Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainan lisälyhennys

Vierailija
27.10.2022 |

Asuntolainan korontarkistus on ensi viikolla. Eli kannattaako lisälyhennys tehdä ennen sitä? En ihan ymmärrä, miten lisälyhennyksestä maksettava korko lasketaan. Onko se vaan tasan sen hetken koron mukaisesti? Eli käytännössä, jos lisälyhennyksen tekee nyt, niin voisi säästää aika paljon. Ja taustatietona meillä on tapana tehdä useampi lisälyhennys vuodessa ja jos nyt voi säästää, niin ehkä teemme yhden isomman lyhennyksen nyt ja jätämme ensi vuonna lisälyhennykset tekemättä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon maksanut vuosia joka kk aina vähän ylimääräistä. Pienin oli 2 euroa, kallein yli 100 000 euroa.

Pääasia on, että laina on lyhentynyt.

Ollaan, ilman tätä 100 000 euron lyhennystä lyhentänyt n 2 v. Alunperin oli 25 v laina

Ymmärsinköhän tämän ihan oikein. Olet siis maksanut kaksi euroa ylimääräistä joku kuukausi. Ei ylimääräiset lyhennykset ole ilmaisia. Omalla kohdallani tuo olis maksanut viisi euroa pankille plus tuo kahden euron lyhennys lainaan.

Menikö just niin kuin meinasit?

Minä ainakin voin maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä ilman mitään kuluja, Samaten voin vapaasti muutella sitä kuukausilyhennystäkin. Maksan normaalisti muutamia euroja enemmän (mukavan pyöreän summan) ja silloin tällöin jätän lyhennyksen maksamatta kokonaan.

Vierailija
22/27 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon maksanut vuosia joka kk aina vähän ylimääräistä. Pienin oli 2 euroa, kallein yli 100 000 euroa.

Ollaan, ilman tätä 100 000 euron lyhennystä lyhentänyt n 2 v. Alunperin oli 25 v laina

Ymmärsinköhän tämän ihan oikein. Olet siis maksanut kaksi euroa ylimääräistä joku kuukausi. Ei ylimääräiset lyhennykset ole ilmaisia. Omalla kohdallani tuo olis maksanut viisi euroa pankille plus tuo kahden euron lyhennys lainaan.

Minä ainakin voin maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä ilman mitään kuluja, Samaten voin vapaasti muutella sitä kuukausilyhennystäkin. Maksan normaalisti muutamia euroja enemmän (mukavan pyöreän summan) ja silloin tällöin jätän lyhennyksen maksamatta kokonaan.

Itse tingin kaiken mahdollisen lainasta ja yritin myös tuota viittä euroa tinkiä - ei tullut mitään. Virkailija naurahti, ettei se ole kuin viisi euroa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tingin kaiken mahdollisen lainasta ja yritin myös tuota viittä euroa tinkiä - ei tullut mitään. Virkailija naurahti, ettei se ole kuin viisi euroa...

Tottakai pankin tätejä ja setiä kiukuttaa kun lypsylehmä alkaa maksaa lainojaan etukäteen takaisin. Kannattaa iloiten maksaa pienet lisäkulut jos sellaisia keksivät kunhan pankista ja veloista pääsee eroon. Aina voi myös vaihtaa pankkia jos tarpeeksi laittavat kapuloita rattaisiin.

Vierailija
24/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni se ero on, mutta kyllä, säästätte kun nyt maksatte. Me maksettiin koko laina pois ennen koron nousua.

Mikä ihmeen ero?

Eihän sillä ole mitään merkitystä siihen koron määräytymiseen. Joka kuukausi maksetaan korko lainan saldon mukaan. Ei ole merkitystä milloin sen lisälyhennyksen tekee.

Vierailija
25/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko järkevää lyhentää ylimääräistä ja laittaa kaikki varat kiinni asuntoon? Vai olisko järkevää säästää puskuria varten? Vai sijoittaa?

Vierailija
26/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko järkevää lyhentää ylimääräistä ja laittaa kaikki varat kiinni asuntoon? Vai olisko järkevää säästää puskuria varten? Vai sijoittaa?

Tämä riippuu riskinottokyvystäsi -ja halustasi. Kumman uskot tuottavan enemmän: osakkeiden vai koronmaksun. Itse en säästä puskuria: pärjään aina ja inflaatio syö nyt käteistä kovaa vauhtia. Itse pistin osakkeisiin 80% ja 20% lainanlyhennykseen.

Vierailija
27/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu riskinottokyvystäsi -ja halustasi. Kumman uskot tuottavan enemmän: osakkeiden vai koronmaksun. Itse en säästä puskuria: pärjään aina ja inflaatio syö nyt käteistä kovaa vauhtia. Itse pistin osakkeisiin 80% ja 20% lainanlyhennykseen.

No niin.. Mulla on puskuria useita kymmeniä tuhansia, mm. tulevan julkisivuremontin varalta. Ja kallistuvien vastikkeiden. Ja jos seuraava sähkösopimus tuleekin olemaan kallis. Ja mitä kaikkea nyt voikaan tapahtua.

Mulla on ihan hyvät tulot, mutta koen tärkeäksi varautua vähän kaikkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän