Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö sisarusten lapsille ostaa joululahjat?

Vierailija
27.10.2022 |

Minulla on sisko ja veli, ja molemmilla heistä kaksi lasta, lasten iät välillä 7-17 vuotta. Olen joka joulu ostanut näille lapsille lahjat, mutta nyt on rahat todella tiukassa. Kuuluuko teidän mielestä sisarusten lapsille ostaa joululahjat? Ja jos niin mitä? Noista neljästä lahjasta tulee 25 euron budjetillakin satanen eikä 25 eurolla saa oikein mitään tuon ikäisille. Heidän lahjatoiveet on hintaluokkaa 30-60 euroa.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä kaikilla on lapsia, niin teidän on todella helppo sopia, että ei ostella enää lahjoja. Voi olla, että sisaruksesi salaa toivovat, ettei heidänkään tarvitsisi hiki hatussa keksiä lahjoja sinun lapsillesi.

Vierailija
22/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat sen ikäisiä, että voit yhtä hyvin ostaa heille yhteiseksi esimerkiksi lautapelin. Tai sitten sanot suoraan ettei tänä vuonna lahjoja tule.

Mikä olisi hyvä lautapeli yhteiseksi 10 ja 17 -vuotiaalle? Yhteinen lahja on siis mielestäni periaatteessa kelpo idea, mutta en yhtään keksi mikä se voisi olla. Ap

Alias, trivial pursuit, muuttuva labyrintti... on niitä vaikka mitä ihan hauskoja pelejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat sen ikäisiä, että voit yhtä hyvin ostaa heille yhteiseksi esimerkiksi lautapelin. Tai sitten sanot suoraan ettei tänä vuonna lahjoja tule.

Mikä olisi hyvä lautapeli yhteiseksi 10 ja 17 -vuotiaalle? Yhteinen lahja on siis mielestäni periaatteessa kelpo idea, mutta en yhtään keksi mikä se voisi olla. Ap

Alias, trivial pursuit, muuttuva labyrintti... on niitä vaikka mitä ihan hauskoja pelejä.

Ohiksena täällä ihmettelen, että ilahtuuko jotkut 17-vuotiaat teinit muuttuvasta labyrintistä.

Vierailija
24/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen päättää itse. Minä en osta, mutta en kyllä osta aikuisillekaan mitään lahjoja. 

Vierailija
25/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolmesta sisaruksesta ainoastaan lapsia enkä odota sisarusteni ostavan lapsille lahjoja. Jos sellaista miettisivät niin vaikka luontoarpa ja kortti, jos tahtovat säästää. Tietysti voi jotain muutakin miettiä jos haluaa lasten toiveiden mukaista välttämättä, mutta meidän muksut osaisi arvostaa kyllä vaikka noita arpojakin jo. Tai jos on itse kätevä käsistään ja aikaansaava niin voisi vaikka kutoa sukat tai säärystimet tai jotain...

Vierailija
26/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan onko teidän perheissä se joulun idea perheen kanssa yhdessäolo vai lahjojen antaminen/saaminen.

Vierailija
27/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta joku logiikkapeli yhteiseksi sisaruksille parillakympillä.

Vierailija
28/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kolmesta sisaruksesta ainoastaan lapsia enkä odota sisarusteni ostavan lapsille lahjoja. Jos sellaista miettisivät niin vaikka luontoarpa ja kortti, jos tahtovat säästää. Tietysti voi jotain muutakin miettiä jos haluaa lasten toiveiden mukaista välttämättä, mutta meidän muksut osaisi arvostaa kyllä vaikka noita arpojakin jo. Tai jos on itse kätevä käsistään ja aikaansaava niin voisi vaikka kutoa sukat tai säärystimet tai jotain...

Mutta tarviiko väkisin keksiä mitään? Eikö aikuiset ihmiset voi sopia, että ostetaan jokainen omillemme jotain mieleistä. Kaikki säästyy hirveältä stressiltä ja säädöltä. Aika kova urakka pienten lasten vanhemmillekin ruveta vääntämään illat pitkät villasukkia ja käyttääkö teini niitä villasukkia lainkaan?

Parasta oikeasti, kun jokainen ostaa omilleen jotain oikeasti tarpeellista. Säästyy rahaa ja luontoa, kun ei kaikki haali kotiinsa jotain turhaa krääsää. Ja säästyneillä rahoilla voi maksaa vaikka sen sähkölaskun tai ostaa joulun jälkeen alesta jotain tarpeellista.

Vierailija
29/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jotain pientä vaan esim suklaarasiat ja jotkut vitosen jutut ? Max kymppi/muksu. Halvallakin voi saada kivan lahjan.

Meillä lapsi jo 19 mutta silti sisarjkseni ostavat lahjoja, kalliitakin. Olen tästä sanonut mutta tuloksetta. No sinäkin välig ovat läheiset tuohon nuoreen..siksi kai vielä lahjovatkin.

Kympin lahjat per muksu olisi oikein hyvä! Mutta mitä se voisi olla? Ovat poikia kaikki, niin edes mitään hiuslenksuja ja pinnejä ei voi antaa. Ap

Leffaliput? Viet lapset katsomaan jotain elokuvaa.

Vierailija
30/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kortin voi lähettää.

Vierailija
31/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa se ostelu pitää lopettaa. Saatko itse lahjoja heiltä? Anna sisaruksille yhteinen lahja? Ostaisin elokuvalippupaketin ja siitä jokaiselle yksi lippu.

Vierailija
32/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tarviiko väkisin keksiä mitään? Eikö aikuiset ihmiset voi sopia, että ostetaan jokainen omillemme jotain mieleistä. Kaikki säästyy hirveältä stressiltä ja säädöltä. Aika kova urakka pienten lasten vanhemmillekin ruveta vääntämään illat pitkät villasukkia ja käyttääkö teini niitä villasukkia lainkaan?

Parasta oikeasti, kun jokainen ostaa omilleen jotain oikeasti tarpeellista. Säästyy rahaa ja luontoa, kun ei kaikki haali kotiinsa jotain turhaa krääsää. Ja säästyneillä rahoilla voi maksaa vaikka sen sähkölaskun tai ostaa joulun jälkeen alesta jotain tarpeellista.

Joo ei lasten vanhempien sisarusten, siis tätien, enojen, setien, ole mielestäni mikään pakko lahjoa millään tavalla. Jos välttämättä haluaa muistaa sisaren lasta niin tuossa nyt jokunen halvempi vaihtoehto ja ihan itse voi päättää miten paljon tahtoo panostaa. Riippuu myös kuinka läheinen on niiden lasten kanssa.

Toki musta asiallista, että jos on tekemisissä sisaren perheen kanssa ja hänellä vaikka useampi lapsi niin ei aina lahjo vain yhtä lempparilasta ja ignooraa muita lapsia täysin. Maalais/kaupunkilaisjärkeä.

Vierailija
33/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin vielä silloin kun nähtiin joulun seutuun kotipaikalla yhdessä. Vanhempien kuoltua loppui.

Vierailija
34/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffaliput, sarjalippuna 11 e/kpl. Jos haluat törsätä, osta 2 lippua per lahjottava, niin saa ottaa kaverinkin mukaan. https://www.finnkino.fi/sarjaliput/osta-sarjalippuja

Lahjakortti (vaikka sillä kympillä) lempikauppaan, vaikka harrastuksen mukaan. Vaikka sillä lahjakortilla ei kokonaan saisi ostettua sitä, mitä haluaa, niin sillä voi kuitata osan tai ostaa vaikka pykälää paremman tuotteen kuin mihin muuten olisi varaa.

Lahjakortti Heseen/Espressohouseen/TacoBelliin tai missä nämä lapset ja nuoret nyt tykkäävätkään käydä kavereidensa kanssa. Kympilläkin saa jo yhden käynnin maksettua.

Vierailija
35/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaikka €25 lahjakortit jokaiselle. Spotify ja Nexflix ovat suosittuja. Myös Google play voi olla todella mukava koska sitten voivat ostaa peleja ja appeja kännyköihin. 

Vierailija
36/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietenkin viime vuosisadan ajattelua, mutta otan riskin. Osta jokaiselle lapselle ikätasoon sopiva kirja, jos ei kirjakaupasta (ovat kalliita) niin sitten divarista hyväkuntoinen. Jos haluat, voit kertoa suoraan, että talous on tiukilla. Jos et, voit kertoa lukeneesi netistä jostain (täältä), että lapsia tulee kannustaa lukemaan ja että vanhoja klassikkokirjoja kannattaa suosia ja että lahjavalintasi on tänä vuonna siltä kantilta ideologinen. Arvelisin, että selviät 10-15 eurolla koko porukan lahjonnasta. Ja ostat kirjat myös omille lapsillesi, niin serkukset voivat vertailla. Laitat vaikka lukukilpailun serkuksille pystyyn.

Veikkaan, että kaikkien lasten opettajatkin olisivat tästä kiitollisia.

Lahjan tarkoitus on tuottaa lahjan saajalle iloa. Jos nämä lapset eivät tykkää kirjoista, mikä pointti on tehdä lahjoja? Näitä divarikirjoja voi heille ostaa muina aikoina. Itse sanoisin suoraan, että talous on tiukoilla

ja antaisin lahjaksi 10-20 eur lahjakortit - vaikka mäkkäri tai hese tai suklaata tai elokuvaliput.

Vierailija
37/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he ymmärtävät, jos selität tilanteessa. Jos joku lakkaisi yhtä-äkkiä ostamasta minulle joululahjoja niin miettisin olenko suututtanut hänet jotenkin, siksi on tärkeää että sanot että olisit kyllä halunnut antaa lahjat mutta et voi.

Vierailija
38/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jotain pientä vaan esim suklaarasiat ja jotkut vitosen jutut ? Max kymppi/muksu. Halvallakin voi saada kivan lahjan.

Meillä lapsi jo 19 mutta silti sisarjkseni ostavat lahjoja, kalliitakin. Olen tästä sanonut mutta tuloksetta. No sinäkin välig ovat läheiset tuohon nuoreen..siksi kai vielä lahjovatkin.

Kympin lahjat per muksu olisi oikein hyvä! Mutta mitä se voisi olla? Ovat poikia kaikki, niin edes mitään hiuslenksuja ja pinnejä ei voi antaa. Ap

Leffaliput? Viet lapset katsomaan jotain elokuvaa.

17 vuotiaalle ihan hyvä lahja, mutta ei nuoremmille, kun eivät itsenäisesti vielä pääse leffaan. Tuon ikäisille on ihan sama kuka sen lipun maksaa, täti vai äiti, omasta rahasta se ei yleensä kuitenkaan mene. 

Kysyisin sisaruksilta vinkkejä, mitä voisi ostaa lapsille sinulle sopivalla budjetilla. Yksi idea on antaa joulupäivien kalenteri: pikkulahjoja tai herkkuja, joita saa avata joulun välipäivinä. 

Vierailija
39/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat koko perheelle suklaata.

Erikoista meininkiä että annetaan joku lahjatoivelista lokakuussa, ilmeisesti ette ole kuitenkaan niin läheisiä että ymmärtäisivät sinun rahatilanteesi?

Vierailija
40/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaavatko tietokoneella? Jos on joku konsoli- tai pc-peli, mitä pelaavat, niin niihin voi ostaa tyyliin Prismasta tai R-kioskilta lahjakortteja, joissa on koodi jolla voi maksaa pelien omissa kaupoissa, esim. peleihin lisätarvikkeita. Pitää vain tietää millä pelaavat, koska esim. xboxilla, nintendolla ja EA:lla on omat kortit. Nuo ovat olleet tykättyjä ja ennenkaikkea helppoja lahjoja omille kummipojille. Korttien arvot lähtevät jostain 15 eurosta, ja niitä voi käyttää myös vain osana maksua ostaessa jotain kalliimpaa peliä tai lisäriä.