Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[qucote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa juuri näkyy tuo, että hyvätuloiset ei tarjoa ikinä kahvia ja pullaa, mutta suvun pienituloiset tarjoaa myös näille rikkaille.
Kuulostaa kyllä tyypilliseltä rikkaalta, että edes remppamiehelle ei tarjota kahvia.
Köyhä antaa vähästäänkin pitää paikkansa.
Rikkaita pidetäänkin usein ilkeinä ja ylimielisinä.
Ärsyttää se joidenkin ainainen pullakahvin tärkeys. Remppamieskin voi ottaa itse kahvit termariin, vai onko sovittu talon järjestävän kahvit? Enkä ole itse rikas. Ohis.
Et olekaan. Selluliittisi kertovat, että ahnehdit vain itselle ja se näkyy.
Alhainen sosiaaliluokka näkyy juuri tällaisista puheista kuin yllä.
OhisNiin, selluliitti on ruman näköistä, kyllä rannalla näkee kuka on ahnehtinut itselle.
Niin onkin. Lihaksittomat kanansääret ja luisevat lantiot ovat paljon, paljon kauniimpia. Niistä näkee, että on pyritty pois niistä vähäisimmistäkin, eikä ahnehdittu. Porvarisneitojen tunnusmerkki. Kehtaa käydä rannallakin.
Jep, kunhan ei ole suonikohjuja eikä raskausarpia.
Eikä keisarileikkausarpea, se näkyy uimahallissa, ei voi käyttää bikineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä olin raitiovaunussa Helsingissä,ja siellä oli vanhempi rouva, joka alkoi jutella niitä näitä vierustoverinsa (nuori nainen). En tiedä tuon vanhemman naisen taustoja,mutta heti tuli mieleen, että on vanhan rahan edustaja. Jotenkin keskustelutyylistä sen aisti.
Niin, että ratikassa vanhan rahan täti kulki?
Miksi ei kulkisi?
No onhan se nyt aika työväenluokkaista. Raitiovaunulla kulkeminen, nimittäin.
Joo övereimmissä kuvitelmissa oma kuski on vapaalla, tuli kiskaistua drinksut winebarissa ja ratikka mnee sentään etelään eikä itään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän päin Suomea remppamiehet istuvat kahvittelemassa työkeikallaan? Voihan siinä olla alueellisia eroja.
Olen joskus tarjonnut sekä kaupunkiasunnossa että maalla, mutta tarjousta ei useimmiten oteta vastaan. Ei ole aikaa tai sitten remppamies itse tahtoo pitää "hajurakoa". Olen kokenut, että tuollainen välimatka syntyy ihan luonnostaan ja molemminpuolisesti, kun tilanne on se, että ollaan työntekijänä paikalla. Itse juttelen ihan mielelläni, jos on aikaa, mutta sitä inhoan, että kotona asuu ja hiippailee säännöllisesti perheen ulkopuolisia. Samoin inhosi äitini aikoinaan.
Koko ajan ovat tavarat väärissä paikoissa, pesukone on rikki ja valkoiset ja värilliset on pesty samassa... tuollaisia näennäisen pieniä asioita ja sitten se, että pitää ottaa huomioon aivan vieras ihminen kaikessa. En pidä edes siitä, että kodin ulkopuolella pihassa on vieras jatkuvasti. Onneksi Suomessa on niin turvallista, ettei tarvitse, eikä kukaan naapurikaan häiriköi, vaan kaikki pysyttelevät omissa oloissaan ihanan suomalaiseen tapaan.
Enpä oo koskaan ennen kuullut, että jonkun perheeseen ja kotiin tulisi joku ulkopuolinen vieras ihminen asumaan ja hiippailemaan!
Ulkomailla on pakko olla palvelusväkeä ja vartija, vaikkei tahtoisikaan. Suomessa taas minua ovat hoitaneet kotona lastenhoitajat, kun äiti kävi töissä.
Vai että ihan ulkomailla... Ei todellakaan ole "ulkomailla" pakko olla mitään.
No joo, pakko ei ole muuta tehdä kuin kuolla.
Itse tunnen monia ihmisiä ulkomailta, eri maista, eikä yhdelläkään ole vartijaa tai palvelusväkeä! Että se siitä "pakosta".
Jälleen törmätään siihen, että se mitä pitää "normaalina" on sidoksissa siihen missä asuu, ketä tuntee, mitä on kokenut ja nähnyt elämässään.
Tietysti voi matkustaa myös niin, jopa maailman vaarallisimmissa maissa, että pysyttelee kevyin kantamuksin liikkeessä, mutta siitä huolimatta jo ihonväri on kuin huutomerkki ja sukupuoli, jos olet nainen. Paljon on myös turvallisia maita kuten Suomi.
Pystyyn leikatusta keisarileikkaushaavasta tulee pussivatsa.
Käyttäjä42754 kirjoitti:
Liddliin kun menet koko kauppa käryää halvoilta pesuaineilta.Kukaan ns.normaali ihminen ei käytä tollassia pesuaineita vaan hajuvettä.Ihan järkkyä.
Täh? Minkä paikkakunnan Lidlissä olet käynyt? Ja mistä lähtien normaaliuteen on kuulunut hajuvesi? Normaalit ihmiset kylläkin kylläkin käyttävät välilyöntiä pisteen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hienoa kuulua perheeseen joka ei tarjoa edes kahvia ja pullaa, vaikka rahaa on.
Ja lapsilta viedään vaikka ruoka, samalla kun itselle ahnehditaan kiinteistöjä ja matkoja.
Se on niin hienoa olla haukuttu ja inhottu ihminen, josta monen kotona puhutaan pahaa.
Se remppamies kun ei ole kestittävä vieras, vaan työmies tekemässä töitään. Nämä kommentit kertovat vain siitä, että on itse niin köyhä ettei ole kokemusta maksetusta työvoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän päin Suomea remppamiehet istuvat kahvittelemassa työkeikallaan? Voihan siinä olla alueellisia eroja.
Olen joskus tarjonnut sekä kaupunkiasunnossa että maalla, mutta tarjousta ei useimmiten oteta vastaan. Ei ole aikaa tai sitten remppamies itse tahtoo pitää "hajurakoa". Olen kokenut, että tuollainen välimatka syntyy ihan luonnostaan ja molemminpuolisesti, kun tilanne on se, että ollaan työntekijänä paikalla. Itse juttelen ihan mielelläni, jos on aikaa, mutta sitä inhoan, että kotona asuu ja hiippailee säännöllisesti perheen ulkopuolisia. Samoin inhosi äitini aikoinaan.
Koko ajan ovat tavarat väärissä paikoissa, pesukone on rikki ja valkoiset ja värilliset on pesty samassa... tuollaisia näennäisen pieniä asioita ja sitten se, että pitää ottaa huomioon aivan vieras ihminen kaikessa. En pidä edes siitä, että kodin ulkopuolella pihassa on vieras jatkuvasti. Onneksi Suomessa on niin turvallista, ettei tarvitse, eikä kukaan naapurikaan häiriköi, vaan kaikki pysyttelevät omissa oloissaan ihanan suomalaiseen tapaan.
Enpä oo koskaan ennen kuullut, että jonkun perheeseen ja kotiin tulisi joku ulkopuolinen vieras ihminen asumaan ja hiippailemaan!
Ulkomailla on pakko olla palvelusväkeä ja vartija, vaikkei tahtoisikaan. Suomessa taas minua ovat hoitaneet kotona lastenhoitajat, kun äiti kävi töissä.
Itse tunnen monia ihmisiä ulkomailta, eri maista, eikä yhdelläkään ole vartijaa tai palvelusväkeä! Että se siitä "pakosta".
Jälleen törmätään siihen, että se mitä pitää "normaalina" on sidoksissa siihen missä asuu, ketä tuntee, mitä on kokenut ja nähnyt elämässään.
Tietysti voi matkustaa myös niin, jopa maailman vaarallisimmissa maissa, että pysyttelee kevyin kantamuksin liikkeessä, mutta siitä huolimatta jo ihonväri on kuin huutomerkki ja sukupuoli, jos olet nainen. Paljon on myös turvallisia maita kuten Suomi.
'Ulkomailla' ei yleensä tarkoiteta niitä maailman vaarallisimpia maita.
Käyttäjä3443423490 kirjoitti:
Sosiaaliluokka nyt vain näkyy ja sen näkee jos on nähdäkseen. Ihmeen yksinkertaista, jos on vähänkin matkan varrella sivistynyt.
Joo, näkyy vaatteista työpaikalla.
Ja ylemmällä sosiaaliluokalla on omat vaatteet, ei työvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hienoa kuulua perheeseen joka ei tarjoa edes kahvia ja pullaa, vaikka rahaa on.
Ja lapsilta viedään vaikka ruoka, samalla kun itselle ahnehditaan kiinteistöjä ja matkoja.
Se on niin hienoa olla haukuttu ja inhottu ihminen, josta monen kotona puhutaan pahaa.
Se remppamies kun ei ole kestittävä vieras, vaan työmies tekemässä töitään. Nämä kommentit kertovat vain siitä, että on itse niin köyhä ettei ole kokemusta maksetusta työvoimasta.
Kertoo siitä, että et ole tarjonnut remppamiehelle kahvia ja olet ilkeä, tietäisitpä mitä sinusta juorutaan pihi ukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Ulkomailla' ei yleensä tarkoiteta niitä maailman vaarallisimpia maita.
Nyt en kyllä ymmärtänyt mitä tarkoitat, mutta ei se mitään. Menen nukkumaan, hyvää yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo siitä, että et ole tarjonnut remppamiehelle kahvia ja olet ilkeä, tietäisitpä mitä sinusta juorutaan pihi ukko.
Se on järkyttävää, kun ihmisestä tulee pihi oman edun tavoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni minun alhaiseen, karskiin ja osin barbaariseenkin duunarikastiini kuuluvat ihmiset huolehtivat pitkälti ylempien sosiaaliluokkien kotien säännöllisen puhtaanapitopuolen. Ehkä tuo porvarisrouva äiteineen tarkoittaa sellaisia perheen ulkopuolisia säännöllisiä hiippailijoita. Mene ja tiedä. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliluokka nyt vain näkyy ja sen näkee jos on nähdäkseen. Ihmeen yksinkertaista, jos on vähänkin matkan varrella sivistynyt.
Ylemmän sosiaaliluokan miehillä on puku töissä ja Gantin paita vapaa-ajalla.
Ei se välttämättä näy mitenkään. Moni miljonääri ajelee vaatimattomalla autolla ja asuu vaatimattomasti.
Sitten taas on sellaisia, joilla on hirmuiset velat ja silti paine vaihtaa auto uudempaan, vaikka entistäkään ei ole maksettu, kun naapuri just vaihtoi uudempaan.
Duunarin tapa v*ttuilla ja kiusata on suorempaa. Akateeminen hyödyntää gaslight-tekniikkaa. Poikkeuksiakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylemmän sosiaaliluokan miehillä on puku töissä ja Gantin paita vapaa-ajalla.
Bussikuskilla tai autokauppialla on myös puku päällä töissä. Gantin paitoja saa kuka tahansa pulliainen ostettua kaupasta. Ei ne nyt sentään niin kalliita ole.
Vierailija kirjoitti:
Esim. lääkäreillä ja papeilla on työvaatteet. Ja jos työssä on pukeuduttava muodollisesti, sekin on tavallaan työuniformu. Perustoimistotyöntekijät ovat niitä, joilla on vapaus pukeutua niin kuin haluavat, tyylikkäästi tai tyylittömästi.
Ketkäs ne ovat valittaneet pientä palkkaansa eli kuuluvat alempaan sosiaaliluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se toki lievästi ilmaistuna järkyttävää, että työn puolesta kuuluu olla työvaatteet eikä saa omissa vaatteissaan kuljeskella päivät pitkät.
Ihan hullua, että esim. huippukirurgit joutuvat vetämään jotkut rumat kertakäyttösuojapuvut päälleen duuninsa ajaksi, kun pikkutakkiasut ja jakkupuvutkin on keksitty. En tajua. Tajuatko sinä?
Niin onkin. Lihaksittomat kanansääret ja luisevat lantiot ovat paljon, paljon kauniimpia. Niistä näkee, että on pyritty pois niistä vähäisimmistäkin, eikä ahnehdittu. Porvarisneitojen tunnusmerkki. Kehtaa käydä rannallakin.
Jep, kunhan ei ole suonikohjuja eikä raskausarpia.