Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
981/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tämän keskustelun perusteella näkyy että moni luulee olevansa parempi kuin muut. No tämä on iso virhe. Ja joissakin piireissä käytetään ilmaisua :Kusi noussut päähän.

Ha, tasa arvosta puhutaan, mutta kyllä meillä on yläluokka nykyään. Se alati paisuu ja on jo kuin valtio valtiossa. On köyhät turvattomat ja ne joille kaikki lankeaa itsestään, viran tähden. 9

Tarkoitat varmaan keskiluokkaa, korkeintaan ylempää keskiluokkaa. Ei meillä oikein niitä sukupolvien ajan sekä varakkaita että sivistyneitä ole. Siis niitä, jotka vain itseään sivistääkseen opiskelevat taidehistoriaa. Jos on yhtäkkiä saatu reilummin rahaa (rallikuskit, kiekkoilijat), ei haluta sivistyä. Tai jos ollaan oppineita (tohtorit) niin sitä täytyy yleensä tehdä elantonsa eteen. Tärkeää on myös se sukupolvien ajan jatkunut vauraus, koska se muuttaa käytöstapoja - vaatimattomammaksi. Niitä korkeimpiin kasteihin kuuluvia ei siten nyt vain oikein löydy montakaan näillä leveysasteilla. Se on myös yhteiskuntamme arvo kieltää näiden luokkien olemassaolo. Tietoa löytyy ihan vaikka markkinoinnin oppikirjallisuudesta. Kaikenmaailman burberryjen seuraaminen tarkoittaa sitä, että haluaa identifioitua seuraavaan itseään ylempänä olevien kastiin. Silloin siis vielä kuulutaan näihin alempiin luokkiin, joihin kuuluvat bongaavat näitä identifioitumisen merkkejä tarkkaan ympäristöstään ja varsinkin samaan luokkaan kuuluvilta.

Vierailija
982/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voisin feikata yläluokkaista?

Et pysty. Jo yläluokkaisuudesta puhuminen ilman tarkempaa määrittelyä kertoo koulutuksen lyhyydestä, asioiden yksinkertaistamisesta ja siitä, että asioille ei ole montakaan lokeroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu lähiössä, mutta ajelee kalliilla uudehkolla mersulla tms.  Noin "niinku" isossa kuvassa. Joku taksari tai paljon ajava myyntiesittelijä tms. tietty käyttää työhänsä soveltuvaa kulkupeliä, mutta muuten ...

Vierailija
984/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita opettelemaan paljon sivistyssanoja ja puhu hienosti sivistyssanoja käyttäen. Opiskele ranskaa, niin saat tulemaan sivistyssanat hienolla aksentilla. Osta hienot vaatteet ja kengät. Opettele lakikieli.

Näillä alkuun.

Mutta sitten kun pitäisi ostaa linna Ranskasta, niin feikkaaminen alkaa olla haastavampaa.

Vierailija
985/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika räikeitä yleistyksiä ja stereotyyppejä tämä ketju on täynnä. Ei jatkoon.

Vierailija
986/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tuttuja jotka ovat todella rikkaita, puhutaan siis monimiljonääreistä. Tietty ylimielisyys on leimaavaa. Pukeutuvat hyvin muttei huomioherättävästi, ovat aika nuukia ja eivät itse miellä itseään rikkaiksi. Osoitteet arvoalueilla, kesäpaikka ei ole mökki vaan suuri huvila. Autot Mersu-Lexus-Porsche maasturi luokkaa.

Vierailija
987/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jatkuvasti pilkkaat itseäsi rikkaampia, menestyneempiä, koulutetumpia ja sivistyneempiä ihmisiä, olet alaluokkaa. Palkasta riippumatta.

Jos jatkuvasti pilkkaat itseäsi köyhempiä, vähemmän menestyneitä ja vähemmän koulutettuja sekä sivistymättömiä ihmisiä, olet yläluokkaa. Palkasta riippumatta.

Ilmeisesti esittämälläsi hypoteesilla tuon täytyy toimia myös toisinpäin.

Vierailija
988/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyyt pelmahti paikalle muutama, joiden mielestä kaikki huono liittyy alaluokkaan ja kaikki hyvä yläluokkaan, mitä ne sitten ikinä ovatkaan.

Ei se niin mene.

Pyrkyrit ajattelee niin että yläluokkaisissa on vain hyviä piirteitä, haluavat erottua alaluokasta, päästä ylemmäs. Sinne kun ehkä joskus pääsevät, huomaavat että ihmiset on ihan samanlaisia kuin alemmissa luokissa. Kuoret on vain isommalla rahalla hankittu.

Vierailija
989/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät käytöstavat. Kaikkia arvostava käytös. Hyvä yleistietämys. Hillitty käytös ja olemus. Vaatteet laadukkaista kankaista ja kengät laadukkaat. Asuu järkevästi. Hyvä vuode. Osaa käyttää rahaa järkevästi. Työskentelee ahkerasti. On vaikutusvaltaisia tuttuja ja sukulaisista. Ei joudu miettimään mitä arjessa tarvitsemaansa ostaa ja ei joudu säästämään arjen hankintoihin.

Tuollainen on yläluokkainen joka käyttäytyy asemansa mukaan. Kaikki ei tietenkään käyttäydy vaikka rahaa olisi.

Vierailija
990/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan kovasti hakoteillä tämän asian kanssa.

On hyvin paljon ylempään sosiaalilyokkaan kuuluvia ihmisiä joille nämä ulkoiset asiat eivät merkkaa mitään.

Nousukkaat haluavat korostaa rahalla hankittuja määrätyn merkkisiä vaatteita ja asusteita.

Kun taas todella rikkaat naureskelevat näille uusrikkaille.

Kaikissa sosiaaliluokissa on kaikenlaisia ihmisiä.

Niin sanotuissa alemmissa sosiaaliluokissa toki näkyy jotkin asiat. Mutta eritoten ylemmissä sosiaaliluokissa määrittely menee metsään.

Et voi koskaan tietää ulkoisesti.

Moni miljonääri kulkee lähes lampuissa!

Vierailija
991/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon tuttuja jotka ovat todella rikkaita, puhutaan siis monimiljonääreistä. Tietty ylimielisyys on leimaavaa. Pukeutuvat hyvin muttei huomioherättävästi, ovat aika nuukia ja eivät itse miellä itseään rikkaiksi. Osoitteet arvoalueilla, kesäpaikka ei ole mökki vaan suuri huvila. Autot Mersu-Lexus-Porsche maasturi luokkaa.

Mitä rikkaampi, sitä pihimpi. Näin sanoi pomoni aikoinaan, puhui omasta kokemuksesta, huomasin palkkapäivänä 😄

Vierailija
992/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kengät kertovat kaiken tuloista, ainakin jos mennään ääripäistä toiseen, todella rikkaista köyhempään kansanosaan.

Köyhät tallustelevat lenkkareissa tai huonosti huolletuissa, linttaan astutuissa kierrätyskeskuksesta ostetuissa rönttösissä, kun taas rikkaat pystyvät valitsemaan kenkävalikoimastaan säähän sopivat hyvin hoidetut (melko uudet) kengät.

Sadesäälle eri jalkineet kuin pakkaselle, kaupunkiin eri jalkineet kuin metsävaelluksille.

Rikkaat pukeutuvat myös muutenkin sään mukaisesti, on vedenpitävää kalvoa ja goretexia.

Olen köyhä ja siksi olen huomannut eron selkeästi.

Norjassa ero on silmiinpistävä, oman matkavaatetukseni ja Norjalaisten rikkaiden (suomeen verrattuna) ulkopukeutumisessa.

👀Ei juma mitä puppua.

Vierailija
993/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää nykyään kun raha on niin löysässä ja suuret tulonsirrot.sen vuoksi paljastuukin pajon esimerkiksi nuoria naisia jotka ei ole töissä,Mutta koko ulonäkö on tehty velaksi,silmäripsiä myöten.Se on kyllä ihme että suomessa vihataan menestystä ja rikkaita ihmisiä.Kun kuitenkin halu on itsellä näytellä sitä,jopa velkarahalla.

Vierailija
994/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vaatekansio. Koottuja vaatekokonaisuuksia, korut, huivit jne.

Olen oppinut laittamaan hiukset ojennukseen.

Ennen koronaa toimistolla kävi väh 2 viikko vieraita.

Moni piti minua hyväosaisena. Olivat ihmeissään olin tällöin yh

Vierailija
995/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pysty. Jo yläluokkaisuudesta puhuminen ilman tarkempaa määrittelyä kertoo koulutuksen lyhyydestä, asioiden yksinkertaistamisesta ja siitä, että asioille ei ole montakaan lokeroa.

Kun olet ylpeästi sitä, mitä olet, kuulut 'yläluokkaan'. Yläluokan jäsenen ei tarvitse feikata. Duunarikin voi olla ylpeä taustastaan, käytöstavat ja yleissivistys eivät ole osa yhteiskuntaluokkaa. 

Vierailija
996/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö joku tietty sosiaaliluokka ihmisestä huonomman? Onko työväenluokka halveksittava? Entä yläluokka unelma? Vai miten tämä menee? En ymmärrä tätä kuvioita, auttakaa tässä.

Noh, periaatteessa ei, mutta kyllähän sitä sellaista aversiota on puolin ja toisin.

Kyllä mun on esimerkiksi aika vaikea löytää mitään kunnioitusta montaakaan mun miehen sukulaista kohtaan, vaikka itse olen tukevasti keskiluokkaa.

En esimerkiksi ymmärrä sitä, miten paljon lasten serkut ihan rehdisti pilkkaa meidän lapsia "nynnyistä" harrastuksista, kun harrastavat milemmat uinti ja soittavat instrumenttia. Niin ja vinoilevar "h!nttitukasta" tolle teinille. Ja miten herravihaista porukkaa miehen veljet on.

Miehen veljet koko ajan nälvii miestä, kun on toimitusjohtaja ja "vitsillä" sanoo että tommoset pomonpa*kat vois kaikki viedä saunan taakse ja ampua jne. Kuulemma kaikki sen vanhat kaverit oli samanlaisia.

Kälyt on ihan ok, mut ei mulla ole mitään yhteistä naisiin, jotka oikeasti keskustelee Salkkareista ihan vakavissaan ja tilaa kotiin Seiskaa.

Tämä sama asenne kyllä on elänyt kautta aikojen kaikissa yhteiskunnissa: osa haluaa kokea itsensä toisia paremmiksi. Vaikka sitten ostamalla statushuonekalut, pakottamalla lapset harrastamaan statusharrastuksia ja halveksimalla niitä mielestään kehnompiosaisia.  Valitettavasti vaan tuosta ei välttämättä tule onnelliseksi, vaan monilla sisäinen paha olo. Kun se "yrittää olla parempi kuin onkaan" ei ole kovin terveellinen tapa elää. Ja taas ne jotka aidosti arvostavat ja rakastavat "korkeakulttuurisia" asioita, heillä harvemmin tarvetta ylpeillä tuolla ja verrata muihin. Nämä sosiaaliluokkaketjut ovat juuri sitä muihin vertailua sen sijaan, että eläisi omalla tyylillään onnellisena - mutta siis valitettavasti on universaali ilmiö, milloin lasketaan lehmien lukumäärää tai kammarin kalusteita, milloin lasten harrastuksia ja kirjahyllyn lukemattomia kirjoja.

Vierailija
997/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö joku tietty sosiaaliluokka ihmisestä huonomman? Onko työväenluokka halveksittava? Entä yläluokka unelma? Vai miten tämä menee? En ymmärrä tätä kuvioita, auttakaa tässä.

Noh, periaatteessa ei, mutta kyllähän sitä sellaista aversiota on puolin ja toisin.

Kyllä mun on esimerkiksi aika vaikea löytää mitään kunnioitusta montaakaan mun miehen sukulaista kohtaan, vaikka itse olen tukevasti keskiluokkaa.

En esimerkiksi ymmärrä sitä, miten paljon lasten serkut ihan rehdisti pilkkaa meidän lapsia "nynnyistä" harrastuksista, kun harrastavat milemmat uinti ja soittavat instrumenttia. Niin ja vinoilevar "h!nttitukasta" tolle teinille. Ja miten herravihaista porukkaa miehen veljet on.

Miehen veljet koko ajan nälvii miestä, kun on toimitusjohtaja ja "vitsillä" sanoo että tommoset pomonpa*kat vois kaikki viedä saunan taakse ja ampua jne. Kuulemma kaikki sen vanhat kaverit oli samanlaisia.

Kälyt on ihan ok, mut ei mulla ole mitään yhteistä naisiin, jotka oikeasti keskustelee Salkkareista ihan vakavissaan ja tilaa kotiin Seiskaa.

Noille on sana: moukka. Onneksi omat työväenluokkaiset sukulaiset ovat fiksusti käyttäytyviä, eivätkä ole herravihaisia. Tosin siellä on myös keskiluokkaista porukkaa joukossa.

Salkkareissa käydään lävitse samoja asetteluja kuin jossain oopperassakin tms. kulttuuriseksi katsotussa. Yleisinhimillistä. Toinen on lähes ilmaista,  vaivatonta ja toinen maksaa aikaa ja rahaa.  Valinta palautuu tulotasoon. Salkkarin ihmiskuvista voi keskustella,  kun taas oopperasta todetaan vain ohjauksen ja esityksen onnistuminen.  En usko että herroja on vihattu  yksinomaan heidän suuren sivistyksensä takia, voi olla niin että enemmän sen sydämensivistyksen puutteen takia.  Jolle ei voi suurta arvoa antaa,  koska sitähän voi olla kellä vain rahvaallakin.

Ihan hyvä vertaus. Olen aina ihmetellyt noiden klassikko-oopperoiden librettoja, kertakaikkisen tyhjänpäiväisen oloisia suhdesekoiluja, aikansa kauniit ja rohkeat. Huvitusta vartenhan nuo myös tehty, musiikki syy miksi jääneet elämään. En oikeasti ymmärrä tarvetta erotella ihmisiä luokkiin Suomessa kun selkeitä kriteerejäkään on niin hankala löytää. Kuinka ihmisen tulee käyttäytyä, pukeutua mitä harrastaa jos koulutus tai varallisuustaso on tietynlainen - eikö tuo ole aika ahdasta ajattelua nykymaailmassa? Josko keskityttäisiin pitämään hyvinvointiyhteiskunta niin kunnossa ettei nuo luokat jatkossakaan ole yhtään tärkeämpi lasten tulevaisuutta määräävä tekijä. 

Vierailija
998/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavis maalaistyyli erottuu harmaa/musta tuulipuku tai mehtäläis mallin maastoasu, tätä ryhmää on Kainuu, Lappi täynnään. Vieläpä älyllisesti hyvinkin takapajuisia.

Etelän suurempien kaupunkien asukit sitä vastoin dynaamisuutta uhkuvia iästä riippumatta, huoliteltu pukeutumistyyli, hiukset föönissä ja vahattuna.

Nykyään panostaneet voimakkaasti sähköautoiluun.

Vierailija
999/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää nykyään kun raha on niin löysässä ja suuret tulonsirrot.sen vuoksi paljastuukin pajon esimerkiksi nuoria naisia jotka ei ole töissä,Mutta koko ulonäkö on tehty velaksi,silmäripsiä myöten.Se on kyllä ihme että suomessa vihataan menestystä ja rikkaita ihmisiä.Kun kuitenkin halu on itsellä näytellä sitä,jopa velkarahalla.

Fiksu ja tyhmä erottuu siinä, että tyhmä tekee sitä velkarahaa liikaa ja menettää siinä luottotiedot ja kaiken. Fiksu osaa velkaantua vain vähän ja hoitaa taloutensa kunnolla, niin se jonkin velaksi otto ei tarkoita automaattisesti luottohäiriömerkintää, niin kuin tyhmillä ruukaa tekemään.

Tyhmä ei osaa yhtään hahmottaa menojen ja tulojen suhdetta, joten se ottaa sitten liikaa velkaa.

Vierailija
1000/5592 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapuri on putkimies ja sillä on uusi päheä porchen maasturi. Ja aika hulppea omakotitalo isolla tontilla.tyttärellä oma poni.ranskaa nää ei puhu mutta kivoja naspureita ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi