Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö sisarusten lapsille ostaa joululahjat?

Vierailija
27.10.2022 |

Minulla on sisko ja veli, ja molemmilla heistä kaksi lasta, lasten iät välillä 7-17 vuotta. Olen joka joulu ostanut näille lapsille lahjat, mutta nyt on rahat todella tiukassa. Kuuluuko teidän mielestä sisarusten lapsille ostaa joululahjat? Ja jos niin mitä? Noista neljästä lahjasta tulee 25 euron budjetillakin satanen eikä 25 eurolla saa oikein mitään tuon ikäisille. Heidän lahjatoiveet on hintaluokkaa 30-60 euroa.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina vaikea tilanne lopettaa lahjojen antelu sen jälkeen kun sen on aloittanut. Tietääkö lapset, että joululahjat sinulta vai ei? Joissain perheissä tapana, että kaikki tulee "joulupukilta" tai muuten nimettöminä. Jos lapset eivät sinulta lahjoja odota, on helppoa ottaa yhteys vain sisaruksiin ja sanoa lopettavansa ottelun.

Vierailija
2/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aina vaikea tilanne lopettaa lahjojen antelu sen jälkeen kun sen on aloittanut. Tietääkö lapset, että joululahjat sinulta vai ei? Joissain perheissä tapana, että kaikki tulee "joulupukilta" tai muuten nimettöminä. Jos lapset eivät sinulta lahjoja odota, on helppoa ottaa yhteys vain sisaruksiin ja sanoa lopettavansa ottelun.

Tietää että on minulta. Lähettävät minulle lahjatoiveetkin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kohtaa ehkä toivoisin lasten vanhempien ottavan kantaa. Toki lapset haluaa, kun siihen ovat tottuneet. Aika isoja lapsia jo, jos lähes täysi-ikäisiä osa jo.

Vierailija
4/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ilmoitat vaan että et enää osta. Meisän suvussa lakattiin ostamasta kun itse olin yläasteikäinen ja se oli ihan ok.

Vierailija
5/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kohtaa ehkä toivoisin lasten vanhempien ottavan kantaa. Toki lapset haluaa, kun siihen ovat tottuneet. Aika isoja lapsia jo, jos lähes täysi-ikäisiä osa jo.

Iät ovat toisessa perheessä 7 ja 13, toisessa 10 ja 17. En minä voi jättää antamatta yhdelle jos muille annan. Ap

Vierailija
6/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä, jos päättäisit tällaisen asian ihan itse, kysymättä neuvoja tuntemattomilta ihmisiltä.

Vierailija
7/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna heille "lahjakortteja" tyyliin, tädin kanssa reissu uimahalliin/piknikille/yökylään. Ei se minusta ole myöskään häpeä sanoa, että on tällä hetkellä tiukkaa, etkä valitettavasti voi toteuttaa muita toiveita tänä vuonna.

Vierailija
8/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annetaan lahjat vain sisarusten lapsista kummilapsille. Tämä alkoi jo ennen kuin itsellä oli lapsia, ja on ollut hyvä juttu. Avaamme myös lahjat kukin omassa kodissa, jotta ei tule vertailua.

Vierailija
9/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna heille "lahjakortteja" tyyliin, tädin kanssa reissu uimahalliin/piknikille/yökylään. Ei se minusta ole myöskään häpeä sanoa, että on tällä hetkellä tiukkaa, etkä valitettavasti voi toteuttaa muita toiveita tänä vuonna.

Muuten ihan hyvä, mutta minulla on itsellä kaksi pientä lasta, ja olen aikalailla koko ajan heissä itse kiinni. Siksi en voi antaa sisarusten lapsille aikaa yhteisen tekemisen muodossa. Ap

Vierailija
10/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos jotain pientä vaan esim suklaarasiat ja jotkut vitosen jutut ? Max kymppi/muksu. Halvallakin voi saada kivan lahjan.

Meillä lapsi jo 19 mutta silti sisarjkseni ostavat lahjoja, kalliitakin. Olen tästä sanonut mutta tuloksetta. No sinäkin välig ovat läheiset tuohon nuoreen..siksi kai vielä lahjovatkin.

Vierailija
11/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä sisaruksiin ja ilmoita, ettet enää osta joululahjoja. He voivat sen lapsilleen sitten kertoa. Yksi vaihtoehto on myös se, ettet osta enää omia lahjoja kaikille vaan ostat koko perheelle jotain pientä esimerkiksi suklaarasian.

Vierailija
12/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme sopineet, että kukin ostaa lahjat vain omille lapsilleen. Eli emme osta sisarusten lapsille joululahjoja, eivätkä aikuisetkaan meillä osta lahjoja toisilleen.

Jouluista on tullut ihanan stressittömiä tämän sopimuksen myötä. Eli avointa keskustelua suosittelen.

Vierailija
13/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jotain pientä vaan esim suklaarasiat ja jotkut vitosen jutut ? Max kymppi/muksu. Halvallakin voi saada kivan lahjan.

Meillä lapsi jo 19 mutta silti sisarjkseni ostavat lahjoja, kalliitakin. Olen tästä sanonut mutta tuloksetta. No sinäkin välig ovat läheiset tuohon nuoreen..siksi kai vielä lahjovatkin.

Kympin lahjat per muksu olisi oikein hyvä! Mutta mitä se voisi olla? Ovat poikia kaikki, niin edes mitään hiuslenksuja ja pinnejä ei voi antaa. Ap

Vierailija
14/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat sen ikäisiä, että voit yhtä hyvin ostaa heille yhteiseksi esimerkiksi lautapelin. Tai sitten sanot suoraan ettei tänä vuonna lahjoja tule.

Vierailija
15/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lahjoja kannata ostaa kenellekään, jos on rahasta tiukkaa. Omille lapsillesi voit ostaa jotain halpaa kivaa. 

Vierailija
16/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat sen ikäisiä, että voit yhtä hyvin ostaa heille yhteiseksi esimerkiksi lautapelin. Tai sitten sanot suoraan ettei tänä vuonna lahjoja tule.

Mikä olisi hyvä lautapeli yhteiseksi 10 ja 17 -vuotiaalle? Yhteinen lahja on siis mielestäni periaatteessa kelpo idea, mutta en yhtään keksi mikä se voisi olla. Ap

Vierailija
17/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tietenkin viime vuosisadan ajattelua, mutta otan riskin. Osta jokaiselle lapselle ikätasoon sopiva kirja, jos ei kirjakaupasta (ovat kalliita) niin sitten divarista hyväkuntoinen. Jos haluat, voit kertoa suoraan, että talous on tiukilla. Jos et, voit kertoa lukeneesi netistä jostain (täältä), että lapsia tulee kannustaa lukemaan ja että vanhoja klassikkokirjoja kannattaa suosia ja että lahjavalintasi on tänä vuonna siltä kantilta ideologinen. Arvelisin, että selviät 10-15 eurolla koko porukan lahjonnasta. Ja ostat kirjat myös omille lapsillesi, niin serkukset voivat vertailla. Laitat vaikka lukukilpailun serkuksille pystyyn.

Veikkaan, että kaikkien lasten opettajatkin olisivat tästä kiitollisia.

Vierailija
18/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyt jeesus taas. Ensin lahjatoiveet on 30-60 euroa, jota ei voi pudottaa 25 euroon, koska sillä ei saa mitään. Ja yhtäkkiä kympin lahja per muksu onkin oikein hyvä, kun joku random netissä sanoi niin.

Vierailija
19/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna jokaiselle rulla vessapaperia. On halpa ja varmasti menee käyttöön.

Vierailija
20/67 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi nyt jeesus taas. Ensin lahjatoiveet on 30-60 euroa, jota ei voi pudottaa 25 euroon, koska sillä ei saa mitään. Ja yhtäkkiä kympin lahja per muksu onkin oikein hyvä, kun joku random netissä sanoi niin.

Höh. Lahjatoiveet kullakin on tosiaan noin kalliita. Mutta kirjoitin, että minulle kävisi hyvin 10 euron lahja, mutta mikä se voisi sitten oikein olla, koska en edes 25 eurolla keksi mitään.

Ap