Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5358)
Vierailija kirjoitti:
Tatuoitu ihminen, siitä jo paistaa, että alemmista sosiaaliluokista ollaan. Vielä kun siihen lisätään älykkyysosamäärä, joka lienee pienempi kuin kengännumero, niin naurattaahan noiden tatuointien julkituominen, naurattaa ja ehkä hieman säälittääkin. Itse en työnantajana ota töihin ketään tatuoitua, minun pitäisi olla varma, että ihminen kykenee siihen itsenäiseen työhön, mitä tarjoan.
Hahaa, olen FT mutta minulla on syöpähoitojen jäljiltä tatuointeja.
Heh heh, FT syöpähoitoinesi. Olen edellisen kirjoittaja, minullakin on takana syöpähoidot ja niiden johdosta sain YHDEN tatuoinnin, pienenpienen pisteen sädehoitoa varten. Mitään suuria piirroksia naamassani ja kaulassani ei syöpähoitojen kanssa nahkaani tehty, joten kommenttisi syöpähoitojen johdosta saatuja tatuointeja on tähän kategoriaan turha tunkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikin tavoin. Puheet, vaatetus, millä kuljetaan jne. Esimerkkinä, niin koko elämänsä persaukisena laahustanutta ei nähdä vetäisemässä aamulenkkiä yli kymppitonnin fillarilla.
No ei, mutta se kymppitonnin fillari voi olla jollain kovasti töitä tehneellä duunarilla. Kuten vaikka meidän naapurin miehellä. On myös kolme bemaria pihassa. Meillä korkeakoulutetulla pariskunnalla on yksi vanha skoda ja tavisfillarit.
Meidän pitäjässä pyörii kaksi narkki naista sähköpyörineen ja kunmatkaan ei niistä maksanut ole.
Sellainen hillitty tyyli kaikessa. Niin meikki, hiukset, vaatteet, sisustus ym. Näyttävät logot, shokkivärejä, kovat meikit ym kaikki kertovat alemmasta luokasta.
Lasten kasvatuksesta näkee heti. Alimmat sosiaaliluokat kiroilee ja huutaa, nimittelee rumasti pieniäkin lapsia. Ja jos lapselle tulee paha mieli, sitä nauretaan. Mitään omia traumoja ei käsitellä vaan kaikki pistetään omille lapsille eteenpäin. Vaikuttaa myös niiden lasten kyvyttömyyteen oppia ja menestyä, kun elävät jatkuvasti stressissä eikä turvallista vanhemmuutta ole. Saa olla aika taistelija, että huonoista oloista ponnistaa hyvään koulumenestykseen.
Ylemmissäkin sosiaaliluokissa on huonoa vanhemmuutta, mutta se ilmenee eri tavalla; kylmyytenä ja kohtuuttomina odotuksina esim.
Jos näen vanhemman lapsineen, voin kertoa sosiaaliluokan vaikka kaikki olisivat samoissa vaatteissa eikä ulkoisia tunnusmerkkejä ole.
Sosiaaliluokka näkyy ihmisissä lähinnä murteissa ja kuuluu tilastoissa sekä työpaikalla.
Sosiaaliluokka ei näy ihmisessä jos häntä katsoo liian tarkkaan silmiin. Mutta sosiaaliset tilanteet voivat häneen vaikutta eri tavoilla.
Sosiaaliluokka näkyy ulkomailla ja puistoissa, kun istutaan hiljaa mummolan kuistilla tai luetaan tv:stä jaska jokusta ja ostetaa samalla kryptovaluuttaa säästöpossuihin.
Sosiaaliluokka kuuluu kun huudetaan metsässä kävellessä tarpeeksi lujaa, jolloin naapurit voivat häiriintyä ja some saattaat jälleen räjähtää käsille. Mutta toisaalta jos ei huudeta niin silloin saatetaan olla liian hiljaa ja kaukana.
Sosiaaliluokka haisee tuoksukynttilöitten ja piparkakkujen muodossa ruokasuosituksineen lähinnä jouluisin ja aina hetken väläyksenä uudenvuodenpäivänä, sekä loppiaista seuraavana sunnuntaina.
Sosiaaliluokka siis määräytyy ja kallistuu markkinatalouden mukana, ja sitä saa ostaa jatkossa ruokakaupoista ja kioskeista verovapaaseen hintaan. Toisaalta jos tätä ei ymmärretty niin kaikki kumoutuu kun kengät särkyvät ja varvas tulee niistä ilkeästi virnistäen.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliluokka näkyy ihmisissä lähinnä murteissa ja kuuluu tilastoissa sekä työpaikalla.
Sosiaaliluokka ei näy ihmisessä jos häntä katsoo liian tarkkaan silmiin. Mutta sosiaaliset tilanteet voivat häneen vaikutta eri tavoilla.
Sosiaaliluokka näkyy ulkomailla ja puistoissa, kun istutaan hiljaa mummolan kuistilla tai luetaan tv:stä jaska jokusta ja ostetaa samalla kryptovaluuttaa säästöpossuihin.
Sosiaaliluokka kuuluu kun huudetaan metsässä kävellessä tarpeeksi lujaa, jolloin naapurit voivat häiriintyä ja some saattaat jälleen räjähtää käsille. Mutta toisaalta jos ei huudeta niin silloin saatetaan olla liian hiljaa ja kaukana.
Sosiaaliluokka haisee tuoksukynttilöitten ja piparkakkujen muodossa ruokasuosituksineen lähinnä jouluisin ja aina hetken väläyksenä uudenvuodenpäivänä, sekä loppiaista seuraavana sunnuntaina.
Sosiaaliluokka siis määräytyy ja kallistuu markkinatalouden mukana, ja sitä saa
Oletko hiukan nokkela mielestäsi? Ei tuosta saa mitään selvää, mitä yrität sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliluokka siis määräytyy
Tekoäly sekoilee.
Verkostojen tärkeys ymmärretään paremmissa piireissä. Joku voi olla koulukiusaaja, mutta työpaikkakiusaajilla on yleensä juntti WT tausta Aikuinen jo tajuaa, miten asiat hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Verkostojen tärkeys ymmärretään paremmissa piireissä. Joku voi olla koulukiusaaja, mutta työpaikkakiusaajilla on yleensä juntti WT tausta Aikuinen jo tajuaa, miten asiat hoidetaan.
Verkosto on ns. sivistyneistön nimitys jengille. Ihan samalla tavalla siellä sikaillaan, syödään köyhien ruokaa, pahoinpidellään vaimoja, ja niin edelleen. Kalliimmat autot, talot, ja vaatteet. Mutta se saasta niiden vaatteiden sisällä ei muutu. Se vaate missä hieno ihminen kulkee on todennäköisesti erittäin vaatimaton.
Sosiaaliluokka näkyy ja kuuluu. Kiroilu, v-sanan ahkera viljely välimerkkien paikalla, neonväreillä värjätyt hiukset ja kynnet, suttuiset tatuoinnit, silmiinpistävä meikki, tupakointi, äänekäs puhetyyli ja purkan mässytys kertovat antavat valitettavia viitteitä sosioekonomisesta asemasta. Keskiluokan hillityn charmin täydellinen puuttuminen olemuksesta ja käytöksestä. Toki on poikkeuksia kumpaankin suuntaan, mutta melko harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoitu ihminen, siitä jo paistaa, että alemmista sosiaaliluokista ollaan. Vielä kun siihen lisätään älykkyysosamäärä, joka lienee pienempi kuin kengännumero, niin naurattaahan noiden tatuointien julkituominen, naurattaa ja ehkä hieman säälittääkin. Itse en työnantajana ota töihin ketään tatuoitua, minun pitäisi olla varma, että ihminen kykenee siihen itsenäiseen työhön, mitä tarjoan.
Syöpähoidoilla ja tatuoinneilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Syövän sairastaneena ei myöskään tulisi mieleenkään altistaa kehoa väriaineille, joiden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole mitään tietoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä oiva esimerkki siitä, miten helposti ja nopeasti sosiaaliluokka (koulutustausta ym.) on argumentaation perusteella määriteltävissä...
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat on syntyneet melko pohjalle, kavunneet sieltä rankalla työnteolla keskiluokkaan ja itse kuulun korkeakoulutettuun, ehkä jopa ylempään keskiluokkaan. Olen huomannut että meillä on sama tyyli, vanhat kirpparivaatteet, lenkkarit joka kelissä jalassa, marimekkoa emme omista, ravintoloissa emme käy. Voisin kyllä ostaa marimekkoa, mutta jokin siinä tuntuu siltä kuin yrittäisin huijata... muistan kun olin lapsi ja silloin olimme vielä köyhiä, mulla oli aina lyhyet hiukset ja serkkupoikien vanhat vaatteet. Työpaikalla ja opinnoissa tuntui ja tuntuu yhä siltä etten kuulu joukkoon. En osaa olla nätti ja fiksunnäköinen, tuntuu että en koskaan oppinut siihen.
Eli et ole ylempää keskiluokkaa. Ehkä juuri ja juuri keskiluokkaa.
Tässä pieni oppitunti teille veijareille: Sosioekonomista luokkaa ei määrittele pelkästään mammona vaan myös arvot, käytös ja henkilökohtainen imago. Kärjistetysti voisi sano että olet sitä luokkaa joka sinut huolii omakseen. Yläluokkaan ei pääse kuin syntymällä, muuten sinua ei sinne hyväksytä. Eli vanhan rahan ja vallan suku pitää olla. Vähintään 4-5 sukupolvea. Kun sinne on kerran syntynyt niin on aina siellä, vaikka olisit kerjäläisenä kadulla. Toki ajan myötä voi olla että sukuun syntynyttä ei enää nähdä yläluokkaisena, jolloin se on adieu vaikka olisi kuinka paljon "vanhaa rahaa".
Ylempään keskiluokkaan vaaditaan kunnolla omaisuutta, sekä oikeat arvot, kuten akateemisuus, sivistyneisyys, hillitty käytös, ja elegantti ulkonäkö. Harvempi näistä tekee kenellekään töitä, eli suurin osa ison rahan pääoma-omistajista ja esim. yhden hengen lääkärifirmoista kuuluu tähän luokkaan. Lenkkarit ja kirpparivaatteet ei sinne kuulu, ihan sama mikä tutkinto sinulla on tai paljon on omaisuutta.
Keskiluokka on pitkälti sama kuin ylempi keskiluokka, vaaditaan akateemisuutta, sivistyneisyyttä sekä tiettyä ulkonäköä. Mutta tutkintona voi olla vaikkapa kandin paperit. Keskiluokan edustajat usein pyrkivät kovalla (kenties alitajuisella) vimmalla ylempään keskiluokkaan. Tässä luokassa nähdään myös ne näyttävimmät imploosiot kun velkarahalla on pyritty "piireihin" ja korttipakka lopulta sortuu.
Alempaa keskiluokkaa voi olla vaikkapa vähän tienaava taiteilija tuntemattomasta suvusta, kenties kandin tai maisterin paperit. Myös monet riittävän sivistyneet pikkuporvarit kuuluvat tähän luokkaan, ns. petite bourgeoisie. He voivat olla myös keskiluokkaa.
Työväenluokkaan voi kuulua vaikka olisi miljoona euroa tilillä. Työväenluokkainen sähköasentaja voi tienata bruttona tuplat keskiluokkaan kuuluvaan luokanopettajaan verrattuna. Täällä näkyy kaikista räikeimmin ne arvot ja sivistyneisyys. Tai lähinnä niiden puute. Ei kiinnosta tai ole kykyä ajatella tai miettiä abstrakteja asioita. Keskitytään enemmän konkretiaan, "elämiseen" kuin sivistyneisyyteen tai uusien kokemuksien jahtaamiseen. Tatuoinnit, lävistykset, tupakointi ym. ovat tuttu näky.
Alaluokkaan kuuluu narkkarit, pitkäaikaistyöttömät, köyhät, väkivaltarikolliset ynnä muu sellainen tulevaisuudeton sakki. Alhainen älykkyys ja korkea impulsiivisuus on usein yhdistävä tekijä.
Oppituntini on yleistävä eikä se kuvaa kaikkia yksilöitä (narkkari voi olla yläluokassakin), vaan pätee suurempaan kokonaisuuteen.
Kirosanan v---- käyttäjuen taustan tietää heti. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kirosanan v---- käyttäjuen taustan tietää heti. Valitettavasti.
Yksinkertaistettu ajatus.