Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Jos et ota koronarokotusta, olet todennäköisemmin työväenluokka olen tai jonkin tyyppinen äärihörhö.
Koulutetut ihmiset uskoo tieteeseen, ja ymmärtää olevansa osa laajempaa yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinnan puute kielii alaluokkalaisuudesta.
Tästä asiasta olen eri mieltä. Oma huomioni on se, että ylemmässä sos.luokassa se osataan peittää paremmin. Tai sitä ei aina edes huomaa. Esimerkiksi, jos varakas henkilö juo alkoholia useilla satasilla kuukaudessa, ei se haittaa taloutta. Kun alempiluokkainen laittaa tuon muutaman satasen kuukaudessa alkoholiin, saattaa häneltä lähteä asunto alta.
Köyhällä ja rikkaalla on siis ihan eri tilanne. Jos rikas köyhtyisi, ei ole sanottua että hän jatkaisi juomista samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaisten perheiden lapsilla on monena iltana viikossa joku maksullinen harrastus. Jos vanhemmilla riittää rahaa, vain taivas on rajana mitä lapsen harrastus saa maksaa. Lapsia kuljetetaan harrastuksen takia autolla miten kauas hyvänsä. Keskiluokkaiset vanhemmat kontrolloivat lastensa älylaitteiden käyttöä ja viihteen kuluttamista.
Tämä on kyllä totta. Keskiluokkalaisten lapset myös lukevat kirjoja, koska tosiaan älylaitteiden käyttöä rajoitetaan.
Ruokavaliosta. Yläluokkaa edustavat syövät viiriäisenmunia aamupalaksi ja riistaa, hanhenmaksaa ym päivälliseksi, samalla kun rahvas syö makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläluokkaiset ihmiset pukeutuvat valkoisiin. Asun heidän kansoittamallaan asuinalueella, mutta kuulun matalatuloiseen, joskin korkeakoulutettuun luokkaan (vanhempani ovat duunareita). Minulla on käynnissä jatkuva valkoisen (tai beigen) asun bongauspeli.
Minun käy varakkaita hiukan sääliksi. He vaikuttavat olevan niin liikuttavan kiinnittyneitä statuksensa representoimiseen ja luokkansa merkkeihin. Heidän elämänsä vaikuttaa jotenkin hengettömältä. Naapureina on arkkitehtejä ja juristeja esimerkiksi.
Esimerkiksi valkoisissa vaatteissa ei voi kurottaa katsomaan räystään kiinnitystä, ettei vain asuun tulisi luokan merkkejä. Myöskään laitetut kynnet eivät salli kaikkia kehollisia ilmaisuja, vaan pitää säilyttää etäisyys. Vuokranantajani on tällainen.
Yleinen jäykkyys olemuksessa näkyy olevan naapureille tyypillistä, sekä jatkuva kanssaihmisten skannaaminen, he katsovat habitustani pitkään arvioiden statustani, ja se on jotenkin liikuttavaa. Duunarit ovat välittömiä ja paskantärkeilemättömiä, mitä arvostan ihmisessä eniten. (Herlinit ovat suosikkejani, God bless Koneen säätiö.)
He välittävät siis turhista asioista mielestäni ja ovat ehkä hiukan peloissaan. Luulen näyttävänä boheemilta heidän silmissään, vaikka en pidä itseäni minään hampuusina. En ajatellut viedä naapureilta lompakkoa, jos he sitä miettivät.
Mahtaa olla kamalaa tuollainen elämä, mutta saatan olla väärässä. Jospa vaikka joku päivä loihen lausumaan heille kuulumisiani, saa nähdä miten käy.
Varsinkin vähävaraisemman ihmisen huomaa monesti pukeutuvan mustaan. Ei tarvitse ostaa erikseen hautajaisvaatteita.
Pukeudun pääsääntöisesti mustaan koska ekologisuus on tärkein arvoni. Pystyn yhdistelemään kaikkia vaatteitani helposti eikä koti tursua tavaraa. Tukevasti ylemmässä keskiluokassa olen.
Alempi sosiaaliluokka näkyy selvästi siten että kyselee vauva.fissä "Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä".
Älä huoli ei ihmisiä kiinnosta kuka olet tai mitä teet.
Vaikea on erottaa rikkaiden ja köyhien luita toisistaan.
Seljapuu kirjoitti:
Jos et ota koronarokotusta, olet todennäköisemmin työväenluokka olen tai jonkin tyyppinen äärihörhö.
Koulutetut ihmiset uskoo tieteeseen, ja ymmärtää olevansa osa laajempaa yhteiskuntaa.
Juurikin täsmällisesti ilmaistu "uskoo tieteeseen" ei kai sen ihmeellisempää kun uskoa Jumalaan.
Koulutetut ihmiset ovat lopeensa ehdollistettuja kävelevä tietosanakirja jotka eivät omiensa ajatusten luomalta harhalta sen edemmäksi näe.
Voi ei pää täynnä muitten ajatuksia ja kuvittelee olevansa jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiettä vähätuloiset on alkoholin ja tupakan suurkuluttajia. Ei ole. Molemmat ovat kalliita. Moni vähätuloinen tekee enemmän töitä kuin hyvätuloinen. Suomesta on tullut luokkayhteiskunta.
Keski- ja yläluokissa on paljon alkoholisoituneita ihmisiä, joilla on maksakirroosi tai haimatulehdus päivittäisten cherryjen, puna- ja valkoviiniannosten seurauksena. Näiden elämäkin päättyy huomattavasti aikaisemmin kuin alemmissa sosioekonomisissa alaluokissa.
Apua tuleeko kirsikoista haimatulehdus ja maksakirroosi? Hitsit pitää varmaan rajoittaa niiden syömistä.
Vierailija kirjoitti:
V-ttu -sanan hokijat ovat aina alempaa luokkaa, olipa heidän taustansa ja koulutuksensa ihan mikä tahansa.
Minulle tarttui kunnon kiroilu yhdeltä työpaikalta kun siellä niin moni sadatteli menemään koko ajan. Tämä onneksi loppui vaihdettuani työpaikkaa. :D Joskus yrityksessä oleva kulttuuri vaan tarttuu vaikka olisi mitä luokkaa tahansa. Olemme osa ympäristöämme.
Ns. "alemman" sosiaaliluokan ihmisillä on yleisemmin (ei aina!) epäterveelliset elämäntavat, kuten tupakointi ja runsas alkoholin käyttö, epäterveellisempi ruokavalio, johtuen myös hinnoista. Useammin näkee myös runsaita tatuointeja ja lävistyksiä (enpä ole Nobel-palkituilla tiedemiehillä nähnyt).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.
Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.
Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy.
Sitä juuri tarkoitin teinijutuilla eli miehet juhlivat isolla porukalla keskenään vielä aikuisiälläkin. En tunne tuollaisia ihmisiä.
Nykyajan autoja ei oikein itse voi kukaan korjata, mutta kyllä isäni aikoinaan korjasi autoja (oli aika iso pomo aikoinaan). Mutta kukaan aikuinen ei lapsuudessani eikä nykyäänkään harrasta mitään mökkireissuja poikaporukalla, vaan eletään hyvin perhekeskeisesti, tavataan pariskunnittain jne. Olen pitänyt tuollaista aivan teini-ikään kuuluvana, vasta palstalla opin, että se kuuluu alaluokkaisuuteen.
Mun miesystävä ja kaverinsa ovat erittäin hyvin toimeentulevia ja joka viikko on ryyppäjäisiä, jossa kolutaan ensin baarit, jonka jälkeen siirrytään vielä jatkoille ja sammutaan sohvalle. Seuraavana päivänä herätään n. klo 16:00 ja vietetään krapulapäivä tilaten halpaa pitsaa.
Ja kyllä. Kyllästyttää.
Niin kuinkahan monen suvun vesa on vetänyt perinnöt omaan nuppiinsa.
Korkeamman sosiaaliluokan ihmiset ovat ainakin laatutietoisempia ja ympäristötietoisempia (kierrätys, luomutuotteet jne). Tämä on tietenkin myös rahakysymys, mutta ei välttämättä täysin. Valintoja valintoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläluokkaiset ihmiset pukeutuvat valkoisiin. Asun heidän kansoittamallaan asuinalueella, mutta kuulun matalatuloiseen, joskin korkeakoulutettuun luokkaan (vanhempani ovat duunareita). Minulla on käynnissä jatkuva valkoisen (tai beigen) asun bongauspeli.
Minun käy varakkaita hiukan sääliksi. He vaikuttavat olevan niin liikuttavan kiinnittyneitä statuksensa representoimiseen ja luokkansa merkkeihin. Heidän elämänsä vaikuttaa jotenkin hengettömältä. Naapureina on arkkitehtejä ja juristeja esimerkiksi.
Esimerkiksi valkoisissa vaatteissa ei voi kurottaa katsomaan räystään kiinnitystä, ettei vain asuun tulisi luokan merkkejä. Myöskään laitetut kynnet eivät salli kaikkia kehollisia ilmaisuja, vaan pitää säilyttää etäisyys. Vuokranantajani on tällainen.
Yleinen jäykkyys olemuksessa näkyy olevan naapureille tyypillistä, sekä jatkuva kanssaihmisten skannaaminen, he katsovat habitustani pitkään arvioiden statustani, ja se on jotenkin liikuttavaa. Duunarit ovat välittömiä ja paskantärkeilemättömiä, mitä arvostan ihmisessä eniten. (Herlinit ovat suosikkejani, God bless Koneen säätiö.)
He välittävät siis turhista asioista mielestäni ja ovat ehkä hiukan peloissaan. Luulen näyttävänä boheemilta heidän silmissään, vaikka en pidä itseäni minään hampuusina. En ajatellut viedä naapureilta lompakkoa, jos he sitä miettivät.
Mahtaa olla kamalaa tuollainen elämä, mutta saatan olla väärässä. Jospa vaikka joku päivä loihen lausumaan heille kuulumisiani, saa nähdä miten käy.
Varsinkin vähävaraisemman ihmisen huomaa monesti pukeutuvan mustaan. Ei tarvitse ostaa erikseen hautajaisvaatteita.
Pukeudun pääsääntöisesti mustaan koska ekologisuus on tärkein arvoni. Pystyn yhdistelemään kaikkia vaatteitani helposti eikä koti tursua tavaraa. Tukevasti ylemmässä keskiluokassa olen.
Ja satanismi kiehtoo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.
Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.
Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy.
Sitä juuri tarkoitin teinijutuilla eli miehet juhlivat isolla porukalla keskenään vielä aikuisiälläkin. En tunne tuollaisia ihmisiä.
Nykyajan autoja ei oikein itse voi kukaan korjata, mutta kyllä isäni aikoinaan korjasi autoja (oli aika iso pomo aikoinaan). Mutta kukaan aikuinen ei lapsuudessani eikä nykyäänkään harrasta mitään mökkireissuja poikaporukalla, vaan eletään hyvin perhekeskeisesti, tavataan pariskunnittain jne. Olen pitänyt tuollaista aivan teini-ikään kuuluvana, vasta palstalla opin, että se kuuluu alaluokkaisuuteen.
Mun miesystävä ja kaverinsa ovat erittäin hyvin toimeentulevia ja joka viikko on ryyppäjäisiä, jossa kolutaan ensin baarit, jonka jälkeen siirrytään vielä jatkoille ja sammutaan sohvalle. Seuraavana päivänä herätään n. klo 16:00 ja vietetään krapulapäivä tilaten halpaa pitsaa.
Ja kyllä. Kyllästyttää.
Tunnen myös tällaisia tyyppejä.. Ovat varakkaista perheistä, suvulla on nimenomaan vanhaa rahaa, on vähintään kauppakorkea tai lääkis käytynä. Itse olen mielummin tavis, koska en ikinä jaksaisi tuollaista menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja satanismi kiehtoo..
Nyt oli jo niin kivikautinen heitto, että on ihan pakko jo yrittää arvata ikäsi. 86 v., menikö lähelle?
Vierailija kirjoitti:
Alempi sosiaaliluokka näkyy selvästi siten että kyselee vauva.fissä "Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä".
Älä huoli ei ihmisiä kiinnosta kuka olet tai mitä teet.
Vaikea on erottaa rikkaiden ja köyhien luita toisistaan.
Tai joku haluaa tällä kaikella aiheuttaa negatiivistä tunteita ja tehdä pahaa koska se joidenkin esim rantaruåtzalaisten kasarien suuri ilo mollata ja alentaa kaikin tavoin suomalaisia.
Köyhillä näkyy rahanpuute.
Rikkailla on rahaa.
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Fakta.