Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta peritystä asemastaan ei voi liikkua kuin askeleen suuntaan tai toiseen. Yläluokkalainen työtön perijä on silti minimissään ylempää keskiluokkaa asuessaan vanhassa jugend-asunnossaan eläen perinnöllään leveästi. Alempaan keskiluokkaan kuuluva voi nousta maksimissaan keskiluokkaan tai ylempään keskiluokkaan mikäli on erittäin menestynyt akateemisesta sekä tienaa valtavasti.
Tätä mieltä ovat ainakin sosiologit, että isompaa hyppyä ei pysty tekemään. Tapojen ja arvostusten ero on niin suurta (käytännössä lapsuuden ja nuoruuden merkitys).
Niin mikäkin on se uskomaton voima mikä estää?
Puuttuu ainakin perityn rahan, vaurauden ja sivistyksen vaikutus lapsuuden tapakasvatukseen. Kuten sanottua, vauraus ri välttämättä näy kalliina leluina tai rikkaina ystävinä lapsuudessa, vaan esimerkiksi rentoutena ja jopa kunnianhimottomuutena, koska omaa asemaa ei ole koskaan joutunut pohtimaan. Alemmuuskompleksi puuttuu.
En näe mitään syytä, etteikö näitä asioita voisi opetella. Etiketti ja käytöstavat ovat helpoimmasta päästä. Voit opetella olemaan sinut hienoissa ympyröissä ja tilanteissa. Alemmuuskompleksi on hoidettavissa oleva ominaisuus.
Tahdon korjata, että puhutte asiasta yleistäen, mutta mikään ei ole täysin mahdotonta.
Käytän esimerkkinä itseäni. Olen lähtöisin alkoholistiperheestä, jossa ruokahuolto roikkui sosiaalitoimiston ruokalappujen varassa. Pukeuduin serkun vanhoihin vaatteisiin, en koskaan päässyt mihinkään tai saanut mitään hienoa. Vanhempani ovat erittäin karkeita käytökseltään ja elämäntyyliltään.
Nykyään olen rento kirjailija, jolla on sivubisnes jolla maksan laskuni. Olemukseni on boheemin rento, mutta tyylikäs. Minut oletetaan usein turistiksi. Keskustelen sujuvasti aiheesta kuin aiheesta, olen hionut käytöstavat ja diskreetin kohteliaan käytöksen syvälle tajuntaani. Olen siis ihan tarkoituksella päntännyt näitä asioita aikanaan. Olen hyvin antelias ja teen hyväntekeväisyyttä. Tietynlaiset ihmiset huomioivat läsnäoloni ja kohtelee minua vertaisenaan, kun taas toisenlaisille olen ilmaa. En koe olevani ulkopuolinen vaikka olisin miten hienossa tilaisuudessa.
Olet ilmeisesti kuitenkin edelleen sosiaalitoimiston elättämä, joskin sisäsiistimpi kuin lapsuuden perheesi. Luokkaretkeä ei ole tapahtunut.
Kuten mainitsin, minulla on liiketoimintaa joka elättää minut.
Mikä sinut sitten olisi nostanut keskiluokkaan? Et ole edes kouluttautunut. Sinulla ei ole keskiluokkaista ammattia, koulutusta, mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
Tatuoinnit voivat olla merkki myös siitä, että lääkärin määräämä ahdistuslääke eroahdistukseen sotki potilaan aivokemiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä samaa. Oikeassa elämässä on tullut nähtyä vaikka mitä alkoholia kittaavasta papista vaimoaan hakkaavaan lääkäriin. Omasta mielestä sitä sosiaaliluokkaa ei aina ole helppo kertoa vain ulkoa katsoen: olen jo useamman kerran yllättynyt, kuinka joku onkin lukenut itsensä vaikka tohtoriksi ja pärjäilee hyvin, vaikka näyttäisi kuuluvansa "alempaan sosiaaliluokkaan".
En tykkää lajitella ihmisiä ylä- ja alaluokkaan, varsinkaan kun Suomessa eroa ei ole yhtä paljon kuin monissa muissa maissa ja se on muutenkin jatkuvasti pienentymässä. Mikä voi olla ihan hyvä asia.
Eihän tässä ole kyse mistään lajittelusta, vaan siitä miten taustat näkyvät. Suomessa moni on keskiluokkaa, jonka taustat ovat työväenluokkaisia ja tavat siksi sen mukaisia. Nythän on jo vuosia uutisoitu, että keskiluokka pienenee ja luokkaerot palaavat ryminällä, koska nuorten koulutustaso laskee vuosi vuodelta. Olemme samaa sarjaa nuorten aikuisten kohdalla kuin kehittyvät maat.
Se tietää isompaa alaluokkaa kuin ennen, kun keskiluokka kutistuu.
Puhekielessä keskiluokka tuntuu tarkoittavan vain tavallista ihmistä, joka ei ole varsinaisesti köyhä, muttei rikaskaan.
Instassa sellainen tili kuin vainkeskiluokkajutut kuvaa hyvin ilmiötä, siellähän tehdään meemejä tavallisista ihmisistä joille tavalliset ihmiset sitten naureskelevat. Viimeksi kun kävin siellä katsomassa, niin joku oli kommentoinut, että jos ei ole jonottanut äidin kanssa eri kassoilla marketin kahvipakettitarjouspäivänä, niin ei ole elänyt lapsuuttaan ysärillä. Satoja tykkäyksiä.
Tuollaista meininkiä jotkut ilmeisesti olettavat keskiluokkajutuiksi?
Vaikuttaa siltä, ettei se tarkoita nykyään oikein mitään, vaikka jatkuvasti siitä jauhetaan (huOh).Tällaisia sivustoja katsovat ja ylläpitävät ihmiset eivät ole keskiluokkaa nähneetkään.
Katsoin ihan sinun vuoksesi taas tuota tiliä, tällä kertaa päästäkseni näkemään millaiset tuttavat seuraavat sitä. Väärässä olet.
En kyllä tiedä miksi seuraavat, ehkä siellä on jotain moniin iskevää arkihuumoria sitten. Kertoo ehkä siitä, miten pienet Suomessa on ne luokkaerot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.
Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.
Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy.
Sitä juuri tarkoitin teinijutuilla eli miehet juhlivat isolla porukalla keskenään vielä aikuisiälläkin. En tunne tuollaisia ihmisiä.
Nykyajan autoja ei oikein itse voi kukaan korjata, mutta kyllä isäni aikoinaan korjasi autoja (oli aika iso pomo aikoinaan). Mutta kukaan aikuinen ei lapsuudessani eikä nykyäänkään harrasta mitään mökkireissuja poikaporukalla, vaan eletään hyvin perhekeskeisesti, tavataan pariskunnittain jne. Olen pitänyt tuollaista aivan teini-ikään kuuluvana, vasta palstalla opin, että se kuuluu alaluokkaisuuteen.
Ai jätkäporukan mökkireissuja muka harrastaisi vain alaluokka tai teinit? Eihän se pidä ollenkaan paikkaansa :D No, ehkä ylemmissä luokissa se reissu on nimellisesti jotain muuta, eli vaikka kalareissu, laskettelureissu tai purjehtimista, mutta yhtä kaikki sinne mennään jätkäporukalla (tosin puhutaan jätkien sijaan "pojista" tai "äijistä" tai ihan vaan kavereista) ja viinakin aika usein virtaa.
Olen vahvasti keskiluokkainen ihminen eikä tuttavapiirissäni ole ainuttakaan perhettä, jossa aikamiehet tekisivät mitään poikien tai äijien reissuja. Lomat ja reissut tehdään perheinä. Ulos jos mennään, ei mennä yksin baariin vaan syömään perheen kanssa. Jos mies ilman perhettään jonnekin menee, niin se on töihin tain hyvin yksinäiseen harrastukseen. Se mies voi mennä juoksemaan vaikka maastoon tai pyöräilemään pyreneille, mutta mitään jätkäporukkaa ei todellakaan ole. Ne äijien reissut ovat duunareiden ja teinien juttu.
Vai niin, minä olen vahvasti keskiluokkainen enkä tiedä ainuttakaan perhettä jossa mies ei kävisi joskus reissussa tai juhlimassa kavereittensa kanssa. Ikähaarukka tuttavapiirissä alle kolmekymppisestä päälle kuusikymppiseen. Useimmiten vaimokin toki käy omilla reissuillaan vuorollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliluokka ei minusta ole sama asia kuin tuloluokka, vaikka ne tässä ketjussa näyttävät menevän vähän sekaisin. Esim. bisnesmaailmassa menestyneilläkin naisilla on ripsijatkoja ja rakennekynsiä, joita tässä ketjussa moni pitää köyhien duunareiden juttuna. Samoin tatuointeja löytyy nykyään niin lääkäreiltä kuin yritysjohtajiltakin. Myös ns. vanhan rahan suvuissa nuorempi polvi ei enää välttämättä ole sellaista hillittyä tikkitakki&kotelomekko-porukkaa, vaan sieltäkin löytyy tatuoituja tai lävistettyjä tai muuten ns. normista poikkeavia yksilöitä. Tuntuu, että varsinkin sellaset noin 30-vuotiaat keskiluokkaiset/ylemmän keskiluokan naiset ottaa nykyään niitä pieniä&söpöjä minimalistisia tatuointeja.
Joko et ymmärrä mihin sosiaaliluokkaan nuo ihmiset kuuluvat tai sitten olet tavannut hyvin poikeavasti käyttäytyviä luokkansa edustajia. Pääsääntöisesti yritysjohtajilla ei ole töröhuulia tai irtoripisiä tatuoinneista puhumattakaan. Natalia Salmela ei ole yritysjohtaja, hän ei ole edes suomalainen.
Linkkarissa kyllä näkee menestyneitä yrittäjänaisia, joilla on ripsijatkot ja rakennekynnet. Huulitäytteistä en ole sanonut mitään :)
Tatuointeja ei näy vaatteiteiden alta. Jos ihmisellä on töissä pitkät hihat ja lahkeet, niin sinne alle mahtuu kyllä kuvia. Varsinkin niitä pieniä ja söpöjä, joita ne noin 30-vuotiaat harrastaa.
Lisäksi minä mainitsin iän. Nuoremmilla millenniaaleilla ja Z-sukupolvella on aika erilainen tyyli kuin x-sukupolvella tai boomereilla.
Ehkä kannattaa päivittää niitä ajatuksia.
Linkkarissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta peritystä asemastaan ei voi liikkua kuin askeleen suuntaan tai toiseen. Yläluokkalainen työtön perijä on silti minimissään ylempää keskiluokkaa asuessaan vanhassa jugend-asunnossaan eläen perinnöllään leveästi. Alempaan keskiluokkaan kuuluva voi nousta maksimissaan keskiluokkaan tai ylempään keskiluokkaan mikäli on erittäin menestynyt akateemisesta sekä tienaa valtavasti.
Tätä mieltä ovat ainakin sosiologit, että isompaa hyppyä ei pysty tekemään. Tapojen ja arvostusten ero on niin suurta (käytännössä lapsuuden ja nuoruuden merkitys).
Niin mikäkin on se uskomaton voima mikä estää?
Puuttuu ainakin perityn rahan, vaurauden ja sivistyksen vaikutus lapsuuden tapakasvatukseen. Kuten sanottua, vauraus ri välttämättä näy kalliina leluina tai rikkaina ystävinä lapsuudessa, vaan esimerkiksi rentoutena ja jopa kunnianhimottomuutena, koska omaa asemaa ei ole koskaan joutunut pohtimaan. Alemmuuskompleksi puuttuu.
En näe mitään syytä, etteikö näitä asioita voisi opetella. Etiketti ja käytöstavat ovat helpoimmasta päästä. Voit opetella olemaan sinut hienoissa ympyröissä ja tilanteissa. Alemmuuskompleksi on hoidettavissa oleva ominaisuus.
Tahdon korjata, että puhutte asiasta yleistäen, mutta mikään ei ole täysin mahdotonta.
Käytän esimerkkinä itseäni. Olen lähtöisin alkoholistiperheestä, jossa ruokahuolto roikkui sosiaalitoimiston ruokalappujen varassa. Pukeuduin serkun vanhoihin vaatteisiin, en koskaan päässyt mihinkään tai saanut mitään hienoa. Vanhempani ovat erittäin karkeita käytökseltään ja elämäntyyliltään.
Nykyään olen rento kirjailija, jolla on sivubisnes jolla maksan laskuni. Olemukseni on boheemin rento, mutta tyylikäs. Minut oletetaan usein turistiksi. Keskustelen sujuvasti aiheesta kuin aiheesta, olen hionut käytöstavat ja diskreetin kohteliaan käytöksen syvälle tajuntaani. Olen siis ihan tarkoituksella päntännyt näitä asioita aikanaan. Olen hyvin antelias ja teen hyväntekeväisyyttä. Tietynlaiset ihmiset huomioivat läsnäoloni ja kohtelee minua vertaisenaan, kun taas toisenlaisille olen ilmaa. En koe olevani ulkopuolinen vaikka olisin miten hienossa tilaisuudessa.
Olet ilmeisesti kuitenkin edelleen sosiaalitoimiston elättämä, joskin sisäsiistimpi kuin lapsuuden perheesi. Luokkaretkeä ei ole tapahtunut.
Kuten mainitsin, minulla on liiketoimintaa joka elättää minut.
Mikä sinut sitten olisi nostanut keskiluokkaan? Et ole edes kouluttautunut. Sinulla ei ole keskiluokkaista ammattia, koulutusta, mitään.
En kuulu keskiluokkaan, en koskaan väittänyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.
Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.
Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy.
Sitä juuri tarkoitin teinijutuilla eli miehet juhlivat isolla porukalla keskenään vielä aikuisiälläkin. En tunne tuollaisia ihmisiä.
Nykyajan autoja ei oikein itse voi kukaan korjata, mutta kyllä isäni aikoinaan korjasi autoja (oli aika iso pomo aikoinaan). Mutta kukaan aikuinen ei lapsuudessani eikä nykyäänkään harrasta mitään mökkireissuja poikaporukalla, vaan eletään hyvin perhekeskeisesti, tavataan pariskunnittain jne. Olen pitänyt tuollaista aivan teini-ikään kuuluvana, vasta palstalla opin, että se kuuluu alaluokkaisuuteen.
Ai jätkäporukan mökkireissuja muka harrastaisi vain alaluokka tai teinit? Eihän se pidä ollenkaan paikkaansa :D No, ehkä ylemmissä luokissa se reissu on nimellisesti jotain muuta, eli vaikka kalareissu, laskettelureissu tai purjehtimista, mutta yhtä kaikki sinne mennään jätkäporukalla (tosin puhutaan jätkien sijaan "pojista" tai "äijistä" tai ihan vaan kavereista) ja viinakin aika usein virtaa.
Olen vahvasti keskiluokkainen ihminen eikä tuttavapiirissäni ole ainuttakaan perhettä, jossa aikamiehet tekisivät mitään poikien tai äijien reissuja. Lomat ja reissut tehdään perheinä. Ulos jos mennään, ei mennä yksin baariin vaan syömään perheen kanssa. Jos mies ilman perhettään jonnekin menee, niin se on töihin tain hyvin yksinäiseen harrastukseen. Se mies voi mennä juoksemaan vaikka maastoon tai pyöräilemään pyreneille, mutta mitään jätkäporukkaa ei todellakaan ole. Ne äijien reissut ovat duunareiden ja teinien juttu.
Ketähän ne miesporukat sitten on, jotka käy maastopyöräilemässä, purjehtimassa, perhokalastamassa, laskettelemassa alpeilla, golflomilla Espanjassa? Ei nuo ole mitään duunariharrastuksia vaan nimenomaan sitä keskiluokkaista puuhaa ja semmoisia keskiluokkaisia ja keski-ikäisiä miesporukoita noissa näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketähän ne miesporukat sitten on, jotka käy maastopyöräilemässä, purjehtimassa, perhokalastamassa, laskettelemassa alpeilla, golflomilla Espanjassa? Ei nuo ole mitään duunariharrastuksia vaan nimenomaan sitä keskiluokkaista puuhaa ja semmoisia keskiluokkaisia ja keski-ikäisiä miesporukoita noissa näkee.
Kaikkea tuota tekee kyllä tutut pari-kolmekymppiset duunarimiehetkin, paitsi laskettelemassa käydään jossain Rukalla tai Åressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että ne ovat siellä äijäporukassa. Moni keskiluokkainen, keski-ikäinen mies innostuu esim. kisaaman ja voi olla maastopyöräily kisoissa osanottajana. Alpeilla laskevalla on todennäköisesti vaimo ja teinipojat mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
No ei välttämättä. Ne tosi rikkaat ovat kyllä ihan taviksen näköisiä.
Kyllä niistä huokuu laatu, ei niillä ole mitään nyppyisiä college-housuja tai markettivärjättyä tukkaa, passkaruoalla tehtyä huonoa ihoa, rihkamakoruja ym.
"passkaruoalla tehtyä huonoa ihoa"
Juuri tällaisista kommenteista voi päätellä jonkin verran ihmisen taustasta.
Noh, kerropas nyt mitä päättelet taustastani tuon perusteella! Kiinnostavaa.
Odottelen.. :D
Avioliitossa voi peritty ylempi keskiluokkaisuus näkyä kuten aamulla vilahti keskustelu, kahdet synttärit lapsille, puolison duunarivanhemmille eri synttärit.
Keskiluokkaisuus jakautuu kahtia, alempi keskiluokka, ja ylempi keskiluokka.
Ja sitten vasta varsinainen yläluokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutettu keskiluokkainen ihminen pukeutuu hillitysti. Ei välttämättä kalliisti, koska vihreillä arvoilla on kysyntää ja vaatteet voivat olla kierrätettyjäkin, mutta hillittyjä ja siistejä. Naisilla ei rinnat tursua ulos topeista eikä tatuointeja tai sähäkkää shokkivärjäystä käytetä. Ei mitään halpoja lisäkkeitä kuten ripsiä tai huuliturvokkeita. Myös käytös on hillittyä, äänenvoimakkauus ei nouse, kirosanoja ei käytetä. Työväenluokkainen ihminen pukeutuu rennommin, voi olla enemmän suloja esillä tai sitten ihan haalari - verkkariosastoa. Ei ole merkkivaatteita, edes käytettynä. Monesti on koristeltu tatuoinneilla, irtoripsillä, rakennekynsillä jne. Meikki on yleensä vahvaa. Ääni voi suuttuessa nousta ja kirosanoja käytetään.
Jos työväenluokka ei pukedu merkkivaatteisiin, Itä-Helsingin nuoriso ei kuulu työväenluokkaan.
Mistä tulikin mieleeni, että köyhät pukeutuvat massatuotteisiin ja merkin täytyy ehdottomasti näkyä.
Helly-Hansen suurena tekstinä, Adidaksen logoja ym. kaikkea sitä jonka ovelat markkinamiehet ovat köyhille lanseeranneet "hyvin toimeentulevien" merkeiksi.
Sitten niitä merkkivaatteita kierrätetään kirpputorilta toiselle ja aika koomisen näköinen on huonoissa kengissä kulkeva surullinen hahmo, jonka takin hihassa lukee kissan korkuisilla kirjaimilla Helly-Hansen :-)
Siinä vaiheessa kun ihminen pitää Adidasta kalliina merkkituotteena niin kyse on toimeentulotuki asiakkaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä samaa. Oikeassa elämässä on tullut nähtyä vaikka mitä alkoholia kittaavasta papista vaimoaan hakkaavaan lääkäriin. Omasta mielestä sitä sosiaaliluokkaa ei aina ole helppo kertoa vain ulkoa katsoen: olen jo useamman kerran yllättynyt, kuinka joku onkin lukenut itsensä vaikka tohtoriksi ja pärjäilee hyvin, vaikka näyttäisi kuuluvansa "alempaan sosiaaliluokkaan".
En tykkää lajitella ihmisiä ylä- ja alaluokkaan, varsinkaan kun Suomessa eroa ei ole yhtä paljon kuin monissa muissa maissa ja se on muutenkin jatkuvasti pienentymässä. Mikä voi olla ihan hyvä asia.
Eihän tässä ole kyse mistään lajittelusta, vaan siitä miten taustat näkyvät. Suomessa moni on keskiluokkaa, jonka taustat ovat työväenluokkaisia ja tavat siksi sen mukaisia. Nythän on jo vuosia uutisoitu, että keskiluokka pienenee ja luokkaerot palaavat ryminällä, koska nuorten koulutustaso laskee vuosi vuodelta. Olemme samaa sarjaa nuorten aikuisten kohdalla kuin kehittyvät maat.
Se tietää isompaa alaluokkaa kuin ennen, kun keskiluokka kutistuu.
Puhekielessä keskiluokka tuntuu tarkoittavan vain tavallista ihmistä, joka ei ole varsinaisesti köyhä, muttei rikaskaan.
Instassa sellainen tili kuin vainkeskiluokkajutut kuvaa hyvin ilmiötä, siellähän tehdään meemejä tavallisista ihmisistä joille tavalliset ihmiset sitten naureskelevat. Viimeksi kun kävin siellä katsomassa, niin joku oli kommentoinut, että jos ei ole jonottanut äidin kanssa eri kassoilla marketin kahvipakettitarjouspäivänä, niin ei ole elänyt lapsuuttaan ysärillä. Satoja tykkäyksiä.
Tuollaista meininkiä jotkut ilmeisesti olettavat keskiluokkajutuiksi?
Vaikuttaa siltä, ettei se tarkoita nykyään oikein mitään, vaikka jatkuvasti siitä jauhetaan (huOh).
Mitähän luokkaa minä sitten olen, kun olen kasarin lopussa syntynyt maanviljelijäperheessä kasvaneiden maisteri-tohtorivanhempien lapsi, joka ei ole ikinä jonottanut tarjouskahvia äidin kanssa kaupassa. Olen kyllä pitänyt itseäni hyvinkin keskiluokkaisena, mutta tarjouskahvijonossa olin eka kertaa opiskelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että ne ovat siellä äijäporukassa. Moni keskiluokkainen, keski-ikäinen mies innostuu esim. kisaaman ja voi olla maastopyöräily kisoissa osanottajana. Alpeilla laskevalla on todennäköisesti vaimo ja teinipojat mukana.
Aika varma, kun itse niin kertovat eikä vaimoa tai lapsia näy mailla halmeilla. Mikä siinä on niin vaikea uskoa? Kyllä ne käy perhelomilla myös tietenkin, ja pitää pariskuntailtoja, mutta myös noita kaveriporukan omia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
No ei välttämättä. Ne tosi rikkaat ovat kyllä ihan taviksen näköisiä.
Kyllä niistä huokuu laatu, ei niillä ole mitään nyppyisiä college-housuja tai markettivärjättyä tukkaa, passkaruoalla tehtyä huonoa ihoa, rihkamakoruja ym.
"passkaruoalla tehtyä huonoa ihoa"
Juuri tällaisista kommenteista voi päätellä jonkin verran ihmisen taustasta.
Noh, kerropas nyt mitä päättelet taustastani tuon perusteella! Kiinnostavaa.
Odottelen.. :D
En ole lainattu, mutta vastaan. Kielenkäyttösi on ominaista ja yleistä sekä hyväksyttyä alemmissa sosiaaliluokan ympyröissä. Ensinnäkin alatyylisten sanojen käyttö, mutta myös epäkunnioittava puhetyyli viittaa sivistyneisyyden puutteeseen. Ihminen aina heijastaa ympäristöään ja joidenkin teorioiden mukaan olet noin viiden läheisimmän ihmisen keskiarvo.
Tarve alentaa liittyy tutkitusti itseään lähimpänä oleviin ihmisryhmiin. Päättelen siis, että olet 0,1 pykälää ns. ylempänä kuin kuvailemasi ihmisryhmä. Luultavasti vain ulkonäöllisesti ja materialistisesti. Käytöksen ja hienotunteisuuden taso on luultavasti sama.
Vähän ohis, mutta mikä on teidän mielestänne ero alemman keskiluokan ja ylemmän keskiluokan välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika varma, kun itse niin kertovat eikä vaimoa tai lapsia näy mailla halmeilla. Mikä siinä on niin vaikea uskoa? Kyllä ne käy perhelomilla myös tietenkin, ja pitää pariskuntailtoja, mutta myös noita kaveriporukan omia.
Tai sitten ne oli vaan rahakkaita duunareita.
Duunarimökkiläisenä näen jotain eroja. Mökkitiemme akateemiset, lakimiehet, lääkärit, vaikka klassisen musiikin soittajat, juttelevat, tervehtivät, ihan niitä näitä.
Mutta sitten on näitä alempaa keskiluokkaa, pikku yrittäjiä, jossain opistotason ammatissa toimivia, ei välttämättä kädenheilautusta edes näy, kun on tavan teollisuusduunari- eläkeläiset sauvakävelyllä.
Ei tietenkään saman mökkitien päässä mökkeily edellytäkään tuttavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta mikä on teidän mielestänne ero alemman keskiluokan ja ylemmän keskiluokan välillä?
Alempi keskiluokka ostaa Artekit, Marimekot, Weberit ja muut tunnusomaiset brändituotteet laskulla tai osamaksulla, ja ylempi maksaa kerralla.
Sanna on hyvä esimerkki siitä miten sosiaaliluokka ei lähde ihmisestä vaikka tekisi nätillä naamalla miten huikean uranousun tahansa. Kuitenkin pitää saada omaa pärstää ja urheilutissiliivikuvia instaan, tinata jatkuvasti huonossa seurassa. Jauhojengin toilailuista puhumattakaan. Huono kasvatus ja perhetausta on liimattu häneen, sivistystä ei saa rahalla.