nollattua aivojani ja kerättyä voimia seuraavaan päivään.

Ja joo, käyn töissä, mutta työ on hyvin fyysistä ja syö energiat muutenkin kun joudun introverttina tekemään töitä ihmisten kanssa, joten kaipaisin edes sitä pientä hetkeä kun voin vain olla. Toki lapsi ei kaikkea kuraa ansaitse, mutta se kun tuo piru ei suostu menemään nukkumaan ja herää ennen kukkoa, se ottaa suunnattomasti oman mielenterveyden päälle.

Ja joo, on sillä lapsella isä pari iltaa viikossa ettei ole töissä, mut sillä on niistä joka toisena viikonloppuna la-vuoro. Niinä päivinä kun mies on kotona,lapsi menee nukkumaan 5min, mun kanssa voi mennä se 5h

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että monella on se virhe, että ei ymmärrä pistää lasta nukkumaan samaan aikaan kuin itse menee nukkumaan.

Me ollaan alusta asti menty lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Lapsi on ymmärtänyt, että nyt kuuluu kaikkien nukkua.

Ei kai sitä huvita nukkua, jos huomaa, että muut tekee kaikkea kivaa vielä.

En kyllä mitenkään pysty aikuisena menemään klo 20 nukkumaan. Se on meillä lasten nukkumaanmenoaika. Hyvin ovat oppineet, että lapset nukkuvat tähän aikaan ja aikuiset omaan aikaansa. 

Minäpä olen laittanut lapsen nukkumaan klo 22.30 ja menen silloin myös itse.

Tarhassa saa nukkua päikkärit ja hyvin tämä riittää näin. Herää tyytyväisenä aamuisin.

7-8 tuntia ei kyllä ole riittävä määrä unta päiväkoti-ikäiselle. 

Vierailija
42/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla menee tunti kolmevuotiaan hampaiden pesuun? Lapsi istumaan, harja suuhun, harjaat hampaat. Koko homma 5 minuuttia. Mulla kohta 5-vuotiaskaan ei pese itse hampaitaan, koska ei siitä tule riittävän puhdasta. Riittää, kun aamuisin harjoittelee itse.

Lähdetään siitä jo ettei lapsi halua pestä niitä hampaita. Ottaa hammasharjan, yrittää leikkiä hippaa sen kanssa että lähtisin perään. Haluaa ITSE levittää tahnat harjalle (ja lavuaariin, peiliin ja vessanpönttö itsensä ja mun päälle). Eli tyhjentää koko tuubin ja vaatteet yms on siinä tahnassa. Jos en anna hänen laittaa tahnaa poika livahtaa pois vessasta ja alkaa lattialla itkupotkuraivarit.

Oon koittanut olla kova ja olla se pomo, oon koittanut mennä lapsen tahdon mukaan ja antaa kaiken tehdä itse. Lopputulos on aina se että nopeimmillaan hampaat on pesty 10min aikana, useimmiten menee se tunti

Ap

Kun lapsi syö iltapalaa käyt laittamassa hammasharjan valmiiksi, kun se on syönyt peset sen hampaat. Ei lapsen tarvitse siitä tykätä, se pitää vain tehdä. Talutat vaikka ruokapöydästä suoraan veskiin.

Itse annan katsoa vaikeana iltana jonkun pienen ohjelman ja pesen siinä ohimennen hampaat, lapsi ei edes muista kiukuta.

Oletko kertonut lapselle, että sulle tulee pahamieli ja sua kiukuttaa kun lapsi temppuilee? Meillä lapsi jopa nukkuu kokoyön omassa sängyssä kun sille selittää, että äitillä/isällä on jo ihan paha olo kun on niin väsynyt. Eikä vanhemmat jaksa leikkiä seuraavana päivänä kun ei saa nukuttua tarpeeksi.

Kuulostaa hirveältä syyllistää lasta siitä, että äitiä ja isää väsyttää. Niinhän pieni lapsi sen tulkitsee, että on hänen syytään, että äitiä ja isiä väsyttää ja siksi pitää olla sängyssä halusi tai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin. Lopeta. Lopeta taistelu ja lopeta vänkääminen. Lopeta se.

Stressaantuneena ja väsyneenä jää helposti kiinni tuommoiseen noidankehään. Eikä osaa ajatella järkevästi.

Tee rutiininmuutos. Ajattelutavan ja toimintatapojen muutos.

Kaiken ei tarvitse mennä niinkuin olet mielessäsi päättänyt / ajatellut. Ota ohjat käsiin. Sinä olet aikuinen.

Eli kuten joku tuossa jo ehdotti,omaa aikaa ruokailun jälkeen. Suklaata ja sohva, tenavalle piirrettyjä.

Sit nappaat pienokaisen kainaloon ja nukutte sikeästi aamuun asti. Ei ole väärin haluta kolmevuotiaana nukkua äidin lähellä.

Vierailija
44/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tuossa mättää? Tehkää miehesi kanssa sotasuunnitelma. Et lähde pois niinä iltoina kun hän laittaa lapsen nukkumaan, vaan olet aina mukana oppimassa. Pakkohan sen on alkaa sujua, kun alatte tehdä joka ilta samalla tavalla.

Vierailija
45/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla menee tunti kolmevuotiaan hampaiden pesuun? Lapsi istumaan, harja suuhun, harjaat hampaat. Koko homma 5 minuuttia. Mulla kohta 5-vuotiaskaan ei pese itse hampaitaan, koska ei siitä tule riittävän puhdasta. Riittää, kun aamuisin harjoittelee itse.

Lähdetään siitä jo ettei lapsi halua pestä niitä hampaita. Ottaa hammasharjan, yrittää leikkiä hippaa sen kanssa että lähtisin perään. Haluaa ITSE levittää tahnat harjalle (ja lavuaariin, peiliin ja vessanpönttö itsensä ja mun päälle). Eli tyhjentää koko tuubin ja vaatteet yms on siinä tahnassa. Jos en anna hänen laittaa tahnaa poika livahtaa pois vessasta ja alkaa lattialla itkupotkuraivarit.

Oon koittanut olla kova ja olla se pomo, oon koittanut mennä lapsen tahdon mukaan ja antaa kaiken tehdä itse. Lopputulos on aina se että nopeimmillaan hampaat on pesty 10min aikana, useimmiten menee se tunti

Ap

Kun lapsi syö iltapalaa käyt laittamassa hammasharjan valmiiksi, kun se on syönyt peset sen hampaat. Ei lapsen tarvitse siitä tykätä, se pitää vain tehdä. Talutat vaikka ruokapöydästä suoraan veskiin.

Itse annan katsoa vaikeana iltana jonkun pienen ohjelman ja pesen siinä ohimennen hampaat, lapsi ei edes muista kiukuta.

Oletko kertonut lapselle, että sulle tulee pahamieli ja sua kiukuttaa kun lapsi temppuilee? Meillä lapsi jopa nukkuu kokoyön omassa sängyssä kun sille selittää, että äitillä/isällä on jo ihan paha olo kun on niin väsynyt. Eikä vanhemmat jaksa leikkiä seuraavana päivänä kun ei saa nukuttua tarpeeksi.

Kuulostaa hirveältä syyllistää lasta siitä, että äitiä ja isää väsyttää. Niinhän pieni lapsi sen tulkitsee, että on hänen syytään, että äitiä ja isiä väsyttää ja siksi pitää olla sängyssä halusi tai ei. 

Mutta niinhän se onkin. Ihan jos lapsi temppuilemalla herättää tahallaan vanhemmat niin siitä se väsymys johtuu.

Vierailija
46/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta niinhän se onkin. Ihan jos lapsi temppuilemalla herättää tahallaan vanhemmat niin siitä se väsymys johtuu.

3-vuotias ei osaa ajatella noin monimutkaisesti. Ei se tahallaan temppuile. Temppuilulle on aina joku syy. Yleensä syy löytyy, kun vanhemmat katsovat peiliin. 

Vierailija
47/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutat lasta tuntikausia ja valitat että se herää liian aikaisin?

No anna valvoa niin nukkuu pitempään.

En stressaa lasteni nukkumisesta, kyllä se uni tulee aikanaan, enkä nukuta. Laitan sänkyyn, luen sadun ja nukahtaa kun nukahtaa. Jos nousee siitä riehumaan niin sanon että satu on jo luettu ja uniaika. Kyllä on joka yö nukkunut

Vierailija
48/58 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

3-vuotias ei osaa ajatella noin monimutkaisesti. Ei se tahallaan temppuile. Temppuilulle on aina joku syy. Yleensä syy löytyy, kun vanhemmat katsovat peiliin. 

Kyllä ja joskus se syy on se että se lapsi ei tiedä tekevänsä väärin kun kukaan ei ole kertonut.

Vierailija
49/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni pitkään parisen tuntia iltaisin siihen kaksivuotiaan nukutukseen. Neuvolan ohjeella saimme iltamme takaisin ja lapsi tottui uuteen kahdessa illassa. Nukutukseen on sen jälkeen mennyt sen verran, mitä yhteen iltasatuun, pieneen silittelyyn ja pusuihin nyt menee, 10-15 min.

Kerro lapselle, että jatkossa iltanukutus on lyhyempi ja että siihen kuuluu iltasatu ja pusut tms. Sadun jälkeen toivotetaan hyvät yöt ja poistutaan huoneesta.

Lapsi todennäköisesti alkaa siinä vaiheessa viimeistään huutaa ja poistuu sängystä, mutta lapsi palautetaan rauhallisesti mutta jämäkästi takaisin sänkyyn. Sanotaan rauhallisesti että ei hätää, nyt nukutaan. Tämä toistetaan vaikka 100 kertaa. Yhtään ei taivuta, aikuinen on jämäkkä ja päättäväinen. Ei muuta keskustelua kuin se ei hätää, nyt on yö, nyt nukutaan tms. Lapsi oppii että ei voi vaikuttaa nyt asioihin keksimällä uusia vitkutteluja. Vettä voi kerran antaa jos lapsi pyytää ja nenää pyyhkiä tarvittaessa, perusjutut.

Jos tätä malttaa pari iltaa, niin terve lapsi oppii nukahtamaan itse. Tsemppiä ja tarvittaessa yhteys neuvolaan <3

Vierailija
50/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilkaa enemmän. Väitän, että tästä on jo apua. Toiseksi vaikka kuvat mukaan, kertaat lapsen kanssa iltarutiinit ja niitä noudatetaan, eikä sekoilla minkään hampaanpesun kanssa tuntia.

Vierailija
51/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vain sille kakarallesi, että "Nyt nukkumaan", viet sen sänkyyn ja jätät sinne. Niin helppoa se on. Sitä ennen käsket sen syödä iltapalan, pestä hampaat, laittaa yöpuvun päälle ja niin edelleen ja jos se ei tottele, niin pakotat sen tottelemaan.

Vierailija
52/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ton ikäinen osaa itse pestä tarpeeksi hyvin hampaita, se on vanhempien tehtävä. Ja se vaan tehdään. Samoin yöpaidan pukeminen vaan tehdään. En lukenut kaikkia kommentteja mutta meillä toimii tarinan lukeminen niin että lapsi on sängyssä peiton alla. Se rauhoittaa ja tarinan jälkeen on hyvä jäädä nukkumaan.

Lapsen pelleilyyn ei lähdetä mukaan. Mitään leluja ei todellakaan kaiveta nukkumaanmenon jälkeen esille. Meillä on aina tehty niin että lapselle on sanottu hyvää yötä ja on jäänyt itsekseen nukkumaan. Joskus oli sängystä karkailuvaihe. Se selätettiin vaan sillä että lapsi kannettiin joka kerta hiljaa takaisin sänkyyn. Välillä jaksoi kauankin, pari tuntia. Mutta sillä oppi.

Tsemppiä, tosi raskas vaihe ja ymmärrän oman ajan kaipuun. Siksi sun täytyy olla jämäkkä ja vaan hoitaa homma eikä lähteä lapsen venkuiluun mukaan.

Vierailija
53/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että niinä päivinä kun on ollut vähän ulkoilua ja fyysistä tekemistä, lapsella on ollut hankalampi nukahtaa. Eli väsytä se kunnolla. Mä myös kerron jo etukäteen mitä tuleman pitää. Eli kohta on iltapala, ja sen jälkeen alkaa iltarauhoittuminen. Luetaan kirjoja iltapalan jälkeen. Kerron että vielä yksi/kaksi kirjaa, ja sitten mennään iltapissalle, hampaiden pesulle, yöpuvun vaihtoon ja nukkumaan.

Vierailija
54/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa pitää toimia riittävän jämäkästi. Eihän nyt hampaiden pesussa voi kestää tuntia, jos vanhempi ohjailee tilannetta. Noin pienen kanssa se menee niin, että kävelette yhdessä vaikka käsi kädessä vessaan, laitatte tahnaan hammasharjaan ja sinä peset hampaat. Jos lapsi höpöttää sängyssä, sano "nyt on nukkumisaika, puhutaan aamulla". Ja ennen nukkumaanmenoa voisi ottaa rauhallisen jutteluhetken, jolloin voi kertoa kaikki päivän tärkeät asiat. Sitten, kun olette sängyssä, ei sieltä todellakaan lähdetä enää mitään leluja hakemaan tai mitään muutakaan puuhaamaan.

Vierailija
55/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa viestissä syytä etsitään äidistä ja ratkaisua hänen toiminnastaan. Aina se ei auta. Neljän lapsen kokemuksella voin sanoa, että joillekin lapsille nukkuminen nyt vaan on monta vuotta todella vaikeaa, olitpa miten johdonmukainen ja jämäkkä hyvänsä. Se on raskasta, mutta menee ohi aikanaan. 

Esikoisen kanssa tein sen virheen, että yritin saada häntä sopimaan näiden helpompien nukkujien muottiin. Ei se hänelle sopinut, unitaistelut oli taisteltava, kunnes aika hoiti asian. Kakkosen ja kolmosen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Nelonen muistuttaa enemmän esikoista, mutta hänen kanssaan on ollut paljon helpompaa, kun olen jo alkuun hyväksynyt, että hän tarvitsee nukahtamiseen aikaa ja tukea.

Vierailija
56/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa viestissä syytä etsitään äidistä ja ratkaisua hänen toiminnastaan. Aina se ei auta. Neljän lapsen kokemuksella voin sanoa, että joillekin lapsille nukkuminen nyt vaan on monta vuotta todella vaikeaa, olitpa miten johdonmukainen ja jämäkkä hyvänsä. Se on raskasta, mutta menee ohi aikanaan. 

Esikoisen kanssa tein sen virheen, että yritin saada häntä sopimaan näiden helpompien nukkujien muottiin. Ei se hänelle sopinut, unitaistelut oli taisteltava, kunnes aika hoiti asian. Kakkosen ja kolmosen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Nelonen muistuttaa enemmän esikoista, mutta hänen kanssaan on ollut paljon helpompaa, kun olen jo alkuun hyväksynyt, että hän tarvitsee nukahtamiseen aikaa ja tukea.

Tässä ketjussa ap kertoo, että lapsi osaa kyllä nukahtaa hienosti isän kanssa.

Eri asia tosissaan olisi jos lapsi ei koskaan nukahtaisi helposti.

Vierailija
57/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastasi pelottaa mennä kanssasi nukkumaan, koska pelkää, että olet vihreiden äänestäjä ja siten hänen tulevaisuutensa kurjistaja.

Vierailija
58/58 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ap kertoo, että lapsi osaa kyllä nukahtaa hienosti isän kanssa.

Eri asia tosissaan olisi jos lapsi ei koskaan nukahtaisi helposti.

Viesteissä myös kerrotaan että isä pyytää äitiä poistumaan kotoa että saa lapsen nukkumaan, muuten ilmeisesti isääkin kohtaan pelleilee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi