Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
1121/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ystäviä eri yhteiskuntaluokista ja tunnen itseni kotoisaksi kaikkien kanssa. Mitä luokkaa minä edustan? Olen akateemisesti koulutettu, mutta teen suorittavaa työtä. Harrastan muun muassa kuntosalia ja klassisen musiikin soittamista.

Mutta et näe kuinka. Kouluttamaton tai vain amiksen käynyt tuntee itsensä ulkopuoliseksi keskiluokan ym ylempien luokkien alueella. Voit tehdä suorittavaa työtä mutta jollain amis lähärillä, siivoojalla, roskakuskilla yms ei ole mitään mikä nostaisi hänen asemaansa. Tekisi hänet tasavertaiseksi keskiluokan ympyröissä.

Ei mtn mikä nostaisi? Onhan, kumppani! Se nostaa oman statuksen heti, jos kumppani on ylempää luokkaa.

Et ole hirveästi tainnut olla mukana tilanteissa, joissa kaikilla muilla on hyvä koulutus ja sitten on joku Saijan mies, joka on se roskakuski, tai Teemun vaimo, tuo siivooja? Varsinkin vanhemmat sukupolvet voivat käyttäytyä ällistyttävän huonosti sitä ei joukkoon kuuluvaa kohtaan.

Vierailija
1122/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on näitä wannabii parempi ihminen, vaikka tasan samalla viivalla muiden kans, mutta kokee olevansa sivistyneempi ja kompastuu näppäryyteensä.

Lololollolollolollol

Olen nyt pohtinut pari päivää, olenko duunari vai vain wannabee-duunari. Ainoat työväenluokkaan sitovat asiat ovat perhetausta ja työnsuorittava luonne.

Mikä sinusta tekisi wannabeen?

Koulutus, varallisuus ja tulot. Mutta teen työtä, minkä sisältöön en juurikaan voi vaikuttaa, tai sen suorittamisajankohtaan, ja nuo piirteet ovat tyypillistä työväenluokan työnkuvalle. 

Vaikea sanoa mihin muut sinut asettaisivat, koska hyvät tulot ja varakkuus eivät sulje työväenluokkaan pois. Kun taustakaan ei tue vankkaa keskiluokkaisuutta, luulisin koulutuksesi määrittävän eniten, teitkö luokkahyppäyksen :P

Sehän tässä on huvittavaa, etten halua itse myöntää luokkahyppyä eli olen wannabee-duunari. Tavallaan haluan kunnioittaa vanhempieni ponnisteluja kouluttaa kaikki lapset(7) ja tavallaan halua kunnioittaa omaa työtäni. Toisaalta arvostan vanhempieni tapaa kasvattaa meidät, niin että käytöstavat ovat luontevia seurassa kuin seurassa.

Käytöstapoihin liittyen muistan tapauksen kouluajoilta. Opettaja vaati syömään munakasta haarukalla ja veitsellä, kun taas kotona oli aina opetettu, että vain haarukkaa käytetään. Ei yhteiskunta/sosiaaliluokka määrittele käytöstapoja.

Eikö se ole vaikeaa syödä pelkällä haarukalla?

Minulla peruskoulun opettaja söi lihakeittoa haarukalla ja lusikalla. Hän pyydystetään palan kiinni haarukalla, asetteli sen lusikkaan ja vasta sen jälkeen suuhun. Tietenkin teinit olivat äimänä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne helly Hansenit ja aditakset on ihan halpaa market kamaa, tosin merkeiltä löytyy myös kalliimpaa laatua.

Tiedä n myös että ei kaikki itse rikastuneetkaan näy ulos päin. Tapasin yhden nuoruuden tutun jonka tiedän tänään hallitsevan reilusti yli 50 miljoonan omaisuutta

( omalla yrittäjyydellä) eikä näy vaatetuksesta sen enempää. Auto tosin hieman kalliipi kuin karvalakkien corolla.

Vierailija
1124/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seljapuu kirjoitti:

Jos et ota koronarokotusta, olet todennäköisemmin työväenluokka olen tai jonkin tyyppinen äärihörhö.

Koulutetut ihmiset uskoo tieteeseen, ja ymmärtää olevansa osa laajempaa yhteiskuntaa.

Juurikin täsmällisesti ilmaistu "uskoo tieteeseen" ei kai sen ihmeellisempää kun uskoa Jumalaan.

Koulutetut ihmiset ovat lopeensa ehdollistettuja kävelevä tietosanakirja jotka eivät omiensa ajatusten luomalta harhalta sen edemmäksi näe.

Voi ei pää täynnä muitten ajatuksia ja kuvittelee olevansa jotakin.

Koulutetut ihmiset korostavat sitä, että tiede korjaa koko ajan itseään ja on tärkeää etsiä uutta tietoa ja lukea siitä sen verran, että ymmärtää edes pääpiirteet. Mistään ulkolukukisoista ei ole kyse. Kyse on elämänasenteesta ja nöyryydestä tieteen edessä.

Vierailija
1125/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläluokkaiset ihmiset pukeutuvat valkoisiin. Asun heidän kansoittamallaan asuinalueella, mutta kuulun matalatuloiseen, joskin korkeakoulutettuun luokkaan (vanhempani ovat duunareita). Minulla on käynnissä jatkuva valkoisen (tai beigen) asun bongauspeli.

Minun käy varakkaita hiukan sääliksi. He vaikuttavat olevan niin liikuttavan kiinnittyneitä statuksensa representoimiseen ja luokkansa merkkeihin. Heidän elämänsä vaikuttaa jotenkin hengettömältä. Naapureina on arkkitehtejä ja juristeja esimerkiksi.

Esimerkiksi valkoisissa vaatteissa ei voi kurottaa katsomaan räystään kiinnitystä, ettei vain asuun tulisi luokan merkkejä. Myöskään laitetut kynnet eivät salli kaikkia kehollisia ilmaisuja, vaan pitää säilyttää etäisyys. Vuokranantajani on tällainen.

Yleinen jäykkyys olemuksessa näkyy olevan naapureille tyypillistä, sekä jatkuva kanssaihmisten skannaaminen, he katsovat habitustani pitkään arvioiden statustani, ja se on jotenkin liikuttavaa. Duunarit ovat välittömiä ja paskantärkeilemättömiä, mitä arvostan ihmisessä eniten. (Herlinit ovat suosikkejani, God bless Koneen säätiö.)

He välittävät siis turhista asioista mielestäni ja ovat ehkä hiukan peloissaan. Luulen näyttävänä boheemilta heidän silmissään, vaikka en pidä itseäni minään hampuusina. En ajatellut viedä naapureilta lompakkoa, jos he sitä miettivät. 

Mahtaa olla kamalaa tuollainen elämä, mutta saatan olla väärässä. Jospa vaikka joku päivä loihen lausumaan heille kuulumisiani, saa nähdä miten käy.

Varsinkin vähävaraisemman ihmisen huomaa monesti pukeutuvan mustaan. Ei tarvitse ostaa erikseen hautajaisvaatteita.

Pukeudun pääsääntöisesti mustaan koska ekologisuus on tärkein arvoni. Pystyn yhdistelemään kaikkia vaatteitani helposti eikä koti tursua tavaraa. Tukevasti ylemmässä keskiluokassa olen. 

Ja satanismi kiehtoo..

Et taida siis edes tietää, mikä on tarkalleen ottaen satanisti?

Vierailija
1126/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kengätkö kertoo? Sehän hienoa. Mulla on samat kengät kuin koko kunnan virkamiehellä ja hän itse huomasi, että meillä on samat kengät. Olenko siis yläluokkaa ja sivistynyt ja aatelinen vai olenko käynyt vaan ostamassa itselle hyvät kalliit kengät, vaikka minusta ne on ihan tavalliset kengät vai onko minulla vaan sitä rahaa millä ostaa.

Jossain määrin kengät kertoo. Harvalla köyhällä on varaa hankkia siistejä nahkakenkiä ja usein kenkien hoito unohtuu, jos ei mene hyvin. Mutta toki Suomessa jotkut varakkaatkin kävelee missä sattuu likasissa tennareissa.

Tekonahkakenkien vuoksi ei myydä edes kunnollista kenkävahaa tai lankkua kuten ennen tehtiin. Ennen tajuttiin hoitaa niitä kenkiä. Pyyhittiin rahat pois kostealla räsyllä ja kerran viikossa lankattiin ja kiillotettiin. Ennen vanhaan nailonsukat olivat kalliita ja vaimon rikkinäisellä nailoneilla pyyhittiin pölyjen lisäksi myös kenkiä kiiltäviksi kun oli kiire. Muuten kenkien kiillotus perinteisellä kenkäharjalla kannattaa kyllä sisäistää. Siten linkki menee syvälle huokasten sisään ja suojaa paremmin nahkaa. Nailonsukkakiillotus on lähinnä kiireessä tehtävä ehostus. Nykyään sen tilalla käytetään pikakiiltoa.

Vierailija
1127/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä ole jaotellut muita ihmisiä. Mielestäni on ihan sama mikä on kenenkin koulutustausta, perhetausta tai työpaikka. Se miten ihminen käyttäytyy ja kohtelee muita ihmisiä on merkitystä. Perhetaustoilleen ei kukaan voi mitään. Koulutustaustalleen voi, mutta kaikkia ei vain kiinnosta opiskella ikuisuuksia. Toiset tykkäävät tehdä asioita ja oppia tekemällä. Elämässä voi pärjätä ja päästä pitkälle seuraamalla omia mielenkiinnon kohteitaan. Tärkeintä on, että pärjää, pystyy elättämään itsensä/perheensä ja on tyytyväinen elämäänsä. Alinta luokkaa ovat omasta mielestään muita paremmat ihmiset, jotka ylenkatsovat ja vähättelevät muita.

Vierailija
1128/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varakas reilu 40 v perheellinen. Varani olen saanut aikoinani oman yrityksen myynnistä. Niska ruvella painoin töitä reilu 15 v ja sain aikaiseksi hyvin menestyvän yrityksen. Oli aika keskittyä perheeseen, sain yrityksestä kovat rahat. Paras päätös.

Lapset sain kasvattaa kotona ilman päivähoitoa ja huolta taloudesta. Mies hyväpalkkaisesaa työssä.

Paikkakunnan vaihdon myötä uudella paikkakunnalla ei tietä taustastani kuin yksi henkilö.. Työskentelen kunnalla pienipalkkaisessa työssä. Vaatteet löytyy sieltä Prismasta tai perusvaatekaupoista. Toki olen satsannut kotiin spa osastoon ja poreisiin. Mutta ulkoisen habituksen perusteella ei meidän perheestä huomaa varallisuutta. Vaikka ulkonäöstä jne pidetään kyllä huolta.

Autot ja talo on ehkä ainoa mistä voi päätellä ettei ihan hunningolla talous ole. Mökki ja vene on suht tavis tasoa.

Vierailija
1129/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina näy päällepäin.

Keskiluokkaiset ihmiset, varsinkin miehet käyttävät vaatteita, jotka tunnistaa logosta, mutta eivät kaikki.

Totuus voi monesti yllättää ulkonäön perusteella....

Vierailija
1130/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasta otsan ja matalan otsan perusteella.

Korkeaotsaisilla ihmisillä on enempi älliä päässä kuin matalaotsaisilla ihmisillä.

Täten kaikki korkeaotsaiset ovat ylempää sosiaaliluokkaa.

Vierailija
1131/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikon kysymykseen;

- Huoliteltu olemus, siisti, hoidettu, luonnollinen.

- Pienet mutta kalliit korut.

- Kallis kello ja puhelin.

- Neutraalit värit vaatetuksessa

- Ei isoja merkkien logoja vaatteissa, laukuissa tms.

- Aidot materiaalit, villa, pellava, silkki jne.

- Harrastuksina mm. hevoset, kirjallisuus. klassinen musiikki,

golf.

- Hybridi tai sähköauto.

Tai sitten.

- Epäsiisti olemus, likaiset vaatteet, rikkinäiset kengät.

- Itse tai kaverin värjäämät ja leikkaamat lilamustat tai

pinkkimustat hiukset.

- Paljon ja isoja tatskoja.

- Kynsilakat lohkeillut, huonot sinetit hiuksissa ja

ripsien pidennykset halvalla ja liioitellen tehty.

- Liikaa meikkiä, vahvoja värejä arkikäytössä.

- Tekokuituvaatteet, nyppyiset neuleet.

- Kovaääninen puhe, kiroilua .

Nämä siis vastaus siihen miten näkyy ihmisessä.

Ei pidä paikkaansa. Karmea kärjistys.

Vierailija
1132/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeasta otsan ja matalan otsan perusteella.

Korkeaotsaisilla ihmisillä on enempi älliä päässä kuin matalaotsaisilla ihmisillä.

Täten kaikki korkeaotsaiset ovat ylempää sosiaaliluokkaa.

Minulla kaunis korkea otsa. Kukaan ei ole älyä kehunut.

Vierailija
1133/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmissa piireissä naiset ei tykkittele liekkipieruja firman saunaillassa.

Tämä. Tästä voi kyllä olla melko varma.

No siitäkin voi olla varma että paremmista piireistä vain päävikaiset hakeutuu Perussuomalaisiin.

Vierailija
1134/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylemmän keskiluokan edustajat ovat nyrpeitä, aina. He vaativat palvelua, mutta eivät osaa olla ystävällisiä itse. Nuoret naiset kulkevat nokka pystyssä (ihan kirjaimellisesti) ja kaikilla on hiukset samalla tavalla ja samanlaiset vaatteet. Eivät missään tapauksessa ota katsekontaktia vahingossakaan kehenkään, esim. väkijoukossa. Tästä poikkeuksena ihmiset, jotka tienaavat yhtä paljon kuin ylempi keskiluokka, mutta ovat esim. maalta kotoisin tai duunariperheistä. Heillä on vielä kasvatuksesta jäljellä ystävällisyys ja vieraanvaraisuus ja välittömämpi suhtautuminen kanssaihmisiin.

Tuo ei ole nyrpeyttä vaan keskiluokalle tyypillistä varautuneisuutta. 

Hesen kassalla sitä teiniä nöyryyttävä ylemmän keskiluokan äiti, ei ole varautunut vaan vain yksinkertaisesti ylemmyyttä tunteva ja huonosti käyttäytyvä moukka.

Olen hämmästynyt. Olen ylemmän keskiluokan nainen, eikä tulisi mieleenkään olla tyly kenellekään. Päinvastoin kotona opetettiin, että kaikille ollaan ystävällisiä. Lapsena minua hävetti, kun isoisä jutteli todella ystävällisesti myös ns. spurguille. Opettivat, että kaikkia kohdellaan hyvin. Kun sanoin nimittelin jotakuta rumasti, sain aikamoiset saarnat kotona. Kasvatus on jäänyt päähäni todella hyvin. 

Vierailija
1135/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt vasta tuli junttien juntti kommentoimaan. kaikilla ulkonäkö ei kerro yhtään mitään kyllä huomaan kuinka tyhmää  some kansa on   tehdään oletuksia ihmisten ulkonäön perusteella jos ihminen päättelee toisen olemisesta tai ulkonäöstä aina minkalainen ihminen on kyseessä niin kertoo vaan ja ainoastaan oman pään suppeasta sisällöstä.

Vierailija
1136/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylemmän keskiluokan edustajat ovat nyrpeitä, aina. He vaativat palvelua, mutta eivät osaa olla ystävällisiä itse. Nuoret naiset kulkevat nokka pystyssä (ihan kirjaimellisesti) ja kaikilla on hiukset samalla tavalla ja samanlaiset vaatteet. Eivät missään tapauksessa ota katsekontaktia vahingossakaan kehenkään, esim. väkijoukossa. Tästä poikkeuksena ihmiset, jotka tienaavat yhtä paljon kuin ylempi keskiluokka, mutta ovat esim. maalta kotoisin tai duunariperheistä. Heillä on vielä kasvatuksesta jäljellä ystävällisyys ja vieraanvaraisuus ja välittömämpi suhtautuminen kanssaihmisiin.

Tuo ei ole nyrpeyttä vaan keskiluokalle tyypillistä varautuneisuutta. 

Hesen kassalla sitä teiniä nöyryyttävä ylemmän keskiluokan äiti, ei ole varautunut vaan vain yksinkertaisesti ylemmyyttä tunteva ja huonosti käyttäytyvä moukka.

Olen hämmästynyt. Olen ylemmän keskiluokan nainen, eikä tulisi mieleenkään olla tyly kenellekään. Päinvastoin kotona opetettiin, että kaikille ollaan ystävällisiä. Lapsena minua hävetti, kun isoisä jutteli todella ystävällisesti myös ns. spurguille. Opettivat, että kaikkia kohdellaan hyvin. Kun sanoin nimittelin jotakuta rumasti, sain aikamoiset saarnat kotona. Kasvatus on jäänyt päähäni todella hyvin. 

Opiskeluaikoina asuin kehyskunnassa. Jos aioin ehtiä aamuluennolle, oli joko lähdettävä tuntia aikaisemmin tai juostava oikotietä linja-autoasemalta spurgujen alueen läpi ja noustava sillalla olevalle paikallispysäkille. Niin ystävällistä ja huolehtivaista kohtelua olen kohdannut harvoin. 

Vierailija
1137/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ei osaa käytöstapoja.

Vierailija
1138/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonja kirjoitti:

Käytöstavat osaa, jos niitä on opetettu lapsesta saakka, siihen taas vanhempien taloudellinen asema ei vaikuta, vaan halu/taito opettaa niitä.

Vierailija
1139/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sonja kirjoitti:

Käytöstavat osaa, jos niitä on opetettu lapsesta saakka, siihen taas vanhempien taloudellinen asema ei vaikuta, vaan halu/taito opettaa niitä.

Eikä käytöstavat ole mitenkään yhtenäinen käsite. Vanhat ihmiset maaseudulla saattavat vieläkin röyhtäistä ja lujaa syötyään vieraisilla ikään kuin kiitoksen emännälle. Kaupunkilainen kavahtaa moista moukkamaisuutta. Samoin vanha suomalainen kursailukulttuuri on kaukana keskiluokasta saati ylemmästä keskiluokasta. Kuitenkin ne ovat omassa kontekstissaan olleet tärkeitä käytöstapoja, ihan yhtä tärkeitä kuin se juodaanko valkoviini eri lasista kuin punaviini tai jälkiruokaviini ja osaako tunnistaa nämä.

Vierailija
1140/5592 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka ulkoisesti voi vaihtua myös iän takia.

En tarkoita vaurautta vaan ikäkausien vaihtelua.

Itse kuuluun keskiluokkaan.

Teininä tyyli ei ollut tärkeää, oli rentoa.

Sitten 23...30 v halusin pukeutua hienosti ja panostin vaatteisiin. Halusin erottua rahvaasta.

Korostin myös tutkintoani. Sivistys ja kulttuuri kiehtoi. Tein tarkoituksella hajurakoa työväenluokkaan.

40 v jälkeen hienostelu ei niin kiinnosta.

Tyyli on rentoa taas, haluaa päästä helpolla.

Silti arvostan tyyliä ja laatumerkit kiehtoo yhä.

En vain työnnä rahaa niihin. 70 pinnan alessa toki kauppa käy.

Kuuluin ja kuulun siis yhä keskiluokkaan.

Eli tyyliä voi kyllä muokata ja siten hämätä luokissa...