Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
1321/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa juuri näkyy tuo, että hyvätuloiset ei tarjoa ikinä kahvia ja pullaa, mutta suvun pienituloiset tarjoaa myös näille rikkaille.

Kuulostaa kyllä tyypilliseltä rikkaalta, että edes remppamiehelle ei tarjota kahvia.

Köyhä antaa vähästäänkin pitää paikkansa.

Rikkaita pidetäänkin usein ilkeinä ja ylimielisinä.

Ja nytkin oltaisiin ansiosidonnaista leikkaamassa ja itse nostetaan 500 euron sähköautotukea jne.

Pullaa ja lounaita vain itselle. 80 - vuotiaana sitten jalat tutisee, kun mietitään mitä on tämän elämän jälkeen eikä se itselle ahnehtiminen taidakaan olla plussaa. Todella surullista.

Vievät perheen äidiltä ruokarahat ja itse syödään kalliissa ravintoloissa.

80-vuotiaana jalat tutisee, mitä on tämän elämän jälkeen.

Lapsilta ruoat pois ja itse syödään ala'carte ravintoloissa ja lapset häpevät, kun vanhempi on noin ilkeä.

Lapsille pidetään luento, tämän näköiset ja nimiset ihmiset vievät teiltä ruokarahat. He kuuluvat ahneisiin ja ilkeisiin ihmisiin.

Vierailija
1322/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa juuri näkyy tuo, että hyvätuloiset ei tarjoa ikinä kahvia ja pullaa, mutta suvun pienituloiset tarjoaa myös näille rikkaille.

Kuulostaa kyllä tyypilliseltä rikkaalta, että edes remppamiehelle ei tarjota kahvia.

Ärsyttää se joidenkin ainainen pullakahvin tärkeys. Remppamieskin voi ottaa itse kahvit termariin, vai onko sovittu talon järjestävän kahvit? Enkä ole itse rikas. Ohis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nytkin oltaisiin ansiosidonnaista leikkaamassa ja itse nostetaan 500 euron sähköautotukea jne.

Pullaa ja lounaita vain itselle. 80 - vuotiaana sitten jalat tutisee, kun mietitään mitä on tämän elämän jälkeen eikä se itselle ahnehtiminen taidakaan olla plussaa. Todella surullista.

Vievät perheen äidiltä ruokarahat ja itse syödään kalliissa ravintoloissa.

80-vuotiaana jalat tutisee, mitä on tämän elämän jälkeen.

Lapsilta ruoat pois ja itse syödään ala'carte ravintoloissa ja lapset häpevät, kun vanhempi on noin ilkeä.

Lapsille pidetään luento, tämän näköiset ja nimiset ihmiset vievät teiltä ruokarahat. He kuuluvat ahneisiin ja ilkeisiin ihmisiin.

Heistä kirjoitetaan jälkipolville kirjat. Nämä ihmiset ahnehtivat itselleen kiinteistöjä ja ovat tuhonneet ilmaston ulkomaanmatkoillaan, eivät pysty hillitsemään itseään.

He ahnehtivat, ahnehtivat vain itselleen kaikkea, muuta saavat olla vaikka ilman ruokaa.

Vierailija
1324/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää se joidenkin ainainen pullakahvin tärkeys. Remppamieskin voi ottaa itse kahvit termariin, vai onko sovittu talon järjestävän kahvit? Enkä ole itse rikas. Ohis.

Et olekaan. Selluliittisi kertovat, että ahnehdit vain itselle ja se näkyy.

Vierailija
1325/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hienoa kuulua perheeseen joka ei tarjoa edes kahvia ja pullaa, vaikka rahaa on.

Ja lapsilta viedään vaikka ruoka, samalla kun itselle ahnehditaan kiinteistöjä ja matkoja.

Se on niin hienoa olla haukuttu ja inhottu ihminen, josta monen kotona puhutaan pahaa.

1326/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUUHTELUAINEEN KÄYTÖSTÄ KÖYHÄT JUNTIT TUNTEE.YLIPÄÄTÄÄN HAJUSTETTUJEN,IMELIEN PESUAINEIDRN KÄYTÖSTÄ KISSAN KIIPEILYPUINEEN.

1327/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liddliin kun menet koko kauppa käryää halvoilta pesuaineilta.Kukaan ns.normaali ihminen ei käytä tollassia pesuaineita vaan hajuvettä.Ihan järkkyä.

Vierailija
1328/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42754 kirjoitti:

HUUHTELUAINEEN KÄYTÖSTÄ KÖYHÄT JUNTIT TUNTEE.YLIPÄÄTÄÄN HAJUSTETTUJEN,IMELIEN PESUAINEIDRN KÄYTÖSTÄ KISSAN KIIPEILYPUINEEN.

Köyhät juntit tuntee tatuoinneista

Vierailija
1329/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hienoa kuulua perheeseen joka ei tarjoa edes kahvia ja pullaa, vaikka rahaa on.

Ja lapsilta viedään vaikka ruoka, samalla kun itselle ahnehditaan kiinteistöjä ja matkoja.

Se on niin hienoa olla haukuttu ja inhottu ihminen, josta monen kotona puhutaan pahaa.

Kun täyttää 80-vuotta ja miettii mitä on tämän elämän jälkeen niin ahnehtiminen ei taida olla plussaa.

Vierailija
1330/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän päin Suomea remppamiehet istuvat kahvittelemassa työkeikallaan? Voihan siinä olla alueellisia eroja.

Olen joskus tarjonnut sekä kaupunkiasunnossa että maalla, mutta tarjousta ei useimmiten oteta vastaan. Ei ole aikaa tai sitten remppamies itse tahtoo pitää "hajurakoa". Olen kokenut, että tuollainen välimatka syntyy ihan luonnostaan ja molemminpuolisesti, kun tilanne on se, että ollaan työntekijänä paikalla. Itse juttelen ihan mielelläni, jos on aikaa, mutta sitä inhoan, että kotona asuu ja hiippailee säännöllisesti perheen ulkopuolisia. Samoin inhosi äitini aikoinaan.

Koko ajan ovat tavarat väärissä paikoissa, pesukone on rikki ja valkoiset ja värilliset on pesty samassa... tuollaisia näennäisen pieniä asioita ja sitten se, että pitää ottaa huomioon aivan vieras ihminen kaikessa. En pidä edes siitä, että kodin ulkopuolella pihassa on vieras jatkuvasti. Onneksi Suomessa on niin turvallista, ettei tarvitse, eikä kukaan naapurikaan häiriköi, vaan kaikki pysyttelevät omissa oloissaan ihanan suomalaiseen tapaan.

Enpä oo koskaan ennen kuullut, että jonkun perheeseen ja kotiin tulisi joku ulkopuolinen vieras ihminen asumaan ja hiippailemaan!

Ulkomailla on pakko olla palvelusväkeä ja vartija, vaikkei tahtoisikaan. Suomessa taas minua ovat hoitaneet kotona lastenhoitajat, kun äiti kävi töissä.

Vierailija
1331/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DuunaristaEteenpäin kirjoitti:

90-luvun lama oli meillä aikalailla kurjuuden maksimointia, siinä mielessä mitä se nyt Suomessa voi olla. Hän ei oikeastaan ole noteerannut koko lamaa. Minä ihmettelen, että millä se on mahdollista, kun hän on ollut yläasteella pahimman laman aikaan.

Yhdessä ollaan oltu yli kymmenen vuotta. On vaan hämmentävää huomata miten erilainen meidän lapsuus\nuoruus on ollut. Aiemmin joku kirjoitti kahvipakettien jonottamisesta kahdessa kassajonossa, tätä olen minäkin äitini kanssa tehnyt. Toinen osapuoli ei jotenkin vaan ymmärtänyt koko hommaa, kun asiasta joskus tuli juttua. Hän ei ole lapsena käynyt juurikaan ruokakaupassa, eikä ymmärrystä mitä ruoka on maksanut tai sitä, että miksi joku on tuijottanut kahvipaketin hintaa.

Hänen ei ymmärrä vieläkään, että rahat voi jotenkin loppua (minun omaisuuteni on helposti tuhlattavissa). Heillä ei lapsena ole puhuttu rahasta.

Hän myös on jälkeenpäin sanonut, että ei olisi meistä tullut paria, jos olisin ollut ammattikoulun käynyt duunari. Tämä minua kovasti ihmetytti\ihmetyttää. Emme toki olisi todennäköiisesti edes törmänneet, mutta minulle kun toisen osapuolen ammatti ei ole ikinä ollut mitenkään tärkeä, tärkempää on se, että tekee sitä mistä nauttii. Lapsena\nuorena opin sen, omia vanhempiani seuraamalla, että koita löytää sellainen ammatti minkä tekemisestä nautit (he eivät omista töistään pitäneet, sitä oli vaan pakko tehdä, että sai vuokran ja ruuat maksettua), eikä raha ole silloin se tärkein asia, vaikkei sitä voi sivuuttaa. Kävi onni, että se mikä kiinnosti oli myös hyvin palkattua.

Ystävällisiä ovat hän ja hänen vanhempansa kaikkien kanssa, kiinnostuneita kaikesta, mutta kyllä minä olen aistivani sellaisen "hajuraon" pitämisen työläisiin, vaikka kovasti arvostavat ja käyttävät heidän palveluita. Vaikea selittää mitä se hajurako tarkoittaa, en koe että kyse olisi paremmuudesta, vaan erilaisuudesta.

Alkoholista ja miesten reissuista tuolla joku koitti sanoa, että ei semmoisia ole. Kyllä se alkoholi maistuu myös tälle porukalle. Se, että sitä ei perhe-illallisilla tai kapakoissa näe, eikä siitä juurikaan julkisesti puhuta ei tarkoita sitä, etteikö sitä tapahtuisi. Samalla tavalla se kiuas jalan polttaa, oli juotu satasen viskiä tai koskenkorvaa. Miesporukat käy ihan samalla tavalla miesten reissuilla, kuin muissakin sosiaaliluokissa. Niistä ei vaan puhuta. Itseasiassa tässä porukassa on perinteet ja sukupuoliroolit hyvinkin tiukassa. Meidän sukupolvessakin vielä.  Ihan vaikka vapaamuurareissa on löytyy läjäpäin tätä väkeä ja niihin karkeloihin ei naisilla ole asiaa.

Jotenkin tullut sellaiseen tulokseen, että kun on vanhaa rahaa olemassa läjäpäin, niin siihen ei kiinnitetä erikoisemmin huomiota. Tämä eroaa hyvin paljon esimerkiksi omista opiskeluaikojen tutuista jotka ovat kulkeneet itseni kaltaisen polun (käsi pystyyn täälläkin) ja varsinkin uran alussa piti olla hienoa jugend-asuntoa, kallista vaatetta, koruja yms. päällä vaikkei sen hetkeinen talous oikein olisi periksi antanut.  Pankeilla oli kova luotto meikäläisiin.

Enkä ole millään tavalla kateellinen puolisolleni ja hänen sosiaaliluokalle, aikamoisessa kultahäkissä hän on kasvanut ja kokenut kovasti paineita siitä miten asioiden pitäisi mennä muiden silmissä.

Oma puolisoni on kolmannen polven yliopistomies enkä tarkoita maisterin tutkintoa. Hänen kotonaan ja hänen sukulaistensa kotona huushollia pyöritti kodinhoitaja. Äidit eivät kokanneet tai luutuneet lattioita. Eivät ne vanhemmat myöskään kuskanneet harrastuksiin tms. Tunnistan tuon käyttämäsi hajuraon -käsitteen. Olen ymmärtänyt, että se ei ole missään tapauksessa ylimielisyyttä tms. Mies ja miehen suku arvostavat valtavasti käden taitoja ja ihmisiä, jotka osaavat vaikka rakentaa, korjata jne. Mutta ei näiden työläisten kanssa seurustella, jutella, vietetä aikaa. Ei osata. Ei keksitä mistä sen kylppäriä remppaavan miehen kanssa voisi jutella. Ne laatat eivät oikeastaan kiinnosta itseä niin paljon, että niistä saisi jutun juurta ja ei haluta loukata yrittämällä puhua jostain mistä toinen ei pysty.

No ensinnäkin hyvään yleissivistykseen kuuluu osata puhua vaikka kylppärin laatoista. Ja miksei se kiinnosta, jos kerran sinulle sitä remppaa tehdään? Samaan kahvipöytään eksyttäessä voidaan puhua vaikkapa työllisyysnäkymistä, alan koulutuksesta tai vaikkapa maailman tilanteesta. Luuletko, ettei laattamiehillä ole muita kiinnostuksen kohteita kuin kylppärin laatat?

Ne laatat vaan on niin päivittäinen asia, että ei siitä juttua synny vaikka ne omaan kylppäriin tulisivat. Ja miksi sille remppamiehelle kahvit keitettäisiin?

Voi elämän kevät! Siinähän saattaa joutua samaan kahvipöytään vaikkapa häissä. Tai voi törmätä esim. Salilla jos molempia kiinnostaa puntteilu.

Täällä pyörii todella yksinkertaista porukkaa. Itse keksin juteltavaa minkä tahansa ammatti- tai harrastajaryhmän edustajan kanssa, jos ihmisen kanssa muuten natsaa yhteen. Ynseilijöiden ja ylimieliseen ja ennakkoluuloisten kanssa harvemmin - vaikka kyllä sellaistenkin kanssa yleensä löytyy jutun juurta.

Onko tosiaan näin ahdas ihmisten mieli stereotypioineen? En kiellä luokkaeroja sinänsä, mutta ihmettelen tätä ennakkoluuloista ahdasmielisyyttä!

Kenen häissä? Koettaisit ymmärtää, että eri yhteiskuntaluokkiin kuuluvat ihmiset eivät minglaannu välttämättä lainkaan. Jos koko suku on vaikka sitä ylempää keskiluokkaa ja itsellä vastaava koulutus ja ammatti. Puoliso haetaan yleensä omasta yhteiskuntaluokasta, niin missä niitä duunareita tapaisi niin, että niiden häihin eksyisi? Ei se remppamies tyttärensä häihin asiakastaan kutsu. Ajattelutapasi kertoo vain siitä, että et ole juurikaan tekemisissä oman yhteiskuntaluokkasi ulkopuolisten ihmisten kanssa sinäkään.

Suomessa on pienet piirit. Ihan kuka tahansa voi törmätä kehen tahansa. Vaikka kuntosalilla, harrastuksissa tai ostoksilla. Yläluokkaisilla ei ole mitään eksklusiivisia salaisia kuntosaleja tai harrastekerhoja. Ihan siellä samalla salilla voi treenata vierekkäin ministeri ja putkimies. Tai aatelisrouva käydä koiransa kanssa harrastamassa yhdessä jonkun työttömän kanssa. Yhteinen harrastus yhdistää, eikä siinä luokkaeroilla ole merkitystä. Samoin perheiden lapset käy lähes poikkeuksetta samoja kouluja.

Kyllähän asuinalueet eroavat merkittävästi toisistaan ainakin pk-seudulla. Lenkkipolulla ja koirapuistossa ei tapaa ihmisiä eri yhteiskuntaluokista. Nuorempana sitten baareissa tuli tavattua ihmisiä laidasta laitaan ja nykyisin nuoriso tapaa ehkä Tinderissä.

Harrastuksetkin tuppaavat olemaan eri yhteiskuntaluokissa erilaisia eli meillä esimerkiksi on kotona kuntoilulaitteet, ei ole tarvinnut salille lähteä, ja harrastuksetkin ovat olleet sellaisia, missä sekä minä itse että lapset ovat nähneet suurin piirtein samaa yhteiskuntaluokkaa olevia ihmisiä. Koulut olen käynyt oman alueeni yksityiskoulussa Suomessa ja ulkomailla, samoin lapseni.

Eli kyllähän tuo kuplaantuminen Suomeakin koskee ja on tutkimuksinkin todettu. Armeijassa miehet (ja naiset) tapaavat kaikenlaisia ihmisiä, jos menevät armeijaan. Myös työssä tapaa erilaisista taustoista tulevia. On osittain myytti, että Suomessa ei tuota ilmiötä olisi, vaikka se onkin vähäisempää kuin jossain muualla. 

ps. Lisäys tähän se, että koska suurin suomalainen yhteiskuntaluokka on keskiluokka, ei suurin osa huomaa eroa naapuriin tai naapurilähiöön. Mikä ei kuitenkaan ole todiste siitä, etteikö muutakin olisi. Veikkaan, etteivät sellaiset ihmiset asu pk-seudulla, jotka eivät tunnista asuinalueiden eroa eikä se edes ole mikään uusi ilmiö. Toki Suomessa on vain vähän niitä alueita, jotka ovat hyvin köyhiä tai erittäin varakkaita, koska keskiluokkaisuus on tavallisinta.

Sivullisen huomio: Ei taida tädillä olla kovin iso kupla eikä juurikaan ystäviä kun näyttää hakevan seuraa täältä rahvaan seurasta.

Minusta täällä on kiinnostavaa. Ei kaikki, mutta jotkut aiheet. En ole yksinäinen, mutta sosiaalinen elämäni on kieltämättä nykyään aika vähäistä, ihan omasta tahdostani.

En luokittele ketään sen kummemmin, tuo oli vain fakta, joka on tutkimuksissakin todettu. Isossa kuvassa sillä on kielteinen vaikutus, että asuinalueet ovat eriytyneitä eivätkä ihmiset helposti tapaa ihmisiä oman kuplansa ulkopuolelta. Toisaalta en osaa sanoa mitä ongelmalle voisi tehdä tai tarvitseeko edes. Koska Suomessa suurin osa ihmisistä kuitenkin on keskiluokkaa, jolla menee suht hyvin. Ääripäät ovat silti olemassa toisin kuin tässä muutama kirjoittaja yrittää esittää. Ehkä siksi, ettei itsellä ole kokemusta sellaisesta (ei asu pk-seudulla).

Vierailija
1332/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän päin Suomea remppamiehet istuvat kahvittelemassa työkeikallaan? Voihan siinä olla alueellisia eroja.

Olen joskus tarjonnut sekä kaupunkiasunnossa että maalla, mutta tarjousta ei useimmiten oteta vastaan. Ei ole aikaa tai sitten remppamies itse tahtoo pitää "hajurakoa". Olen kokenut, että tuollainen välimatka syntyy ihan luonnostaan ja molemminpuolisesti, kun tilanne on se, että ollaan työntekijänä paikalla. Itse juttelen ihan mielelläni, jos on aikaa, mutta sitä inhoan, että kotona asuu ja hiippailee säännöllisesti perheen ulkopuolisia. Samoin inhosi äitini aikoinaan.

Koko ajan ovat tavarat väärissä paikoissa, pesukone on rikki ja valkoiset ja värilliset on pesty samassa... tuollaisia näennäisen pieniä asioita ja sitten se, että pitää ottaa huomioon aivan vieras ihminen kaikessa. En pidä edes siitä, että kodin ulkopuolella pihassa on vieras jatkuvasti. Onneksi Suomessa on niin turvallista, ettei tarvitse, eikä kukaan naapurikaan häiriköi, vaan kaikki pysyttelevät omissa oloissaan ihanan suomalaiseen tapaan.

Enpä oo koskaan ennen kuullut, että jonkun perheeseen ja kotiin tulisi joku ulkopuolinen vieras ihminen asumaan ja hiippailemaan!

Ulkomailla on pakko olla palvelusväkeä ja vartija, vaikkei tahtoisikaan. Suomessa taas minua ovat hoitaneet kotona lastenhoitajat, kun äiti kävi töissä.

Vai että ihan ulkomailla... Ei todellakaan ole "ulkomailla" pakko olla mitään.

Vierailija
1333/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alhainen sosiaaliluokka näkyy juuri tällaisista puheista kuin yllä.

Ohis

Vierailija
1334/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, pakko ei ole muuta tehdä kuin kuolla. 

Vierailija
1335/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Niin, selluliitti on ruman näköistä, kyllä rannalla näkee kuka on ahnehtinut itselle.

Vierailija
1336/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mennä uimarannalle, jos on selluliittia.

Vierailija
1337/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, pakko ei ole muuta tehdä kuin kuolla. 

Itse tunnen monia ihmisiä ulkomailta, eri maista, eikä yhdelläkään ole vartijaa tai palvelusväkeä! Että se siitä "pakosta".

Vierailija
1338/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä olin raitiovaunussa Helsingissä,ja siellä oli vanhempi rouva, joka alkoi jutella niitä näitä vierustoverinsa (nuori nainen). En tiedä tuon vanhemman naisen taustoja,mutta heti tuli mieleen, että on vanhan rahan edustaja. Jotenkin keskustelutyylistä sen aisti.

Niin, että ratikassa vanhan rahan täti kulki?

Miksi ei kulkisi?

No onhan se nyt aika työväenluokkaista. Raitiovaunulla kulkeminen, nimittäin.

Ai Stadissa, vai? Salli mun nauraa!

Vierailija
1339/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliluokka nyt vain näkyy ja sen näkee jos on nähdäkseen. Ihmeen yksinkertaista, jos on vähänkin matkan varrella sivistynyt.

Vierailija
1340/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[qucote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Niin, selluliitti on ruman näköistä, kyllä rannalla näkee kuka on ahnehtinut itselle.Niin onkin. Lihaksittomat kanansääret ja luisevat lantiot ovat paljon, paljon kauniimpia. Niistä näkee, että on pyritty pois niistä vähäisimmistäkin, eikä ahnehdittu. Porvarisneitojen tunnusmerkki. Kehtaa käydä rannallakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi